Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - andre1980

#31
Merker dette på min ID3, og noen veier er verre enn andre.
F.eks diagonalen mellom Jåttå og E39 Grannes i Stavanger. Her insisterer den på lav hastighet 5-10 ganger og skal bremse ned.
Et annet veistykke er FV516 mellom Vatne og E39 i Sandnes. Her og vil den plent bremse ned gjentatte ganger, og insisterer på lavere fartsgrense.

En annen ting er forøvrig varsel om bomveg/bomstasjon. ID3en er hysterisk på å varsle om dette, gjerne 10-15 ganger etterhverandre. Når det i stavanger er ett uttal forskjellige bomringer blir en fort lei av å høre på gnålet. Har enda ikke funnet ut hvordan jeg slår av dette varselet uten å slå av alle varsler.

Tanken med brukergenerert varsling slik som Here.com driver med er god, men problemet er at det blir alt for lite oppdatert. Jeg regner med at en del av varslene og oppremsing kommer av tidligere anleggsarbeid på strekningen, som har gitt nedsatt hastighet, men som ikke er fjernet. Det er gjerne også lagt inn av flere brukere med start og slutt på litt forskjellige steder på strekningen, derav gjentatte trigging av nedsatt hastighet. Dette fordi jeg ser at bilen oppdaterer seg hver gang den leser trafikkskilt, men blir så overkjørt av noe som ligger i kartdataene.

Egentlig burde det vært en statlig løsning fra SVV som leverte informasjon som dette til de ulike bilprodusentene, slik at det ble riktig.
#32
Elbiler i media / Sv: Volkswagen endrer navn i USA til Voltswagen!
tirsdag 30. mars 2021, klokken 07:00
Noen som bomma litt på dagen for publikasjon?
#33
ID.3 / Sv: Heving av kjøpet
lørdag 27. februar 2021, klokken 01:30
Sitat
Det stemmer at jeg har tilgang til facebooksiden, men jeg bruker den lite, rett og slett for ''deprimerende'' om jeg kan si det slik :laugh:
Jeg er selv ganske kritisk til den store oppdateringen, og ikke er jeg spesielt imponert over at noe slikt må til for at bilen skal være brukbar.. Det er ganske utrolig at man kan kreve nesten en halv million av kundene sine pr. bil og levere et halvferdig produkt. Jeg tror ikke det hadde flydd like bra hos forbrukertilsynet dersom 'Elektriker Firma Jensen' valgte å gjøre det samme med sine kunder..

Legg merke til at jeg ikke anser dette som mange ulike feil Rotårsaken til alle problemer du og hva alle andre har hatt er uferdig software. Således mener jeg det er feil om Møller skylder på at de skal rett til å utbedre feilen og ser på enkeltfeil/meldinger. Det er viden kjent at bilen er levert med uferdig software.

Min bil ble levert med versjon 0564. Den ble så oppgradert først en gang, og så til versjon 0783(?) (V2.0). Om det fremdeles er problemer etter versjon 2.1. så har de hatt 3 sjanser på software. Sjekk hvor mange versjoner av software du har hatt.

Når det kommer til forsikringen så ble jeg forøvrig informert om denne ved kjøp, og hvordan oppheve den, men jeg mener det er en uting.
#34
ID.3 / Sv: Heving av kjøpet
fredag 26. februar 2021, klokken 17:57
Kjedelig sak, og du er langt fra den eneste. Dersom du er en "first mover" så skal du ha tilgang til en egen offisiell VW gruppe på Facebook. Her er det daglige frustrasjoner fra folk over hele europa, og daglige bilder av biler på planet til tauebilen, pga stans.

Jeg har selv hatt mer enn min del av problemer med min MAX, alt fra 12V-problem, dødt ryggekamera, bil som ikke vil slå seg av, plutselig dugging av frontrute (x3), de fleste feilmeldinger som bilen kan registrere (ofte flere på en gang), samt ting som irriterene lane keep assist, m.m. Jeg har hatt bilen inne 6 ganger hos møller, og er nå på versjon 2.0. Det er blitt mindre og mindre feil for hver oppdatering, samt det også har dukket opp noen nye (men i sum færre).

Tilstanden på software ved utlevering av bilen var totalt bak mål, og bilen var overhode ikke klar for utlevering til kunder, men VW valgte å likevel levere ut biler for å unngå bøter til EU.

Jeg har selv ikke noe å si på møller bil, de har gitt meg god service, i den grad de har mulighet til det, da de er prisgitt Volkswagen i Tyskland. Likevel har jeg bestemt meg for at dersom ikke bilen blir feilfri etter den "o'store oppdatering" som nå er like rundt hjørnet, vil jeg selv reklamere på bilen. Min mening er at det er ikke mange forskjellige feil her, men 1 sentral feil, som er uferdig software, og ved 6 verkstedbesøk så mener jeg at det har vært rikelig med sjanser å reparere bilen. Det samme gjelder deg.

Nå mottar møller den o'store oppdatering 4. mars, så jeg regner med at vi som har hatt mye problemer blir prioritert og oppgradert, så tar jeg det derifra.
#35
ID.3 / Sv: 2.1 software er klar
fredag 26. februar 2021, klokken 13:22
Se der ja, da var det oppdatert... Virker veldig lite gjennomtenkt, og hvor hadde de fått den første teksten i fra?



Sitat fra: 10base på fredag 26. februar 2021, klokken 11:09
Ser at Vokswagen har endret tekst i svar seksjonen i dag

Nå skriver de:
Med ID.Software 2.1 blir bilen klargjort for - over the air updates, det vil si at bilen vil få mindre oppdateringer tilsendt direkte til bilen.



Sitat fra: andre1980 på fredag 26. februar 2021, klokken 06:22
Volkswagen klarer å forvirre igjen...
Spørsmål og svar-seksjonen på nettsiden gir mer spørsmål enn svar.

I andre land står det:

We will also install software to enable 'over the air updates' as part of this software package. This means that the car will not need to go to a retailer for minor software updates in the future. Furthermore WeShop purchased options will also be delivered directly to your car.

I Norge står det:

Volkswagen jobber med en løsning for å tilby programvareoppdateringer til kunder over-the-air (online).






#36
ID.3 / Sv: 2.1 software er klar
fredag 26. februar 2021, klokken 06:22
Volkswagen klarer å forvirre igjen...
Spørsmål og svar-seksjonen på nettsiden gir mer spørsmål enn svar.

I andre land står det:

We will also install software to enable 'over the air updates' as part of this software package. This means that the car will not need to go to a retailer for minor software updates in the future. Furthermore WeShop purchased options will also be delivered directly to your car.

I Norge står det:

Volkswagen jobber med en løsning for å tilby programvareoppdateringer til kunder over-the-air (online).





#37
ID.3 / Sv: Bugs med 2.0 software
fredag 05. februar 2021, klokken 16:31
Ny feil i dag... bilen har stått på lading til 100% over natta pga langtur i dag. Kopler fra lader setter meg inn i bilen som normalt, og får opp "feil på motordrivverk. oppsøk verksted". Travel assist vil heller ikke virke. Kjører ned til et bakeri for å grabbe med meg noe frokost på veien. Setter bilen i park og slipper bremsen, men bilen vil ikke slå av tenningen. Går ut av bilen, tenningen er fremdeles på, og lukker døra. Får ikke låst bilen hverken med dørhåndtaket eller med nøkkelen.

Her står altså bilen med tenningen på, fullt lys og ikke mulighet for å låse bilen.

Det ble ingen bakeribesøk, men kjørte videre ca 30km. Stoppet så på en bensinstasjon for nytt forsøk på frokost. Da virka plutselig alt, og alle feilmeldinger forsvant.

En ting er feilmeldinger, en annen ting er når den forbaska uferdige bilen tvinger meg til å endre mine planer pga feil. Begynner å bli lei nå.
#38
Elbiler i media / Sv: Norge på Superbowl
onsdag 03. februar 2021, klokken 18:22
#39
Elbiler i media / Sv: Norge på Superbowl
mandag 01. februar 2021, klokken 22:23
er spent på annonsen som kommer 7. februar, og hvor mye Norge blir portrettert der.
#40
ID.3 / Sv: Praktisk rekkevidde ID.3
torsdag 14. januar 2021, klokken 17:38
Sitat fra: unik42 på torsdag 14. januar 2021, klokken 13:37
Som sagt, per nå går det ikke an å sette på preheating av batteri. Batterivarmeren starter når du starter bilen. Andre biler har pre-heat funksjon (og varmer det varmere enn 13 grader), noen har til og med varmegjenvinning fra  batteriet for å redusere forbruk til varme i kabinen.

I en annen test så jeg at VW ID3 foretrekker oppvarming til 13 grader (og ikke høyere) på grunn av levetiden til batteriet. Andre elbiler varmer det høyere for å få raskere hurtiglading.

Edit: Jeg har aldri eid en Tesla så dette er basert på det jeg har lest på forum. På Tesla setter man avreisetid om morgenen, og da skal bilen varme batteriet med strøm fra laderen om den er på. Klimaanlegget vil hente varme fra batteriet (som er varmet opp til ca. 30 grader?) mens du kjører. Hvis du setter en super charger som mål i navigasjonen vil bilen begynne å varme batteriet opptil 30 grader før du ankommer ladestasjonen slik at du får maks ladehastighet. Etterpå henter bilen varme fra batteriet til å oppvarme kupeen.

Det er egentlig slik ID3 bør være og, og jeg klarer ikke å skjønne at det ikke skal være mulig med softwareendringer.

VW har slengt en haug med deler sammen til en bil, og sendt resultatet ut til kunder, uten noen form for tilpassing og styring av delene. Dette pga faren for EU-bøter pga CO2.  Resultatet av dette er ID3.

Sjekk denne artikkelen:
https://insideevs.com/news/460193/nextmove-heat-pump-vw-id3-less-efficient/

Må være eneste bil hvor versjonen med varmepumpe gjør det dårligere enn versjonen uten!
#41
ID.4 / Sv: Tester av ID4
tirsdag 12. januar 2021, klokken 19:30
Nå viste vel nextmove at ID3 MED varmepumpe faktisk hadde HØYERE forbruke en en ID3 uten og som brukte PTC. Testen bestod i at de tvang bilene på tomgang over natten. Temperaturen var vel rundt 0 grader.

Så enten må må VW justere styringen på varmepumpen, eller så må de kompensere alle de tyskere og andre i Europa som betalte ekstra for denne varmepumpa.

Virker egentlig som de heiv en haug med deler inn i bilen, og svosj ut til kunder uten å stille inn noenting som helst.

Link til video (på tysk): https://www.youtube.com/watch?v=Zf-ikz0wrls&list=PLdfanl0n5n_yqZCgH2zd_HF8nJRUR3bbr&index=1&t=2146s

Engelsk tekstversjon (med bilder og grafer): https://nextmove.de/winter-performance-nextmove-tests-electric-verhicles/
#42
ID.3 / Sv: Hurtiglading /Coldgate?!
onsdag 23. desember 2020, klokken 00:40
Sitat fra: elektro på tirsdag 22. desember 2020, klokken 18:22
I følge Battery Life varmer den batteriet ved forvarming i software Me 2.0 (0783) og skal forvarme også på vei til hurtiglading med den neste, store softwareoppdateringen. Han snakker om det på slutten her https://youtu.be/SaWSO7BqDF8
Jeg tror det når jeg ser det.
#43
ID.3 / Sv: Lader maks 45kWh
onsdag 23. desember 2020, klokken 00:38
Til info så fungerer overhode ikke batterivarming/AC i det hele tatt etter min erfaring. Joda... den trekker opp til 15kW for batterivarme, men det er kun for å hindre at VW må bruke penger på å bytte batteriet ditt, ikke for at du som kunde skal få noen fordel. Ved temperaturer under 8,5 grader så varmes batteriet opp til 13 grader. Dette er nok til at batteriet ikke blir skadet av lading/utlading, men gir deg ingenting i økt ladehastighet. Denne varmingen pågår i 10 minutter og slås så av.

Om du så kjører på autobahn eller veldig raskt så vil varmen økes som følge av utlading, og du vil få god ladehastighet. Dersom du kjører på norske veier, og holder ca 80km/t så vil batteriet sakte men sikkert miste temperatur, og du får 45kW på ditt neste ladestopp.

Ved denne hurtigladingen så økes temperaturen gjennom lading til kanskje 40 grader, så ved neste stopp, selv om temperaturen går noe ned, så vil du få god hastighet.
#44
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 18. desember 2020, klokken 07:41
Unnskyld å måtte si det, men dette virker litt damete. Med den tåka vi har i lavere strøk på Østlandet om dagen må jeg og bruke defrost-knappe titt og ofte da automatikken ikke helt takler det. Hun kjente vel ikke til hvordan dette skal ordnes når hun har ny bil.

Unnskyld å måtte si det, men sett deg inn i saken før du kommer med slike flåsete og useriøse kommentarer som du kommer med her.

Alle vinduer dugger fullstendig i løpet av noen få sekunder på innsiden av vinduet, og lar seg ikke fjerne umiddelbart. Det dumpes varm fuktig luft fra AC. Eneste løsning er å stanse umiddelbart og åpne vinduer/justere av, men tar en stund å få fjernet.
#45
Elbiler i media / Sv: Team Bachstad
onsdag 16. desember 2020, klokken 20:18
Serien er nå lagt ut på NRK.no... første episode så er det såvidt de viser at de lader fra aggregatet, ellers lite om elbil, bortsett fra at det går tregt, og at de i episode 3 må ty til bergingsbil for å frakte bilen over valdresflya.

https://tv.nrk.no/serie/team-bachstad
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA