Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - engolf

#406
Kanske du kan utföra motsvarande test hos t ex NAF?
#407
Nu menade jag också elbilar som okkuperar en/flera platser utan att ens koppla i bilen när det fiins mängder med andra lediga platser.
#408
SRS (airbag) beror garanterat på att du plockade ut stolen utan att koppla från batteriet. Den lampan måste släckas på verkstad (eller med kompatibel utrustning).
Traction controll kan i vissa fall tändas i samband med att en (eller flera) glödlampor i bromsöjuset slocknar. Oavsett måste du nog in och läsa ut/radera felkoderna.
Att bilen plötsligt blev strömlös kan vara massa saker på högspänningssidan, bäst att låta en verkstad felsöka det.
#409
Nu har jag gått till inköp av några remsor med balanseringsvikter, och nästa gång jag ser bilar parkerade som på bilden ovan kommer hjulen få några extra vikter både här och där. Förhoppningsvis hjälper det med att skaka loss dumheten:)
#410
Samma lampor tändes också på in iOn då jag bytte till LED lampor i det högtsittande bromsljuset. Det kom ofta efter några körda kilometer, och försvan efter omstart. Jag bytte tillbaka till vanliga glödlampor och problemet försvann. Kontrollera att alla lamporna lyser där bak.
#411
Det var bara en teori (vet av erfarenhet att AC inte alltid har rätt tryck i minusgrader). Oavsett måste nog felkoderna läsas ut, annars blir det dyrt att bara byta delar.
#412
Inträffar det vid kallt eller varmt batteri? Och vad var utetemperaturen då?
Rent teoretiskt, om batteriet är driftsvarmt, och bilen startar ACn för att kyla ner det, men gastrycket i systemet är för lågt på grund av att det är kallt ute... Jag tror du måste läsa ut felkoderna som säkert finns lagrade i bilen för att vara helt säker.
#413
Dem allra flesta klossar har ju idag en så kallad "skrikplatta" fastlimmad på baksidan, och det ska inte vara nödvändigt att eftermontera. Kanske om man köper riktigt usla kinesiska klossar...?
#414
Det står lastindex 72 på både fram och bakaxeln på min iOn (2014).
Märkligt att det avviker på så att säga identiska bilar. Har det kanske nånting med totalvikten att göra?
#415
Idag mätte jag äntligen temperaturen på utblåsluften: [ You are not allowed to view this attachment ]
Utetemperatur: ca -4, och bilden togs efter att jag har kört i 30kmt några hundra meter (och den fortsatte faktiskt stiga efter att bilden togs), så runt 55 grader är nog realistiskt. MEN, tempen sjönk till ca 40 i hastigheter på upp till 70 kmt, så värmeförslusten är ganska stor. Jag har et par platser där slangarna är helt öppna under bilen som jag ska isolera, förhoppningsvis hjälper det hålla tempen uppe.
#416
Låser du bilen med fjärrkontroll fälls speglarna in. Låser du däremot med reservnyckeln gör dem inte det. Du kan alltid fälla ut dem genom att trycka på knappen direkt efter att du har stängt av bilen.
#417
Känner inte igen poletten:(
Det kan vara till en industriell tvätthall för t ex lastbilar eller bussar.
#419
Det är väl den gamla typen av p-platser, men parkerar man försvarligt är det inga problem att bilar som e-golf och nissan löv får plats innanför rutan. Det är nog mentaliteten som är problemet, och inte parkeringsfärdigheterna "... jag ska bara...".
#420
Man letar efter syndabockar, medan elbilägare parkeras över två platser, och utan ens koppla till bilen... Bilden togs igår.  [ You are not allowed to view this attachment ]

Ja det är irriterande att fossilbilar parkerar på elbilplatser, men ännu mer irriterande tycker jag är när elbilägare parkerar som detta:(((
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA