Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - andre1980

Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
17
ID.3 / Sv: 2.1 software er klar
« på: Tirsdag 22. Juni 2021, klokken 16:11 »
Det aller meste av problemer er borte, men opplevde at infotainment og den lille skjermen begynte å gå i boot-loop. Hadde bilen 3 uker hos Møller, og de skiftet bl.a. ICAS1 2-3 ganger og måtte reprogrammere diverse for å få det til å virke. Så mer et hardwareproblem enn software. Etter det har jeg ikke hatt noen feilmeldinger.

Denne siste gangen var 8. gang jeg har hatt bilen på verksted.

18
Tang EV600 / BYD tang på vei til Norge
« på: Fredag 21. Mai 2021, klokken 19:40 »
BYD har visstnok nå sendt de første 100 BYD Tang til Norge, og de er vel i disse dager på et skip ikke så langt fra Kina:

https://insideevs.com/news/508431/byd-first-100-tang-norway/

Spec som er listet i artikkelen:

2021 BYD Tang (Norway) specs:

505 km (314 miles) of NEDC range
86.4 kWh battery (Blade Battery - LFP; 166 Wh/kg)
0-100 km/h (62 mph) in 4.6 seconds
top speed of 180 km/h (112 mph)
dual motor all-wheel drive
system output 380 kW and 660 Nm
AC charging up to 7 kW
DC fast charging up to 110 kW (CCS Combo 2)
weight: 2,295 kg (curb) and 2,820 kg (total)
towing: up to 1,410 kg

19
ID.3 / Sv: 2022 Modeller lansert
« på: Fredag 21. Mai 2021, klokken 16:49 »
Pure max ladehastighet: 110kW
Pro max ladehastighet: 120kW
Pro S max ladehastighet: 125kW

Så Pure og Pro får oppgradert hastighet på lading. Regner med at dette også kommer som en OTA-oppdatering for eksisterende biler. Noe annet ville vært ganske oppsiktsvekkende.

Ser også at 2022-modellene kan leveres med Area View... regner med dette er 360-kamera.

20
På båtplassen blir det påstått at det er Ionic 5 ombord, men ingen dokumentasjon. https://baatplassen.no/i/topic/161846-gigantskip-til-drammen-nå-på-fredag/

Ser at linken deler seg. Kopier hele og lim inn.

Er det ikke litt tidlig for Ioniq 5 da? Greit at skipet er registrert i sør-korea, men det trenger ikke å bety så mye.

21
Hei... som tittelen indikerer så er et av verdens største bilskip på vei til Drammen havn med 6500 biler... Noen som vet hva det er lastet med? Det seiler under koreansk flagg, og siste havn var Lisboa.

https://www.nrk.no/osloogviken/gigantskipet-_morning-lady_-er-pa-vei-til-drammen-1.15492809

14. Mai kl. 05:30 kan en visstnok følge skipet direkte på NRK2.

22
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Fortum endrer ladeprisene
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 18:17 »
Sammenlikningen med strømselskapene blir helt feil.
For elektrisitet hjemme så er det kun en leverandør av infrastruktur, og denne har monopol på din adresse. Du må uansett betale nettleie til denne selv om det er et strømselskap som viderefakturerer denne til deg. Du kommer ikke unna at det er f.eks. Lyse som har strømnettet i området.

For hurtigladere så er det gjerne en leverandør på ene siden av parkeringsplassen, og en annen på den andre siden, eller rett ved siden av. Altså ikke noe monopol. Å dele det opp slik Recharge nå har gjort, er kun fordyrende for å tjene mer penger. Jo flere ledd som skal tjene penger, jo dyrere er det. 

23
Elbiler i media / Sv: Trafikkfarlig cruise control på bl.a. ID4 ifølge Motor
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 18:00 »
Merker dette på min ID3, og noen veier er verre enn andre.
F.eks diagonalen mellom Jåttå og E39 Grannes i Stavanger. Her insisterer den på lav hastighet 5-10 ganger og skal bremse ned.
Et annet veistykke er FV516 mellom Vatne og E39 i Sandnes. Her og vil den plent bremse ned gjentatte ganger, og insisterer på lavere fartsgrense.

En annen ting er forøvrig varsel om bomveg/bomstasjon. ID3en er hysterisk på å varsle om dette, gjerne 10-15 ganger etterhverandre. Når det i stavanger er ett uttal forskjellige bomringer blir en fort lei av å høre på gnålet. Har enda ikke funnet ut hvordan jeg slår av dette varselet uten å slå av alle varsler.

Tanken med brukergenerert varsling slik som Here.com driver med er god, men problemet er at det blir alt for lite oppdatert. Jeg regner med at en del av varslene og oppremsing kommer av tidligere anleggsarbeid på strekningen, som har gitt nedsatt hastighet, men som ikke er fjernet. Det er gjerne også lagt inn av flere brukere med start og slutt på litt forskjellige steder på strekningen, derav gjentatte trigging av nedsatt hastighet. Dette fordi jeg ser at bilen oppdaterer seg hver gang den leser trafikkskilt, men blir så overkjørt av noe som ligger i kartdataene.

Egentlig burde det vært en statlig løsning fra SVV som leverte informasjon som dette til de ulike bilprodusentene, slik at det ble riktig.

24
Elbiler i media / Sv: Volkswagen endrer navn i USA til Voltswagen!
« på: Tirsdag 30. Mars 2021, klokken 07:00 »
Noen som bomma litt på dagen for publikasjon?

25
Volkswagen VW / Sv: VW planlegger seks gigabatterifabrikker
« på: Tirsdag 16. Mars 2021, klokken 06:33 »
Interessant å se at Norge og Romania ikke eksisterer i følge VW...


26
ID.3 / Sv: Heving av kjøpet
« på: Lørdag 27. Februar 2021, klokken 01:30 »
Sitat
Det stemmer at jeg har tilgang til facebooksiden, men jeg bruker den lite, rett og slett for ''deprimerende'' om jeg kan si det slik :laugh:
Jeg er selv ganske kritisk til den store oppdateringen, og ikke er jeg spesielt imponert over at noe slikt må til for at bilen skal være brukbar.. Det er ganske utrolig at man kan kreve nesten en halv million av kundene sine pr. bil og levere et halvferdig produkt. Jeg tror ikke det hadde flydd like bra hos forbrukertilsynet dersom 'Elektriker Firma Jensen' valgte å gjøre det samme med sine kunder..

Legg merke til at jeg ikke anser dette som mange ulike feil Rotårsaken til alle problemer du og hva alle andre har hatt er uferdig software. Således mener jeg det er feil om Møller skylder på at de skal rett til å utbedre feilen og ser på enkeltfeil/meldinger. Det er viden kjent at bilen er levert med uferdig software.

Min bil ble levert med versjon 0564. Den ble så oppgradert først en gang, og så til versjon 0783(?) (V2.0). Om det fremdeles er problemer etter versjon 2.1. så har de hatt 3 sjanser på software. Sjekk hvor mange versjoner av software du har hatt.

Når det kommer til forsikringen så ble jeg forøvrig informert om denne ved kjøp, og hvordan oppheve den, men jeg mener det er en uting.

27
ID.3 / Sv: Heving av kjøpet
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 17:57 »
Kjedelig sak, og du er langt fra den eneste. Dersom du er en "first mover" så skal du ha tilgang til en egen offisiell VW gruppe på Facebook. Her er det daglige frustrasjoner fra folk over hele europa, og daglige bilder av biler på planet til tauebilen, pga stans.

Jeg har selv hatt mer enn min del av problemer med min MAX, alt fra 12V-problem, dødt ryggekamera, bil som ikke vil slå seg av, plutselig dugging av frontrute (x3), de fleste feilmeldinger som bilen kan registrere (ofte flere på en gang), samt ting som irriterene lane keep assist, m.m. Jeg har hatt bilen inne 6 ganger hos møller, og er nå på versjon 2.0. Det er blitt mindre og mindre feil for hver oppdatering, samt det også har dukket opp noen nye (men i sum færre).

Tilstanden på software ved utlevering av bilen var totalt bak mål, og bilen var overhode ikke klar for utlevering til kunder, men VW valgte å likevel levere ut biler for å unngå bøter til EU.

Jeg har selv ikke noe å si på møller bil, de har gitt meg god service, i den grad de har mulighet til det, da de er prisgitt Volkswagen i Tyskland. Likevel har jeg bestemt meg for at dersom ikke bilen blir feilfri etter den "o'store oppdatering" som nå er like rundt hjørnet, vil jeg selv reklamere på bilen. Min mening er at det er ikke mange forskjellige feil her, men 1 sentral feil, som er uferdig software, og ved 6 verkstedbesøk så mener jeg at det har vært rikelig med sjanser å reparere bilen. Det samme gjelder deg.

Nå mottar møller den o'store oppdatering 4. mars, så jeg regner med at vi som har hatt mye problemer blir prioritert og oppgradert, så tar jeg det derifra.

28
ID.3 / Sv: 2.1 software er klar
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 13:22 »
Se der ja, da var det oppdatert... Virker veldig lite gjennomtenkt, og hvor hadde de fått den første teksten i fra?



Ser at Vokswagen har endret tekst i svar seksjonen i dag

Nå skriver de:
Med ID.Software 2.1 blir bilen klargjort for - over the air updates, det vil si at bilen vil få mindre oppdateringer tilsendt direkte til bilen.



Volkswagen klarer å forvirre igjen...
Spørsmål og svar-seksjonen på nettsiden gir mer spørsmål enn svar.

I andre land står det:

We will also install software to enable ’over the air updates’ as part of this software package. This means that the car will not need to go to a retailer for minor software updates in the future. Furthermore WeShop purchased options will also be delivered directly to your car.

I Norge står det:

Volkswagen jobber med en løsning for å tilby programvareoppdateringer til kunder over-the-air (online).







29
ID.3 / Sv: 2.1 software er klar
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 06:22 »
Volkswagen klarer å forvirre igjen...
Spørsmål og svar-seksjonen på nettsiden gir mer spørsmål enn svar.

I andre land står det:

We will also install software to enable ’over the air updates’ as part of this software package. This means that the car will not need to go to a retailer for minor software updates in the future. Furthermore WeShop purchased options will also be delivered directly to your car.

I Norge står det:

Volkswagen jobber med en løsning for å tilby programvareoppdateringer til kunder over-the-air (online).






30
ID.3 / Sv: Bugs med 2.0 software
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 16:31 »
Ny feil i dag... bilen har stått på lading til 100% over natta pga langtur i dag. Kopler fra lader setter meg inn i bilen som normalt, og får opp "feil på motordrivverk. oppsøk verksted". Travel assist vil heller ikke virke. Kjører ned til et bakeri for å grabbe med meg noe frokost på veien. Setter bilen i park og slipper bremsen, men bilen vil ikke slå av tenningen. Går ut av bilen, tenningen er fremdeles på, og lukker døra. Får ikke låst bilen hverken med dørhåndtaket eller med nøkkelen.

Her står altså bilen med tenningen på, fullt lys og ikke mulighet for å låse bilen.

Det ble ingen bakeribesøk, men kjørte videre ca 30km. Stoppet så på en bensinstasjon for nytt forsøk på frokost. Da virka plutselig alt, og alle feilmeldinger forsvant.

En ting er feilmeldinger, en annen ting er når den forbaska uferdige bilen tvinger meg til å endre mine planer pga feil. Begynner å bli lei nå.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 6