Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ventle

#61
Sitat fra: megja på fredag 25. januar 2019, klokken 18:56
Fikk akkurat testa hvordan Tesla overholder reklamasjons lovverket og svaret er at det overholder dem ikke!
Ene dørhåntaket bak slutta å fungere noen få mil før 100 000 og skulle få det fiksa på garanti ifølge support, men dagen før verksted time så ble eg ringt opp og siden bilen da var gått over 100 000 så skulle dem ha betalt. Svarte dem med at dette uansett var en reklamasjonssak og bilen er under 5 år så slik sett skulle det ikke ha noen betydning. Men da eg kom til verkstedet så forlanga dem betaling og påstod at håndtak var slitedel og dem nekta derfor å fikse det på reklamasjon. Så dems påstand må da bety at dørhåndtak ikke er berekna å vare over 5 år siden dem påstår det ikke er reklamasjons grunnlag.

Dette ville jeg tatt til Forbrukerrådet. Det kan ikke være tvil om at dørhåndtaket er en del som skal forventes å vare hele bilens levetid og i hvertfall er dekket av fem års reklamasjonsrett.
#62
Er Karihaugen servicecenter i full drift nå? Tar de i mot drop-in-kunder? Evt. hvordan er det med drop-in på Grorud eller Skøyen nå?
#63
Våknet i dag til speil som ikke folder seg ut. Bilen forvarmet og utetemperaturen pluss én grad. Skal prøve soft-reset av bilen senere i kveld, om det ikke hjelper må den på verksted.
#64
Prøvde å bestille servicetime i Trondheim nå, etter å ha gitt opp Oslo fordi jeg ikke kan få service innen jeg har kjørt de 5000 kilometrene jeg har igjen av nybilgarantien. Andre har nevnt at de har vært fornøyde med Trondheim, men nå har det tydeligvis skjedd noe, for nå er det tre måneder ventetid her også. Så spurte jeg om han kunne sjekke Brumunddal, som også er et alternativ for meg, og som også har vært nevnt som bedre tidligere, men heller ikke der var det noe ledig før i april. Ble tipset om å prøve Ålesund, men det er en kjøretur på 100 mil som jeg må ta ut en feriedag og sette av ei hel helg for å få ordnet.

Jeg synes det var noen som mente at ting var i ferd med å bedre seg, men nå ser det altså ut til å være i ferd med å kollapse på samtlige servicesenter, ikke bare de som har hatt problemer tidligere.
#65
Model S 2013 - 2022 / Sv: Automatisk luftfjæring
tirsdag 01. januar 2019, klokken 15:18
Sitat fra: Sulle på søndag 30. desember 2018, klokken 22:09
Tror at når du senker den igjen, så husker den det i stedet. Prøv å bare kjøre, uten å senke den, neste gang du er på fjellet. Den senker seg selv etterhvert som du kommer opp i fart.

Jeg lurte på det samme rett etter vi fikk vår TMS, og det du sier her er løsningen, man skal bare la være å senke den manuelt, så husker den hevingen til neste gang. Om jeg ikke tar feil senker den seg fra "Very High" til "High" når man passerer 30 km/t, og fra "High" til "Standard" når man passerer 60 km/t.
#66
Sitat fra: Sandvika på fredag 14. desember 2018, klokken 18:18
Sitat fra: ventle på fredag 14. desember 2018, klokken 09:24
Da FM-nettet ble slukket var mangel på DAB-radio gyldig reklamasjonsgrunn på biler som var under fem år gamle. Kan det samme være gyldig her, at man kan kreve å få gratis oppgradering til LTE ettersom viktig funksjonalitet blir utilgjengelig når 3G ikke lenger fungerer?

(riktignok hadde det vært kjent at FM-nettet kom til å bli slukket i alle de fem siste årene i forkant, slik at bilprodusentene/forhandlerne/importørene visste/burde visst at mangel på DAB-radio kom til å bli et problem. At 3G skal fases ut dukket vel først opp i fjor en gang?)
Tesla solgte uten DAB til langt uti 2015, hvor har du dette fra?

Vel, ikke automatisk reklamasjonsgrunn bare fordi bilen ikke var utstyrt med DAB+, men forhandler måtte opplyse tydelig om at dette ville bli et problem etter slukking av FM-nettet i forkant av kjøp for å unngå reklamasjonskrav i ettertid. Det er Forbrukerrådet selv som har uttalt dette.

Sto i flere nettaviser i perioden 2013-2017. bla. disse:
https://www.dinside.no/motor/uten-dab-i-bilen/61066154
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/forbrukerradet-ber-deg-sjekke-radioen-i-din-nye-bil/
https://www.aftenposten.no/norge/i/Kvle4/Halvparten-kjoper-fortsatt-bil-uten-DAB
#67
Da FM-nettet ble slukket var mangel på DAB-radio gyldig reklamasjonsgrunn på biler som var under fem år gamle. Kan det samme være gyldig her, at man kan kreve å få gratis oppgradering til LTE ettersom viktig funksjonalitet blir utilgjengelig når 3G ikke lenger fungerer?

(riktignok hadde det vært kjent at FM-nettet kom til å bli slukket i alle de fem siste årene i forkant, slik at bilprodusentene/forhandlerne/importørene visste/burde visst at mangel på DAB-radio kom til å bli et problem. At 3G skal fases ut dukket vel først opp i fjor en gang?)
#68
Model S 2013 - 2022 / Sv: 4 måneders ventetid for service?!
fredag 07. desember 2018, klokken 18:49
Forsøkte å bestille time til service i Oslo. Ba om å få time hos det senteret med kortest ventetid (av Oslo Nord, Skøyen eller Rud). Fikk tilbud om 21. mars på Rud, altså 3.5 måneder frem i tid. Skal vi si at det er en forbedring fra 4 måneder da denne tråden ble startet? :P

Det betyr jo også at det nå ikke er mulig å få time før etter utleveringen av Model 3 har startet...
#69
Tesla SW og AP / Sv: Erfaringer med v9.0
torsdag 01. november 2018, klokken 20:25
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 31. oktober 2018, klokken 16:43
Sitat fra: ventle på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:51
Er det noen med AP1 som har fått v9?

Jada, det er flere som har fått det.

...jeg var liksom interessert i å høre noen erfaringer med AP1 og v9 da, om det ikke gikk klart nok frem ;)
#70
Tesla SW og AP / Sv: Erfaringer med v9.0
onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:51
Er det noen med AP1 som har fått v9? Vil v9 gi noen AP-forbedringer for oss?
#71
Model S 2013 - 2022 / Sv: Månedsvis ventetid på service
fredag 26. oktober 2018, klokken 09:21
Hvordan ligger det an med ventetid på vanlig, ikke-kritisk service i Oslo-området nå? Har en bil med 93000 på telleren og lurer på om jeg må begynne å planlegge for å få tatt en service før 100000-grensa passeres (antageligvis i januar-februar en gang).
#72
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla på finn.no
tirsdag 25. september 2018, klokken 13:42
Antar det er denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129520913
Han har lagt ut bilde av bestillingslista, så det ser ut til å stemme. Ser ut som han ikke har FSD, var ikke det kommet enda i mars 2017? Med FSD ville den jo bikket over 1.4 ;)
#73
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forsikring Tesla
onsdag 05. september 2018, klokken 10:49
Hvis du har arbeidsgiver som sparer pensjonen din hos Storebrand, eller er fordelskunde der av noen andre grunner, var det de som kom best ut prismessig da jeg sjekket ulike alternativer (inkludert Gjensidige med Tekna-rabatt). Rundt 900 per måned med 20.000 km i året, superdekning, 9000 i egenandel, 75% bonus og bosatt i Oslo.

Frende, Tribe, If og Codan er blant de andre jeg sjekket som var tildels langt unna å matche prisene fra Storebrand og Gjensidige. Tribe ringte meg til og med og lovte å matche prisen til alle andre tilbydere, men da jeg sa at det var Storebrand som ga meg beste pris gjaldt prisgarantien plutselig alle unntatt Storebrand...
#74
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lånebatteri = nytt batteri
fredag 20. juli 2018, klokken 11:32
Leste du linken, eller trakk du den konklusjonen ut fra at det står "elektronikkbransjen" i URL'en? Informasjonen er ganske etterrettelig og inneholder nettopp det du nevner - referanse til lovtekster og relevante dommer.
#75
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lånebatteri = nytt batteri
fredag 20. juli 2018, klokken 11:09
Det står noe nyttig informasjon om fornyet reklamasjonsfrist på deler som er byttet på reklamasjon på denne linken (med henvisning til saker som er prøvd rettslig):
https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/hvilke-reklamasjonsfrister-gjelder/370775

Dette sitatet er antagelig spesielt relevant (jeg antar at dommen vil telle som rettspraksis dersom man vil reklamere på et batteri som tidligere har blitt byttet på reklamasjon på et tidspunkt når bilen, men ikke batteriet, er over fem år):
SitatTil illustrasjon kan nevnes dom fra Kristiansand tingrett avsagt 11.02.2011 hvor forbruker reklamerte på feil på bilens dynamo. Sju år etter opprinnelig kjøpstidspunkt, og cirka fire år etter dynamoen ble skiftet etter reklamasjon første gang, ble det igjen reklamert på feil på dynamoen. I mangelsvurdringen la tingretten til grunn at utgangspunktet for vurderingen av forbrukerens berettigede forventning til dynamoens levetid, må vurderes ut i fra tidspunktet da levering opprinnelig skjedde. Tingretten kom til at det ikke forelå mangel, og begrunnet dette med at forbrukeren ikke kunne forvente at en dynamo hadde levetid på over sju år.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA