Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rosson

#1
BMW i3 / Sv: Priser forsikring Bmw i3
mandag 22. juli 2019, klokken 20:49
Ja, jeg betaler nok litt mye for kun 10k årlig kjørelengde og med 6k egenandel, så bør vel ta en ringerunde en dag.

Sitat fra: TM på mandag 22. juli 2019, klokken 07:26
Hvis man absolutt vil spare et par hundrelapper ville jeg ta bort maskinskade så lenge bilen er dekket av garanti.

Ja, maskinskade dekker vel neppe noe mer enn garantien, så det er antagelig unødvendig å ha.

Sitat fra: arthur på mandag 22. juli 2019, klokken 07:38
For meg er det uklart hva "bil ekstra" er, men hvis det er leiebil ves skade så har jeg ikke hatt noen siden 1979 (har ogs¨flere biler, kan sykle eller ta toget/trikken noen dager) og hvis det er redusert egenandel så har jeg det allerede ved flere forsikringer i et og samme selskap (4.000 i redusert egenandel).

Man bør alltid se litt nøye på hgva man EGENTLIG trenger og/eller er villig til å betale ekstra for da disse tilleggsdekningene uten tvil er meget god butikk for selskapene! 

Ja,"bil ekstra" er bla leiebil og redusert egenandel + endel annet "kjekt å ha" feks:"Totalskadegaranti
Gir deg en ny tilsvarende bil (fabrikkny) hvis reparasjonskostnadene er større enn 60 % av nyanskaffelsesverdien."
https://www.tryg.no/forsikringer/bilforsikring.html

Men det er klart, selv om det bare er noen hundrelapper her og der-så blir det tusenlapper etterhvert  :-[
#2
BMW i3 / Priser forsikring Bmw i3
søndag 21. juli 2019, klokken 16:45
Diverse forsikringsselskaper har vert i media for å forsøke å legitimere kraftige (kommende?) økninger i forsikringspremier på elbiler.

Tenkte derfor det kunne vere nyttigt med en ny tråd på emnet, da den gamle stoppet opp i 2015.

Starter med mine tall. Vilkår osv regner jeg med man kan finne på selskapene sine websider..

Tryg Forsikring
Tryg plus rabatt 15%

Merke/modell: BMW I3 2018
Bonus: 75 % mer enn 5 år
Årlig kjørelengde: 10 000 km
Bilen brukes kun av førere over 23 år
Automatisk nødbrems

Dekninger     Egenandel       Pris per år

Ansvar                                 1 783
Kasko           6 000               2 236
Maskinskade                           236
Bil Ekstra                                751
Fører- og passasjerulykke        161
Totalpris                              5 167


#3
BMW i3 / Sv: BMW i3 spores selv når GPS-sporing er av
tirsdag 14. mai 2019, klokken 23:31
Kan det vere så enkelt som å nappe ut en sikring for å deaktivere gps ? Jeg har ikke sjekket i bilen, men på oversikten her er 61 og 68 merket med "MAP" https://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=1271

Ser de samme sikringene går igjen på stereo og media, så det kan jo hende det deaktiverer mer enn kun navi..
#4
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
søndag 28. april 2019, klokken 00:03
Sitat fra: Knut Øst på lørdag 27. april 2019, klokken 19:29
Ikke noe galt med den rapporten. Den bruker samme målestandard for begge bilene

Ved å bruke NEDC som de fleste er enige om gir ureelt lavt forbruk, så gir forfatterene en fordel til dieselbilen, selv om det brukes samme målestandard på begge bilene (dieselbilen har jo mesteparten av utslippet forbundet med forbruk av diesel.)

Sitat fra: Knut Øst på lørdag 27. april 2019, klokken 19:29
Man kan seff diskutere om det er riktig å ta med et ekstra batteri, men det er noe ingen vet uansett da bilene ikke er 10 år enda 

Men de tar det med allikevel. Siden det er der mesteparten av elbilens utslipp kommer fra .

Sitat fra: Knut Øst på lørdag 27. april 2019, klokken 19:29
Så rapporten er både mye grundigere og vesentlig bedre dokumentert enn de påstandene kritikerene kommer med.

Ja, derfor er den lett å gjennomskue. De har plukket de tallmaterialene som gir det resultatet de var ute etter.

De kunne startet med 2 sammenlignbare biler,Golf TDI og E-Golf feks, men er vel ikke så lett å få samme resultatet da..
#5
Jeg registrerte meg på BKK og CircleK, og begynte deretter å få spam på epost-adressen jeg brukte (Casino Welcome Bonus med link til fil på google drive  ::) )

Tilfeldig ?, eller har en av dem litt dårlig sikkerhet på kundebasen sin ?
#6
BMW i3 / Sv: DAB radio faller ut i lange perioder
mandag 08. april 2019, klokken 23:57
Løste det problemet Vichingo ?
Jeg deaktiverte trafikkinfo for en uke siden, og har ikke hatt noe "pauser" i sendingene etter det.
Kan jo vere tilfeldig... men er jo lett å sjekke for de som er mye plaget med dette.
#7
BMW i3 / Sv: DAB radio faller ut i lange perioder
mandag 25. mars 2019, klokken 17:43
Har merket det samme med min siste par mnd. Faller ut et sekund helt tilfeldigt.
Min har ikke hatt noe service, så ligger nok ikke der.

Sikkert russerne som jammer oss  :P
#8
Viktig melding / Sv: Elbilforumet på ny server
torsdag 14. februar 2019, klokken 17:10
 :D :+1:
#9
BMW i3 / Sv: Tregt bruktmarked for BMW I3
tirsdag 29. januar 2019, klokken 22:51
Vel, nettleia får du ikke gjort noe med. Den kommer an på hvor du bor.
Om det lønner seg med faspris vs spotpris osv er vel ikke så godt å si- totalen etter 5 år kan jo slå begge veier, men man får selvfølgelig en mer forutsigbar regning med fastpris.
#10
BMW i3 / Sv: Bulk på vår I3, ekstrem pris på utbedring
tirsdag 29. januar 2019, klokken 22:16
Ja, tipper det er endel arbeid inkludert her. Ofte er det billigere å bytte hele enheten, enn å bytte deler- men regner med de sjekket pris på komplett dør hvis det kan skaffes.

Vet ikke om du fikk noe overslag med priser på deler osv. , men her har du ihvertfall eksempel på priser i usa: https://parts.bmwofsouthatlanta.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1230707&ukey_product=11167026
#11
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 29. januar 2019, klokken 19:48
Tror ikke det er alu ytterst , for det virker ikke så stivt.

Fant dette etter litt googling : "The BMW i3 is the first BMW ever, in which the entire outer skin is made of plastic. Only the roof is made of recycled CFRP."

Så jeg tipper at med soltak bruker de samme plasten på takets "outer skin"som på resten av bilen.

Kilde: https://www.bmwgroup-plants.com/en/production/bmw-i.html
#12
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
tirsdag 29. januar 2019, klokken 17:35
Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 29. januar 2019, klokken 09:34
Har fått tilbud om en ny i3 120Ah. Fått to ulike tilbud på en Charged Plus og en Fully Charged. FC blir billigere enn CP fordi CP er omtrent like godt utstyrt som en FC. Problemet er at på FC følger med takluke og meg bekjent er det ikke mulig å fjerne dette tilvalget fra FC. Da får man heller ikke karbonfibertak, men et metalltak.

Hvordan er det med metalltaket på bilene med "takluke"? Noen som har opplevd rustbobler eller misfarging i forbindelse med steinsprut?

Ser ut som eneste valget blir å betale langt mer for en Charged enn for en Fully Charged for å unngå "takluke"  :-1:

Min 2018 Fully Charged har ikke metall-tak. Det er ihvertfall ikke magnetisk, og virker som det er i samme materiale som dører og skjermer.
Godt mulig det er en metallramme inni taket for å stive opp, men det burde ikke vere noe problem ang rust..
#13
Det er en rapport fra Bloomberg New Energy Finance som viser at å kjøre elbil er bedre for klimaet - også der hvor strømmen kommer fra fossile kilder.


https://www.dinside.no/motor/ny-rapport-slar-hull-pa-elbil-myte/70682456#_ga=2.92389525.946865272.1547259331-1152608178.1544132844
#14
BMW i3 / Feilpostet-slett
mandag 21. januar 2019, klokken 23:30
slett
#15
BMW i3 / Sv: 120 Ah, pre-heat - erfaring
mandag 31. desember 2018, klokken 18:54
Hvilken effekt snakker du om her ? Mener du varmepumpen på 120A er sterkere enn på 94A modellen ?

Som Toalmar sier tror jeg neppe du endrer tempen på batteriet ved å starte klimatisering 15 min før du kjører.
Det du kan se av forskjell er kanskje att du har varm kupe ved avreise, slik at du ikke bruker så mye strøm på varmepumpen når du kjører.

På min 94a lader jeg med litt over 2Kw . Da må jeg sette avreisetid for å få varmet batteriet- slik at bilen har noen timer på å varme batteri, før den bytter over til å varme kupe rett før avreise.
Hvis man har feks 11Kw lader klarer den kanskje begge deler samtidigt, men tviler på at du ser den store forskjellen etter 15min.

Du kan lese av batteri-temp i menyen i bilen, så det er jo lett å sjekke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA