Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - engolf

#631
Och angående dieseltanken:
jag tänkte starta med en liten (ca 1.2 liter) tank från en gräsklippare, för det har jag liggande, och sen köpa en mer lämplig tank, kanske i denna stil: https://www.ebay.com/itm/Universal-2L-Aluminium-Alloy-Water-Coolant-Header-Overflow-Expansion-Tank-can/183250819005?rt=nc&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D52885%26meid%3D0e7c4809142f4db9be82627664c2f1f5%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D12%26sd%3D113026616169%26itm%3D183250819005&_trksid=p2047675.c100005.m1851
Det är egentligen en expantionstank, men kan säkert användas till diesel om man pluggar det nedersta hålet.
#632
Jag vill gärna lufta en tanke här:
idag testade jag webaston, och märkte att den värmer upp vattnet väldigt fort. Till ändamålet hade jag en 20 liters dunk med kallt vatten, och det blev 70C varmt på bara ett pat-tre minuters drift. Självklart tar det ca ett par minuter för webaston att starta upp, så det är väl ca 5 minuter för vattnet blir varmt.
Jag vet inte vad kapaciteten är i iOn, men det är väl knappast 20 liter. Utifrån behållaren att döma tror jag det är runt 4-6 liter totalt. Tror ni det är för lite vätska? Jag vet att vintertid då vattnet har en temperatur på några minusgrade (plus diverse värmeförluster i både slangar och värmepaketet i kupen) kommer det ta längre tid att värma upp det, plus kräva mer energi för att hålla det varmt. Jag blev bara verkligen överraskad hur effektivt och snabbt den värmde upp ganska stora mängder vatten...
#633
Sånt ska du inte posta här, annars kommer Mitsubishi/Peugeot/Citroen hävda deras bilar har en reell räckvidd på 160 km:))
Min iOn hade en estimerad räckvidd på 120 km efter att jag drog ut kontakten idag, då var det 15 streck på tankmätaren (jag måste avsluta laddningen innan den fick slutföras).
#634
2.5 iter är ju inte mycket, men det räcker ju till minst 5 timmars drift med värmaren på max. Då behöver man kanske fylla tanken bara en gång i veckan. Biltemas spolartankar tål både bensin och diesel, jag hade en sån liten tank till diverse brännbara vätskor, och inte upplevt några problem. Det negativa med dessa är avsaknaden av avluftning:(( Jag ska inom en MC verkstad och se om det finns passande små tankar att köpa där, återkommer i så fall med modell/art.nr. Första prioritet blir nog att montera brännaren, resten kommer ordnas fortlöpande.
#635
Tack för tipset, i främre vänster hjulhus är säkert en bra lösning.
Angående tank: biltema har två tankar som jag tror kan passa till ändamålet: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/viskerutstyr/vindusspyler/vindusspyler-2000017961
2: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/viskerutstyr/vindusspyler/vindusspyler-2000032805

Det mest plraktiska tror jag är att ha tanken monterad under huven (panseret), enklast att komma åt vid tankning. Vid bateriet (intill värmetanken) är det plats till en liten dieseltank om man lagar egen brakett.
#636
Det såg ut som om det är nog plats till en värmare där bak, ska undersöka närmare så fort jag får tid till att skruva. Det enda opraktiska är att man måste dra ström/slangar under bilen. Men det ser ut att vara plats under kanaler intill batterikåpan.

Framme under stötfångaren vill jag inte montera på grund av värmen webaston producerar (kommer då ligga tätt intill plasten på insidan). Och självklart den uppenbara risken för en kollision+aktiv brännare=brand:(

Under bilen är ju egentligen inte dumt, men jag har fortfarande fabriksgaranti, och vill helst inte interferera med bilens komponenter (som att bygga om braketterna på elvärmaren och flytta den).

Men som sagt kommer jag tllbaka med en uppdatering så fort jag sätter igång, lägger då också ut bilder på arbetet.
#637
Ja, webaston har egen cirkulationspump.
TB, vet du vid vilken temperatur bilens originala värmare stängs av?
En sak till: placering av webaston. Hittills har jag sett på youtube två platser folk monterar den på, antingen under den främre stötfångaren (finns plats mellan krockbalken och radiotorn), eller intill bilens originala elektriska värmare (som då måste flyttas till sidan några cm). Båda platserna är säkert ägnade till eftermontering, men krångliga att komma åt både för montering, och i tillfälle service/reparationer av webaston. Jag såg dock att det är gott om plats där bak vid motorn, under locket i bagagerummet (på höger sida av elmotorn i färdriktingen) och lätt att komma åt. Några tankar om det?
#638
Tack för era svar:)
Jag visste att batteriet har en så kallad aktiv kylning vid hurtiglading, men visste inte att det samma gäller också för uppvärmning. Tanken var att kunna starta redan i en varm bil och någorlunda varmt batteri.
#639
Hej,
har en iOn som jag har tänkt att eftermontera webasto i, och tänkte då att eftersom den kommer användas mest om vintern kunde man dra en slangslinga under plastkåpan (precis under huduvbatteriet) för att hålla det varmt. Då kommer webaston fungera som både batteri- och kupevärmare. Jag har sökt på nätet, och har per idag inte sett en liknande lösning. Vad tror ni om idén?
Vid många minusgrader är det nog inte realistiskt att hålla batteriet driftsvarmt, men med hjälp av en timer kan man ju förvärma både bilen och batteriet innan avresa och behålla en del av räckvidden som annars försvinner på grund av låg batteritemperatur...
#640
Det är en myt att LEDlampor med canbus (inbyggt motstånd) drar mer ström, det stämmer inte. Motståndet är till för att "lura" systemet som sänder ut styrström (ofta ett par volt) för att kontrollera att kretsen är sluten. Själva led-lampan drar en bråkdel av strömmen som motsvarande glödlampa gör.
Vissa bilar är dock väldigt känsliga mot eftermonterade led-lampor (även med canbus), för att övervakningen är så himla känslig. Inte heller alla led-lampor märkta med canbus är äkta canbuslampor, det varierar väldigt mycket i kvalitet och det inbyggda motståndet.
I fallet med iOn tror jag att bromsljuset helt enkelt går via ESP systemet, och därmed orsakar felkod när spänningen i systemet inte längre är inom parametrarna.
#641
Tack för tipset, det bekräftar min teori.
Även om LED-lamporna var av typ Canbus ledde det alltså till fel i ESP-systemet.
#642
Uppdatering: LED i det högtsittande bromsljuset kan slå ut ESP (antisladd). ESP-lampan tänds efter några kilometer, också efter omstart. Monterade tillbaka vanliga glödlampor, och problemet försvann.
LED i park och skyltbelysning verkar fungera utan några som helst problem.
#643
Fick idag ledlampor (5W) och tänkte byta ut glödlamporna som originalt sitter i bilen. Park, skyltbelysning och bromsljus (överst i mitten).
Tog ett par bilder på hur det ser ut.

[ You are not allowed to view this attachment ]  [ You are not allowed to view this attachment ]
#644
Det är superenkelt ingrepp:) Avtappningspluggen är 24 mm, påfyllningen är 17mm, och det ser du med en gång du kikar under bilen där bak:) Tappa den på olja går fort, inga stora mängder. Påfyllningen är lite knepigare, men om du lossar locket som sitter över motorn (i bagagerummet) kan du sticka ner en slang uppifrån, med en tratt på t ex, då är det väldigt lätt. Eller om du har en mekanisk/elektrisk pump du kan pumpa in oljan med.
#645
Tack för ditt svar!
Jag tror inte oljan har blivit bytt, då den var ganska mörk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA