Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Asbjornel

Sider: 1 [2] 3 4 ... 14
16
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: ABRT - grønn på bruken av appen
« på: Torsdag 08. April 2021, klokken 15:11 »
Elton hette tidligere Zapp.
I hvert fall så er abrp (antar abrt er en skrivefeil) og Elton to rutepanleggere for elbil med god kontroll over bilens antatte forbruk og hvor ladestasjoner står. Elton er mer norsk, og abrp er for hele verden (abrp er forkortelse for a better route planner)


17
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: ABRT - grønn på bruken av appen
« på: Onsdag 07. April 2021, klokken 21:37 »
Neida. ABRP funker fint. Men den vil som de fleste andre optimere ruten for blant annet ladetid og transporttid. Dersom du skal stoppe spesielle plasser må du legge dem til som punkter i ruten. Dette gjelder også dersom du skal kjøre omveier og mindre veier istedenfor hovedveiene.
Du må bruke "add waypoint" og de sliderene på siden for å justere rekkefølge. (Se bildet).
Du kan også merke ladepunkter og velge om du skal ha langt ladestopp, eller hvor mange% du skal ha der. Men vanligvis holder det å bruke standard oppsett, og markere de lange spisestoppene om du vet hvor de blir.

Kan også anbefale den norske appen Elton fra Schibsted/VG. Skulle tro jeg var ansatt i pr avdelingen der, men det er jeg altså ikke.  :)

Edit, oppdatere rute til ipace

18
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kristiansand - Trondheim t/r med eGolf - Ladekostnad
« på: Fredag 02. April 2021, klokken 23:28 »
Elton fra Schibsted gir ladepriser. Usikker på om siste oppdateringer på pris er lagt inn ennå. Det kom jo på en rød dag.
App i appstore.

19
Tesla SW og AP / Sv: 2021.4.11 eller "Det går likar no..."
« på: Mandag 29. Mars 2021, klokken 16:24 »
Litt tungvint det også, men det er vel tenkelig at bilen kunne læres opp på faste strekninger.
En enkel læretast hvor man melder inn feil, og lar Elons AI pugge rett kjøremønster i det aktuelle området hadde vært greit. At systemet må bekrefte fra en eller flere andre kilder og at dette kan ta tid er greit, men det burde ikke ta lang tid å logge inn et antall biler i feilmeldte områder.
Har forsøkt bug-report (trykk og hold bil knappen) funksjonen i bilen på enkelte plasser,  men tilsynelatende uten hell til nå.

20
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Mandag 29. Mars 2021, klokken 11:56 »
Det blir spennende å se hva som skjer i hvert fall. Forhåpentligvis starter de litt sakte dersom det er sannhet i ryktene. Likte forslaget om en grønn lader i utkanten, enten en standard vanlig lader, eller at de bare bytter farge på lyset på søyla. Da kan de evt dynamisk styre tilgangen til 3. part I forhold til trykk på stasjonen og alltid ha en ledig til Tesla. De vet jo hvem som har "booket" plass igjennom ruteplanleggeren, og når de forventes ankommet.

Men Teslas stasjoner er nok interessant for mange da de er flinke å bygge mange uttak som kan benyttes samtidig.

En åpning kan jo gi mulighet for hjelp fra Enova, noe som kan bidra til større utbygginger på plasser som ennå mangler ladere, typisk i utkanter.

Utfordringer er til for å løses. De fleste er tekniske og fullt ut overkommelige.
Samtidig er jo dette et veldig viktig argument for å kjøpe nettopp enn Tesla. Ønsker de å rokke ved dette? Eller er noen virkelig i ferd med å kjøpe seg plass i nettverket? Hyundai/Kia som vel nettopp kjøpte plass i ionity kan fort tenkes å ha interesser i andre ladenettverk også. Samme for up and coming kinesiske merker

Nei, slutte å spekulere. Blir spennende om det skjer noe, og på hvilken måte.

21
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Torsdag 25. Mars 2021, klokken 18:12 »
 :+1:

22
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
« på: Torsdag 25. Mars 2021, klokken 18:12 »
 :+1:

23
Lading av Tesla / Sv: CCS oppgtadering. Hvorfor betale?
« på: ſøndag 21. Mars 2021, klokken 13:35 »
Finnmark har bare V3, men man har også 100kW chademo tilgjengelig hos ishavsveien.
Det er kanskje fordelen av å være sent på banen.
Troms har V2 ladere så vidt jeg har observert, og Nordland er jeg mer usikker på, men her kommer det nok an på alder vil jeg tro siden alt nytt er V3.

24
Lade hjemme / Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
« på: Mandag 15. Mars 2021, klokken 18:19 »
Det er greit å stille spørsmål, for det er ikke alltid lett å forstå hvorfor. Svarene over viser jo til brannsikkerhet og sikkerhet mot elektrisk strømgjennomgang.
Men husk at ennå er kun ca 376.000 (elbilstatistikk.no i dag) av 5,6 millioner (OFV.no mars 2020) biler elektrisk. (Og en brøkdel av flere milliarder på verdensbasis)
Statistikken vil nå oss igjen rundt ulykker før eller siden dersom vi ikke formidler det såpass enkelt til nye eiere at elbil skal ha godkjent elbil lader. Og det bør være noe bedre enn Schuko.

Det er lite sannsynlig at den gemene hop er særlig interessert i teknikken rundt lading, så det er like greit å gi dem det rette svaret først som sist.
I tillegg vil de få en mye bedre ladehverdag av å ha type2 med potensielt raskere lading og fast opplegg ved parkeringsplassen sin. Her bør jo bilselgere også se mulig potensial til å få mersalg og ikke minst få det finansiert inn i bilpakken sammen med alt annet ekstrautstyr. Lokale elektrikere bør ha samme interesse til samarbeid med bilselgere.

Spørsmålet må vel bli om Schuko burde ut fra utvalget over mulig godkjent nyinstallasjon for elektrisk bil. Eksisterende anlegg vil selvfølgelig fortsette å være godkjent.

25
Det som kan hjelpe i fremtiden er dersom man kan ha type2 laderen i utkant, eller helst litt unna hurtigladerene slik at de som lader med dette har grei tilkomst med en noenlunde passende medbragt kabel.
Lite å gjøre med dette på eksisterende stasjoner dessverre, mange er vel Enovastøttet og må følge kravene derfra en periode frem i tid til den kontrakten går ut.
Målet må snart være at minst 50% av parkeringsplasser skal ha lademulighet, slik at trykket på hurtigladere reduseres.

26
Lade hjemme / Sv: Mulig defekt ladekabel, eller?
« på: ſøndag 14. Februar 2021, klokken 22:51 »
Slik du beskriver det, høres det ut som det er noe med kabelen.
Prøv en annen bil på kabelen og se om den lader.
Du kan også ta den med og prøve den på en annen lader, feks ved en hurtigladerstajon, bare for å ha det sjekket ut.
Om du ikke har utstyr selv, kan elektriker sjekke om den er koblet rett og ikke har noen feil igjennom kablene eller mellom lederne. Det skal blant annet være en motstand en plass som angir hvor høy strømstyrke kabelen tåler.

Men første oppgave er nok å teste litt frem og tilbake for å se om det er bilen, kabelen eller ladestasjonen som er "vanskelig"

Alternativt bare kontakte forhandler og si at det ikke fungerer, så får de finne feilen og evt bytte kabel.

27
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: EasyPark samler parkering og lading i en app
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 15:27 »
Dersom EasyPark blir like enkel på lading som de er på parkering tror jeg de kan få til noe.
Jeg var selv skeptisk i gamle dager pga påslaget de tar, men fordelene ved å ikke stå i kø og lete etter automater i alskens byer, samt fleksibel parkeringstid er sterke sider ved deres løsning.
Men om det blir som xkcd ovenfor eller om de klarer å samle noen løsninger gjenstår å se. 😊👍

I hvert fall, har dere ikke prøvd appen til parkering, så anbefales det å prøve en gang muligheten byr seg.



28
AC fleksilading / Sv: Hvilke biler kan motta 22kw AC?
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 15:15 »
Jeg er rimelig sikker på at 22 blir standard etterhvert, spesielt når man begynner å nærme seg 200kwh batterier da blir det litt for snaut med 11kw.
Håper 43ac kommer tilbake og etterhvert men er lite sannsynlig da folk flest ikke har stor nok sikring til å takle den hastigheten

Ikke nødvendigvis hjemme, men dersom man er på tur er jo 22, og 43 AC veldig greit om CCS ikke er tilgjengelig pga kø eller driftsproblemer.
43kW er såpass nært 50 at det lett kunne overtatt for mange 50kW hurtigladere og kunne kanskje til og med tilbudt større fleksibilitet med tanke på antall tilgjengelige stikk og lastbalansering.
Men slik det er nå, så holder 11kW lenge da det kun egner seg hjemme, eller til nød/kø/topp-lading på veien.
Så får vi se om 22kW kommer, eller om det plutselig blir vanlig å se CCS på husveggene. Billig 20-30kW CCS hjemme hadde jo vært en interessant løsning.

29
AC fleksilading / Sv: Hvilke biler kan motta 22kw AC?
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 17:18 »
Tror vi at 22kw vil bli standard ombordlader på litt sikt?

Jeg håper det. Skulle i hvert fall ønske det var tilvalg på flere biler. Gjerne også ettermonterbart. Samtidig er det kun ved et par anledninger jeg har funnet at det kunne være nyttig, vi og det er på plass uten hurtigladere. 
Jeg har 11kW på dagens bil. Dette føler jeg er hverken fugl eller fisk. Det er egentlig litt for fort hjemme og unødvendig raskt for å lade bilen over natt. Og det er litt for tregt for å lade på tur om man ikke vet at man skal stå 3-4 timer.

For hjemmelading vil nok 6-7kW holde lenge forutsatt at bilen får stå over natta.
22kW på type 2 kunne avhjulpet noe hurtigladekø.
Vet ikke om det ble noe bra svar... Men mine tanker om dette i hvert fall.

30
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 22:41 »
 :+1:
Tar det lang tid fra de slår på en lader/ladeplass, til den kommer på kartet?
Får ikke forvarmet/testet maks effekt uten at den er på kartet.

Det vil dessuten være nyttig å se hvordan dette påvirker 175 kilowattern til ishavsveien som jeg heller ikke får imponerende effekt ut av på vinteren. Sommeren er jo heller ikke alltid så varm her oppe.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 14