Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ardevd

#16
i-Pace / Sv: Batteridegradering
søndag 20. februar 2022, klokken 18:16
Sitat fra: Chimp på fredag 04. februar 2022, klokken 12:51
Nå vet ikke jeg hvordan dere måler, har ikke eget måleapparat. Men spørsmålet er om det wattcat rapporterer antas som korrekt? Der har jeg i vinter ligget på ca 82kWh, mens i fjor sommer var det vel på det meste 84,7kWh. 3 år, ca 45000 km

Det WattCat måler skal være korrekt. Husk at når bilen står ute i kaldt vær vil oppgitt batterikapasitet være lavere enn på sommeren når bilen står i varmere vær.

Jaguar følger industristandarden og oppgir batterikapasitet ved C/3 og 25C. Det betyr at ved 25C og en utladning på 30kW får du 90kWh ut av batteripakken på I-Pace (omtrent 85 kWh er tilgjengelig for bruk, resten er buffer). Jo kaldere batteriet er jo mindre brukbar energi. Hvis temperaturen er lavere enn 25C og/eller du utlader batteriet fortere enn 30kW får du mindre enn 85kW ut av batteriet.

Vi vet fra skolefysikken at energi kan ikke lages eller ødelegges, så hvor blir den av? Varme er svaret.

Mengden energi som larges i batteriet er ikke varierende. Når energien er der, så er den der. Men når du utlader batteriet så vil noe komme ut som elektrisitet og noe som varme.

Ergo, helt vanlig å få mindre oppgit kapasitet i batteriet på vinteren kontra sommeren ;)
#17
i-Pace / Sv: Dørhåndtak i minusgrader
fredag 29. januar 2021, klokken 18:06
Sitat fra: FrodeN på torsdag 28. januar 2021, klokken 14:39
Sitat fra: ardevd på onsdag 06. november 2019, klokken 11:47
Til info. Det finnes en fiks til dørhåndtakene som fryser fast. Det jobbes med å informere forhandlernettverket. Biler som sliter med dette vil da kunne få byttet ut dørhåndtakene til ny type som ikke sliter med dette.

Hei
Noe nytt vedr denne "fiksen" fra Jaguar?

Noen som har fått fikset problemet permanent, eventuelt har fått byttet håndtak?
Har forhandlerne vært imøtekommende når dere har tatt kontakt?

Var ikke noe problem for min del ihvertfall. Nye håndtak fungerer imponerende bra synes jeg! Selv etter bilvask i -15c har de fungert smertefritt. Natt og dag sammenlignet med de eldre håndtakene jeg hadde før.
#18
Husk at det hele er ganske fragmentert. Infotainment er outsourcet til Panasonic (eller Blackberry for Pivi Pro) og at JLR utvikler lite selv. Connected Car teamet til JLR jobber på API'et til InControl men det er ikke de som skriver koden til TCU'en eller andre I-Pace spesifikke komponenter.

Et artig eksempel er bug'en hvor du logges ut av Here Maps-kontoen din i bilen hele tiden. Utviklerne hos JLR ser til Panasonic men de skylder på Nokia (Here) som igjen peker på at JLR ikke har betalt dem nok til at de skal fikse problemet. Herlig.

Det er her Tesla's enorme fortrinn i stor grad ligger. De har mer eller mindre alt av software-utvikling in-house. Da slipper man det enorme antallet ulike permutasjoner av aktører og forskjellige versjoner av ulik programvare som skal jobbe sammen.
#19
Det plager meg mye at Jaguar ikke gidder å fikse opp i mylderet av feil og mangler som gjør at verdiene API'et rapporterer enten er upresise eller generelt sett feil. Etter å ha mast en del på alt jeg har fått av kontaktnettverk i JLR har jeg landet på konklusjonen at JLR ikke har viljen til å rette opp i slike feil. Alle inntrykk jeg får tilsier at de er helt på felgen hva gjelder utviklingsressurser og at feil og mangler på SW-siden som ikke er kritiske ignoreres. Jeg har et hav av utrolige sitater jeg dessverre ikke får delt, men jeg synes det er trist at JLR, som skal satse såpass tungt på BEV, ikke fokuserer mer på å imøtekomme elbil-entusiastene. Det startet bra med flere besøk og events i 2019, men nå er det ganske stille. De har hatt en grei flukt fra de forskjellige sw-teamene også forøvrig.
#20
i-Pace / Sv: Anbefales i-Pace?
mandag 24. august 2020, klokken 08:29
Model Y vil gi deg bedre rekkevidde, mye bedre ladehastighet, et eget superladenettverk, bedre tech og bedre plass.

I-Pace gir deg mer kjøreglede, finere interiør, bedre vinteregenskaper og en mer allsidig kjøremaskin.

I-Pacen er flott og en drøm å kjøre!
#21
i-Pace / Sv: EV320
torsdag 20. august 2020, klokken 10:57
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. august 2020, klokken 10:42
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 20. august 2020, klokken 10:32Har det vært mye motorhavari på I-Pace? Det har gått meg hus forbi.
Men ja. Motorene er de samme.
Har ikke påstått at det har vært motorhavari. Men akkurat hvor mye effekt man får ut av en elmotor kommer til stor grad an på hvor nøyaktig den er maskinert og satt sammen. Det er helt klart en mulighet at motorene som benyttes her ikke klarte å oppnå 400 hk i benk.

JLR Engineering har ihvertfall fortalt meg at motorene helt fint kan yte mye mer enn 400hk. De ville derimot være sikre på at de kunne gi maks effekt fra 0-100 km/t x 10 uten at effekten skulle bli redusert som følge av varmeutvikling og da landet de på den effekten vi har i dag.

Ville ikke vært bekymret for motorhavari.
#22
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
søndag 16. august 2020, klokken 19:37
Sitat fra: Tellus på søndag 16. august 2020, klokken 14:08
Vel,

Da Model S ble lansert for snart 10 år siden var det unison enighet at bilen var vakker. Personlig var jeg overrasket over at det så ut til at bilen kunne vært designet i England. Det var ikke vanskelig å dra paralleller til både Aston Martin og Jaguar. Selv om bilen nå er gammel og det finnes enormt mange av dem i Norge synes jeg fortsatt den holder seg bra.

Model X og Model Y er derimot rene engineering biler hvor lavest mulig luftmotstand i kombinasjon med mest mulig innvendig plass har vært de to styrende kriteriene. Utseende gir seg da mer eller mindre av seg selv. Så kan man like eller mislike et slikt utseende, men de færreste bilinteressert vil med hånden på hjertet kunne karakterisere bilene som vakre eller spennende.

Jeg fikk høre fra troverdige kilder at Jaguar var en vesentlig kilde til inspirasjon da Model S skulle designes :)
#23
Jaguar / Sv: Jaguar J-Pace (2021)
mandag 10. august 2020, klokken 18:23
På Facebook-gruppene er det mye aktivitet så jeg tror folk flest vare foretrekker å ta diskusjoner om bilen der fremfor et dedikert forum
#24
i-Pace / Sv: Hurtiglading av I-Pace
lørdag 18. juli 2020, klokken 08:11
Akkurat ladehastighet har jeg ikke noe på dessverre men jeg vet at avtalen med LG Chem er veldig rigid.

Jaguar gir oss jo en garanti på batteriet (er det 8 år?) på 70%. Så har Jaguar selv gjort en hel haug med tester som viser at det skal veldig mye til for å degradere batterier så mye. Dessverre må avtalen med LG Chem reforhandles hvis garantivilkårene skal endres.

Om det er samme årsak bak ladehastighet vet jeg ikke men det skulle absolutt ikke overraske meg. Inntrykket jeg har fått tilsier at LG Chem er beinharde på sin konservative tilnærming til batteriets vel og ve :)
#25
i-Pace / Sv: Hurtiglading av I-Pace
fredag 17. juli 2020, klokken 16:29
Etter å ha pratet med flere fra I-Pace engineering er jeg ihvertfall veldig optimistisk med tanke på batteriets levetid.

De har hatt en bil nede i Saudi Arabia som har kjørt mer eller mindre uten stans i høy hastighet, i varmt vær og kun ladet på hurtiglader. Etter 250 000km var batteriet fortsatt i god stand uten vesentlig reduksjon i kapasitet.
#26
i-Pace / Sv: Hurtiglading av I-Pace
torsdag 16. juli 2020, klokken 09:33
Sitat fra: RayBomb på tirsdag 14. juli 2020, klokken 20:07
Vet ikke hvor lenge det varer, men enn så lenge koster det 88kr pr. ladesessjon hos IONITY ved bruk av appen: "Jaguar Public Charging"
- Anbefales foreløpig 🥳

Bra tips, takk! Selv om det begynner å bli latterlig hvor mange forskjellige apper Jaguar har. Jobber med å integrere navigasjons-apiet i WattCat og tenkte først det ville vært fint å få inn Plugsurfing-greiene også, men det blir for dumt å måtte logge inn med 3 forskjellige kontoer.
#27
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
torsdag 09. juli 2020, klokken 10:14
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 09. juli 2020, klokken 09:48
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 09. juli 2020, klokken 09:37
Det er jo bare en lovnad på den nye bilen og da.

Nei.

Når jeg hadde bilen på H264 oppdatering 18/6 så fikk jeg med et ark som beskrev hva H264 gjør av oppdateringer på min bil og der står det svart på hvitt, forøvrig det samme skjema som ble lagt ut her av JaguarNorge for rundt et halvt år siden (sitat):
"Software Over The Air (SOTA): Batteristyring, batterilader og telematikk vil bli mulig å oppdatere over SOTA (software over the air)" (Sitat slutt).

Dette gjaldt min 2020 modell og ikke den kommende 2021 som ikke var lansert enda. Greit nå, et halvt år senere, at de finner ut dette likevel ikke går, men er dog rimelig amatørmessig.

For å være djevelens advokat vil jeg hevde at Jaguar har holdt det de lover der. TCU, BCCM og BECM kan visstnok oppdateres trådløst nå. De har bare ikke hatt noen oppdateringer å dytte ut og/eller turt å gjøre det. Tror dog H280 inneholdt oppdateringer til en eller flere av de modulene.
#28
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
onsdag 08. juli 2020, klokken 17:29
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 08. juli 2020, klokken 09:21
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. juli 2020, klokken 08:43
Sikker fint, men ikke verd pluss 100' !

Og det sto ikke noe om ladehastighet som vel er største ankepunkt ved dagen modell og som trolig ikke er adressert enda...

Ikke nevnt SOTA som skal gjelde hele bilen, på bekostning av oss som har den gamle ?
Vi har jo SOTA på infotainment, trenger vi SOTA på noe annet? Jeg ville ikke ha betatestet det nye systemet, det vil jo ta et år før det er stabilt.

Nåværende modell støtter SOTA på Infotainment, TCU, BCCM og BECM. Ganske greit å kunne få forbedringer relatert til lading uten å måtte levere bilen hos forhandler feks. Det er nok også høyere kvalitetskrav til programvaren som relateres til batteri og telemetri noe som stemmer godt med erfaringene så langt.

Foreløpig har vi kun sett oppdateringer til Infotainment levert trådløst men i teorien kan de andre nevnte modulene oppdateres på samme vis. Dessverre er SOTA nytt og skummelt for JLR så det tar det veldig forsiktig nå i starten. Den nye modellen får et mer robust system hvor hver modul har en A/B løsning slik at oppdateringene kan installeres mens bilen kjører uten forstyrrelse og med redundans sikret.

Jeg er dermed litt redd for at nåværende modell aldri får SOTA-oppdateringer for noe annet enn Infotainment.
#29
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
søndag 05. juli 2020, klokken 22:04
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 05. juli 2020, klokken 19:06
Sitat fra: turfsurf på søndag 05. juli 2020, klokken 18:41
Sitat fra: xyzzy på søndag 05. juli 2020, klokken 14:34
Motsatt: Om alt heretter skjer på MY2021 og det ikke blir fikser og oppgraderinger på tidligere iPace - vi snakker ikke akkurat lang historikk og 10 år gamle modeller her - synker sjansen særdeles mye for at neste kjøp blir en Jaguar.

Det samme gjelder mye annet også.  Et eksempel: Apple er svært gode på oppdateringer. Derfor er det det jeg og familien kjøper. Kona hadde Android en kort stund, men etter at den i praksis ikke lenger var støttet ble det Apple neste gang og hver gang deretter. Sonos er et annet eksempel.
Huh, du kunne like godt snakket om husholdningen vår. 100% enig med dine betraktninger. Legger de seg på samme linje som tyskerne blir jeg kortvarig kunde.

Hvorfor skal ting på død og liv oppdateres?
Er det ikke bedre om ting funker når det blir levert?

Det er ingenting som heter feilfri kode når man snakker om såpass komplekse systemer. Bilen din er tilkoblet internett og kan fjernstyres. Et slikt system bør bli oppdatert både for å rette irriterende feil men også tette eventuelle sikkerhetshull som skulle blir avdekket.

GM gikk erfare hva som skjer når en alvorlig sårbarhet blir avdekket og man ikke har muligheten til å oppdatere bilene sine. De endte vel med å sende usb-pinner i posten til kunder med instruks om hvordan manuelt oppdatere bilene.
#30
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace MY2021
torsdag 02. juli 2020, klokken 10:33
Har fått litt info på SOTA hva gjelder ny og gammel model.

For å kunne oppnå med omfattende støtte for SOTA-oppdateringer på I-Pace har de måttet re-designe hele nettverksarkitekturen på bilen. I tillegg er BCCM og TCU forskjellig. BECM-maskinvaren er lik som i den utgående modellen men på grunn av ny nettverksarkitektur er programvaren forskjellig også der. Der kan de i teorien bruke samme programvare tilpasset til forskjellige nettverk.

Jeg ble fortalt at utgående modell vil være støttet med nye oppdateringer en "liten stund fremover". De selger fortsatt en del MY2020-biler. Likevel får jeg inntrykket av at fokus nå ligger på den nye arkitekturen og å vidreutvikle SOTA for ny modell.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA