Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - engolf

#391
I somras ville jag köpa en imiev som nyligen hade fått framdriftsbatteriet bytt på garanti, men en annan hann köpa bilen före mig. Jag vet inte detaljerna kring själva bytet, men tydligen finns det bilar som har fått nytt batteri, men kanske utan att det snackas högt om.
#392
Tack för nyttig info!
Jag väntar på svar från en bildemontering, förhoppningsvis svarar de i morgon.
Jag vågar inte ta ut den gamla, behöver bilen i stort sett dagligen. De två pinnarna böjdes precis vid roten, och när jag rättade ut dem verkade som om kunde knäckas när som helst (mjuk metall, säkert aluminium). De står också så tätt inpå varandra, så det är nog inte bara ta fram en vanlig lödkolv.
Jag kan sända in den och få in nya pinnar, men det är bara en del av problemet, för plastdelen som själva kontakten ska klickas in på är delvis borta, så just nu är det bara friktion som håller kontakten på plats:(
Jag återkommer med uppdateirng.
#393
Efterfrågan på elbilar verkar vara ganska stor just nu, och det påverkar självklart priserna.
Det är nog mer skicket på bilen som är avgörande vid bruktbilköp, och inte årsmodell/garanti (det har självklart en viss inverkan). En bil som är 4 år gammal, och kostar ny i butik runt 150 tusen vill du nog inte få 110 tusen för. Men kanske runt 90-ish skulle jag kunna tro om den inte några väsentliga brister.
#394
Sitat fra: hELgenen på søndag 10. februar 2019, klokken 13:40
Hurtiglading er nok ikke ment som ordinær lading av elbiler - den er der for de lange turene.
Dessuten kan prisen pr kwh blir vesentlig høyere enn 3 kr.  Det er vel flere som tar minuttpriser helt uavhengig
av mengde energi en forbruker. DET er faktisk noe våre politikere kunne ordne opp i. Rekorden min er vel noe slik som 19 kroner for en kWh. på en lader som tok 2.5 kroner /minutt. Det skjedde i ca -10 minus på en lader som ikke ville skru opp effekten...Vet ikke helt hvorfor det skjedde, men dyrt ble det.....Det er også viden kjent at hvor mye en klarer å dytte inn på bilen avhenger av mange faktorer som f.eks temperatur, hvor langt bilen er ladet opp, hva slags kjøling batteriet har osv..Det idelle ville være at elbiler ikke fikk ladet til over 80-85% på hurtigladerstasjoner og at prisen var fast pr kwh. Slik det er nå er det litt lotto alt sammen hvor dyrt det egentlig blir

Håller med dig,tycker det är märklgit att ta betalt per minut, när effekten som når batteriet kan variera så mycket på grund av temperatur, bil och en del andra faktorer som man inte råder över.

Tillbaka till topic:
ja, bara en del av energin i t ex diesel går till framdrift (ca 30%?), men resterande energi försvinner i form av värme. Egentligen fel att skriva "försvinner", för den värmen har man nytta av i form av varm kupé/bil.
#395
Man skulle kunna tro att DC/DC konvertern är konstruerad på samma sätt som en smart batteriladdare, som regelerar strömstyrkan efter behov, och vid kortslutning/överbelastning stängs av.
Man kan också räkna ut hur stor förbrukning man kan uppnå med alla strömförbrukare på som t ex stolsvärmen, hel/halvljuset, kupeviften, radio/cd, elektrisk servo, (bilen måste vara designad att klara av alla dessa samtidigt), så vet man vilken effekt man kan plocka ut utan att överbelasta bilens strömkretsar.
#396
Jag vet att det är dålig kontakt, och garanterat på grund av de deformerade pinnarna:( Jag har en känsla av att de kommer knäckas om jag försöker ta ut kontakten igen, det är därför jag vill ha en plan B i tillfälle det skulle hända. Det är inte säkert bilen kommer fungera utan instrumenthuset, och den behöver jag dagligen. Så nu blir det antingen brukt instrument, eller reparation av det gamla.
#397
Hm, jag trodde mätarställningen lagrades i bilens ECM.
Men oavsett finns det två instrument på finndel med nästintill identisk kilometerställning som min, den ena är från 2011 årsmodell och kostar 1250kr, och den andra är från 2013 och kostar 3750kr...
Om den från 2011 fungerar i min bil vore det kalas.
Jag har också pratat med norsk speedometerservice, och fick prisförslag på ca 2000-2500 för att öppna instrumentet och löda in ny kontakt.
Går det eventuellt använda instrument från en Citroen eller Mitsubishi?
#398
Hej igen,
trodde inte det skulle inträffa, men here I am:(
När jag monterade timern till webaston tog jag ut instrumenthuset för att kunna dra ström och ledningar, vilket resulterade i att jag skadade kontakten på själva instrumenthuset. Ledningen på baksidan är så kort, så jag försökte dra ut kontakten med en tång, vilket resulterade i att plasthöljet som sitter runt kontakten delvis gick av, och ett par av kontaktpinnarna blev böjda. Jag rättade ut pinnarna, satte i kontakten och trodde att så länge jag inte rör den igen kommer det gå bra. Men häromdagen försvann instrumentbelysningen för en kort stund och igår kväll slocknade hela intrumentet när jag körde på ojämn väg. Det kom tillbaka efter ett par försiktiga slag på toppen, men så kan jag inte ha det. Jag ser det finns en del brukta instrument på finndel, men undrar om ett från årsmodell 2011 passar direkt på min bil? Behöver det kodas in/programmeras? Min iOn är tillverkad sent 2013...
#399
Du tar inte fel där, det drar en del kall luft (speciellt där rattstammen går igenom golvet).Mina mods har nog inte påverkat det på nåt sätt, men jag klipte ut en ring i skumgummi som jag stoppade runt rattstammen, så nu blåser det mindre där.
#400
Märkligt att läsa om så många som har problem med bromsar, för jag har aldrig hört ett ljud, eller upplevt att det hugger till. Bilen har inte gått så mycket, så jag jag misstänker både klossarna och skivorna är originala från fabrik (framklossarna se ut att ha minst 50% kvar). Jag måste erkänna jag har ganska aktiv körstil, och i långa nedförsbackar lägger jag ibland i "N" och hellre använder bromsarna för att motverka rostbildning.
#401
Tätade häromdagen grillöppningen med vattentät duk, och det är en märkbar förbättring. Nu håller sig utblåstemperaturen stabilt i hastigheter på upp til 80 kmt.  [ You are not allowed to view this attachment ]
Hjälper säkert också om man använder elvärme, då det är en del tunna vattenslangar där frame som är helt oskyddade.
#402
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.
tirsdag 29. januar 2019, klokken 19:17
Sitat fra: Elmo på fredag 23. november 2018, klokken 14:56
Sitat fra: Ellemelle på fredag 23. november 2018, klokken 14:02
Det kan jo være flere grunner til at det er slik. Et veldig enkelt argument å bruke, er at noen har koblet fra eller stjålet kabelen din mens du har vært borte. Vanskelig å motbevise for parkeringsselskapet.
Funker jo ikke på type2 biler for der låses kontakten til bilen, og er låst til du låser opp bilen
Finns mängder av laddstolpar i Oslo som inte låser kontakten vid laddning. Det är ju bara en liten plastbit som förhindrar kontakten från att tas ut, och med tanke på att dessa laddstolparna är i bruk hela tiden blir den funktionen säkert borta efter en viss tid:(
#403
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Feil avregning av ladetid hos Fortum
søndag 27. januar 2019, klokken 22:57
Har också upplevt liknande, fast i-Fortum appen (har inte fått brickan ännu). Då avslutade jag laddningen 15 sekunder innan hel minut (9.45), men blev belastad för 11 minuter. Där och då orkde jag inte bry mig om det. En anna gång följde jag på klockan i displayen på laddaren, och sekunderna gick extremt fort, och hoppade över en sekund ibland. Av de 5 minuterna jag belastades för kan det inte ha varit mer än 4 munuter med effektiv laddning.
#404
Alla moderna bilar är idag fullpackade med avancerad och dyr elektronik. En elbil har dock betydligt färre rörliga komponenter som kan gå sönder jämfört med en fossilbil.
#405
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil parkering Oslo
torsdag 24. januar 2019, klokken 15:00
du kan ju alltid parkera precis utanför ring1, typ bortom Youngsstorget, finns en del offentliga platser där en kan stå gratis hela helgen. Eller Majorstua, fiins en del platser reserverade laddbara bilar.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA