Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Daniel_0007

#391
Sitat fra: Svk på mandag 17. oktober 2022, klokken 20:57
C4X ser jo veldig pen ut.bagasjerom på over 500L er jo veldig bra.
Men blir fort 400.000kr med vinterhjul.
Hva får en egentlig for under 350.000kr?
Er det ikke andre alternativ enn Leaf?
Må jeg strekke budsjettet? 
Prøvd å søke etter chademo nyheter,finner ikke noe positivt foruten at nye mitsubishi eclipse cross og Lexus bruker chademo. Men dette er sikkert ikke nok til at de store invisterer i nye/flere chademoladere? Alt handler jo om penger

Sjekk ut mg zs evt mg5 hvis du trenger større bagasjerom.
#392
Som folk sier, test en med ccs så har du tilgang til tesla sitt lade nettverk og(de fleste er åpnet i Norge for alle) De har såpass mange ladere per sted at en eller to er nede er ikke krise i motsetning til andre som setter opp 4-6 per sted.
#393
Ariya / Sv: Ariya-tester
fredag 14. oktober 2022, klokken 17:45
Etter å ha sett Tesla Bjørn så syns jeg det virker knotete men er mer Nissan sin skyld at man har to forskjellige innstillinger som omhandler energi, en på instrument klusteret og en på hovedskjermen.
Syns er enklere med navigasjon siden jeg navigerer uansett, istedenfor å grave i menyen som og øker at man glemmer det.  evt ha en fysisk knapp litt som gamle dager da man hadde en choke for å starte bilen om vinteren 🤪
#394
Elbiler i media / Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
fredag 14. oktober 2022, klokken 12:42
Sitat fra: filtvet på fredag 14. oktober 2022, klokken 12:01
La oss si du kjøper en pent brukt Toyota hybrid til ca 200´.

Den kan sammenlignes med feks tesla 3 LR som kommer til å koste ca 400´mer (bortsett fra at toyota er av mye bedre kvalitet)

Du må bruke uendelig antall  år med elbil for å spare inn de 400´du må betale mer for en elbil. Og om en tesla 3 er verdt noe særlig etter 8 er er usikkert. Batteriet kan ryke og det koster minst 150´ En toyota går minst 15 år uten store problemer.

Vel er ganske vanlig at batteriet tar kvelden i prius siden den lades ofte men i motsetning til model 3 så er nytt batteri rundt 20 000  :P
Husk og at servicekostnadene på prius er som regel mer og men som du sier man får mye service og bensin for 400k. Ville heller kjøpt en plug in hybrid enn prius forresten f.eks en golf gte da kan man kjøre el til butikken og tilbake evt barnehagen.
#395
Model Y / Sv: 2022 vs 2023 Model Y?
tirsdag 11. oktober 2022, klokken 08:33
Tesla gjør som regel endringer ofte så en 2023 model fra starten av året kan være forskjellig fra en senere på året. Tviler på de tidlige har noe særlig endringer, de største endringene pleier å skje om sommeren.
#396
Sitat fra: turfsurf på søndag 09. oktober 2022, klokken 15:51
Elbiler kunne hatt vektavgift med fradrag for batterivekten. Lurer på hvordan de har tenkt å håndtere dette på biler med batteribytte...

Tipper de da regner hvor mye biler veier med batteriet som leveres med, tror ikke vognkortet på en es8 viser vekten uten batteri men man kan da spare litt penger å bestille bilen med minste batteriet så endre abonnent til 150kwt batteriet når det kommer.
#397
ID. Buzz / Sv: Demobil Hos Albjerk Bil i Lier
søndag 09. oktober 2022, klokken 13:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 09. oktober 2022, klokken 08:33
Sitat fra: SveinJ på fredag 07. oktober 2022, klokken 22:30
Sitat fra: REN-BIL på torsdag 06. oktober 2022, klokken 21:16
Synd de ikke kan leveres i 2022 :(
Med sosialistene nye forslag til Statsbudsjett havner den fort på 700´ med litt utstyr og nye avgifter.
Men det er vel overkommelig for de som trenger den biltypen, tenker jeg.

Da er kort vei til multivan med bedre interiør og bedre løsning med seter på skinner.
#398
2) Nio et7 er på vei over og, med batteri leasing så er prisen lik han. Men vil si nio er nærmere tesla teknologisk sett enn byd.
Fordelen med batteri leasing så kan man oppgradere til større batteri som kommer senere som skal gå 100 mil på en lading.

https://www.nio.com/no_NO/et7
#399
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
torsdag 06. oktober 2022, klokken 11:43
Bom blir dyrere og

Dyrere bomring for elbiler
Regjeringen foreslår også at elbiler skal betale mer i bomringen enn de gjør i dag.

I dag er det en regel som sier at elbiler ikke skal betale mer enn 50 prosent av taksten for bensinbiler. I budsjettet foreslår regjeringen at dette skal økes til 70 prosent.

Oslo vil jo ha 100% for elbil men bra at de stopper på 70 men blir nok full bom neste år tenker jeg.
#400
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
torsdag 06. oktober 2022, klokken 11:26
Tipper vi kommer nok til å se en del avbestillinger nå og folk kommer nok til å heller beholde diesel purka noen år til. Ser ut som avgifts vinneren blir de merkene som prioterer effektive elbiler med lav vekt.
Model 3 sr f.eks
Verst går det nok utover de tanksene fra kina, voyah, tang, hongqi, es8
#401
Latterlig avgjørelse, kan ikke se for kamera skal klare å gjøre alt.
Blir artig den dagen da en tesla kjører ned en person i snø/regn fordi kamera klarte ikke å se den.
Kan ikke se for meg en sånn sensor koste all verden heller, fordelen at reparasjoner blir billigere da, null radar og null sensorer.
#402
Kjøpe elbil? / Sv: Rimelig elbil til maks 300 tusen
tirsdag 04. oktober 2022, klokken 11:53
Sitat fra: arthur på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 11:48
Med det store batteriet? Neppe!

sjekk finn, finnes noen men fleste nærmer seg 100k km kilometer mens du får denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=273679541 for 315

Som det står hos hyundai

Er du blant de heldige som kjører en nyere Kona Electric, som er produsert etter 1. mars 2020, kan du montere et tilhengerfeste som er godkjent for 300 kg hengervekt. Alle andre som kjører Kona Electric kan sikre seg en lastekrok med en maksvekt på 100 kg.

Så den skal klare 100kg som er nok for sykler.
#403
Sitat fra: ihavequestions på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:11
Hentet ut min Model YP forrige uke. Er generelt sett veldig fornøyd med bilen, men må inn på service da det var litt kosmetiske feil på bilen da jeg hentet den ut. Spoiler er ikke ordentlig festet, liten skade på en felg og sprekk i taket (kun innvendig). Dette vil bli fikset av Tesla.

Men etter noen dager med bilen er det noen detaljer som irriterer meg, men usikker på om dette er feil som må meldes inn.

  • Vindusvisker visker ALT for ofte når den står på auto. Bare etter noen få dråper på frontruten setter viskeren i gang. Dette fører til at frontruten blir "tørr".
  • Under kjøring kan berøringsskjermen fryse i to tre sekunder når det er første gang jeg tar på den. Etter er den kjapp og veldig bra, men virker som den må våkne til liv igjen.
  • Får av og til en feilmelding om at høyre dørstolpe er tildekket. Meldingen forsvinner etter et par sekund. Kan være gjenskinn fra skilt etc. som gjør dette?

Ellers er jeg utrolig fornøyd med bilen, en fantastisk kjøremaskin!


1 skyldes at Tesla har gått over til å kun bruke kamera til autopilot så kamera må være rent hele tiden.

3 skyldes som regel lav sol som blender kameraet.
#404
ID.4 / Sv: Interessant sammeligningstest ID.4 GTX - Ariya og iX1
fredag 30. september 2022, klokken 09:34
Sitat fra: turfsurf på fredag 30. september 2022, klokken 09:22
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 30. september 2022, klokken 08:33
Så denne vil neppe ta mange kunder fra VW og de andre merkene som tilbyr vesentlig mer bagasjeplass, skiluke og andre praktiske egenskaper som er vesentlige for barnefamilier.
Overraskende mange kompakt og mellomklasse SUVer og crossovere som kommer med lite bagasjeplass. Mye av poenget med slike biler er for min del å kunne hive inn det man trenger av ting&tang og dra på tur.

Er nok derfor det er et marked for tradisjonelle stasjonsvogner fortsatt, på suv og crossovere generelt så ses det ut som det satses på mest mulig plass til fører og passasjer mens bagasje ikke er så viktig.
#405
ID.4 / Sv: Interessant sammeligningstest ID.4 GTX - Ariya og iX1
torsdag 29. september 2022, klokken 14:41
Er bare å betale 1 kr for 30 dagers prøvetid da  :P

Men her er konklusjonen:
Sitat
Men om vi først skal velge en foretrukken bil blant disse tre, så kommer vi ikke utenom Nissan Ariya. Det skal rett og slett bli spennende å se om den klarer å klore seg forbi ID.4 på registreringsstatistikken, og bli kundenes foretrukne valg. Dit forventer vi ikke at BMW iX1 vil komme seg, mest fordi det er gjort noen kompromisser som gjør den svært kompakt innvendig, og således vil føles som en langt mindre bil enn de to andre.

Er ikke helt enig i konklusjonen, kan ikke se for meg aryia ta over id4, mange som har brent seg med leaf og ikke ønsker å gå tilbake til Nissan og bnh.
vw har stor fanskare i Norge og er et trygg valg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA