Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - engolf

#331
Jag följer gärna med på utvecklingen i tråden.
Efter att jag hade bilen inne för batterikontroll (precis innan garantin gick ut) har jag gjort service på bilen själv. Om det visar sig att brist på dokumenterad service kan leda till garantibortfall (på batteriet) lönar det sig att att göra batterikontroll varannat år (kostar ca 700-800kr hos Peugeot). Batteriet verkar hålla bra än så länge, men i fall nåt skulle hända...
#332
Uppdatering:
nu efter ca 8 månader lyser fortfarande mina nightbreaker glödlampor. Hållbarheten med tanke på laddspänningen ser ut att vara bra:)
#333
Tror inte bilen tar laddning överhuvudtaget när spaken inte står i P, för då måste nyckeln stå i position "1", och bilen avbryter laddningen.
#334
Batteriladdare skrev jag (batterilader):)

Sitat fra: HeltElektrisk på søndag 05. mai 2019, klokken 20:22
Sitat fra: engolf på søndag 05. mai 2019, klokken 16:28
Brukte batteriladdare finns på finndel för ca 6000 kr och uppöver. Självklart tillkommer monteringen om du inte kan göra det själv. Sen får du tänka ut vad bilen är värd för dig, och om det är värt att investera 10-15 lakan i reparationer.

Er nok ikke batteriet det er noe galt med her... Men takk for tips
#335
Tror de är lika oavsett årsmodell.
#336
Finn en del brukte på finndel.no: https://finndel.no/bildeler.aspx?dk=1667&bk=554501


Sitat fra: TB på søndag 05. mai 2019, klokken 16:51
En eldre tråd, men omhandler bytte av kjørelys, så jeg gjenbruker tråden litt.

Glasset har sprekt, må bytte lampen. Ny koster over 4 300 kr, så det må bli en brukt.

Noen som har en til "overs" liggende?
http://mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2012/54/html/M154540200003300ENG.HTM

Tror jeg har funnet riktig her: (er det forskjell på høyre og venstre lykt tro?)
https://www.nbfbildeler.no/nbf//Bildeler/mitsubishi/i-miev/lykt---belysning/kurve-takelykt/556131214
#337
Jag bytte alla skruv-klips som sitter där dramme i underskärmen till såna här: https://www.ebay.com/itm/For-Honda-8mm-Hole-Trim-Clips-Plastic-Rivet-for-Bumpers-Splashguards-Liners/111888431894?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Enkla att montera och demontera i tillfälle en glödlampa måste bytas.

Sitat fra: pwb på lørdag 24. september 2016, klokken 09:54
Klipsa er plastklips med plastskure som må skrus ut, disse skruene blir fort slitt så noen som vet hvor man kan kjøpe en pose til fornuftig pris?
#338
Brukte batteriladdare finns på finndel för ca 6000 kr och uppöver. Självklart tillkommer monteringen om du inte kan göra det själv. Sen får du tänka ut vad bilen är värd för dig, och om det är värt att investera 10-15 lakan i reparationer.
#339
Nope, helljuset (fjernlyset) kan inte justeras, glödlampan vrids bara på plats i sockeln (har separat fäste och reflektor). Så är det i alla fall på min iOn med halogen, på imiev med LED kan hända det är annorlunda konstruktion.
#340
Helljuset (i alla fall halogen) kan inte justeras på trillingar. Glödlampan sitter fast i sockeln (den vrids bara på plats). Halvljuset däremot kan justeras i både höjd och sidled.
Jag har aldrig upplevt att höjden på helljuset kontrolleras, utan bara funktionen.
#341
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
fredag 19. april 2019, klokken 13:44
Jag pratar inte om defekta kontaktorer, men om fall där bilar har fått 2-3 nya drive-units och minst ett framdriftsbatteri utbytta på garanti. Att det inte har en miljöpåverkan har jag väldigt svårt att tro på.
#342
Elbiler i media / Sv: Diesel er mest miljøvennlig
fredag 19. april 2019, klokken 13:15
Nu har jag inte läst hela rapporten, men tänker att kanske informationen är baserad på tidigare tesla-modeller? Då verkade framdriftsbatterier och så kallade "drive-units" vara en förbruksvara (i alla fall på USA-marknaden).
#343
Du hittar garanterat en betydligt billigare verkstad, 60 lakan är ockerpris!
Och önskar du däremot uppgradera till ny bil kan du alltid sälja denna som repobjekt, finns garanterat nån där ute som kan fixa den:)
#344
AC fleksilading / Sv: Lading i Oslo og betaling
mandag 15. april 2019, klokken 09:39
Vile bara kommentera det första inlägget:
det är väldigt sällan effekten på kommunala stolpar i Oslo uppgår till 3,7 kw.
Delar man stolpe med en annan tillkopplad bil halveras effekten.
Prisestimat kr/kw blir helt fel om man tar med det i betraktningen.
#345
Man ska förhålla sig till tillverkarens satta specifikationer gällande service, och Citroen har garanterat satt 40K av en grund. Jag läste på forumet att imiev har annorlunga girkasse än de franska bilarna (vet inte om det är externa komponenter som girväljare, eller interna grejer som skiljer). Reduktionsgir på dessa bilar får jobba hårt med nästan 200nm från stillastående:)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA