Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rosson

#31
BMW i3 / Sv: Kjøleboks/oppbevaringsutstyr til i3
torsdag 02. august 2018, klokken 19:03
Sitat fra: Autowinder på torsdag 28. juni 2018, klokken 10:28
Jeg kjøpte brede borrelåsbånd med limflate bakpå, festet på delene i repsettet og slepekroken med øye og festet dette på teppet under baksetets sittepute (dras rett opp og beltefestene kommer ut gjennom slissene, og motsatt ved tilbakemontering). Ikke hørt en skranglelyd på et år fra delene der.
Isoporboksen i frunken satte jeg på hylla i garasjen. Ble plass til skjøteledning og ladekladd og en del annet da.

Hva med å bruke dette trikset for å utnytte frunken til feks en fleksibel/myk kjølebag i rett størrelse ?
#33
Kjøpe elbil? / Sv: i3 vs el-Golf (som første elbil)
mandag 30. juli 2018, klokken 19:39
Jeg har ikke noen erfaring med noen av dem, men jeg endte og opp med e-golf vs i3 før jeg bestillte i3 :)

Jeg tror rekkevidden er ganske lik på de 2 bilene. Begge kommer 300km med den gamle urealistiske målestandarden. Og begge fikk snittrekkevidden 231km i denne sammenligningen :https://pushevs.com/2018/07/29/range-efficiency-test-of-10-electric-cars/

Realistiske rekkevidder er og diskutert i denne tråden : https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0

Når det gjelder vinteregenskaper tror jeg det heller i favør til i3
Den fordelen fossilbilene med forhulstrekk og vekt av motor over drivhjulene hadde er ikke der med elbil,da elbiler har ganske bra vektfordeling med batteriene, og i3 har uansett motoren bak + bakhjulstrekk.


Rosson
#34
Det er sant, jo mer "idiotsikkert" jo bedre  :laugh:
Det går ennå et par mnd før jeg får bilen, så jeg har god tid til å finne den perfekte laderen for meg, men nå vet jeg ihvertfall litt mer om hva jeg skal se etter :)
#35
Ok , så det er ikke mer komplisert en det.. :)

Da kan jeg altså kjøpe en mode3 16A lader med B-vern,plugge inn med Cee og bruke mode2 instillingen "redusert" i bilen for å trekke maks 12-13A  :+1:
(Har 16A kurs til garasjen som går innom ei utelampe)

Rosson
#36
Ja, har skjønt forskjellen på mode2 og type 2. Det jeg mente er at jeg ikke ser annen forskjell mellom mode2 og mode3 enn tilkoblingen av boksen - Schuko eller Cee på mode2 vs fast kablet på mode3.
Ser jeg formulerte det litt uklart, men får ikke redigert innlegget :(

Har ikke mode2 de samme kontrollfunksjonene i kladden som mode3 har i boksen ?

Denne laderen fra Elbilhjelpen.no ville jeg jo tro er en mode3 lader :


Men den kan om ønskelig leveres med Cee påmontert, blir den da plutselig mode2 ? Og hvordan kan bilen da skille mellom mode2 og mode3 ?

"Inntakskabel med 1 fase blått 230V 16A Cee støpsel for konvertering til semiportabel / mode 2 montering av ladestasjoner med innebygget jordfeilvern."



Rosson
#37
For å slå ihjel litt ventetid på ny i3 94A ;) blar jeg litt i online manualen, og ser at den har separate ladeinstillinger i bilen for mode2 og mode3 lader.
I mode3 kan man kun velge mellom 16A eller 32A, mens i mode2 har man 3 nivåer som varierer etter maks-effekt på laderen.

Mode2:

Mode3:



Til nå har jeg trodd at det som kjennetegner mode2 er støpselet, men det er kanskje andre forskjeller i tillegg ?


Rosson

#38
Jeg er litt i samme situasjon som deg, og etter som jeg har skjønt har du helt rett.

Med den medfølgende ladekladden får du max 10 amp da det ikke er lov med mer på schuko, og dette tror jeg skal vere begrenset i ladekladden. Du kan bruke overgang til industristikk, men får uansett 10A.

Hvis du får montert industristikk (det finnes flere forskjellige varianter), så kan du få mere juice med en semiportabel hjemmelader, sålenge kursen du får lagt opp takler det (dvs større en 10 A)
#39
Rart at ikke noen av bensinstasjon-kjedene går på et spleiselag med Enova for å få ladepunkter på stasjonene sine.

Ville tro det var kjekt med "flere bein å stå på ", og de lever vel allerede stort sett av å selge pølser og sjokoladeboller.

Elbil-kundene har jo og mer ledig tid når de "fyller" som kan generere mersalg på stasjonen.
#40
Elbiler i media / Sv: Skremt av ny trend blant elbilister
onsdag 25. juli 2018, klokken 01:26
Et par utsnitt fra artikkelen :

"På denne livsfarlige måten sparer el-bilistene strøm.

For ved å legge seg i dragsuget til større kjøretøy, får el-bilen drahjelp midt oppi rekkeviddeangsten. Fenomenet er kjent fra sykkelsporten, der lagene kjører tett sammen for å spare på kreftene. Men nå har altså enkelte el-bilister adoptert metoden.

På et nettforum beskriver el-bilistene hvordan såkalt «drafting» gjennomføres.

«Man skal følge med når man ligger ett sekund bak et annet kjøretøy, men det er ikke så farlig som det høres ut. Enkelte mener at bremselysene på vogntog kommer noen tiendedels sekund før vogntoget bremser (...)» skriver en el-bilist."

"
Advarer
Også generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu, synes sparemetoden er hårreisende. Det er de som eier forumet der «drafting» diskuteres. Men Bu sier de ikke vil stenge diskusjonstråder der dette er et tema.

– Nei, forumet har 20.000 brukere som fritt kan diskutere alt som har med el-biler å gjøre. Vi regulerer ikke diskusjonene. Men samtidig vil vi være tydelig på at man ikke skal råde folk til å gjøre trafikkfarlige ting. Det burde være vanlig folkeskikk, sier Bu."
#41
BMW i3 / Sv: Når kommer i3 med 120 ah batteri?
mandag 23. juli 2018, klokken 17:37
Ser ut som både e-golf og i3 har ligget på 120 biler pr dag.
E-golf skal økes til 160 pr dag, og Bmw sier de skal øke kapasiteten med 50% på fabrikken sin, så rundt 180 pr dag..

https://www.autoevolution.com/news/bmw-i3-production-hits-100000-units-i8-roadster-to-be-made-in-leipzig-121359.html
#42
SitatErfaringen med mobiltelefon-batterier som dør etter to-tre år, har fått mange til å spørre seg hvor mye effekt det er igjen i batteriene i en brukt elbil? Svaret er ar de holder overraskende godt, spesielt i kjølig, norsk klima.

https://www.dinside.no/motor/brukt-elbil-uten-rekkeviddeangst/69904474#_ga=2.124326083.851649698.1528734348-1738709770.1528734348
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA