Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - andre1980

#1
BYD (Build Your Dreams) / Sv: BYD Seal (Atto 4)
lørdag 02. mars 2024, klokken 21:39
Hvorfor i alle dager er ikke denne modellen tatt inn til Norge?!

Så denne flere ganger i Bangkok og den er jo en vakker bil i mine øyne. Ser også at den er til salgs i Storbritannia og flere andre land i Europa, men altså ikke i Norge... Måtte være et bra alternativ til model 3.

#2
Havila Kystruten, som er en Hurtigruten-konkurrent vil ikke tillate elbiler, eller hybridbiler ombord deres ferjer, etter en risikoanalyse utført av Proactima. (Spiller uansett liten rolle, for kjører du ombord i Bergen, så får du ikke bilen av før du er kommet helt til Kirkenes! LOL! )

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio-bergen/672?post=120208

Hva blir det neste? Ingen elbiler på danmarksferjene?
#3
Siden vi er så langt ute på viddene allerede:
Benyttet meg av lading på fjordline i sommer på retur fra Danmark. Bilen ladet med 11kW som er max min bil klarer. Utrolig greit å kjøre i land i Kristiansand og kjøre rett hjem til Stavanger uten ladestopp. Kostet 99,-

#4
ID.4 / Sv: ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.
mandag 09. januar 2023, klokken 06:32
Sitat fra: hELgenen på mandag 09. januar 2023, klokken 06:17

Jeg fikk 2.4 i August...ikke sett noe til 3.0..Det er en snodig kø ordning de har

De har vel til nå bare sendt ut 3.0 OTA oppdatering til dem på VW ID gruppesom aktivt har sendt inn epost med "I want 3.0 OTA" til dem... tror det er rundt 2300 eller noe slikt som har fått det.

Forøvrig burde vel kanskje dette temaet ligget under Volkswagen VW og ikke gjemt under ID.4-forumet da det gjelder også de med ID.3.
#5
ID.4 / Sv: ID software 3.0 OTA-bølge er klar til å rulles ut.
onsdag 28. desember 2022, klokken 05:53
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 27. desember 2022, klokken 14:26
Jeg skrev epost til VW ang norsk talestyring som forsvant etter 3.0 OTA og at lydbildet i bilen er endret. Fikk svar nå, vw sier de ikke har endret lydbilde /lyden i bilene. ....

Nå fungerer stemmestyring på norsk, men lyden er og blir endret) noe en del bekrefter i både norske og utenlandske id4 grupper) :..

Regner med at du har sjekket lydinnstillingene? At ikke Bass/diskant etc har resatt seg? Og at du har sjekket justerigen for sentrering av lyden er?
#6
ID.4 / Sv: Erfaringer sw 2.4
søndag 16. oktober 2022, klokken 09:52
Har selv ID.3 1st MAX og fikk 2.4 etter henvendelse til Møller for ca 1 måned siden.

Begrenset erfaringer ang. forbruk til nå, men merker meg at forventet kjørelengde er lengre, og jeg har til nå ikke hatt noe ekstremforbruk pga oppvarming av batteri slik jeg hadde tidligere.

En irriterende ting er dog at det virker som om bilen ikke lenger vil lagre nedsenket  posisjon til høyre speil ved revers. Jeg må til stadighet stille inn posisjon på speilet på nytt.
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
torsdag 22. september 2022, klokken 06:18
Sitat fra: Hen9ng på torsdag 22. september 2022, klokken 00:15
Nå har de hvertfall innført prisdiffrensiering på nord vs. sør men den var fryktelig stusselig. Syntes det fortsatt virker uforholdsmessig dyrt for de som er bosatt i nord, sett i differanse fra spotpris..


Nye priser gjeldende fra 22. september 2022

Prisområde Nord (N03 & N04)

Hurtig- og lynlading

Registrert kunde: NOK 6,39 per kWh

Drop-in: NOK 6,99 per kWh

Normallading

Registrert kunde: NOK 3,99 pr kWh

Drop-in: NOK 4,39 per kWh


Prisområde Sør (N01, N02 & N05)

Hurtig- og lynlading

Registrert kunde: NOK 8,99 per kWh

Drop-in: NOK 9,39 per kWh

Normallading

Registrert kunde: NOK 6,99 per kWh

Drop-in: NOK 7,25 per kWh

De har samtidig benyttet anledningen til å øke prisene for oss i sør med ytterligere 1,- /kWh
De har priset seg totalt ut. Hvorfor flå de som allerede blir flådd enda mer på bekostning av at dem som ikke blir flådd skal få det enda lettere?

Glad jeg har tegnet avtale med 12 mnd binding på en brøkdel av prisene her.
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye priser (igjen) hos Mer
fredag 09. september 2022, klokken 16:49
Svenskene betaler halv pris for AC-lading og kr. 2,50 mindre pr kWh på hurtiglading via sin svenske MER-app når de er på ferie i Norge. Nordmenn må derimot betale høy pris både i Norge og Sverige med norsk app.

Nå har MER sperret for norske bankkort i den svenske appen.

https://www.nrk.no/rogaland/svenskene-far-lade-elbilen-til-halv-pris-1.16094566
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Priser på hurtiglading
mandag 27. juni 2022, klokken 08:45
Da har Eviny varslet at de går over til kWh-basert lading opp til 80% og tillegg på kr 1/minutt på overstigende lading.


Priser på Eviny ladestasjoner f.o.m. 1. juli 2022:

Hurtiglading/lynlading: NOK 6,39 kr/kWh

(Når batteriet overstiger 80% påløper NOK 1 kr per minutt i tillegg)


Normallading: NOK 3,99 kr/kWh

De har også åpnet opp for vipps-betaling, og har samme pris om du betaler via bilkraft-appen, vipps, eller med ladebrikke.


#10
Dagbladets "dinside.no", forbrukerjournalistikkens svar på Se & Hør, har i dag en artikkel vedr. lange leveringstider på elbiler pga chipmangel og utfordringer pga Ukraina.

Nederst i artikkelen lanserer kommunikasjonsådgiver Nils Sødal i NAF sine "løsninger" på mangel på nye biler:

SitatSødal mener du som bilkjøper har du noen valg i denne situasjonen, med både fordeler og ulemper knyttet til seg.

– Du kan vente på den bilen du ønsker og beholde den du eier i dag lenger en planlagt. Ulempen med det er at både bilen du skal kjøpe blir dyrere før den leveres, mens bilen du skal selge taper seg i verdi.

– Du kan også tenke alternativt. Flere bilmerker leverer fortsatt innenfor normale leveringstider.

– Eller hva med å lease eller abonnere på bilen i stedet? Det er mulig å disponere bil uten å eie den. Et alternativ er også å abonnere på bil frem til drømme-elbilen leveres.

Hvordan i alle dager hjelper det å abonnere eller lease bilen? Bilen blir ikke bygget tidligere om det står "leasing" eller "kjøp" på kontrakten? De abonnementsordningene jeg har sett tar utgangspunkt i ny bil. Jeg betaler i hvertfall ikke 7500,- i måneden for en brukt Volvo C40.

Virker ikke som om han har peiling på hva han snakker om.

Link:
https://dinside.dagbladet.no/motor/forvent-lang-leveringstid/72921436
#11
ID.4 / Sv: Hva forventer DU av oppdatering 3.0?
lørdag 26. mars 2022, klokken 12:26
Sitat fra: igniztion på fredag 25. mars 2022, klokken 14:55
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 24. mars 2022, klokken 16:46
Vanlig pro 1st,men den har front assist og der er det radar. Mener jeg også lest at VW har et system som kan overvåke andre biler i trafikken (ved stopp eller andre hendelser) hvis de også har dette systemet installert.

Car2X kommuniserer med andre kjøretøy i nærheten om slikt. Men det er  jo begrenset hvor mange andre kjøretøy som støtter det.

Car2X er visstnok ikke tilgjengelig i Norge. Tror valget er fjernet og ikke tilgjengelig i menyen for oss nordmenn.
Har ikke klart å finne ut hvorfor, men regner med det er noen regler som står i veien.
#12
Det er nødnøkkel i keyfob'en som du kan dra ut så du får åpnet døra. Videre så er det RFID i nøkkelen som ikke er avhengig av batteri, men du må legge nøkkelen i den ene koppholderen hvor det er et merke i bunn, så vil du kunne starte bilen din uten batteri på keyfob'en.
#13
ID.4 / Sv: Hva forventer DU av oppdatering 3.0?
tirsdag 22. mars 2022, klokken 17:40
Denne tråden burde vært lagt ut i Volkswagen-gruppa og ikke vært her inne på ID.4. Oppdateringen gjelder også ID3 som det er like mange av.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bompenger innføres for elbil
tirsdag 11. januar 2022, klokken 19:35
Nå kommer hylekoret for å øke bompengene for elbilister. I første omgang nå er det snakk om å endre fra 50% rabatt til 25% rabatt, om enn skrevet på en finurlig måte:

https://www.nettavisen.no/nyheter/vil-nesten-doble-bompengene-for-elbiler-ingen-vei-utenom/s/12-95-3424229628

Det klages på om at man kun kan kreve 50% takst for elbiler, og at dette ikke er nok, fordi for mange kjøper elbiler, som er en ønsket ordning. Derfor må enten prosjekter droppes, eller så må bomtakstene økes. Det er visstnok lite vilje til å øke takstene generelt, så nå siktes det på elbilistene og 50% taket.

Dette har kommet fra både Oslo og Stavanger nå i løpet av den siste uken, så regner med at dette er et koordinert angrep på ordningen. Regner selvfølgelig med at de får hva de ønsker, så da er det bare å se frem til økte avgifter for elbil.

Link til Aftenbladets artikkel om det samme ang. takster i Stavanger/Nord-jæren:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/dnprmO/kraftig-inntektssvikt-i-bomringen-marianne-chesak-vil-ha-endring

Begge sakene kommer fra AP-styrte kommuner, så regner med at det er noe som kommer og som de vil forberede/smøre folket om.
#15
ID.3 / Sv: Lader maks 45kWh
tirsdag 11. januar 2022, klokken 07:48
VW snakker om at batterivarming vil bli forbedret i software versjon 3.0. Det skal visstnok også hjelpe på det skyhøye forbruket på kalde dager som følge av batterioppvarming.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA