Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - engolf

#421
Jag är ingen predikat som vill ta dina pengar, och du har all rätt att förhålla dig skeptisk till mina modifikationer:) Jag hade självklart kunna beskriva mer detaljerat mina teorier om fukt/imma, observationer och saker jag har testat för att bli kvitt det, men det blir för mycket text. Jag lägger ut några bilder och skriver: hej, detta har jag gjort, och det har haft en märkbar effekt för min del.
Ja, bilen har uppenbart en del av luftintaget helt öppet på utsidan, men den mängd vatten som kommer in där tror jag inte kommer i närheten av det som kommer in från sidona (mellan lyktorn och panser), och som i tillägg piskas in med fartvinden. Förr när jag öppnade panseret för att fylla på diesel var ALLT genomdränkt där under, nu är det bara några droppar lite här och där, till och med efter högtryckstvätt är det mesta relativt torrt.
#422
Så här ser det ut. Jag tätade också med gorillatejp mellan vindrutan och plasten, så vattnet inte rinner ner där. Och sen är det öppningarna mellan lykta och panser, i nederkat av panser (mot stötfångaren), ja, bara se på bilderna:) [ You are not allowed to view this attachment ]  [ You are not allowed to view this attachment ]  [ You are not allowed to view this attachment ]  [ You are not allowed to view this attachment ]  [ You are not allowed to view this attachment ]

Helt vattentätt är det såklart inte, men det var inte meningen heller, jag ville bara minimera den mängd vatten som kan komma in där.
#423
Jag bara beskriver vilka mods jag har gjort, och mina erfarenheter med dessa:) Resten är upp till var och en att testa ut, eller förhålla sig skeptisk till:) Stå ute och riva av listerna i några minusgrader är ju inte direkt nåt jag har lust att göra, men som sagt ska jag ta några detaljerade bilder och lägga ut här.
#424
Väl, jag har ju inte designat dessa bilar, och kan inte påstå med 100% säkerhet att listen jag installerade på min bil skall ha äran för att jag inte längre plågas med imma på vindrutan. Jag bara beskriver vad jag upplever, och precis efter att jag tätade öppningarna runt panseret försvann fuktproblemet. Det var dock lite imma på insidan av vindrutan dagen efter att det kom stora mängder med underkylt regn, men den fläcken var ca lika stor som två handflator, och försvann så fort jag satte på ventilationen.
#425
Det stämmer:) Det sitter ju en plastkåpa under, men den täcker bara en del. Jag tror oavsett det mesta av vattnet som kommer in där kommer uppifrån vid regn/vattensprut och snöfall, och från sidorna (helt öppet intill lyktorna). Med lite fartvid och regn leder faktiskt lyktorna vatten rakt in i luftintaget:(
#426
Jag vet inte om andra plågas med fukt inne i bilen, men jag måste alltid ha en ren mikrofiberduk inne i bilen så fort det regnar eller bara är fuktigt ute. Och fukten lägger sig alltid på insidan av vindrutan, inte på de andra rutorna, och den är ju inte speciellt enkel att komma åt till och torka:( Speciellt illa är det när det är regnigt/fuktigt flera dagar i streck, då immar det redan efter ett par timmar stillastående...
Listen jag köpte: https://www.ebay.com/itm/Sloping-D-Shaped-Car-Door-Seal-Strip-Rubber-4m-Trunk-Hood-Edge-Insulation-Trim/113223467475?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Ska lägga ut ett par bilder till på var jag gjorde lite senare.
#427
Tydligen ja. Jag tror fukten som kommer in där framme i "motorrummet" hittar vägen in i kupen via ventilationskanalen även vid stillastående. Efter att jag installerade listerna har det varit helt torrt inne i bilen (immar inte längre på rutorna), och det har varit både regn, snö och generellt fuktigt väder.
#428
Jepp, gummilist mellan lykter och panser, och också uppe mellan panser och plastdelen under vindrutan, då det var helt öppet där och vattensprut kom in. Det finns bilder här i tråden.
#429
Hej igen, och gott nytt!
Liten uppdatering: efter att ha installerat lister runt pansaret, har problemet med imma på rutorna försvunnit helt. Förr immade det inne vid fuktig väderlek, men nu är det helt torrt:)
#430
På världsbasis ökar oljeförbrukningen, så när diesel/bensinförsäljningen minskar lite i bärum har det nog väldigt lite att säga för global oljeproduktion.
#431
Problemet med elbilar är att bromsarna nästan aldrig blir varma, och då ligger saltet där och jäser:(
Bromsarna på min bil satt också då jag köpte den, fick motionera calipere flera gånger innan de började glida lätt igen.
#432
Det var lite dyrare än vad jag trodde en kinesisk brännare skulle kosta, men å andra sidan ser den ut att vara komplett med allt som behövs för installationen. Hur är det med t ex reservdelar/tillbehör? Har den t ex mobil fjärrstart som alternativ?

Jag installerade brännaren i min bil precis efter att jag köpte den, så jag bara kan gissa hur det är att köra den vinertid utan..,brrr:( Det är inte bara komforten värmen innebär, men också räckvidden, skönt att kunna köra 6 mil, och ha över 5 mil i rest:)
#433
Alt det andre / Sv: Legger ned hydrogenstasjoner i Norge
søndag 23. desember 2018, klokken 13:11
Jag vet att dagens komposittankar på bilar (gasbilar CNG) är godkända för 20 års bruk, samma gäller också aluminium/ståltankar. Vad det kostar byta hydrogentankar efter t ex 20 år kan vi bara spekulera i.
Väl, folk säger att hydrogen är dyrt och opraktiskt, men att stå vid en hurtiglader vintertid i nästan en timme (och till vilket pris?) är både billigt och praktiskt...:)))
#434
Alt det andre / Sv: Legger ned hydrogenstasjoner i Norge
søndag 23. desember 2018, klokken 09:39
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. oktober 2018, klokken 10:24
Med Toyota kvalitet vil nok bilen gå ut på dato før den får driftsproblemer.

Ser dere en hydrogen bil, sjekk påfyllingsluken. Der står det skilt om expire date og Do not refill after xx 20xx.

Eneste biltypen jeg vet om som har en oppgitt siste påfylling dato.

Det är pga hydrogentankarna (alla trycktankar har ett sista datum). Byter man tankarna efter att tiden har utlöpt, kan man tryggt fortsätta köra:)
#435
Jag har övervakat batterispänningen i bilen nu den senaste tiden i samband med användning av en dieselbrännare, och la märke till att bilens 12v batteri laddas med två effekter. Den ena när spänningen är ganska låg, då ger bilen 14,6 volt, den andra är när batteriet är fulladdat, då ger bilen 14.4 volt.
Oavsett hade jag inte rekommenderat belasta 12v kretsen med uttag på 1 kw...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA