Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - engolf

#616
Förresten, är det någon som vet vilken typ av kylarvätska det är i värmekretsen? Jag menar den ser mörkgrön ut..
#617
Fixade också ett par aluplattor för att fräscha upp vid pedalerna.
[ You are not allowed to view this attachment ]
#618
Inne i hjulhuset. [ You are not allowed to view this attachment ]
#619
 [ You are not allowed to view this attachment ]
#620
 [ You are not allowed to view this attachment ]
#621
 [ You are not allowed to view this attachment ]
#622
Gjorde små framsteg idag och onterade dieseltanken i "motorrummet" där framme.Lagade ett färste i vinkeljärn, och anpassade efter existerande bulthål, så nu sitter tanken lättilgänglig, kapaciteten är på ca 1.8 liter.
Lossade också inneskärmen vä,fram) för att se hur mycket plats det fanns där, inte mycket:(( Webaston får nog plats, men då måste cirkulationspumpen och slangarna flyttas på.
Där bak (under bakre stötfångare) är det betydligt mer plats, men då måste slangarna dras ända helt fram=mer jobb...
#623
Nu syftade jag först och främst på eftermontering i redan registrerade elbilar.
Att få bilen godkänd med antingen ett extrabatteri, eller strömaggregat är nog knappst möjligt utan en massa intyg (som är ofta helt omöjliga att få från biltillverkaren).
Många elbilar har idag en bensin/dieselvärmare för att förlänga räckvidden. Ett strömaggregat gör tekniskt sett det samma. förbränner fossilt bränsle för att öka räckvidden.
#624
Vad med att kunna ladda batteriet under färd, ilstället för att lägga till extrabatterier?
Om jag inte tar fel har BMW en sådan lösning, en generator ombord startar när batterispänningen sjunker till under 10%, laddar batteriet och ger ström till framdrift.
Om man kan lura systemet så att batteriet tar emot laddning med tändingen påslågen kan man i teorin komma långt med ett litet strömaggregat ombord.
Om det går att göra på ett smidigt sätt utan att batterierna tar skada tycker jag det kan vara en bra lösning.
#625
Har inte sett den lösningen, men kan googla, det är ju aldrig fel med inspiration:)
Att svetsa i alu har jag gjort ett par gånger, och det var inte vackert att se på:( har för det mesta svetsat i bara magnetiska metaller. Tänkte om jag inte hittar en annan lösning får jag bara krypa till korset och försöka laga en tank själv.
Idag fick jag två små plasttankar, en på 1.5 liter (gräsklippare), och den andra är på ca 3L som satt på snöfreser. Den stora på 3 liter menar jag kan användas som dieseltank, bara jag lyckas klämma in den där...
#626
Tack för skissen, den blir nyttigt när jag ska in under bilen:)
Webaston har ju en integrerad vattenpump, och själva brännaren kommer sitta på den lägsta punkten i systemet (planen är att montera den i främre vänster hjulhus), så eventuell luft kommer ju stiga mot en högre punkt i systemet. Vattenburen värme i kupen är ju inte så dumt, men å andra sidan kommer det vara iskallt på golvet till webaston får upp temperaturen. Allt detta är fortfarande i planeringsfasen, och kommer mest sannolikt ändras så fort jag börjar montera sakerna. Jag värderar laga egen expantionstank som rymmer 4-5 liter, får se hur långt jag kommer med det (är inte väldigt duktig på att svetsa aluminium:(
#627
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Hjullager
mandag 09. juli 2018, klokken 22:19
Det är olika lager fram/bak på denna bil. Bakre lager har genomgående hål för drivaxeln (som håller ihop lagret/måste spännas med rätt moment). Det främre har inget hål, för där sitter det inpresad hylsa. Man kan ju försöka hitta originalnummer på lagret och söka på nätet, finns säkert rimligare alternativ.

Edit: måste ta det tillbaka, det är inte komplett nav fram på denna bil, utan det verkar vara ett löst lager som måste pressas in. Kan köpas bl a här: https://www.reservedeler24.co.no/optimal-7583465.html
#628
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Hjullager
mandag 09. juli 2018, klokken 18:42
Mekonomen har hjullager fram, art.nr: 07-R17366, kostar 1682kr.
#629
Tack för infon! Jag förstår att värma upp hela batteriet på några minuter är inte realistiskt.
Jag håller nu på och letar efter en större expansionstank som jag kan montera i bilen, så jag får 5-6 liters vattenkapacitet. Webaston/slangarna ger ju redan ca en halvliter extra, plus en tank på 2 liter uppe, och eventuellt en tank till nede vid webaston (om platsen tillåter).
#630
Det tror jag stämmer bra, bara kylning av batteriet vid laddning om batteritemperaturen är hög.
Jag tänkte koppla in mig på kupeviften och på spjället som sänder luften ner till batteriet. Webaston har en funktion som sänder signal (12volvt) när temperaturen på vattnet överstiger 48C, och då kan man koppla både viften och spjället så att batteriet förvärms vintertid. Nu har jag också ordnat ett 12 volts relä med fjärrkontroll för aktivering av webaston istället för timer. Nu återstår det bara själva monteringen i bilen. Jag värderar också montera en större expantionstank istället för den som sitter i bilen, kanske 1.6, eller 2 liter, får se vad det är plats till.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA