Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - engolf

Sider: [1] 2 3 ... 27
1
Jag läste tidigare att defekt värmare kunde göra att bilen inte startade, eller förlorade kraft under drift.
Att den inte tar emot laddning beror nog på defekt ombordladdare, inte helt ovanligt fenomen på trillingar.

2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk dimensjon
« på: onsdag 19. februar 2020, klokken 15:08 »
Att lägga om däck är varken dyrt eller svårt, en däckvekstad tar nog 100-150 kr inklusive balansering för ett hjul.

3
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk dimensjon
« på: onsdag 19. februar 2020, klokken 12:29 »
Lägg ut bilder på skadan.
Hur gamla är däcken? är dem ca 5 år gamla hade jag värderat byta båda.

4
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Justera ljuset på iOn
« på: mandag 17. februar 2020, klokken 22:49 »
Hej igen,
uppdatering om hållbarheten av nightbreaker:
i september monterade jag nya glödlampor, och igår (alltså ca 5 månader senare) slocknade en av min halvljuslampor. Typiskt hände det om kvällen några mil hämifrån, men jag hade en reservlampa liggande i bilen och lyckades byta den på plats. Förra settet höll nästan ett år innan jag bytte ut dem.

5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Mangler vel noe her?
« på: lørdag 08. februar 2020, klokken 12:32 »
Ja, det ändrar utseendet på bilen, och som du säger är AC-kondensorn väldigt utsatt för slitage där framme.
Jag hade liggande en bit alu-nätting (som bl a kan köpas på biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bilstyling/eksterior-styling/grillnetting-2000019015). Jag klippte först ut en form i papp som passade perfekt i öppningen, och sedan klippte motsvarande i alu-nätting. Den är lätt att böja/forma, och väl inne sitter den fast utan att behöva fästas med t ex skruvar. Jag tog också en bit slang som jag skar upp på sidan och trädde den över kanterna på alunätet för att undvika repor i laken vid montering, men också för att den ska sitta ordentligt fast när man trycker in den.

6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Peugeot iOn - Driftsproblemer
« på: fredag 07. februar 2020, klokken 18:26 »
Instämmer, 12,5 volt med bilen igång är aldeless för lite.
Laddspänningen varierar som regel mellan 14.3 v och 14.6 volt.

7
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Motorhavari Peugeot Ion
« på: torsdag 06. februar 2020, klokken 22:14 »
Är du säker på att det är elmotorn som har havererat?
Det är sällan elmotorer går sönder, och på trillingar är det väl girkassen (reduktionsgir) som är den svaga länken.

8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Bytte celler i batteripakke Mjau
« på: tirsdag 04. februar 2020, klokken 21:39 »
Jag hörde historier om att trillingar måste in på verkstad för att rengöra polerna på högspänningskablarna som sitter under bilen. Såg du tecken på korrosion när du demonterade batteriet?

9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Forventet Rekkvidde
« på: lørdag 01. februar 2020, klokken 20:16 »
Med kallt batteri och med värmen på kommer du nog inte långt:((
Vill du få lite mera räckvidd bör du tajma laddningen intill avresan, så att batteriet inte är helt kallt.
Kontrollera däcktrycket, ska vara 2.5 bar vid kalla däck.
Anliggande bromsar kan också stjäla några kilometer

10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Mangler vel noe her?
« på: lørdag 01. februar 2020, klokken 20:10 »
Nope, det ser helt riktigt ut.
Trillingar har ingen grill nederst, så man ser kondensern till ACn.
Jag tyckte inte heller om det gapande hålet, och monterade en alu-grill där:
 [ You are not allowed to view attachments ]  

P.S det ser faktiskt som om kondensern på din bil läcker lite gas/olja (mårka fläckar på båda sidorna).

11
Ska vara M10X1mm stigning på bromsnippeln.
 [ You are not allowed to view attachments ]  

12
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: I-Miev: går ikke alltid i revers
« på: søndag 12. januar 2020, klokken 15:36 »
Girväljaren (som sitter på girkassen där bak vid motorn) kan i vissa fall kärva och leda till symptom du beskriver. Det som hjälper är att spraya giröveföringen med t ex WD40 eller liknande och motionera girspaken fram och tillbaka.
I tillfälle du inte vet hur det ser ut där bak så befinner girväljaren/wiren sig precis över vänster intre drivknut, du ser det med en gång om du kikar in under bakre stötfångare.

13
Elbiler i media / Sv: Slutt på gratis elbilparkering i Oslo
« på: søndag 12. januar 2020, klokken 15:14 »
Citat:
"Flertallet i Oslo har bestemt at bil ikke er en prioritet i gatebildet, og elbil tar like mye gateplass som andre. Skikkelig rabatt får man også for å oppta gateareal med batteribil fremfor bensin".

Svar: Politiska beslut har ingenting med flertal att göra. Jag vågar påstå att flertalet du nämner är som regel är oeniga i dagens bilpolitik:)

14
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vakumpumpe bremsen
« på: torsdag 02. januar 2020, klokken 15:25 »
Jag hade köpt en billig "kina"pump på t ex ebay, trycket har nog inte så mycket att säga.
Det enda som kanske måste göras är att anpassa fästet till pumpen och eventuellt strömkontakten.
Kostnadsmässigt är det svårt att slå en del till ca 600 inkl frakt:)

15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Slukking av Airbag lampe MieV
« på: mandag 23. desember 2019, klokken 16:10 »
Ofta klarar inte de enkla felkodsläsarna ta bort/avläsa SRS-system, utan det behövs mer avancerad utrustning. Du får dra inom en verkstad och be de radera koden, kostar kanske några hundralappar.

Sider: [1] 2 3 ... 27