Sitat fra: turfsurf på søndag 08. januar 2023, klokken 18:27
Hørte podcasten. Virket ikke som noe generelt Kina hat, det er jo hovedsaklig ett spesifikt problem som lett kan fikses med software.
Hadde ikke vært veldig redd for å kjøpe NIO, de virker fremoverlente og solide, men har selv en sperre mot å kjøpe biler fra kinesisk eide selskap.
Nå er det viktig å huske på at dette "kinesisk-eide selskapet" ikke er så kinesisk som mange skulle tro. Ja, største eier er William Li (CEO og grunnlegger med ca. 10%) og toppledelsen er kinesisk, men selskapet eies av en drøss forskjellige institusjoner som f.eks. vårt eget oljefond. Fondet Baillie Gifford & Co er nest største eier av både Tesla (bak Musk) og Nio (bak Li). Eierstrukturen til Tesla og Nio er veldig sammenlignbar.
Jeg har et inntrykk av at mange i Norge tror at kinabilene er fullstendig eid av den kinesiske stat og fullstappet med overvåkning...