Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Daniel_0007

#856
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 23. juli 2021, klokken 18:26
Føler det blir feil å skylde på pandemien når møller hadde et rekord år i 2020
https://moller.no/no/nyhetsrom/moller-mobility-group-med-rekordresultat-i-2020
Men går nok bedre for tesla i år spesielt med model Y rett rundt hjørnet.
#857
Sjekk tb sin video https://www.youtube.com/watch?v=iT6KPMrq7j4

70 ish kw opptil 30% så 60kw opptil 50% så 50kw opptil 66% så 40kw opp til 76%
Så ganske flat kurve egentlig
#858
Får kjøpt hw3 oppgradering i usa for 1000$ for de som ikke har fsd, tipper blir rundt 10 000 her.
Tviler på er verdt det med mindre man er fast bestemt å abonnere på fsd en måned eller to.
#859
Sitat fra: Tom E. på fredag 16. juli 2021, klokken 11:24
Det kan da umulig stemme. Ikke et ord om noe slikt på hjemmesiden til Opel.

Tviler på om opel gidder å skrive om ampera-e heller lenger, for dem så er den en modell de ikke bryr seg om lenger
#860
Model Y / Sv: Brukerhåndbok for Model Y (norsk) er nå lagt ut
torsdag 15. juli 2021, klokken 16:45
Sitat fra: Parabuthus på torsdag 15. juli 2021, klokken 15:32
Sitat fra: Otkristo på torsdag 15. juli 2021, klokken 13:35
Sitat fra: Parabuthus på torsdag 15. juli 2021, klokken 13:27
SOS-knapp/Nødknapp er ikke vist eller nevnt i oversikten på side 3, ei heller i indeksen bakerst. Er ikke dette obligatorisk nå? Model 3 har jo dette.
Hvis du tenker på e-call/nødanropsfunksjon så er den beskrevet på side 187

Men det står ingenting om alarmknapp som hos modell 3 står i taket ved speilet nær nødblinkersen.

Mener den alarmknappen ble fjernet i 2021 på model 3, den er ihvertfall automatisk på model y.
#861
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. juli 2021, klokken 08:51
Sitat fra: Trond.m på onsdag 14. juli 2021, klokken 03:22
... kundene må jo være takknemlige for å få kjøpe en Audi 🥺

Mitt inntrykk også. Audi er vel eneste "premium" merke som kan leveres med mindre utstyr enn en Toyota Auris har standard. Det å få kjøre med en ribbet bil med ringene i fronten er litt som å løpe rundt med en plastpose fra Louis Vuitton. Jeg tror Audi ødelegger for seg selv på sikt ved å selge ribbede versjoner...

Ja det viktigste er jo å vise naboen at man kjører med ringer i fronten, han ser ikke hva slags utstyr man har på bilen  ;D
#862
Sitat fra: svingen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 10:11
Betyr "cold climate" att de bare er en intern prosses eller blir de forandring på bilen? Bør velikke ta så lang tid?

Betyr nok at bilen må vinter testes internt, se hvor mye rekkevidde man taper, kan bli endringer og hvis de finner ut at rekkevidde tapet blir for stort slik at de må sette inn varmepumpe for Norden noe som vil øke prisen. Resultatet kan og bli at bilen funker såpass dårlig i kalde klimaer at de ikke gidder å tilby den her.
#863
Model Y / Sv: TMY vs ID4
mandag 12. juli 2021, klokken 12:49
Sitat fra: daktari på mandag 12. juli 2021, klokken 11:23
Leser om alle som nå sitrer av spenning i vente på ny Y. Får lyst til å shoppe selv, men det er altfor mye med ID.4 jeg vil savne:
360 kamera
Frontkamera med svingestriper
Ryggevarsling
Spyling ryggekamera
Matrix fjernlys
Rails
Rammer på dørene
Enkle dørhåndtak som kan brukes uansett valg av hånd
Lavt støynivå
Komfy fjæring
Justerbar lårstøtte
Utfellbart hengerfeste med kontakten i kroken
Sparkesensor bakluke
Massasjeseter.
Gardin for soltaket
Kule felger
En Autopilot som er mer digg å bruke
Skikkelig blindsonevarsel

En annen sak er jo at for mange på budsjett er jo en enklere utstyrt ID4 vesentlig rimeligere enn en Y. Det ryktes at man kan få en basis ID.4 importert for 350k.

Blir spennende å teste Y hvertfall!

Ryggevarsling syns jeg er bare irriterende, tar heller avstand måler, liker at det måles i cm hvor langt unna jeg er.
Er rimelig sikker på at støynivået kommer til å være på par med id4 ihvertfall 1st versjon, nyeste versjonen av model 3 har vesentlig lavere støynivå enn 2019 versjonen, tipper berlin versjonen blir enda bedre.
Kule felger er veldig objektivt men syns ikke noen av vw felgene til id4 er direkte kule heller, liker bedre zero g hjulene til tesla over det vw tilbyr.
Og ang autopilot så har jeg hørt at vag sin autopilot sliter med phantom breaking og, eneste fordelen at man kan sette den til å være standard cruisekontroll.
#864
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
fredag 09. juli 2021, klokken 10:20
Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. juli 2021, klokken 10:12
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 09. juli 2021, klokken 09:42det er en ganske stor prisforskjell ned til en id4 gtx feks.

Må huske at de fleste andre oppgir priser for biler med lite utstyr, mens Tesla oppgir prisen for topp utstyrt modell, med farger, hjul, hengerfeste og EAP/FSD som eneste tilvalg.

Ioniq 5 er unntaket som da blir nesten 50k billigere enn model y, med dokumentavgift og vrakpant blir prisen på model y 549k
#865
Lading av Tesla / Sv: Model 3, 11amp, 50kw på 250kw sc
torsdag 08. juli 2021, klokken 12:26
Sitat fra: teek på torsdag 08. juli 2021, klokken 12:02
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 08. juli 2021, klokken 08:53
Sånn (omtrent) er ladekurven på TM3 LR:



Hadde rundt 40/50% når jeg starta lading

Vel der er problemet ditt, for å få 250 da må du være på 10% eller mindre, uansett så får man ikke 250 lenge heller.
#866
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 800 volts ladning, hva koster det?
torsdag 08. juli 2021, klokken 09:39
Kommer ikke som no bombe at mer ikke vil satse på 800 volt ladere, raskere lading=mindre penger i kassa for mer pga tidskomponenten dems.
Men igjen skjønner hvorfor leverandører ikke satser på 800 volt når det er kun 4 modeller som kan lade på 800 volt hvis kostnadene er vesentlig høyere.
#867
Kjøpe elbil? / Sv: Xc40, eqc eller annen bil?
onsdag 07. juli 2021, klokken 09:11
Blir litt feil å sammenligne xc-40 med eqc, to forskjellige kategorier størrelsesmessig.
EQA er en mer direkte konkurrent til xc-40, EQA har og bedre bakkeklaring enn eqc.
Ulempen med EQA er at den kan fort bli dyr hvis man ikke er nøktern med ekstra utstyr.
Ellers så bør man se på id4-gtx og hvis pris er en faktor.
#868
Sitat fra: jlan på tirsdag 06. juli 2021, klokken 10:36
Hvordan ser du at disse er MIC ? 
For den du linker til står det: " i - Justering for utstillingsbruk: -kr. 20.500 " . Men også: "in transit" ??

Du ser vin koden i adresse listen, lrw=kina og 5yj er freemont, tviler på den står utstilt no sted, er nok i transit, tror model 3 selger litt dårlig i kina siden de fleste går for model y borti der så tipper de sender model 3 hit istedenfor hvor det selger ganske bra.
#869
Ser ut som tesla skal sende flere versjoner av mic model 3 til europa og ikke bare sr+, har riktignok den gamle rekkevidden men prisen er bedre, man sparer rundt 20 000.

https://www.tesla.com/no_NO/new/LRW3210_25ee31d0160a7d3b059303148aef3d49?token=$2y$10$cE.xEfXn2kz5/yP2BSAQQu3M7YL4hywYubSaq/RrpqvXovsI.wiQO&postal=0032&coord=59.8468,10.7747&redirect=no
#870
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Serviceintervall Ioniq 5
søndag 04. juli 2021, klokken 21:37
Finner ikke noe på den norske men den danske sier årlig eller 15 000 som med kona, tipper er nok samme i Norge.

https://katalog.hyundai.dk/NicChristiansenGruppen/Hyundai/manualer/serviceplan-ioniq-5/?page=1
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA