meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elektro12

#31
Etter en lang prosess seiler Enyaq 85X opp som beste alternativ - jeg har et tilbud stående ut måneden på en 85x med vinterpakke, oppgradert BB-stereo og understellsbehandling til ca 30 mer enn en Model Y.

God svingradius, god cruise, gode sensorer og nå også god rekkevidde trekker opp på Enyaq, men:

Er det noen andre modeller jeg helt overser, eller som kommer i løpet av 6 mnd som er verd å vurdere?

(AWD, max 600K, 500+ rekkevidde, innvendig plass på linje med Enyaq, krok med 1,2 tonn minimum, godt lys)
#32
Skoda ENYAQ / Sv: Viskere Enyaq
søndag 18. august 2024, klokken 09:14
Sitat fra: i3/RSiV på lørdag 10. august 2024, klokken 20:59Enig med de andre her. Originalviskere er veldig dårlige. Jeg har også byttet til Bosch A027S. De er mye bedre.

Det er navnet på pakken med 2 stk. viskere som passer på alle Enyaq?
#33
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 17. august 2024, klokken 19:29
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 17. august 2024, klokken 17:49Tesla er herved avbestilt. Hva er da beste valg?

Enyaq 85x? Det er ikke så mye annet som er såpass romslig og komplett til ca 500 tusen.

Må vel være ganske ribbet enyaq 85x til 500k med mindre det finnes noen desperate forhandler som legger pakker gratis.


Har lagt på vinterpakke og litt slik og da er man på ca 530.

Kampanjemodellen som er innsteg nå i perioden har jo det meste man trenger. En vinterpakke til 4 lapper og litt slik så er man jo langt på vei. Den kommer originalt med matrix, keyless, travel assist, el-bakluke, krok osv...

ID.7 (nevnt over) prøvesatt jeg, men opplevde den trangere og jeg liker bedre SUV-følelsen av å komme litt opp fra bakken, men GTX-pakken på ID.7 fristet litt til 599, men kan ikke skjønne greia med sort, blank plast nederst rundt bilen - det må jo bli raskt oppripet i barnefamilier.
#34
Tesla er herved avbestilt. Hva er da beste valg?

Enyaq 85x? Det er ikke så mye annet som er såpass romslig og komplett til ca 500 tusen.
#35
Kjøpe elbil? / Sv: Passer bZ4X for mitt kjøremønster?
onsdag 14. august 2024, klokken 20:33
Synes den har lite bagasjerom, litt kort rekkevidde, kun 750 kg på krok og nokså trist interiør. NCAP svakere enn ID.4/Enyaq/Model Y
#36
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie på 5
onsdag 14. august 2024, klokken 11:03
Sitat fra: daktari på onsdag 07. august 2024, klokken 23:26Ja, tenker det også, eneste "svakheten" på Buzz er mangel på 3-delt baksete og at de er ikke kan tas ut slik som på f.eks Touran, eller bedre, felles ned på gulvet. En 40-20-40-deling kunne funket for de med 4 i familien.

Det er van vs mini-van, men man sitter også høyere. Og mini-van er i grunn dødt i Europa virker det som.

ID.Buzz med 3 ordentlige seter i rad 2 istedet for 40-20-40 hadde vært supert, men gjerne også med 100 kwh batteri slik at rekkevidden var bedre og 1500 kg på krok. Da hadde vi snakket "take my money!"
#38
Kjøpe elbil? / Sv: ACC/prediktiv fartsholdet
fredag 02. august 2024, klokken 08:34
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. august 2024, klokken 00:36Enkelt å justere på rattet ja. Sveip funker, men er klønete. Mye lettere å bare trykke. Lett trykk 1kmt. Hardt trykk 10kmt.
Og knapp i senter endrer valget midlertidig til avstand forankjørende, noe jeg endrer relativt ofte for å tilpasse vei- og trafikkforhold.
Har kjørt enyaq og kan ikke si jeg tenkte over noen himmelvid forskjell.
Manglende kapasitiv sensor nederst på rattet derimot gjorde at jeg kan ikke ha samme avslappede grep nede til høyre på rattet slik jeg har på id4en. Fortsatt mye bedre enn motstandssensor, men ikke ideelt

Jeg er klar over dette, men synes sveip er like greit da lett/tungt trykk ofte føles å kan bli feil. Jeg kjører nesten alltid med lang avstand til bilen foran og lett å tikke +/- 10 km/t med lillefinger på Enyaq.

Tesla sin autopilot fungerte ok utover at den ikke konsekvent fikk med seg fartsendringer. Travel Assist i Enyaq fungerer nok like godt når det gjelder å holde filen, men Tesla var kanskje litt "smoothere" akkurat der.
#39
Kjøpe elbil? / Sv: Prøvekjøring Model Y
torsdag 01. august 2024, klokken 20:52
Tok en tur til i TMY Performance i dag. I autopilot er det nokså bingo om den leser og justerer fart mellom ulike fartsgrenser automatisk. Fungerte kanskje 60% av gangene.

I ACC må jeg "tappe" skiltikonet på skjermen for å justere fart og bilen er ikke veldig smooth på tilpasning nå man f.eks. tar igjen en bil. Det er VAG mye bedre.
#40
Kjøpe elbil? / Sv: ACC/prediktiv fartsholdet
torsdag 01. august 2024, klokken 20:30
Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 01. august 2024, klokken 20:17Takk for mange interessante svar! Har solid erfaring med vw sitt system,, det er vel tilsvarende/samme system som brukes i både Enyaq og id 4 bilene?

Ja, Enyaq har fysisk hendel for cruisecontrol i stedet for å sveipe på rattet for å justere fart. Mye bedre.
#42
Kjøpe elbil? / Sv: Nytt bilkjøp, valgets kvaler
tirsdag 30. juli 2024, klokken 06:52
Sitat fra: Håkon77 på mandag 29. juli 2024, klokken 22:17
Sitat fra: Vaduz på mandag 29. juli 2024, klokken 20:05Familie på fem så ville jeg sterkt anbefale å droppe model 3 og andre sedaner i alle fall. Jeg ville ha sett litt på Peugeot e5008 som skal komme snart.

Eneste som funker er prøvekjøring. Det blir umiddelbart klart hvilke biler som ikke funker, og særlig om du er litt bilinteressert så klarer aldri litt lavere pris å lappe over en bil som du misliker. 
Gjenstår å se pris på peugeoten. Jeg synes egentlig at allt over 400 er for mye for en bil og driver å regner frem og tilbake på 5år gammel hybrid og skal også se på en 10år gammel dieselbil. Uten adblue og med manuell kasse. Regner da med å kaste den om 5år og se hva som er på markedet da.

Tar du matten i excel kan fort dieselbilen koste det samme som en ny over 5 år hvis du må ut med 150-200 tusen for en ok utgave - og det må du hvis den ikke er kjørt 150+ kkm. Nyere bil er også mer komfortabel (stillere, forvarming på vinter, bedre lyd og lys+++) og tryggere. Garanti, mulig rep på gammel bil, rust og så videre gjør at det er relativt lett å "regne hjem" en ny bil.

Jeg synes også mange brukte elbiler 2021-23 ligger for høyt i pris ift. nyprisene man får nå.

#43
Kjøpe elbil? / Sv: Prøvekjøring Model Y
mandag 29. juli 2024, klokken 08:36
Sitat fra: SurSnasen på mandag 29. juli 2024, klokken 07:23
Sitat fra: RJK på søndag 28. juli 2024, klokken 22:29Skal man bare litt ned i fart, så slipper man bare pedalen litt forsiktig opp, men ikke mer enn at man bare kommer til den farten man skal oppnå. Da er det sjåføren som bestemmer hvor mykt eller brått det blir, alt etter hvor sakte eller raskt gasspedalen slippes opp/justeres.

Det er bare å bli fortrolig med at du nå er på "bilkjøring V2", og ikke "ice-tids-metoden" ;)

Jo, men så føles Tesla-metoden, med fast regenerering, som en slags bilkjøring v2 beta. Kommer nå fra noen runder med VAG-elbilene, og liker deres tilnærming uendelig mye bedre, med adaptiv regenerering. DET føles som bilkjøring V2. Slipper å ha "gassfoten" konstant og fintfølende på wattpedalen slik man må med Tesla og mange av de andre.

Helt enig. På VW/Skoda fungerer det veldig fint å ha foten hvilende parat ved bremsen og bare styre og la bilen jobbe i ACC. Automatisk valg av fart, meget fin nedbremsing inn og ut av rundkjøringer, akselerasjon hvis man blinker forbi en bil med høyere satt fart i ACC+++. Men Tesla-eiere sier det tar en måned så er man vant til den tilnærmingen også.

Jeg synes bare det er så uendelig rart at ikke Teslaen kan cruise adaptivt uten autostyring der den selv endrer fart.
#44
Kjøpe elbil? / Sv: Prøvekjøring Model Y
søndag 28. juli 2024, klokken 08:49
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 27. juli 2024, klokken 21:50Jeg har prøvekjørt en Tesla Model Y LR langs en fylkesvei uten midtstripe. Opplevde flere ting som var topp, noe som kunne vært bedre, og så var det ett par potensielle showstoppere. De to tingene som gjorde meg usikker var:

1. Med autopilot / ACC på - så bremset bilen en gang hardt på åpen vei. Og gjentatte ganger bremset den hardt når vi delte veien med motgående kjøretøy. Det hjalp noe å kjøre på kantstripen men ikke alltid. Er autopilot / ACC alltid så nervøs?

2. Med en-pedal kjøring - så opplevde jeg at foten ble nummen av å holde pedalen i samme posisjon hele tiden. Savnet CC med hastighetsbegrenser og lavere regenerering, det fungerer bra på landeveiskjøring. Er dette noe som er tilgjengelig på Tesla Model Y?

Demobilen var forøvrig i demomodus, så innstillingene ble nullstilt til forhåndsdefinerte valg etter parkering. Jeg er usikker på om jeg skal gi Tesla en ny sjanse etter denne demoturen.

Du har opplevd det samme som jeg er skeptisk til. ACC virker lite overbevisende, spesielt når man har prøvd nyere VAG-trillinger som imponerer med fartstilpasning inn i rundkjøringer osv... Men den igjen blir tidvis lurt av skilter på sideveier m.m. som kan gi plutselige endringer fra eks. 110 til 60 km/t - så ingenting er perfekt så langt.

Jeg likte heller ikke å måtte holde foten konstant på pedalen for å holde farten oppe. På performance er det visstnok en innstilling som lar bilen regenere mindre når man løfter foten av, men ikke på LR slik jeg har forstått det.
#45
Kjenner det sitter langt inne med Tesla etter denne: https://x.com/i/web/status/1812256998588662068
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA