Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ventle

#31
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:10
Dersom det (rent hypotetisk) hadde vært en S85 (med handicap-software installert) som selvantente - hadde ikke det tvunget Tesla til å rydde opp i denne saken på en litt bedre måte (for S85-eiere) enn det som har vært tilfelle så langt?
#32
Tesla SW og AP / Sv: Batterivarmer deaktivert i 2019.36.2.1?
mandag 06. januar 2020, klokken 09:42
Hvordan ser dere om batterivarmer er aktiv under kjøring? Jeg har selv null batterivarming ved forvarming (uavhengig av om lader er tilkoblet eller ikke), og null regen når jeg starter å kjøre, men det skal ikke veldig mye kjøring til før den begynner å hente seg inn, så jeg mistenker at batterivarming er aktiv under kjøring hos meg.

2016 S90D med 2019.40.2.2
#33
Tesla SW og AP / Sv: Oppdateringer ila 2019
torsdag 02. januar 2020, klokken 10:59
Ser at denne oversikten bare lister opp de positive endringene i hver versjon også :) Glemmer for eksempel at 2019.16 innførte begresning i kapasitet og ladefart for S60 og S85, og at 2019.40 innførte kortere nag-time for AP1-biler.
#34
Model S 2013 - 2022 / Sv: Permanent redusert ladehastighet.
onsdag 04. desember 2019, klokken 08:28
Sitat fra: kirky på tirsdag 03. desember 2019, klokken 23:21
Spørs om ikke verditapet / nedgraderingen blir større enn de 5000kr du har spart i drivstoff?

Klart noen kan ikke lade hjemme, mens andre SuCer fordi det er gratis..

Sitat fra: Erik N på tirsdag 03. desember 2019, klokken 15:08
Tesla var vennlig nok til å gi meg data for de siste 12 månedene, og da jeg kun hatt bilen et år så fikk jeg all data.

4957 kWh har jeg superladet (aldrig chademo så SC er 100% av min DC), så hvis grensen var 5000 så får jeg nok merke det snart nok. Håper det er nærmere 7000 da :-)

Hva mener du? At han skulle kjørt fossilbil på langturene mellom Nord-Sverige og Middelhavet, Bergen og Stockholm og latt Teslaen stå hjemme for å unngå verditap på grunn av superlading? Eller at han skulle sakteladet (og overnattet) på hvert eneste ladestopp?
#35
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
mandag 25. november 2019, klokken 11:09
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 25. november 2019, klokken 11:06
Kun CCS vil i alle fall frigjøre disse til folk som faktisk har behov for lading

...med mindre veteranbileierne punger ut de 5000 kronene det koster for CCS-konvertering ;)
#36
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
onsdag 13. november 2019, klokken 11:18
Ca 1000 (ganger 6) ;)

Ok, bildet er kanskje litt mer sammensatt enn som så, men husk at det også selges vanvittig mange flere smarttelefoner (og nettbrett og bærbare pc'er) enn elbiler, og allerede nå forbruker Tesla færre tonn med kobolt i året enn det Apple gjør (ikke meningen å henge ut Apple som verre enn andre produsenter av forbrukerelektronikk heller, det var bare Apple som var referert i kildematerialet jeg kom over).

Jeg vet ikke om man kan regne på denne måten på tvers av batterikjemier, men ettersom en Model 3 LR har ca 6000 ganger kapasiteten til en iPhone 11 (drøyt 11 Wh), samtidig som iPhone-batteriet inneholder nesten 36 ganger så mye kobolt i katoden, så burde Model 3-batteriet inneholde like mye kobolt som 168 iPhone 11'er.

Videre, og igjen med forbehold om at dette er riktig måte å regne på, så blir det 1344 gram kobolt i en Model 3 LR (en iPhone inneholder ca 8 gram kobolt). Ganget med 300.000 biler (er det ikke rundt der Model 3-salget ser ut til å ende i år?) gir det 403 tonn kobolt per år - riktignok forutsatt at alle er LR, og det er de jo ikke, så kanskje 350 tonn er riktigere.

Til sammenligning bruker Apple 2000 tonn kobolt bare i iPhone i år - pluss 1750 tonn i iPad'er og 800 tonn i Macbook'er.

Så skal det til slutt sies at selv om Apple er storbrukere av kobolt og ikke har noen umiddelbare planer om å endre på det, så gjør de likevel forsøk på å renvaske supply-kjeden: https://smallcaps.com.au/battery-revolution-apple-cobalt-tesla-lithium/
#37
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
onsdag 13. november 2019, klokken 10:43
Det stemmer. Batteriet i Model 3 har en katode bestående av bare 2.8% kobolt (kilde), mot VW sine som ligger på 12-14%. Batteriene i Model S (og muligens Model X) har katode med 15% kobolt (kilde), og samme kilde sier at Powerwall-batteriene har katode med ca 33% kobolt, mens iPhone-batteriene har katode av helt ren - 100% - kobolt.

Forbrukerelektronikk er altså verstingen, og her gjøres det tilsynelatende svært lite for å redusere problemet. De som vil tyne Tesla fordi de er bekymret for barna som jobber i gruvene i Kongo bør ikke være blant dem som kjøper ny iPhone annethvert år...
#38
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla reklamasjon
fredag 01. november 2019, klokken 16:24
Det er nok ikke uvanlig det du har opplevd. Jeg var inne for å fikse AC som ikke lenger fungerte etter at bilen kom fra service, de prøvde seg med å få meg til å betale fordi bilen var gått over 100k, men etter å ha kverulert et par runder på at reklamasjonsretten fortsatt var gyldig (bilen er under 5 år) gikk de med på å ta det på "goodwill".

Dette var forøvrig på Grorud.
#39
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
torsdag 24. oktober 2019, klokken 15:57
Min bil er aldri koblet på WiFi, og får stort sett alle major-versjonene av softwaren (det var noen av de første 2019-versjonene den hoppet over, tror jeg gikk rett fra 2018.50 til 2019.12). S90D med AP1, ikke FSD, ikke Early Access, ikke skrudd på "advanced" software update eller noe annet som skulle gi den prioritet. Har heller ikke fått beskjed om å koble til WiFi for å få oppdateringene.
#40
Tesla SW og AP / Sv: Når kommer evnen til å lese skilt?
mandag 14. oktober 2019, klokken 13:03
Sitat fra: gr på mandag 14. oktober 2019, klokken 10:25
Sitat fra: ventle på mandag 14. oktober 2019, klokken 09:58
Er det noen som vet mer spesifikt hva Mobileye sitt patent egentlig dekker? Er det alle former for "gjenkjenne fartsgrenseskilt i sanntid ved hjelp av foroverpekende kamera", eller bare noe spesifikt i måten det er implementert på?
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

Takk! Leste kjapt gjennom abstract og deler av teksten, og med mindre noen klarer å få patentet kjent ugyldig, så ser det jo ut som at det effektivt blokkerer både Tesla og alle andre fra å gjøre skiltgjenkjenning med kamera i sanntid (inntil patentet utløper i 2030). Med andre ord, ikke hold pusten mens du venter på skiltgjenkjenning på AP2+...
#41
Tesla SW og AP / Sv: Når kommer evnen til å lese skilt?
mandag 14. oktober 2019, klokken 09:58
Er det noen som vet mer spesifikt hva Mobileye sitt patent egentlig dekker? Er det alle former for "gjenkjenne fartsgrenseskilt i sanntid ved hjelp av foroverpekende kamera", eller bare noe spesifikt i måten det er implementert på?
#42
Model S 2013 - 2022 / Sv: 280 km med en P90D....!?
torsdag 26. september 2019, klokken 11:35
Sitat fra: PeterLS på onsdag 25. september 2019, klokken 16:09
Så det er kun 70 kWh på en P90D? Har ikke mange kald starter egentlig. Pendler ca. 3-4 mil per gang jeg bruker den. Bare syns det er rart at jeg får 50-80 km kortere rekkevidde på denne enn på forrige S85..

Mener det var ca 79 kWh utnyttbart (buffer ikke medregnet) da bilen var ny. Min S90D (ikke P) med drøyt 100k kilometer bak seg har 75 kWh uten buffer.
#44
Sitat fra: emmern på mandag 26. august 2019, klokken 00:40
Prøv å sitte i en sving den tar autopilot limited i med aksellerometer og se at den klikker langt før det viser 3 ms²

Hvordan har du festet akselerometeret til bilen når du tester dette? Akselerometeret må være fastskrudd i bilens ramme/chassis for å få en riktig måling, alle former for demping mellom ramme og akselerometer vil føre ti at man leser av en lavere akselerasjon enn det som gjelder for nettopp ramme/chassis.
#45
Lading av Tesla / Sv: Ladekurver for de ulike modellene
fredag 23. august 2019, klokken 17:56
A Better Route Planner har en meget god artikkel om dette. Her ser du både typiske ladekurver for de fleste, og avvikende ladekurver for de som har fått begrenset ladhastighet etter å ha superladet (for) mye.

https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA