Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Asbjornel

#181
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ikke vits med IT 3fas?
onsdag 16. september 2020, klokken 08:06
Ja. Model 3 drar symmetrisk. Fikk testet på en kamerats bil. Fikk bekreftet at den fikk dratt 11kW på 230V 3fas.  Så jevnt og fint ut på tibber-appen.
Har inntrykk av at dette varierer veldig fra bil til bil (og til en viss grad ladebokser også) hva som støttes.
#182
Elbiler i media / Apper entusiaster og utviklere
tirsdag 15. september 2020, klokken 18:53
Ble litt skuffa over Hyundai her.   :-1:
https://www.tu.no/artikler/stian-ble-truet-med-soksmal-etter-at-han-laget-egen-app-til-hyundais-elbil/499207

Synes det er en dårlig fremgangsmåte for entusiaster av Hyundai/Kia.

Oser ikke velvilje og gode utsikter for apputvikling for disse merkene.
#183
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
mandag 14. september 2020, klokken 21:31
Jeg tenker slik.
Tesla bygget ladere for å kunne selge biler i en tid det ikke fantes nettverk. De har vært desidert flinkest i å ha nok ladere og god nok spredning til at de kan selge biler i alle fylker/land
De har betalt laderene uten subsidiering igjennom Enova.
De er eneste bilfabrikant som bevisst bygger ut nett i hele verden for å selge elbiler.
Det er etter hva jeg har forstått mulig å kjøpe inn sine kunders biler til Teslas SC, men de må sikkert betale en høy pris for å komme inn (som igjen styrker nettverket til å bygge flere ladere), men ingen har ennå tatt grepet.
Andre operatører har neppe betalt mer for tomta de står på enn Tesla.
Tesla skjønte tidlig at hastighet på lading er viktig. Jeg ønsker ikke å sitte å vente på en bil som lader sakte.
Tesla skjønte tidlig at man trenger mer enn en til to ladere pr punkt.

Men det hadde forsåvidt vært hyggelig om kunder kunne kjøpe seg inn på nettverket, forutsatt at de betaler for kaka, og at minimum ladehastighet/ladeprofil tilsvarende en Tesla kan opprettholdes. Men det får jo være opp til Elon å bestemme.

Jeg valgte en Tesla nettopp pga måten de bygger nettverk på. Det er fritt frem for alle å gjøre denne vurderingen, eller velge bort SC nettverket når de skal lade.
#184
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
søndag 13. september 2020, klokken 17:53
Sitat fra: vinterdekk på søndag 13. september 2020, klokken 08:36
Hva tenker dere er gode wltp tall for en opplastet elbil som skal krysse fylket på vinter med det ladekartet som er planlagt?

Enig med rjk, 25 mil vinter må man ha. Så kommer spørsmålet om man skal tur og retur mellom plasser på samme dag og hvor lenge man er på en plass. Det tar fort lang tid å lade på 7kW dersom man trenger mange km rekkevidde til retur. På vinter må man kanskje planlegge buffer for venting på kolonne også.
Skal man ut av fylket fra vest er jo Alta-Birtavarre på 224km mellom hurtigladere målestokken pr i dag. Fra øst er det vel gjerne Finland man ønsker å kjøre via men i disse covid19 tider kan det også by på utfordringer.
Det er også knapt med 50kW ladere, så er det kø, blir man gjerne heftet med å vente på andre i Alta, Kirkenes eller Hammerfest.

Med de laderene som er på tur må man regne med hurtig opptak av elbiler også i nord og da skulle det ikke forbause meg om kødannelser skjer ved enkelte tidspunkt om man ikke kan kjøre forbi en lader i ny og ne.

Jeg er fortsatt litt spent på hvilke ladere som settes opp før vinteren, og jeg skulle egentlig ønske at det ble satt opp betydelig med 22kW type 2 punkter i mellomtiden på bensinstasjoner eller utenfor butikker i fylket. 2 pr tettsted hadde gjort mye for at det er mulig å kjøre rundt.
#185
Sitat fra: RJK på fredag 28. august 2020, klokken 23:15
Sitat fra: Asbjornel på fredag 28. august 2020, klokken 22:59
Ja. Neste år.... Har vi hørt den før?
Håper det kommer noe i år jeg.

Det finnes 50kw i Alta og Hammerfest nå. Og 22kw(eller 11?) i Lakselv. Så er det tregere punkt(7/11kw?) på Skaidi hotell (type2 og Tesla) og i Olderfjord inntil videre. Ja også finner man jo stikk på hotellene rundt om kring for lading over natt. For øvrig er det mye 22kW om man kjører over Finland som kan være en mulighet.

Noen svært få punkter, så vær glad det ikke var så mange som tok sjansen, slik at de som faktisk valgte å gjøre det, slapp relativt greit unna. Har uansett ikke trua på at det blir uten kø om sommeren de første par årene, når folk vet det er ladere, og tar sjansen på tur. Så mange ladere per ladestasjon blir det neppe i starten.

Men jeg er villig til å risikere og stå en time i værste tilfelle for å vente på en 50 kW eller 150 kW lader på en Finnmarkstur, men ikke på AC-ladere der både bilene før meg og bilen min trenger flere timer for å få noe særlig med strøm på batteriet. Kan gjerne stå på slike ladere mens jeg sover, spiser, er på en aktivitet eller av annen grunn ønsker selv å bli stående en god stund. Men ikke være avhengig av de for å komme videre.

Og slik tror jeg det er mange som tenker.

Du har nok rett i det. Skal ikke være mye feil før man forskyver tidsplanen betraktelig..

Kanskje neste år da?
Men vi trenger trykk på behovet, så sving gjerne innom og lad i nord.
Kom gjerne på ferie med elbil  :)
#186
Ja. Neste år.... Har vi hørt den før?
Håper det kommer noe i år jeg.

Det finnes 50kw i Alta og Hammerfest nå. Og 22kw(eller 11?) i Lakselv. Så er det tregere punkt(7/11kw?) på Skaidi hotell (type2 og Tesla) og i Olderfjord inntil videre. Ja også finner man jo stikk på hotellene rundt om kring for lading over natt. For øvrig er det mye 22kW om man kjører over Finland som kan være en mulighet.
#187
[quote author=jonasali link=topic=15598.msg912381#msg912381 date=1597047246

Et skikkelig ikke-svar etter min mening. Har ikke store forhåpninger om Supercharger i 2020. Men kan fort hende at vi får en del andre da, avhengig av kraftlagene.
[/quote]

Får håpe det kommer noe før snøen faller. Og at de tenker strategi/utbredelse på de første. Dvs ikke starter i Alta/Hammerfest hvor det allerede er en lader.

Om de i tillegg klarer å sette opp noen 22kW punkter midlertidig hadde det vært supert.
#188
Bestilling og levering / Sv: Tesla-leveransebåt i Drammen Havn?
fredag 28. august 2020, klokken 21:57
Sitat fra: perjohans på søndag 16. februar 2020, klokken 08:42
Om noen bor i nærheten må de gjerne sjekke om det ruller ut Teslaer av båten fra Bremerhaven som kom i natt :-)

Tips til andre ventende: Drammen havn har greit med webcams for å følge litt med på hva som leveres over kjøl.
Kan se ut som en del biler kommer med tog faktisk i dag. Om de ikke er på tur nord og vest da.
#189
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
torsdag 27. august 2020, klokken 20:31
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. august 2020, klokken 13:04
Sitat fra: Asbjornel på torsdag 27. august 2020, klokken 11:47
VP er enda en bevegelig del som kan feile.
I tillegg har man jo miljøaspektet med utslipp av kjølemiddel ved kollisjoner og andre lekkasjer.

Det er jo ikke noe mer kjølemiddel i biler med varmepumpe. Det er samme enhet som brukes til aircondition, bare med noen ekstra ventiler. Og muligens annen type kjølemiddel.

My bad. Tenkte ikke på det.
#190
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hvor trykker skoen, eller strømmen?
torsdag 27. august 2020, klokken 16:04
Finnmark.
#191
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
torsdag 27. august 2020, klokken 12:03
Jaaaa. Betalingsmurer er noe herk. I nord jobber vi ennå med "neste år".
Tesla har jo også en del planlagt, men har ikke prioritert Nord-Norge ennå.

Jeg håper det skjer noe i løpet av året. Om så bare et par 50kW stasjoner her og der. Har ingen av operatørene noen gamle de kan gjenbruke i påvente av lynladere senere?

Får vi bare en skikkelig E6 korridor og en øst-vest korridor samt noen endepunkter er vi kommet langt i første omgang.

Til og med 22 kW punkter vil bidra mye om de setter opp nok av dem på destinasjoner rundt om kring mens vi venter.

Sitat fra avisa: "– Vi jobber med anskaffelse av tomter og prosjekterer utbyggingen. Hvor vi begynner, avhenger av hvor vi først får tomt. Vi vil komme lengst mulig i år, og satser på at alt er ferdig seinest neste sommer, forteller Mathisen.

Ramstad forteller også at de har fått deler av det som skal settes opp på ladestasjonene, men at ikke alt er kommet ennå."

Utklipp vedlagt. Det er vel mye det samme som Fortum hadde i fjor.
#192
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
torsdag 27. august 2020, klokken 11:47
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 26. august 2020, klokken 17:40
Får dere med varmepumpe mon tro?

Neppe varmepumpe. Men kanskje den nye frunken. Har ikke sånn særlig håp om mye nytt. Bilen har nok rekkevidde.

VP er enda en bevegelig del som kan feile.
I tillegg har man jo miljøaspektet med utslipp av kjølemiddel ved kollisjoner og andre lekkasjer.
#193
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
søndag 23. august 2020, klokken 13:25
Sitat fra: ricco404 på lørdag 22. august 2020, klokken 17:07
Biler står og venter på havnen i Drammen...

De må vel ha kommet nettopp. La merke til at det i slutten av uka plutselig ble registrert 18 teslaer på teslastats.no. Spent på om de fortsetter med dette i neste uke. Så det er mulig det er noe på gang snart. 😊
#194
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
torsdag 20. august 2020, klokken 17:25
Dette var godt nytt. Glad jeg kjøpte Ecolite back inn the days. Har ladet både Hyundai kona og Nissan leaf på 32A enfase, og fikk testet en tm3 her om dagen som fikk hele 11kW inn. Selv har jeg bare hatt bruk for 16A på hybriden til nå snart. Regner ikke med at en Zoe vil lade, men det kunne vært interessant å vite hva andre 3 fase biler får. Feks i3. Mulig de kun får de ca 8,5kW som er nevnt tidligere.
#195
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
torsdag 20. august 2020, klokken 17:14
Står på min. Men jeg kjøpte en produsert bil (inventory). Om man setter opp en egen bestilling kan det vel hende de ikke har vin ved tidspunktet den bestilles.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA