Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Asbjornel

Sider: 1 ... 12 13 [14]
196
Lade hjemme / Sv: Hjemmeladeboks i 2018.
« på: ſøndag 03. Juni 2018, klokken 11:29 »
 :+1:
Takk!
Da har jeg noe å tenke på. Må vel snakke med en elektriker også.

Om bilen lades på 10A * 230 V = 2300 Watt
Kupevarmer er gjerne på 6A-8A= 1400 - 1900 Watt
Motorvarmer normalt 2-3 A = 450-700 Watt

Totalt blir dette 4150 - 4900 Watt, som tilsvarer 22 A, for 1-fase 230 V.
Kan løses på flere måter:
- Om en har tilgang på trefas 400 V kan det hentes ut 3 stk 16A av samme kabel.

- Eller to separate kurser, fra sikringskapet.
- Er det langt å trekke kabel, kan vurdere større kabel dimmensjon, som tilkobles fastmontert "ladeboks" og egen sikring for motorvarmer / kupevarmer.

197
Plugg-inn hybrider / Vi Menn tester plug in hybrider.
« på: Tirsdag 15. Mai 2018, klokken 17:25 »
Test av 19 plug in hybrider og sammenligning av forbruk med deres bensin/diesel ekvivalent i Vi Menn denne uka.

198
Plugg-inn hybrider / Sv: Mercedes GLC 350e - erfaringer daglig bruk
« på: Fredag 11. Mai 2018, klokken 14:28 »
Service

Hvor ofte må en ha bilen på service? Jeg fikk opp at forhandleren ville ha den på service. Bilen er ett år og gått 4200 km  ::)

Billig servicested? 5000 for oljeskift høres jo helt utrolig

Nå har jeg bare en gammel diesel-peugeot.
Det er vel vanlig med en tidlig kontroll av nye biler for å sjekke at alt er bra. (hadde ihvertfall en veldig tidlig gratis kontroll på peugeoten i 2004.)
Etterpå er det gjerne kmbasert/tidsbasert, hvor den som kommer først gjelder. For eksempel 15000/1år fra siste service.
Men dette varierer såpass fra bil til bil at det er best å slå opp i servicehefte og se. Peugeoten min får dessuten skiftnøkkelsymbol ganske mange km før service må tas så det er god tid å bestille time.

199
Lade hjemme / Sv: Hjemmeladeboks i 2018.
« på: Torsdag 10. Mai 2018, klokken 11:24 »
Takk. Mulig jeg rotet meg litt bort i tall etter å ha lest om ladestasjoner. Har nok 230V og trenger neppe 3-fas, jeg bare lurer på hva som er mest nyttig når jeg allikevel skal ha elektriker på plass. For Optimaen holder vel det meste pga beskjeden størrelse på batteriet.
Bør man ha egen kurs til kupevarmer og motorvarmer?

200
Lade hjemme / Sv: Hjemmeladeboks i 2018.
« på: Lørdag 05. Mai 2018, klokken 14:13 »
Takk for svar begge to. Nær fremtid tenker jeg består av Optimaen og muligens en ren elbil når dieselpeugeoten tar kveld (litt usikker på om behovet er til stede for to biler, en har holdt lenge nå) . Daglig bruksmønster er ikke så mange mil og hovedsaklig lokal kjøring i hverdagen. Så er det noen lengre ferieturer I løpet av året og litt farting mellom tettsteder og byer I vest-Finnmark noen helger. Sånn sett er nok kanskje ikke behovet kjempestort nå, men det kan jo hende det er litt morsommere å kjøre ny bil igjen.

201
Lade hjemme / Hjemmeladeboks i 2018.
« på: Fredag 04. Mai 2018, klokken 20:14 »
Hei. Har akkurat kjøpt en plug in. Kia Optima. Forstår det slik at den kan lade med inntil 16A. Med bilen følger en 10A lader med schuko kontakt. Ute må jeg gå til anskaffelse av stikk eller ladestasjon. Så vidt jeg forstår har jeg tilgang på (mulighet til fra inntaket ihvertfall) 3-fas. Kikker litt i eldre artikler og I nettbutikker og her er jo mye å velge i og tenke på.
Er det noe spesielt jeg skal se etter ved kjøp av lader? Er det noe jeg bør unngå?
Når jeg allikevel må ha elektriker på plass, bør jeg sikte på 22kW mulighet, eller vil 16A (11kW) holde lang vei også ved fremtidig elbil? Hvor rask lading trenger man egentlig hjemme? Plug-in en trenger nok bare tre-fire timer og har plenty med tid på natta og ettermiddagen. Trenger i samme slengen også stikk til motor/kupevarmer på vinteren.

202
Plugg-inn hybrider / Sv: Kia Optima SW PHEV
« på: Tirsdag 01. Mai 2018, klokken 10:20 »
Jeg kan gi deg svar til neste år.

Sider: 1 ... 12 13 [14]