Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - engolf

#451
Hej,
bara vädrar en tanke här:
det är många laddare med typ2 med 22kw effekt (vilket är nästan hälften av effekten till chademo), och laddar man igenom den vanliga (ty1) kontakten på bilen begränsar bilens inverter effekten till max 3.3 kw. Jag undrar då: är det praktiskt möjligt laga en adapter från typ2 till chademo (hane) som man kan semihurtiglade en trilling med? Att laga själva kontakten är väl en enkel sak med en 3D printer, men det elektriska är jag lite osäker på...
El-experter här på forumet får gärna kommentera:)
#452
12volts batteriet laddas normalt när bilen är i drift (ready lampan lyser), och vid laddning. Att batteriet inte laddas kan bero på defekt 12v laddare i bilen. Du kan enkelt mäta spänningen på batteriet med bilen i "Ready", det skall ligga på lite över 14 volt.
#453
21 lakan?! Shajt va dyrt!
Lider med dig...:(( Men nu har den säkert mååånga problemfria år framför sig:)
#454
Liten och söt ja, men det var den enda tanken som fick plats där:) Den är väl på lite över 2 liter kom jag fram till (trodde först den var mindre). 2 liter diesel räcker till ca 5-6 timmars driftstid, och med min körning till/från jobb tankar jag en gång i veckan. Inte för att den går tom för diesel, men mest för att ha en rutin. Har en kanna på 5 liter stående med grön diesel, och hittills i vinter har jag väl förbrukat ca 7 liter. Ganska rimlig kostnad för att inte frysa häcken av sig:)
#455
Trafikk / Sv: Kjøring i bussfila
onsdag 05. desember 2018, klokken 11:55
Vad med alla bussfilar mitt i Oslo som inte är skyltade? är det lov köra där elektriskt? Jag ser många gör det, och  gör det ibland själva, men är inte helt 100% på att det är lov..
#456
Jag hade nog testat tejpa igen ventilationsöppningarna och sett om det kommer mer varmluft i kupen. Det är en typisk plats där värmeförlusten kan vara stor.
#457
Har du försökt hurtiglade bilen?
Att konvertern går sönder kan ju självklart inträffa på en så gammal bil:( Det finns dock rimliga brukta delar att få tag i (finndel.no)
#458
Ville bara komma med en liten uppdatering:
efter att ha kört med isolerade slangar märker jag nu att värmen är extremt mycket bättre, nästan så det blir för varmt i bilen. Nu har det dock inte varit väldigt kallt, och utetempen har hållit sig på runt 4-6 plusgrader.
Det andra positiva är att brännaren nu drar betydligt mindre diesel, och det tror jag på grund av att den kommer upp i arbetstemperatur betydligt snabbare, och går då ner i halva effekten.
#459
Att laddaren blinkar innebär att kladden/bilen har avbrutit laddningen. Du måste nog läsa ut eventuella felkoder. Hur gammal är bilen, gått långt?
#460
Och angående torra lager i kupeviften: om du tar ut kupefiltret och lyser i den öppningen så ser du själva viften. Toppen av axeln är synlig, och man kan enkelt komma åt och spraya med wd40 eller liknande.
#461
Det är imponerande att du fick plats till en brännare där framme:)
Luftintaget på dessa bilar är splittat (luften sugs in både genom öppningen precis under framrutan, och öppningen under panser) Nu ser man inte hur du drog röret från brännaren in i luftintaget, men det kan hända en del av den varma luften blåses ut igenom den övre öppningen. 2kw är ju inte effekt att skrika hurra för, men det är absolut till hjälp vintertid:)
#462
Efter att ha sprayat isoleringen svart ser det nu bättre ut: [ You are not allowed to view this attachment ]
Jag tänkte kanske till och med laga en täckplatta för slangarna/isoleringen för att leda bort vattensprut från höger framhjul. Får se vad det blir av det.

#463
Egentligen ska man inte använda förlängningskabel vid laddning av elbil. Det går säkert när man absolut måste (och ledningen är dimentionerad för effekten), men inte som varje dag-lösning.
Boston är väl inte den varmaste platsen på jorden nu om vintern, och det tar alltid längre tid att ladda upp ett kallt batteri.
#464
Elbilen i Samfunnet / Sv: Har du blitt bøtelagt for..
torsdag 29. november 2018, klokken 23:38
Nope, men jag såg en toyota primus (äldre modell som inte ens kan laddas) som fick böter i Oslo efter att ha stått vid samma laddpunkt i över två dygn...
#465
Tack!
Det får duga intill vidare:)
Jag hoppas rörisoleringen inte suger åt sig vatten, annars får jag leta vidare efter alternativa material.
Var och körde med bilen i dag, och märker absolut att luften är betydligt varmare vid utblåset. Har inte mätt tempen, men ska göra det och återkommer. Optimalt borde jag har mätt för-och-efter temp för att vara säker på att isoleringen faktiskt hjälper.
Det återstår dock täta grillen, tänkte göra det i morgon.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA