Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - andre1980

#46
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. desember 2020, klokken 07:41
Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.

Unnskyld å måtte si det, men sett deg inn i saken før du kommer med slike flåsete og useriøse kommentarer som du kommer med her.

Alle vinduer dugger fullstendig i løpet av noen få sekunder på innsiden av vinduet, og lar seg ikke fjerne umiddelbart. Det dumpes varm fuktig luft fra AC. Eneste løsning er å stanse umiddelbart og åpne vinduer/justere av, men tar en stund å få fjernet.
#47
Elbiler i media / Sv: Team Bachstad
onsdag 16. desember 2020, klokken 20:18
Serien er nå lagt ut på NRK.no... første episode så er det såvidt de viser at de lader fra aggregatet, ellers lite om elbil, bortsett fra at det går tregt, og at de i episode 3 må ty til bergingsbil for å frakte bilen over valdresflya.

https://tv.nrk.no/serie/team-bachstad
#48
ID.3 / Sv: Hurtiglading /Coldgate?!
fredag 11. desember 2020, klokken 06:54
Den tyske billeietjenesten Nextmove har testet ID3 med tanke på varmepumpe vs ikke varmepumpe, samt ladehastighet om vinteren. Testene ble utført med 0-3 grader utetemperatur og det ble brukt analyseverktøy.

De testet forbruket 2 ID3er hadde ved oppvarming av kabinen over 9 timer, og kom fram til at bilen med varmepumpe hadde HØYERE forbruk enn bilen uten. Bilene var plassert på samme sted og ble testet samtidig.

Videre testet de forbruk under kjøring ved å kjøre ca 140km på autobahn i 90 km/t. Forbruket var tilnærmet likt for begge bilene, med noe fordel til bilen uten varmepumpe.

Neste test var batterivarming:
Ved start av kald bil med kaldt batteri, så varmer ID3 opp batteriet til 13 grader før batterivarming blir slått av.
Dersom batteriet har en høyere temperatur enn 9 grader, slås ikke varmen på.

De testet også ladehastighet. De plugget til en helt kald bil il ionity, og fikk ca under 30kW. Batterivarming startet heller ikke opp ved ladingen av bilen.

De startet så med 75% på batteriet  og kjørte 190 km i 90km/t til batterinivået var under 20% og forsøkte å lade igjen. De fikk da en hastighet på 56-58kW. Deres analyse viser at batteriet varmet seg opp til 13 grader ved start av kjøreturen, men at temperaturen i batteriet faktisk falt drastisk før de kom til hurtigladeren. Ved hurtigladingen etter 190 km så benytter heller ikke ID3 seg av batterivarming. Klimatisering slår seg ikke på før batteriet når 25 grader pga ladingen, og da ikke for å varme batteriet, men for å holde det på ca 30 grader.

Etter å ha ladet opp igjen til 75% kjørte de videre i 95 km i 150km/t. Deres analyse viser at etter første lading hadde batteriet blitt varmet godt opp, og holdt på varmen, så ved hurtiglading nr 2 fikk de forventet 100kW.

Nextmove gjør faktisk et stikk til oss nordmenn om at bilen ikke er laget for 90km/t, slik den er konfigurert av VW nå.

Videoen er på tysk, men med engelsk understekst, og finnes her: https://www.youtube.com/watch?v=Zf-ikz0wrls&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3GUuqaU8ULCIEeNv39IrsdRTzIc8BBp1umHWkeq-XxSvTJprVj0RJkCdU

Edit: oppsummert tekstbasert versjon på engelsk: https://nextmove.de/winter-performance-nextmove-tests-electric-verhicles/
#49
ID.3 / Sv: Software oppdatering
onsdag 09. desember 2020, klokken 19:55
Dette stemmer ikke. ME2 softwaren ble vel klar denne uken... Jeg har ikke fått time for oppdatering enda.
#50
ID.3 / Sv: Hurtiglading /Coldgate?!
fredag 27. november 2020, klokken 15:59
Det skal være varming av batteriet, men hvordan (og om) dette fungerer i dag, vet bare Volkswagen. Det er hauer og lass av folk som klager i First mover gruppa på facebook, men Volkswagen-studentene som er satt til å svare kommer stort sett bare med svada-svar om de i det hele tatt svarer. Det skal visstnok bli mulig å forvarme batteriet ved å sette ladestasjonen som destinasjon etter den o store oppdatering, men om dette kun gjelder ionity-stasjoner er pr nå ukjent.

Pr nå fungerer det som følger:
Du har kjørt langt ( minimum 100-150 km på landevei ), ankommer med maks 10-15% og pumpa gassen før du ankommer ladestasjon: 100kW og riktig ladekurve

Du har kjørt tilsvarende, med maks 10-15% på batteriet og ikke pumpa gassen før lading: du får kanskje 60kW eller kanskje 80 kW og ladekurven blir tilsvarende dårligere under hele ladesesjonen.

Du kommer med kaldt batteri: Du får 30-40kW under hele ladesesjonen.

Du kommer med varmt batteri men plugger i over 20%: Du får lavere hastighet enn ladekurven tilsier på hele sesjonen.
#51
ID.3 / Sv: Hurtiglading /Coldgate?!
fredag 27. november 2020, klokken 11:20
Sitat fra: 02jan på fredag 27. november 2020, klokken 08:01
Du skriver ikke hva barreritemperaturen er når du kommer til ladestasjon. Normalt vanskelig å få full fart på lading med lave temperaturer.

Det er ikke mulig å vite batteritemperaturen på ID3. VW ønskervisst ikke å avsløre dette.
Heller ingenting annet vedr. batteriet og hvordan det varmes opp.
Blir stadig flere på first movers club som klager på ladefart etter langkjøring.

Virker som en må kjøre et par timer på autobahn i 130 for å oppnå god hastighet.

Pr i dag virker det ikke som om det er noen temperaturstyring på batteriet.

#52
ID.3 / Sv: Hurtiglading /Coldgate?!
fredag 30. oktober 2020, klokken 17:52
Ionity stasjoner ligger i kartet, det samme en haug med andre ladestasjoner, men BKK/Lyse glimrer med sitt fravær.

Virker i hvert fall ikke som om det er noe varme som virker pr i dag. Kjørt hele dagen, og ved 17% fikk jeg 72kW.
Regner med at jeg fikk den varmen av naturlig oppheting pga kjøring. Var 13 grader ute.

Hadde bilen inne på verksted for en del bugs, og ba dem også sjekke ladingen. Fikk bare en masse svadasvar tilbake om at det ikke var alle stasjoner som taklet hastigheten. Til og med når jeg nevnte Ionity så påstod dem at det var ikke alle dems stasjoner som taklet hastigheten!

Er forøvrig oppdatert til versjon 0570.
#53
ID.3 / Sv: Hurtiglading /Coldgate?!
fredag 23. oktober 2020, klokken 17:20
Ser det er enkelte andre på first movers sidene på facebook som virker å ha liknende problem. En fyr fikk 29kW på 60%.

Kjørte bilen ned til 12% i dag, og når jeg nå plugget i for å lade så fikk jeg 82-85kW fra start. Prøvde først BKK/Lyse sin kombi 75/150kW lader (brukte 150kW porten og var alene på laderen). Denne laderen gikk i feil etter ca 1 minutt med lading. Fikk feilmeldingen "Kople fra kjøretøy. Kontakt service. PU Temperature fail (080000000000)" Dette skjedde 2 ganger.

Flyttet så bilen over på en ABB lader, og denne funka. På 5 minutter fikk jeg 6,790kWh levert, noe som skulle tilsi en hastighet på 81,4kW.

Det spesielle er at ladekurven er lik slik publisert, bare med lavere hastighet... ved 33% begynte den å gå synke i samme tempo som ved 100kW bare den starter på 81kW... Der den hadde stabilisert seg på ca 50kW vil den stabilisere seg på 31kW.

#54
ID.3 / Sv: Hurtiglading /Coldgate?!
fredag 23. oktober 2020, klokken 11:12
Nå hadde jeg håpet at noen som faktisk har en ID3 kunne delt sine erfaringer med lading.

Hadde forvarming av bil på i 30 minutt i dag morges før kjøring til jobb. Stakk innom Circle K og sjekket på deres 150kW lader. Fikk 33kW. Temperatur ute ca 7 grader.

Tok så en tur ut litt senere. Kjørte 72 km og plugget i på Ionity med 31% igjen på batteriet. Får 45kW  (403V og 113A) Temperatur ute var 8 grader. De siste 12km hadde jeg satt opp navigasjon til ionity.

Virker ikke som det er noen som helst varming av batteriet på min bil.

Opplever andre med ID3 det samme?
#55
ID.3 / Sv: Hurtiglading /Coldgate?!
fredag 23. oktober 2020, klokken 06:50
Vel, når en kjører 500km burde det være nok tid for batteriet til å bli varmt nok med aktiv varme. Merket meg også at når jeg forsøkte å stille inn navigasjon i Lillesand, så ville ikke bilen finne hverken ionity lura eller min hjemadresse. Den fant Stavanger, og den fant til slutt adressen min, men når en valgte dette så klarte den ikke å finne noen rute.

Søkte en på ionity så fant den rett og slett ikke ladestasjonen. Valgte en ladestasjoner som kategori, fikk en opp alle  ladestasjoner sortert på avstand fra der bilen er, og de er det mange av når den også inkluderer alle AC-ladere.

#56
ID.3 / Hurtiglading /Coldgate?!
torsdag 22. oktober 2020, klokken 23:15
Sliter med å oppnå forventet hastighet på hurtiglading.

Eksempel:

8 grader ute... starter lading med kaldt batteri og ca 60% på batteriet. Får 35-38 kW som synker og synker (som forventet... kalt batteri).

Kjører Stavanger -Lillesand og skal lade på Ionity der. Ankommer med 18% på batteriet, og lading starter på 85kW frem til ca 33%, hvor det så synker i samme takt, men med tilsvarende lavere kapasitet. På rundt 50% er jeg på ca 50kW

Kjører så Lillesand - Stavanger, og svinger innom Ionity på Lura. Har nå 9% på batteriet. Lading starter på 95 kW og lader på 93-95 kW frem til 33% før det synker. Ca 8 grader ute.

Forsøkte å plugge i idag ved lunsjtider på ionity. hadde ca 40% på batteriet. 10 grader ute. bilen hadde stått i garasje hvor det var 16 grader. Fikk ca 45-47 kW. Ladet til ca 57% og kjørte bort til møller for å snakke med dem.

Tekniker der kunne ikke forklare noe, og vi testet på deres hurtiglader. Fikk da 40kW.

Parkerte så i garasjen igjen frem til jeg var ferdig på jobb, og etter jobb kjørte jeg ca 24km før jeg prøvde igjen. Denne gang på grønn kontakt. Fikk 40kW. temp ute var 11 grader.

Eneste gang jeg har vært i nærheten av 100kW var etter å ha kjørt over 500km.

Ønsker å høre hvordan andre opplever lading, om dette er en bug eller en "feature". Bilen skal jo ha både varming og kjøling av batteriet.
#57
ID.3 / Sv: Den store software tråden
torsdag 22. oktober 2020, klokken 18:24
Ny software patch er klar og tar for seg følgende problemer:

Airbag varsel
Problemer med ryggekamera
Sort skjerm
Auto-hold slutter å virke
Solkjerm (antar dette gjelder for panoramatak i max)

Spurte Møller bil i dag. Bombe at de sa nei det var ingen oppdateringer, og de hadde heller ikke hørt om dette. Volkswagen selv har publisert det på first movers club på facebook, og flere har fått oppdateringen allerede. Ny firmware versjon er 0570.
#58
ID.3 / Sv: Salto lader og ID.3
torsdag 22. oktober 2020, klokken 16:54
Hei, har salto selv, men ikke oppdaget det samme... mulig en av de mange feilene.

#59
ID.3 / Sv: We charge åpnet på Grønn Kontakt?
onsdag 21. oktober 2020, klokken 17:31
Lurer vel egentlig mest på om en kan bruke gratisladingen som fulgte med bilen der med we charge-kortet, eller om dette fremdeles kun gjelder på ionity.
#60
ID.3 / We charge åpnet på Grønn Kontakt?
onsdag 21. oktober 2020, klokken 17:20
Hei.

Noen som har testet om det går an å bruke we charge kortet på grønn kontakt?
Ser ladestasjonene nå står oppført som grønne i We Connect ID - appen, og jeg kan se hvor mange ledige ladere det er.

Finner også Fortum og en del andre ladere, men disse er gråmerket og uten oppdatert info om hvor mange ledige det er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA