Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Asbjornel

#16
Lade hjemme / Sv: Ladeløsning på hytte
tirsdag 18. mai 2021, klokken 12:47
Dersom man antar at cee er koblet direkte fra sikringsskapet, bør vel en juice booster med innebygget dc-vern holde.
Håper dc vern og overspenningsvern på ladekladder blir standard slik at men i hvert fall kan bruke noen tilgjengelige stikk rundt om i landet uten alt det styret. Både blå og røde stikk et det jo en del av der ute. Og da kan bilen gjerne stå på 10/16A lading noen timer.
#17
Lading av Tesla / Sv: Tesla og V2G
tirsdag 27. april 2021, klokken 20:20
Har fått mindre troen på v2g, men det er klart at om hele bilflåten i Europa er tilkoblet vil det kunne ta topper i forbruk og dipper i produksjon i tenkte scenarier.

Det jeg derimot har mer troen på, og som er mer tilgjengelig er smarte ladere hvor man kan koble ut ladere i regioner på sekunder ved behov, samt styre tilgjengelig effekt. Dette vil ikke påvirke hverken batteri eller i mage tilfeller bruk av bilene.
Ja, også kan v2h være interessant for de som ønsker å redusere egen regning(og belastning på grid indirekte) ved å lade på billige stunder og bruke bilen som "aggregat" på de dyre timene, eller for å dra ned snitteffekt på de dyre timene, og for begrensing av effektuttak dersom det skulle komme en kostnad på dette. Kombinert med egen privat sol og vindkraft kan dette spare større utbygginger av parker mange misliker.
#18
Lade hjemme / Sv: Lading for type 1 og type 2
onsdag 21. april 2021, klokken 20:37
Tror ikke jeg ville brukt mye energi på å få til en type 1 løsning all den tid at dette er på tur ut.
Ville kanskje bare fortsatt med Schuko (på godkjent løsning), men muligens kjøpt en brukt schukolader på finn, slik at den ved husveggen alltid er lett tilgjengelig. Og en som alltid er i bilen.
#19
Lading av Tesla / Sv: Tesla og V2G
tirsdag 20. april 2021, klokken 17:57
Mener å ha lest at Elin har sagt at v2g er vurdert som unyttig, men at v2h er noe de ser fremtid i.

Jeg er tilbøyelig til å være litt enig, bilene skal ikke forsyne grid, men kan fint holde et hus eller ei hytte gående over et strømbrudd.

Har ikke kilde, annet enn egen hukommelse.
#20
Ja. Nord i Finland må man basere seg på mye type 2. Så da er det enklest å ha base i Norge og kjøre igjennom, eller så bør man sikte på overnatting for topping av batteri.
Det er jo kommet greit med ladere nær finskegrensen på norsk side. Og en til kommer jo i sommer, Utsjoki.
#21
E-golf virker å ha ganske stabil lading opp til 75-80%, så da det vel greit å la den stå såpass lenge om man kan for færrest mulige stopp.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/205205168-Charging-with-a-Volkswagen-e-Golf
#22
Ser jo ut som at det skal bli bra i Sverige om alt med skiftenøkkel kommer før sommeren.
Vi får krysse fingrene for at det er på plass når grensene åpnes.
Skogvatn på norsk side nær Narvik er vel planlagt til sommeren. Får håpe noen i nærheten holder oss oppdatert så vi vet når den kommer. 🙂
#23
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: ABRT - grønn på bruken av appen
torsdag 08. april 2021, klokken 15:11
Elton hette tidligere Zapp.
I hvert fall så er abrp (antar abrt er en skrivefeil) og Elton to rutepanleggere for elbil med god kontroll over bilens antatte forbruk og hvor ladestasjoner står. Elton er mer norsk, og abrp er for hele verden (abrp er forkortelse for a better route planner)

#24
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: ABRT - grønn på bruken av appen
onsdag 07. april 2021, klokken 21:37
Neida. ABRP funker fint. Men den vil som de fleste andre optimere ruten for blant annet ladetid og transporttid. Dersom du skal stoppe spesielle plasser må du legge dem til som punkter i ruten. Dette gjelder også dersom du skal kjøre omveier og mindre veier istedenfor hovedveiene.
Du må bruke "add waypoint" og de sliderene på siden for å justere rekkefølge. (Se bildet).
Du kan også merke ladepunkter og velge om du skal ha langt ladestopp, eller hvor mange% du skal ha der. Men vanligvis holder det å bruke standard oppsett, og markere de lange spisestoppene om du vet hvor de blir.

Kan også anbefale den norske appen Elton fra Schibsted/VG. Skulle tro jeg var ansatt i pr avdelingen der, men det er jeg altså ikke.  :)

Edit, oppdatere rute til ipace
#25
Elton fra Schibsted gir ladepriser. Usikker på om siste oppdateringer på pris er lagt inn ennå. Det kom jo på en rød dag.
App i appstore.
#26
Tesla SW og AP / Sv: 2021.4.11 eller "Det går likar no..."
mandag 29. mars 2021, klokken 16:24
Sitat fra: jlan på søndag 28. mars 2021, klokken 12:06
Litt tungvint det også, men det er vel tenkelig at bilen kunne læres opp på faste strekninger.
En enkel læretast hvor man melder inn feil, og lar Elons AI pugge rett kjøremønster i det aktuelle området hadde vært greit. At systemet må bekrefte fra en eller flere andre kilder og at dette kan ta tid er greit, men det burde ikke ta lang tid å logge inn et antall biler i feilmeldte områder.
Har forsøkt bug-report (trykk og hold bil knappen) funksjonen i bilen på enkelte plasser,  men tilsynelatende uten hell til nå.
#27
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
mandag 29. mars 2021, klokken 11:56
Det blir spennende å se hva som skjer i hvert fall. Forhåpentligvis starter de litt sakte dersom det er sannhet i ryktene. Likte forslaget om en grønn lader i utkanten, enten en standard vanlig lader, eller at de bare bytter farge på lyset på søyla. Da kan de evt dynamisk styre tilgangen til 3. part I forhold til trykk på stasjonen og alltid ha en ledig til Tesla. De vet jo hvem som har "booket" plass igjennom ruteplanleggeren, og når de forventes ankommet.

Men Teslas stasjoner er nok interessant for mange da de er flinke å bygge mange uttak som kan benyttes samtidig.

En åpning kan jo gi mulighet for hjelp fra Enova, noe som kan bidra til større utbygginger på plasser som ennå mangler ladere, typisk i utkanter.

Utfordringer er til for å løses. De fleste er tekniske og fullt ut overkommelige.
Samtidig er jo dette et veldig viktig argument for å kjøpe nettopp enn Tesla. Ønsker de å rokke ved dette? Eller er noen virkelig i ferd med å kjøpe seg plass i nettverket? Hyundai/Kia som vel nettopp kjøpte plass i ionity kan fort tenkes å ha interesser i andre ladenettverk også. Samme for up and coming kinesiske merker

Nei, slutte å spekulere. Blir spennende om det skjer noe, og på hvilken måte.
#28
 :+1:
#29
 :+1:
#30
Lading av Tesla / Sv: CCS oppgtadering. Hvorfor betale?
søndag 21. mars 2021, klokken 13:35
Finnmark har bare V3, men man har også 100kW chademo tilgjengelig hos ishavsveien.
Det er kanskje fordelen av å være sent på banen.
Troms har V2 ladere så vidt jeg har observert, og Nordland er jeg mer usikker på, men her kommer det nok an på alder vil jeg tro siden alt nytt er V3.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA