Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - engolf

Sider: [1] 2 3 ... 31
1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Skilpadde ved halvt batteri
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 21:01 »
Nu måste du vara försiktig med att skriva "inte lika farlig", för i ett bilbatteri är det mer än nog ström till att döda en. :angel:

2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Skilpadde ved halvt batteri
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 11:52 »
Kommer du deg til bergen kan du ta "danskebåten" fjordline inneriks til stavanger 😀 ved batteribytte starter du med å fjerne førerstolen for å komme til bryteren til batteriet. Denne halverer spenningen på batteriet, ellers er det bare å skru av alle plast deksel under bilen og deretter alle hv-koblingene og andre ledninger, husk jordingspunktene.

Jag kom på att tänka på servicepluggen under förarstolen som du nämner, gör den inte høgspänningskablarna under bilen strömlösa när den är borttagen? Jag menar jag läste nånstand att den måste tas ut innan plastkåporna under bilen demonteras.

3
Tack för ingående förklaring TB!
Vid försök på tillkoppling fick jag besked på displayen om att adaptern inte var kompatiblen med bilen, men det kan också hända den inte ville/kunde kommunicera med appen (evbatmon).
Jag öppnade båda adaptrarna, och även om de så identiska ut och köptes av samma säljare var de väldigt olika inuti (helt olika kretskort/chip), så ja, kvalitet och hårdvara varierar mycket på varor från kina.

4
Tack för tipset!:)

5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / OBD2 dongle kompatibel med Evbatmon, tips?
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 11:32 »
Hej,
jag vill gärna ha en OBD2 dongle som är kompatibel med trilling och evbatmon för att kunna hålla koll på batteriet. Jag köpte en från Kina som fungerade ett par gånger, men plötsligt blev livlös. Den andra jag köpte var inte kompatibel med bilen (iOn).
Det finns ett hav av olika modeller med olika specs, och jag undrar om någon kan tipsa mig om en dongle som med säkerhet fungerar (gärna med länk till produkt om möjligt).
Jag hittade en sida på nätet med lista över kompatibla produkter, men den verkar vara gammal och merparten av dessa länkar är inaktiva.
Det är ingen stor ekonomisk kostnad att handla på måfå, bara att leveranstiden är ofta så himla lång:(

6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Skilpadde ved halvt batteri
« på: Fredag 18. ſeptember 2020, klokken 15:14 »
165k mil är ganska mycket, så man får förvänta att batteriet har tappat en del kapacitet, och mest i øvre/nedre "register".
Att byta celler är nog inget stort jobb om man kan detta och har tid/kunskaper, men med så pass många km hade jag kanske bytt hela batteripaketet.
Innan du gör nånting kan jag rekommendera felsöka och ta reda på om det är batteriet som inte längre tål belastningen, eller kanske andra elektriska komponenter som ställer till det. Men som du skriver tror jag också det är en/några celler som inte längre klarar hålla på spänningen.

7
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: 12V batteri til imiev
« på: Torsdag 20. August 2020, klokken 16:53 »
Det är väl inget fel på biltemas batterier, har haft det i flera av mina bilar.
Hittar du billigt batteri där som passar är det bara att slå till:)

8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: 12V batteri til imiev
« på: Onsdag 19. August 2020, klokken 19:28 »
Sønnak har passande batterier, SA406 på 38Ah, eller SB356 på 35 Ah. Fysiskt är dem lika, men har olika cellkonstruktion, därför olika effekter. Dessa finns nog på bl.a mekonomen och bilxtra.

9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Klunke-lyd under kjøring iOn
« på: Fredag 14. August 2020, klokken 08:56 »
Så bra det löste sig till slut, och säkert till betydligt billigare peng än om du hade handlat delar från BoS:)

10
Ja, topografi har mycket att säga för räckvidden.
Jag har en iOn, och den har en effektiv räckvidd på ca 120 km sommartid (dock inte i motorvägshastigheter). Jag körde i dag från Jessheim till Drammen (ca90 km), och hade resterande räckvidd på ca 35 km när jag kom fram. Imiev har lite större batteri än peugeot, så 90 km t/r sommartid är inte orealistiskt. Men så är det bruk av AC/värme som också spelar in.

11
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Klunke-lyd under kjøring iOn
« på: Mandag 03. August 2020, klokken 19:27 »
Jag tror inte det har så mycket att säga om det är M4 eller M5.

12
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Ion, airbag-lampa.
« på: ſøndag 02. August 2020, klokken 17:56 »
Det förekommer allt från 1.2 till 3.6 Ohm vad jag vet, men det är bara signal till SRS systemet, sen är det också brytaren som indikerar om nån sitter i sätet som också måste förbikopplas (men där tror jag det är antingen på eller av).

13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Ion, airbag-lampa.
« på: ſøndag 02. August 2020, klokken 11:45 »
Tekniskt sett ja, men då måste du koppla in passande motstånd (för att lura systemet), och radera felkoden med data.
Utan det kommer srs-systemet detektera fel i kretsen och deaktiveras.
Du måste oavsett radera felkoden, det hjälper inte att sätta tillbaka kontakten.

14
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Styring
« på: Lørdag 01. August 2020, klokken 18:43 »
Min iOn känns fin och lätt i styrningen. Hur ser framdäcken ut, ojämt slitage? Fel geometri på framhjulen kan göra att ratten känns trögare i vissa lägen (då hjulen kan dra i var sin riktning), men då måste inställningen vara ganska mycket "off".
Dåliga fjäderbenslager kan också inverka på styrningen.

15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: R1234yf eller R134a ?
« på: Fredag 31. Juli 2020, klokken 23:05 »
Har systemet varit utsatt för luft/fuktighet bör det vacuumsugas innan påfyllning.
Inte bara pga fuktigheten, men också för att luft inte har samma egenskaper som köldmedium under tryck=sämre effekt.
Dessa gördetsjälv-kit fungerar helt fint, passa på att inte överfylla. Du kan väga boxen för och efter fyllning, då vet du exakt hur mycket gas du har fyllt på.
Det finns dock en del kit med butangas som ersättning, undvik dessa och köp hellre riktig typ gas.

Sider: [1] 2 3 ... 31