Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Elektro12

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10
31
Kjøpe elbil? / Pendlebil som kan være familiebil?
« på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 17:25 »
Jeg har egentlig planer om en ny, elektrisk familiebil - men siden ingen vil gi en månedslønn i innbytte for min gamle diesel vurderer jeg å i stedet investere i en brukt elbil.

Hvilken bil gir mest for pengene mellom 50 og 200 lapper - der jeg ønsker å bruke minst mulig.

Kriterier:

- Sikker å kjøre.
- Keyless + Bluetooth er kjekt
- Varme i ratt og seter er bra.
- 10-15 mil rekkevidde bør den ha.
- Lite plunder i vente erfaringsmessig.
- Ikke eldre enn 2015.


Har du vurdert en 24 kwh Leaf fra 2015 selv, men kom gjerne med tips!

Jeg er svak for BMW i3 må sies.

32
ID.4 / Sv: Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?
« på: Onsdag 17. Februar 2021, klokken 12:36 »
Jeg syntes ID.5 blir en pen bil. Men jeg kan ikke vente lengere så det ble ID.4. Det kommer alltid nye pene biler. Men syntes også ID.4 er en pen familiebil. Da fortrinnsvis MAX utgaven som har glasstak.

Dumt det ikke er fast glasstak. Takluke er fremtidig vannlekkasje.

Såvidt jeg har sett har Max fast panoramatak. Skoda Enyaq har med luke som kan åpnes.

Forhandler sa det kunne åpnes - og anbefalte egentlig ikke det på lang sikt - spesielt om bilen ikke stod fast i garasje.

Vurderer å gå for en rimeligere elbil enn ID4, ser den kommer med simplere lykter enn bildene viser, halogenblinklys foran og interiøret er ikke veldig pent med litt intens brunfarge.

33
ID.4 / Sv: Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?
« på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 22:00 »
Jeg syntes ID.5 blir en pen bil. Men jeg kan ikke vente lengere så det ble ID.4. Det kommer alltid nye pene biler. Men syntes også ID.4 er en pen familiebil. Da fortrinnsvis MAX utgaven som har glasstak.

Dumt det ikke er fast glasstak. Takluke er fremtidig vannlekkasje.

34
BMW i3 / Sv: Priser på brukte i3
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 12:24 »
I forhold til bruktpris virker det som 2018-19 og oppover prises nesten likt - vi er jo tross alt i 2021 og da tenker jeg en tidlig 2018 bør under 200 tusen for å være fornuftig priset.

35
BMW i3 / Sv: Priser på brukte i3
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 10:17 »
Jeg foretrekker lav km og bra batteri selv da...

 8) :D

36
BMW i3 / Sv: Holdbarhet og hvor ligger "sweetspot" brukt?
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 15:48 »
Generelt er det lite feil på i3, men det har vært noen motor og kraftelektronikk havarier utenfor garanti som har vært dyre. Har ikke hørt om batterifeil dog.

Tenkte mer på sweetspot som "mye for pengene". Og det virker som det er vanskelig å helt kvantifisere. Kurant 60 Ah ligger på 130-140. 94 Amp begynner fra 180 og opp til 250. 120 Amp på 250 og oppover.

De holder seg "for godt" i pris synes jeg. Vil egentlig opp på en LCI og er du i 210-ish. Og 40 unna 120 Amp.

Ikke lett det der.

37
ID.4 / Sv: Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?
« på: Tirsdag 09. Februar 2021, klokken 22:09 »

Helt enig i design, Enyaq ser ut som en bil designet av en fyr som gjerne skulle jobbet på Lamborghini, men ikke fikk jobben - av forståelige grunner ;D

Vel 100 Frogner-tiere er endel penger, mye alternativ gøy man kan ha for det.


Men ID4 ser freshere ut enn Enyaq. Uten tvil, men på den annen side er jo ikke 100 lapper SÅ mye penger heller. Men igjen - man er jo langt på vei på en elbil nr 2 med mellomlegget.

Absolutt. Og bilene gjør jo stort sett samme jobben - og jeg tror som nevnt 1st standard blir billigere å fikse på om noen år. Kjempeflott bil til 400 tusen etter min forstand. God valuta for pengene sett opp mot de som kjøpte Golf med halve rekkevidden for 290-330 tusen ganske nylig.

38
ID.4 / Sv: Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?
« på: Tirsdag 09. Februar 2021, klokken 17:47 »
Jeg fikk en avtale på ID4 som gjør at jeg betaler under 400 for bilen om man se bort fra vinterhjul. Det er ståstedet jeg vurderer ut fra. Da er 515 som Enyaq lander på ganske mye dyrere, men du har rett i at jeg da kan tikke de boksene jeg ønsker.

1 ST Max er ikke interessant da jeg ikke ønsker panoramatak som lekker i fremtiden, 21 tommere som går på fortauskanten++

Men ID4 ser freshere ut enn Enyaq. Uten tvil, men på den annen side er jo ikke 100 lapper SÅ mye penger heller. Men igjen - man er jo langt på vei på en elbil nr 2 med mellomlegget.

39
BMW i3 / Holdbarhet og hvor ligger "sweetspot" brukt?
« på: ſøndag 07. Februar 2021, klokken 08:26 »
Hadde i3 for noen år siden og har en stor, ny elbil i bestilling - men en liten del savner stadig i3 tross ukurante bakdører.

Vurderer å selge min praktiske dieselbil og heller kjøpe en i3 som bil nr. 2 - men holder bilene godt etter noen år?

Hvor pris og modell-messig ligger "sweetspot" mtp. alder, rekkevidde++?

40
ID.4 / Sv: Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?
« på: ſøndag 07. Februar 2021, klokken 08:12 »
Som trådstarter kan jeg kort kommentere at jeg fant ut 1st standard er god nok.

Max har en del flotte saker, men takluke som kan åpnes, 21 toms felger, led matrix++ er egentlig potensielt store kostnader "down the road". Har i tillegg en veldig gunstig deal på 1st.

41
Kjøpe elbil? / Sv: Familie med tre barn - trenger tips
« på: Lørdag 06. Februar 2021, klokken 06:37 »
Vi har 4 barn. Kunne godt tenkt meg en Model X, men fornuften tok overhånd. Vi har bestilt en Citroen e-Spacetourer. Suverent med plass! Fleksibel seteløsning. Grei nok rekkevidde, og hengerfeste (1000 kg) er på plass. Liker også at den har skyvedører.

Kunne jo også gått for noe billigere slik som Maxus, men den har ikke samme hengervekt, har ekstremt begrenset nyttelast (0 kg til bagasje ved 7 personer i bilen) og dårligere rekkevidde. Den har også en totalt useriøs importør som lyger om rekkevidden på bilen, de kjøper jeg rett og slett ikke bil av.

Vi kom frem til at en av firlingene (Peugeot e-Traveller, Opel Zafira e-life, Citroen e-Spacetourer eller Toyota Proace Verso Electric) var den rimeligste bilen som dekket alle behovene våre. Selvsagt mye vi gjerne kunne tenkt oss i tillegg, slik som enda lengre rekkevidde, sprekere motor, mer hengervek. Men da må man over på Tesla Model X, og det var ikke aktuelt kom vi frem til, og da hadde det blitt vesentlig mindre plass.

Mercedes EQV avskrev vi fordi den ikke kan leveres med hengerfeste, men ellers fristet den veldig. Den begynner som noen skrev her på rundt 750k, men da er den faktisk godt utstyrt.

Så sant de innfrir kollisjonssikkerhet (har vært en utfordring på mange kassebiler før) så er jo disse bilene utrolig praktiske for familier, spesielt turglade.

42
ID.4 / Sv: Prisene kraftig opp på ID4?
« på: Torsdag 04. Februar 2021, klokken 12:44 »
1st-kontrakten ser nesten gullkantet ut med de nye prisene ute.

Virker som en fantastisk bil. Ser ut til at det finnes mulighet for å bruke mobil som nøkkel også - spent på om det blir aktivert snart.

43
ID.4 / Sv: Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?
« på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 20:48 »
Sammenliknet Enyaq med ID4 1st og Max i dag på papiret og var og så på Enyaq.

1st har jeg god pris på, 1st max må jeg opp 80 tusen for å få. Enyaq IV80X med greit utstyr landet på 50 tusen til opp.

1st standard virker god om man kan klare seg uten keyless++ og jeg vurderer å slå meg til ro med den. Bilen er jevnt over nokså lik og de dyrere modellene har ting og tang som kan bli dyre å fikse på når man er på andre siden av garantien.

44
ID.4 / Sv: Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?
« på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 10:08 »
Ser Enyaq IV80X egentlig er en mer fornuftig konkurrent enn ID4 Max ift. ID4 1st standard.

På hvilken måte, ut fra ditt ståsted?

I praksis samme bil, men med 4WD - som gjør den mer kurant til å holde seg i verdi over tid, og jeg kunne godt hatt 4WD.

45
ID.4 / Sv: Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?
« på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 09:05 »
Ser Enyaq IV80X egentlig er en mer fornuftig konkurrent enn ID4 Max ift. ID4 1st standard.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 10