Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - GreenEyez

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 18
31
Model 3 / Sv: HW3 (FSD computer) retrofit for Tesla Model 3 er i gang!
« på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 14:00 »
Nå fikk jeg en mail om at servicetimen min i Danmark er kansellert på min anmodning.

Kanskje de ikke har gått igang her enda?

32
Model 3 / Sv: For de som fikk levert i mars og bestilte EAP. Har noen fått HW3?
« på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 13:02 »
Står under «Kjøpt». Og når jeg ligger meg inn på pc’n så står det Fullstendig Selvkjørende Egenskaper. Så regner med at også jeg kan senke skuldrene (om jeg hadde vært i Norge fortsatt).

Ble sms-oppgraderingen fra EAP til FSD gjennomført globalt (i mitt tilfelle: i Danmark) også?

Er svaret ja, så kan jeg sikkert senke skuldrene.

33
Model 3 / Sv: For de som fikk levert i mars og bestilte EAP. Har noen fått HW3?
« på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 12:38 »
Inne i appen min under Oppgraderinger står det «Fremtidig selvkjørende». Er det det samme som at jeg har FSD (og derved kvalifiserer til HW3-bytte)?

Og, i tweeten det ble lenket til lenger opp her, skrev Musk at oppgraderingen blir tilgjengelig for «anyone who bought FSD».  Regnes vi med den sms-oppgraderte EAP’en å omfattes av denne kategorien?

34
Model 3 / Sv: HW3 (FSD computer) retrofit for Tesla Model 3 er i gang!
« på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 09:52 »
Er det sånn å forstå at skiltlesning, "lesing" av kryssende veier og trafikklys kun skjer med HW3? Jeg har ikke sett det så langt i min bil.

Har bestilt time for bytte til HW3 i København. Men det danske Teslaforumet er dødt, veldig lite aktivitet der, så vanskelig å finne ut av om Tesla har gått systematisk i gang med bytte til HW3 her.

35
Model 3 / Sv: For de som fikk levert i mars og bestilte EAP. Har noen fått HW3?
« på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 09:48 »
 :+1: Tusen takk! Der var det positivitet også å spore!

36
Model 3 / Sv: For de som fikk levert i mars og bestilte EAP. Har noen fått HW3?
« på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 19:28 »
Jeg har fått time om en måneds tid i Danmark. Jeg får vel være prøvekanin på hvordan de gjør det med norskimporterte biler hit.

37
Model 3 / Sv: For de som fikk levert i mars og bestilte EAP. Har noen fått HW3?
« på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 07:55 »
Lurer på de samme tingene som trådstarter.

Syns det er vanskelig å finne konkret svar på om jeg kan få skiftet ut til HW3 på min sen-mars-2019-Model 3-LR-AWD-som-jeg-bestilte-med-EAP-men-som-jeg-fikk-sms-om-skulle-oppgraderes-til-fsd.
Bare å bestille i APPen. Helt problemfritt
Funker ikke, da får du bare svar at dette skjønner de ikke noe av. De har aldri hørt om saken
Kun de som har kjøpt FSD får HW3
Jeg fikk som sagt bil 15 mars -19 og hadde bestilt EAP og ble oppgradert til FSD på SMS. Jeg bestilte bytte til HW3 i appen og var en av de første i Kr.sand som fikk dette. Null stress.
Som sagt...

38
Model 3 / Sv: For de som fikk levert i mars og bestilte EAP. Har noen fått HW3?
« på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 16:24 »
Lurer på de samme tingene som trådstarter.

Syns det er vanskelig å finne konkret svar på om jeg kan få skiftet ut til HW3 på min sen-mars-2019-Model 3-LR-AWD-som-jeg-bestilte-med-EAP-men-som-jeg-fikk-sms-om-skulle-oppgraderes-til-fsd.

39
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: EasyPark samler parkering og lading i en app
« på: ſøndag 14. Februar 2021, klokken 16:09 »
Ellemelle, du har rett. Men dette blir ikke spesifisert, verken ved igangsettelse av lading eller i etterkant i kvitteringen. Man blir ført bak lyset.

15% på en allerede dyr ladesesjon i Danmark med ugunstig valutakurs blir en merkbar kostnad.

40
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: ſøndag 14. Februar 2021, klokken 08:24 »
EAP er lagt inn i nybilkonfiguratoren nå.  Min ble oppgradert til FSD i mars 19. Av en eller annen grunn er jeg nervøs for at de skal nedgradere den igjen til vanlig EAP igjen. Jeg tror jeg bestiller time for bytte til HW3 snarest for sikkerhets skyld.

41
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: EasyPark samler parkering og lading i en app
« på: Lørdag 13. Februar 2021, klokken 19:39 »
Prisen for å lade hos e-on Danmark og gjennom EasyPark er den samme, 5,55 DKK. Ingen påslag.

42
Elbil og økonomi / Sv: Flytting med elbil: Oslo-København=helvetesopplevelse!
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 00:20 »
[Avholdt til nytt innlegg snarlig]

Jeg skalhar flyttet til Danmark i januar 2021, og tenker å har tatt med meg min Tesla Model 3 LR AWD FSD. Tenkte jeg skulle dele min kunnskap og erfaringer med eksport herfra og import dit av bilen. (Foretar oppdateringer i denne posten fortløpende.)
Her er prosessen (En lengre redegjørelse for min erfaring i praksis, samt andre detaljer som du må være obs på, følger etter oppskriften under):
A.   KJØRE INNOM RØD SONE PÅ TULLKONTORET PÅ SVENSK SIDE AV GRENSEN
B.   KJØRE INNOM TOLLKONTORET BAK KASTRUP LUFTHAVN
C.   [KOMMER]
D.   …
E.   

1. Møte opp på et tollkontor i Norge og få en utførselsdeklarasjon. På denne https://www.toll.no/no/varer/bil-og-andre-kjoretoy/eksport-av-bil-og-andre-kjoretoy/ står det
Sitat
Du må stoppe på grensen og vise frem utførselsdeklarasjonen. Har du ikke fått laget den på et innenlands tollsted, må den lages på grensen, enten av oss eller speditør.
Dette fremstår som om du kan ordne dette på forhånd, men NB! Dette er en sannhet med modifikasjoner! Tolletaten har visst et grensesamarbeid med Sverige, og det svenske tullkontoret på svenskesiden av grensen lager norsk utførselsdeklarasjon! Det står ingenting om dette noen steder på tolletatens sider! Vær forberedt på overraskelser:
Bilen må fremvises (det er ikke sikkert de ser på bilen, men den må være med deg og de spør om du har den med deg).
Møtte opp på tollkontoret på Vippetangen i romjulen for å slippe å måtte gjøre dette på turen ned. Ble henvist til å kjøre innom tollkontoret på Svinesund. Sa ifra til tollbetjenten at det står ingenting om dette på nettet, men han ville bare forholde seg til at jeg skal ta det med "ekspedisjonen i Svinesund".
2. Kjøre innom "siste" tollkontor på vei ut av landet når man flytter og kjører ut. Er bilen registrert på kona, legg kona til i bagasjelisten. Ha med pass.
Kjørte innom "ekspedisjonen i Svinesund" på norskesiden av grensen. Blir fortalt at det gjør de ikke der, men på den svenske tollen på andre siden av grensen. Sa til ham også at dette står det ikke informasjon om noen steder på nettet. Ble bare henvist til at det har vært et tollsamarbeid med Sverige i 50 år og at det er dette som gjelder.
3. Kjøre innom rød sone til den svenske tullen rett etter Svinesundbroen.
Fortell at du har med din norske bil og skal utførselsdeklarere den. De lager norske utførselspapirer.
TROLL I ESKEN: De spør hva bilen din er verdt ca, og ber deg betale svensk toll og moms beregnet av bilens verdi! Jeg anslo at verdien var ca. 400 000 kr, noe de sjekket opp og aksepterte. Ble bedt om å betale 120 000 svenske kroner på stedet!
De spør også om du har med deg flyttelasset ditt. Du blir bedt om å lage en liste på et vanlig A4-ark med en overordnet liste over de tingene du har med og anslå en samlet verdi av disse. Ikke bli for overivrig med å være altfor spesifikk, det kan backfire på deg i Danmark.
Jeg prøvde å argumentere overfor de at Sverige har jo ikke noe med dette å gjøre, jeg skal bare kjøre igjennom og deklarere bilen i Danmark. Men det aksepterte de ikke; "
Sitat
I Sverige er det svenska rägler som gäller
". Jeg forklarte dem at ved import til Danmark er det verken toll eller moms på bil som flyttegods. Men til ingen nytte, jeg fikk forklart at denne betalingen var et depositum som sikkerhet for at jeg faktisk utfører bilen fra Sverige og at jeg får de pengene tilbake når jeg fremlegger bevis på at den er tolldeklarert i Danmark. Samt at Sverige er det første landet i EU som bilen entrer, og derfor må jeg betale i Sverige uansett hvilket annet EU-land jeg skal importere den til.
Fikk beskjed om å enten betale 120 000 SEK eller snu og ta fergen direkte til Danmark. Så da betalte jeg. De var overrasket over at jeg klarte å gjøre opp kravet på rappen, og sa at det var godt gjort å kunne klare å betale dette beløpet uten å være forberedt på det. Tulldamen bemerket dette flere ganger gjennom den over timelange seansen, og virket veldig lykkelig tilfreds med å ha hanket inn en storfisk idag. Hun kom i hvertfall i godt humør og det ble faktisk litt hyggelig stemning.
I mitt tilfelle lagde de transittdokumenter hvor bil og flyttelass var angitt i samme dokument. Min anbefaling til deg er å be dem lage to forskjellige transittdokumenter, ett for bilen og ett for flyttelasset (vet ikke om de aksepterer dette).
4. Kjøre innom første tollsted i Danmark:
Må ha utfylt flyttegodsskjema, da bilen regnes som en del av flyttegodset ditt. Se: https://skat.dk/getfile.aspx?id=137692
Forutsatt at du har eid bilen i minimum 6 mnd før du flytter med den, slipper du:
a. 10 % toll
b. 25 % mva av prisen/verdien på bilen tillagt 10 % toll, på betingelse av at du beholder bilen i 12 mnd etter innførsel.
Vi kjørte da videre gjennom Sverige og over Øresundbroen til Danmark. Forventet å se et skilt som ledet en til nærmeste tollsted etter å ha kjørt inn i Danmark.
Ingen skilt overhodet.
Prøvde å se og se, men nei. Hadde da kjørt såpass langt inn i Danmark at vi ikke var så langt unna leiligheten vi har flyttet til, og kjørte bare hjem.
I alle andre land er det skiltet til første tollsted eller at du fysisk må foreta et valg om å kjøre på grønn eller rød sone.
5. Neste dag dro jeg til tollkontoret på Kastrup lufthavn og spurte meg frem. Fikk da beskjed om at det er et tollkontor på baksiden av flyplassen.
Kjører dit. Det er 3 tollbetjenter i lokalet. Alle er 50+. En dame som ser ut til å snart avslutte skiftet sitt. En hjelper en lastebilsjåfør som venter. Sistemann driver rolig og desinfiserer pulter i lokalet. Begge de mannlige har svære mager, og har sikkert jobbet der i 30+ år. Vi blir ikke enset. De to andre ser at vi står i skranken, men reagerer ikke i det hele tatt. De slår av en prat.
Etter 25 min blir han som arbeidet med den polske sjåføren ferdig med ham og henvender seg til oss. Jeg forklarer at vi kom ned i går og fant ikke frem. Jeg fremviser det svenske transittdokumentet.
Han kontrer med at jeg skulle ha kjørt innom dem igår da jeg kom, dette skulle flyttemannen jeg brukte ha visst, at han ikke kan hjelpe oss og at jeg får snakke med flyttebyrået jeg brukte. Jeg sa til ham at flyttebyråets mann såvidt kunne norsk, ikke kunne han veien (han kjørte bak/med oss) og at han er dratt til Norge. Tollen kontrer igjen med at flyttelasset skal være der i tilfelle det blir tatt ut til kontroll og at det er ikke tilstrekkelig at kun bilen er der. Det hjelper ikke at flyttegods er unntatt toll og moms i sin helhet, og det har ingen betydning at det er flyttet inn i leiligheten, og forslag om at han kan bli med oss og befare det eller at vi sender bilder av det blir avvist.
Får igjen beskjed om at han ikke kan gjøre noe for oss og ikke hjelpe oss.
Tanken på at de 120 000 kronene kanskje må anses tapt og at jeg ikke får danske skilter på bilen, gjør at blodet synker inni meg, sier til ham at jeg må sette meg ned. Jeg kneler ned i Black Lives Matter-stil og besvimer!
Drømmer en søt drøm (husker ikke hva), våkner av at kona roper på meg. Tenker "Å faen, nå har jeg forsovet meg til jobb!". Lukker opp øynene og ligger med kinnet på disken foran tollbetjenten og ser at han andre sitter med telefonen og ringer noen og signaliserer til kona at noen er på vei. Da har jeg vært borte i noen minutter.
Imens har han andre fått fart på seg, han så litt stressa ut nå. Jeg hadde alle andre papirer i hånda (vognkort del1&2, erklæring, arbeidskontrakt, leiekontrakt, passkopier), skyver de over til ham i en plastmappe, han åpner den opp og gjennomgår, er plutselig blitt superhyggelig mot kona og sier at han skal bare låne disse og at han straks kommer tilbake med de, kommer tilbake med et visittkort til en dame som visstnok kan hjelpe oss og at han skal ringe henne med det samme. Kommer tilbake igjen og forteller at han fikk tak i damen og at han straks skal sende henne alle dokumentene, og sier at han kan sette oss på CC og ber om å få min e-postadresse. Overleverer oss også hennes visittkort.
I mellomtiden har flyplasspolitiet kommet med blålys og undersøker med meg hvorfor jeg har besvimt. Så kommer også flyplassens "First Responders" (ambulanse) og begynner å måle puls og blodtrykk. Etter å ha forklart årsaken til besvimelsen ønskes jeg "Welcome to Denmark" av dem  :police:
Men det hjalp å besvime i alle fall, tollbetjenten ble snill som et lam etter det.
6. Du må på forhånd ha meldt i fra til Motorstyrelsen at du skal innføre bilen (Kun dersom man bor i Danmark fra før.)
7. Dagen etter ringte jeg damen jeg ble henvist til. Får da vite at når man ikke bruker en speditør ved import til Danmark, må man bruke en agent (spedisjonsagent), som hun er, for å få tolldeklarert varer. Hun jobber 9-16, så man må ankomme i kontortiden for å få gjort dette. Jeg hadde uansett ikke fått tolldeklarert bilen om jeg først hadde kjørt innom tollkontoret på vei inn i Danmark, tydeligvis. Hun tar 1100 DKK for jobben normalt, og tillegg tilkommer ved ankomst Danmark utenfor kontortid.
8. Du må be Motorstyrelsen om en verdifastsætning av bilen din. Dette tar for øyeblikket 5 uker. Du må scanne inn vognkortets del 2 og sende e-post til Motorstyrelsen.
6. Du må vise til bilen til "syn" hos et verksted som har avtale med Motorstyrelsen.
7. Du må betale regning for registreringsafgift når den kommer. Mer om dette under.
8. Du må få satt på danske skilter innen 30 dager etter innførsel.
Hvordan dette henger sammen med at verdifastsætningen tar 5 uker er uvisst.
9. De norske skiltene sendes med post til Vegvesenet.
10. Eksisterende bank krever innfrielse av billånet, da de mister sikkerheten i bilen når du leverer inn de norske skiltene. Du må be en dansk bank om å få refinansiert billånet ditt.
11. Lading i Danmark er grisedyrt. Tegn abonnement hos e-on eller Clever, om du ikke har lademulighet i din nye danske bolig.

Registreringsafgift:
Dette er jokeren i hele import-prosessen. Det er meldt at denne skal økes til 65 % av alminnelig registreringsavgift fra 1/1-21, noe som for en ny Tesla Model 3 innebærer ca. 111 000 danske kroner. Pr idag utgjør denne 20 %, med et bunnfradrag på 40 000 kr, noe som i praksis utgjør noen få tusenlapper. Det er forventet at regjeringen skal igang med forhandlinger i desember, og det vil da ventelig ende på noe lavere, men er enn så lenge usikkert. I påvente av endringer i skatteverkets it-systemer oppkrever de dagens avgifter og refunderer i andre halvår 2021.

43
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 00:18 »

Ionity:
For hver ladesesjon reserveres i overkant av 800 kr på ditt kort. Greit å være obs på det at man har nok penger på kortet.

Reservasjonen ligger der i 1 måneds tid før den forsvinner, til info.

44
Model 3 / Sv: Forsikringstilbud - LR AWD
« på: Tirsdag 26. Januar 2021, klokken 20:30 »
Tryg har samarbeidsavtale med min arbeidsgiver, derfor gunstig avtale.

Men bor i Oslo, 70 % på 3. året, dobbeltgarasje delt med nabo, bilen er registrert på kvinne osv

45
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
« på: ſøndag 10. Januar 2021, klokken 23:17 »
Men igjen: Dersom du allerede har brikken registrert hos Circle-K eller en annen operatør som bruker Virta som backend, så må du slette brikken der før du kan legge den til hos e.on.

Jeg hadde brikken registrert hos Circle-K på forhånd. (Har hatt det i lang tid). Jeg bare la den inn hos EON uten å slette den fra Cirkle-K, og har ikke støtt på noe problemer. Hvorvidt jeg får problemer når jeg returnerer fra Danmark, vil evt. tiden vise.

Det er ikke mulig å gjøre det andre veien. Jeg har ingen ladebrikker registert i CircleK-appen. Men derimot flere som er registrert hos svensk e-On. Når jeg prøver å registrere de samme brikkene i CircleK-appen så får jeg feilmelding.

Jeg kommer til å løse dette med å kjøpe meg en CircleK-brikke for 25 kr og ha den som en dedikert brikke for lading der.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 18