Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - engolf

Sider: [1] 2 3 ... 29
1
Kontrollera det uppenbara först: sitter batteripolerna ordentligt?

2
Elbiler i media / Sv: Høyre vil fase ut elbilfordelene fra 2022
« på: Onsdag 01. Juli 2020, klokken 10:02 »
Synes det er helt greit jeg. At man starter å fase ut fordelene. Vi må få inn de pengene vi taper på elbilpolitikken før eller siden.
Men man må ikke nødvendigvis få de inn ved å legge på avgifter. Staten vil få massivt reduserte kostnader p.g.a. reduksjon av luftveissykdommer bl.a, som fort kan dekke inn de tapte avgiftene.

Skjønner tanken din, men vil neppe kunne dekke opp for inntektstapet og vil ta lang tid før det får den ønskete effekt og i mellomtiden gjør man hva?

Inntektstap? Om jag inte tar fel så drar staten in betydligt mer i bilrelaterade avgifter än det som går tillbaka till bilrelaterad infrastruktur. Dagens höga avgifter kan inte försvaras oavsett hur man vänder och vrider på det.

3
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: I-Miev mottar ikke lading?
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 20:37 »
Det låter märkligt att den inte ens hurtigladdar.
Det ska den göra även om ombordladdaren inte fungerar.
Om jag inte minns fel finns det "connector" under baksätet som kopplas in vid hurtiglading och låter strömmen gå direkt till batteriet. Jag vet inte om det är samma "connector" som aktiveras vid hemmaladdning. Tror den sitter under ett lock på vänster sida under baksätet.

4
Det finns rimligare alternativ om man är villig att handla online:
https://www.autodoc.co.no/brembo/8714309?gshp=1&gclid=EAIaIQobChMI2Z7mlpOb6gIVlx0YCh0oxwCmEAQYASABEgKd-_D_BwE

eller:
https://www.autodoc.co.no/reservedeler/oem/1612090780

Bromsskivor och klossar fram kostar då runt tusenlappen totalt.

5
Det ser inte ut att läcka från drivaxeln på den sidan som är synlig.
Har du lokaliserat avtappnings/påfyllningspluggen och kontrollerat att dessa är åtdragna?
Inte så lätt att se på bilden var oljan kommer ifrån, men det verkar komma uppifrån, därför misstänker jag antingen påfyllningspluggen, eller drivaxeln på andra sidan.

6
Om du nyligen har bytt diffolja skulle man kunna tro att tappe-eller påfyllningspluggen läcker.
Kanske en av pluggarna är lös?
Det är ca 0.75L olja i diffen, inte kör med bilen om du tror det har läckt ut en betydlig mängd.

7
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vakumpumpe bremsen
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 11:03 »
Ojojoj, den bilen ser ut att ha badat i salt:(

8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vakumpumpe bremsen
« på: ſøndag 14. Juni 2020, klokken 23:02 »
Så bra du kunde lösa det själv!:)
Har du länk till pumpen du köpte?
Och kanske också bilder på hur monteringen ser ut?

9
Om jag inte tar fel så är laddporten på höger sida av bilen (type1) är för AC,
och porten på vänster sida (chademo) är för DC-ström.

10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: R1234yf eller R134a ?
« på: Onsdag 27. Mai 2020, klokken 10:59 »
R134A ska det vara.
  [ You are not allowed to view attachments ]  

11
Om bilens DC-DC konverter inte laddar 12voltsbatteriet kommer det tömmas på ström inom rimligt kort tid. Med bilen/tändningen på skall laddspänningen ligga på mellan 14.3-14.6 volt. Har du en multimeter kan du enkelt kontrollera det.

12
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Deaktivere/fjerne varselpiper
« på: Onsdag 29. April 2020, klokken 20:02 »
Jag är inte helt 100% säker, men tror ljudet kommer från högtalarna i dörrarna.

13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Slutt etter 9år/130 000 km
« på: Tirsdag 28. April 2020, klokken 10:43 »
Om du är nöjd med bilen och har tänkt behålla den några år till är det värt att reparera.
Kan du göra jobbet själv är det definitivt ett pluss, då arbetskostnaderna kan fort bli på flera tusenlappar.
Det brukar finnas en del ombordladdare på finndel.no:)

14
Elbiler i media / Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
« på: Onsdag 15. April 2020, klokken 10:50 »
Jag tror många köpte den som ett smidigare alternativ till rent elektriska bilar, och inte minst för att det lovades en kraftig uttbyggning av hydrogenstationer.

15
Själva värmaren sitter under bilen (under plastkåpan), fyra skruvar, två slangar och två elektriska kontakter (en-högspänning, och den andra är signal/styrning).
Kåpan behöver inte demonteras helt, lossar man de främre skruvarna kan den vippas ner och ge åtkomst till värmaren.
Och så här ser värmaren ut: https://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=209724&f=105&bk=554501&dk=0476&no=4&regnr=




Sider: [1] 2 3 ... 29