Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Hrklev

#1
Model 3 / Forlate bil ulåst med klima på?
søndag 04. august 2019, klokken 08:52
Heisann

Har en sak jeg har grublet litt på som jeg håper dere har et svar på... Problemstillingen er som følger:
Unge nr 1 er henta på SFO, og vil sitte i bilen når jeg går inn og henter unge nr 2 i barnehage (forsåvidt ute for samme problemstilling når jeg etterlot bestefaren i bilen når jeg var en snartur innom butikken).

Jeg ønsker jo da å la bilen stå ulåst, med klima igang, men helst uten mulighet for å bare sette seg bak rattet for å kjøre avgårde. Kommer fra i3, og der var det jo bare å aktivere parkeringsklimatisering og ta med seg nøklene, så stod bilen ulåst med klimaet igang i minst 30 min. Men hvis jeg tar med meg mobilen ut av teslaen, så låser jo bilen seg. Det er jo litt ugreit når alarmen går og unge nr 2 eller bestefar ikke kommer seg ut av bilen uten å bruke "nødåpner" innenfra. Både "dog mode" og "keep climate running" låser vel fortsatt bilen? Hva er enkleste løsning?
#2
Model 3 / Spotify
onsdag 26. juni 2019, klokken 12:43
Nytt spørsmål fra Tesla-noob: Hvordan løser man det mest mulig praktisk med å få spillelistene sine inn fra sotify inn på bilen?
Hvis jeg logger inn på min egen konto finner den kun mine egne spillelister, og ikke lister som jeg deler med kona og barn sine kontoer (altså ikke public). I tillegg så får jeg jo ikke brukt spotify på telefonen min hvis kona har bilen og bruker min konto, noe som er ganske upraktisk.
Bruker jeg bilen sin konto finner jeg naturlig nok ikke mine egne. Har prøvd å gjøre de public, men ser fortsatt ikke ut til å finne dem.

Hverdagstips fra mer drevne Tesla-eiere mottas med takk! :)
#3
Model 3 / Har medfølgende type2 kabel knapp?
onsdag 26. juni 2019, klokken 11:15
Heisann. De var tomme for type2 kabler da jeg hentet bilen min, men sa de skulle ettersende denne. Har en ecolite stasjon hjemme, og lurer altså på om det er sånn knapp som man kan åpne luka og låse opp med på den kabelen? Vil jo gjerne ha det for enkelthetens skyld på kabelen jeg kommer til å bruke hver dag. Litt tungvint å logge inn i appen hver gang jeg skal ut og kjøre og den er plugga i.
#4
Model 3 / Model 3 og det unevnelige
torsdag 01. november 2018, klokken 20:05
Heisann

Er på utkikk etter noe for å erstatte fossilbilen, og ettersom kia ikke ser ut til å få ut fingeren med leveranser googlet jeg litt kjapt på Model3. Jeg trenger altså hengerfeste, og bil som ikke er ModelX (både pga pris og "hjerte"). Så jo at det dukka opp div rykter om dette hengerfestet på Model3. Ettersom jeg ikke har sett etter Tesla før så vet jeg heller ikke hvor jeg skal søke for de siste ryktene og nyhetene, så håper dere tåler et kjapt spørsmål selv om jeg vet at spørsmål om hengerfeste utløser mye følelser på forumet.... så da spør jeg dere Tesla-kyndige: Er det avkreftet som fake news? Er det noe som helst hold i det, og finnes det noe om tidspunkt for når det evt skal bekreftes/avkreftes?
Slenger vel inn en reservasjon om det ikke er helt avkreftet, selv om det er i seneste laget :p
#5
Kjøpe elbil? / Førstegangskjøpshjelp
tirsdag 19. juni 2018, klokken 15:48
Hei

Nå som det er i ferd med å dukke opp elbiler med nok rekkevidde til å erstatte dieselpurka så har jeg begynt å kikke litt på dette. Det er jo lang leveringstid på Kona, og jeg har dessuten lyst å se Niro og ID Neo før jeg bestemmer meg for en bil jeg skal beholde en god stund. Jeg har forøvrig fått skikkelig lyst på en elbil nå etter å ha testa noen og lest meg opp litt på dette. Så jeg har tenkt å investere i en nå med en gang å ha ved siden av dieselbilen i et par år inntil jeg ser hvordan mottagelsen av noen av disse 400+km bilene blir.

Det jeg ser etter er en bil med adaptiv cruisekontroll som funker i saktegående kø, og best mulig annenhåndsverdi om 1-2 år. Rekkevidden er ikke veldig viktig i denne omgang siden jeg uansett vil ha dieselbilen ved siden av. Jeg vet det er umulig å forutsi dette med pris, men håper at noen som har vært med i elbilmiljøet kan synse litt rundt dette og komme med et innspill eller to.

Har kikket mye på 3-4 år gamle I3'er og golfer. Kan styre meg for utseendet og stolene i I3'en, men karbon/alu-konstrukturen og kjøreegenskapene tiltaler meg. Golfen likte jeg også godt, men den må ha skinnseter for at jeg skal velge denne foran en I3, da jeg likte sittestillingen i disse meget godt. Øvrig utstyr som jeg ønsker meg har den jo som standard, mens I3'en er det mye tynnere utvalg på pga mange har bestilt denne uten adaptiv cruise. Ser ut til å måtte legge rundt 200.000 i en sånn bil. Hvilken er tryggest å satse på mtp annenhåndsverdi om relativt kort tid?

Eller ville det vært mer fornuftig å lagt ned 300.000 og fått lenger rekkevidde og fortsatt fabrikkgaranti når jeg skal selge den? Da er jo også Hyundai Ionic aktuell, i tillegg til I3 og golf. Den har jeg ikke testa enda. Leaf passer meg dårlig, så denne står jeg over uansett. Soul og Zoe mangler vel adaptiv cruise, så de er uaktuelle.

Jeg heller litt mot å gå for en bil med lavere pris og kortere rekkevidde, da jeg regner med at prisen på disse vil bli påvirket i mindre grad av de nyere bilene med lengre rekkevidde som kommer... Eller tar jeg feil? Har ikke vært med på et "generasjonsskifte" i elbilverden, så jeg har ikke sett hvordan det påvirker prisene. Sliter med å bestemme meg, så setter enormt stor pris på råd og tips!

mvh
Steinar
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA