Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - andre1980

Sider: [1] 2 3 ... 7
1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Priser på hurtiglading
« på: Mandag 27. Juni 2022, klokken 08:45 »
Da har Eviny varslet at de går over til kWh-basert lading opp til 80% og tillegg på kr 1/minutt på overstigende lading.


Priser på Eviny ladestasjoner f.o.m. 1. juli 2022:

Hurtiglading/lynlading: NOK 6,39 kr/kWh

(Når batteriet overstiger 80% påløper NOK 1 kr per minutt i tillegg)


Normallading: NOK 3,99 kr/kWh

De har også åpnet opp for vipps-betaling, og har samme pris om du betaler via bilkraft-appen, vipps, eller med ladebrikke.



2
Elbiler i media / "Ord i tiden" uten mening til å svare for chipmangel og krig
« på: Mandag 18. April 2022, klokken 21:29 »
Dagbladets "dinside.no", forbrukerjournalistikkens svar på Se & Hør, har i dag en artikkel vedr. lange leveringstider på elbiler pga chipmangel og utfordringer pga Ukraina.

Nederst i artikkelen lanserer kommunikasjonsådgiver Nils Sødal i NAF sine "løsninger" på mangel på nye biler:

Sitat
Sødal mener du som bilkjøper har du noen valg i denne situasjonen, med både fordeler og ulemper knyttet til seg.

– Du kan vente på den bilen du ønsker og beholde den du eier i dag lenger en planlagt. Ulempen med det er at både bilen du skal kjøpe blir dyrere før den leveres, mens bilen du skal selge taper seg i verdi.

– Du kan også tenke alternativt. Flere bilmerker leverer fortsatt innenfor normale leveringstider.

– Eller hva med å lease eller abonnere på bilen i stedet? Det er mulig å disponere bil uten å eie den. Et alternativ er også å abonnere på bil frem til drømme-elbilen leveres.

Hvordan i alle dager hjelper det å abonnere eller lease bilen? Bilen blir ikke bygget tidligere om det står "leasing" eller "kjøp" på kontrakten? De abonnementsordningene jeg har sett tar utgangspunkt i ny bil. Jeg betaler i hvertfall ikke 7500,- i måneden for en brukt Volvo C40.

Virker ikke som om han har peiling på hva han snakker om.

Link:
https://dinside.dagbladet.no/motor/forvent-lang-leveringstid/72921436

3
ID.4 / Sv: Hva forventer DU av oppdatering 3.0?
« på: Lørdag 26. Mars 2022, klokken 12:26 »
Vanlig pro 1st,men den har front assist og der er det radar. Mener jeg også lest at VW har et system som kan overvåke andre biler i trafikken (ved stopp eller andre hendelser) hvis de også har dette systemet installert.

Car2X kommuniserer med andre kjøretøy i nærheten om slikt. Men det er  jo begrenset hvor mange andre kjøretøy som støtter det.

Car2X er visstnok ikke tilgjengelig i Norge. Tror valget er fjernet og ikke tilgjengelig i menyen for oss nordmenn.
Har ikke klart å finne ut hvorfor, men regner med det er noen regler som står i veien.

4
ID.3 / Sv: Skal man få forvarsel om dårlig batteri i nøkkelen (keyless)?
« på: Onsdag 23. Mars 2022, klokken 06:42 »
Det er nødnøkkel i keyfob'en som du kan dra ut så du får åpnet døra. Videre så er det RFID i nøkkelen som ikke er avhengig av batteri, men du må legge nøkkelen i den ene koppholderen hvor det er et merke i bunn, så vil du kunne starte bilen din uten batteri på keyfob'en.

5
ID.4 / Sv: Hva forventer DU av oppdatering 3.0?
« på: Tirsdag 22. Mars 2022, klokken 17:40 »
Denne tråden burde vært lagt ut i Volkswagen-gruppa og ikke vært her inne på ID.4. Oppdateringen gjelder også ID3 som det er like mange av.

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger innføres for elbil
« på: Tirsdag 11. Januar 2022, klokken 19:35 »
Nå kommer hylekoret for å øke bompengene for elbilister. I første omgang nå er det snakk om å endre fra 50% rabatt til 25% rabatt, om enn skrevet på en finurlig måte:

https://www.nettavisen.no/nyheter/vil-nesten-doble-bompengene-for-elbiler-ingen-vei-utenom/s/12-95-3424229628

Det klages på om at man kun kan kreve 50% takst for elbiler, og at dette ikke er nok, fordi for mange kjøper elbiler, som er en ønsket ordning. Derfor må enten prosjekter droppes, eller så må bomtakstene økes. Det er visstnok lite vilje til å øke takstene generelt, så nå siktes det på elbilistene og 50% taket.

Dette har kommet fra både Oslo og Stavanger nå i løpet av den siste uken, så regner med at dette er et koordinert angrep på ordningen. Regner selvfølgelig med at de får hva de ønsker, så da er det bare å se frem til økte avgifter for elbil.

Link til Aftenbladets artikkel om det samme ang. takster i Stavanger/Nord-jæren:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/dnprmO/kraftig-inntektssvikt-i-bomringen-marianne-chesak-vil-ha-endring

Begge sakene kommer fra AP-styrte kommuner, så regner med at det er noe som kommer og som de vil forberede/smøre folket om.

7
ID.3 / Sv: Lader maks 45kWh
« på: Tirsdag 11. Januar 2022, klokken 07:48 »
VW snakker om at batterivarming vil bli forbedret i software versjon 3.0. Det skal visstnok også hjelpe på det skyhøye forbruket på kalde dager som følge av batterioppvarming.

8
ID.3 / Sv: Service ID.3
« på: Lørdag 11. Desember 2021, klokken 14:54 »
Ja mener det er uavhengig av kjørelengde

9
Volkswagen VW / VW om fremtidige oppdateringer og forbedringer av ID-familien
« på: Fredag 05. November 2021, klokken 06:14 »
Dear ID. Drivers,
In the past few weeks, we have received many similar questions on essential topics. In the following, we have summarized the most important information according to the current status and hope that it will answer most of your questions. Further questions on these or other topics are welcome, and we will continue to make every effort to provide you with answers as quickly as possible. We ask for your understanding that we will not be able to provide more precise information on specific dates until later.

Enhancements to the We Connect ID. App
We are continuously working on improving and enhancing the app. Some new functions have already been added, most recently, for example, the preconditioning timer and the possibility of activating charging stations via the app. From the beginning of next year (2022), the app will receive additional functions that are also strongly based on your feedback (e.g. Car Finder).

Updatability of already produced vehicles from the ID. Family
Of course, we are also constantly optimizing the hardware of the ID.s - but in less finely timed steps than the software (usually with new model years or major product upgrades). It is our goal to design software updates during the year in such a way that existing ID. vehicles benefit from software improvements for as long as possible. This is possible because not all updates dig deep into the operating system or depend on new hardware.

Increasing the charging capacity via Over-the-Air (OTA) update
At the moment, the control units (ECU = electronic control unit) responsible for this are not yet updateable over-the-air. However, we are currently preparing a service campaign to which your Volkswagen partner will invite you and from which you will benefit in several ways:

  • You will receive a new, technologically updated 12 V battery - the actual reason for the service campaign.
  • At the same time, further ECUs will be made OTA updateable.
  • Improvements in winter performance and improvements in the experience of future OTA updates.

Please note that the prerequisite for the installation of these is ID.Software2.3.

Retrofittability of hardware (for subsequent activation of additional functions)
There are very strong technical dependencies between the vehicle components. Therefore, a partial hardware exchange does not usually lead to a securely functioning system. Of course, we will look at the possibility of subsequent hardware installation individually for each hardware update.

Errors in the use of the function - "Preferred charging times"
Various measures are currently being prepared for this and will be part of one of the upcoming update campaigns.

Range optimization at low outside temperatures
With the upcoming ID. Software update, we are introducing improvements through optimized thermal management. This reduces consumption and thus increases the range by adjusting the activation threshold of the battery heating, especially in short-haul operation. At the same time, the charging performance in winter is improved by adjusting the heating threshold for DC charging.

In a further step, the preconditioning of the high-voltage battery during AC charging is also improved. The maximum charging power will also be increased. The optimization of the heating curves for the interior in the new climate software also contributes to increasing efficiency on short journeys in winter.

As you can see, many of the improvements are based on your feedback and ideas! Thank you very much and best regards,

Your Volkswagen ID. Team

10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 rapidgater.....
« på: Lørdag 23. Oktober 2021, klokken 09:22 »
Kjører han lovlig så er det selvfølgelig ingen problem for han å si/dokumentere det på video. Men kjører han ulovlig vil han skjule det. Som når han skjulte speedometeret med passet sitt -> da kjører han ulovlig. Jeg skjønner ikke hvorfor folk har vanskeligheter med å forstå det.

Du virker veldig opptatt av at Tb kjører ulovlig og veldig fort. Du kan jo ta en kikk på livestream-kanalen hans. Han pleier å streame hele testene fra start til slutt direkte.

Når det gjelder NIO-videoen så la han seg i 130 på ACC nedover Sverige, hvor det er 120 sone. Nio viste x% feil, så han kjørte i 125km/t GPS-målt. Vil ikke si at dette er å grisekjøre. De fleste ligger i noen få km over skiltet hastighet på motorvei med fin sikt for å holde flyten i trafikken.

Når det kommer til at han skjulte hastigheten med passet sitt, så er det nettopp pga slike som deg, som antakelig konsekvent holder speedometer-hastighet, lager køer og hyler høylytt om råkjøring så fort en beveger seg 1 km/t over fartsgrensa på speedometeret.

11
ID. Buzz / Sv: Bilder
« på: Lørdag 11. ſeptember 2021, klokken 06:05 »
Video fra Autogefühl (på engelsk) hvor han har tilgang til en ID Buzz selvskjørende prototyp uten pålimte paneler. Også en del mer info om versjoner og batteristørrelser.

https://www.youtube.com/watch?v=2xSg0ASuu4w

12
Volkswagen VW / Sv: Volkswagen ID.LIFE
« på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 14:45 »
Tror journalisten nevnte en rekkevidde på 18 mil. Når vi tenker på hvor mange e-Golf med rekkevidde på 23 mil som har blitt solgt, så er det ikke umulig at det kan bli solgt mange ID.2 også. Hvis man har lading hjemme skal man bo veldig langt fra jobben for å ikke klare seg med denne som pendlerbil. Regner med de finner en smartere plass for ladekontakten på produksjonsmodellen, selv om andre populære elbiler har lignende løsninger der det både regner og snør rett i kontakten (f. eks. Leaf).
Vet ikke helt hvor du får 18 mil i fra. Bilen skal komme med samme samme størrelse batteri som det midterste på ID.3 (58kWh). Dette vil jo da bety betydelig høyere rekkevidde. WLTP 4xx km

Litt mer info her:
https://www.youtube.com/watch?v=Pjwzs4Jf568

13
ID.4 / Sv: ID.4 Instruksjonsbok?
« på: Onsdag 08. ſeptember 2021, klokken 20:42 »
Jeg forstår det slik at det ikke er fysisk instruksjonsbok pga at bilen blir OTA oppdatert. Den trykte brukerhåndboka vil derfor ikke være korrekt lenger.

14
ID.3 / Sv: "Klikkelyd" venstre bak
« på: Mandag 30. August 2021, klokken 06:13 »
Høres ut som feil på hjullageret bak.
Hadde akkurat bilen min inne hos Møller Stavanger for samme ting. Oppstod ca i Mai i år.

De forsøkte først å bytte aksling og bremser før sommerferien, uten at det hjalp.

Leverte inn bilen igjen på torsdag. De kryssbyttet hjullager med høyre bak og lyden forflyttet seg da. Fikk bilen tilbake på fredag uten lyden og med nytt hjullager. Ser andre i first movers-gruppa også har klagd over samme ting, så kan være en fremtidig gjenganger dette.

15
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
« på: Torsdag 26. August 2021, klokken 21:30 »

Sider: [1] 2 3 ... 7