Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elektro12

#136
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil vs. brukt fossil i 2023?
mandag 20. mars 2023, klokken 07:32
Trådstarter her:

- Jeg har ikke utgifter til bom utover enkelte langturer. Hurtiglading på langtur er så dyrt at kost ift. bensin/diesel nesten ikke er noe å tenke på - ihvertfall ikke noe som tar mye plass i regnskapet.

- Har fra før av en gammel Leaf som egentlig står for nesten all kjøring allerede så besparelse på drivstoff er ikke noen stor post, men vi er avhengig av 2 biler i hverdagen og Leaf 24 med 11 av 12 barer er ikke skapt for noe mer enn max 3-4 mil tur/retur uten at angsten kryper oppover ryggen.

Ingen andre biler og 5 seter er nok, men hadde for en del år siden S-Max og da vet man "hvor listen ligger" for plass og praktisk bruk. Ulempen med mange brukte fossilbiler er dyrt vedlikehold og komponenter som kan gå. Eks. dyre automatkasser++

- BYD Tang ser bra ut, men det blir for kort rekkevidde og tung lading. Tesla LR virker å være minimum for min del ut fra rekkevidde og infrastruktur på lading.

En brukt fossil til 150 000 er det som virker best per i dag da en TMY koster nesten 400 lapper mer, men det er komplisert matematikk... :) Spesielt 97% i NCAP trekker litt når man skal ut på landeveien hvor det er mye trailere som suser i mot andre veien...


På siden av dette:
- Noe jeg ikke forstår er hvordan bilforhandlere i Norge skal bli kvitt fossiler på 3-5 år i alder med 40-80 000 km på telleren til mellom 250 og 700 tusen når kurante elbiler fås nye i den rangen.
#137
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil vs. brukt fossil i 2023?
søndag 19. mars 2023, klokken 20:09
Takk for input.

Vanskelig valg, en TMY koster for over 10 tusen per mnd nedbetalt over 10 år med forsikring, det er jo penger...

Et annet regnestykke kan være:

Tesla Y LR = 529 tusen. Om 5 år er den verd.....250 tusen?!? Kost 279 000. Fordelt på måneder ca. 5000 med forsikring.

Brukt fossil til 185 tusen. Om 5 år er den verd 30-40 tusen i beste fall? 150 000 i kost. ca. 3000 pr mnd.

En fordel for min del som hater bulker og riper så er det litt mindre stress med en litt mer brukt bil enn å få steinsprut og riper i ny bil.
#138
Kjøpe elbil? / Ny elbil vs. brukt fossil i 2023?
søndag 19. mars 2023, klokken 07:25
Vi trenger ny bil og kravene er som følger.

- Romslig, minimum størrelse som mellomklasse st.vogn til 4-5 personer. 7 seter hadde vært topp.
- Vil bruke max 500+ på en bil, men gjerne mindre.
- Må fungere på lengre turer med rask lading uten å sitte på en burgersjappe ved hurtiglader. Uansett hvor god elbilen er så vinner fossil på det praktiske ved at man kan heller ta pausen ved en brygge enn på Burger King med utsikt til trailere som suser forbi.
- Skiluke er fint og rails/mulighet for taklast. Krok med >1 tonn.

Ut fra mine kalkulasjoner er egentlig Tesla Model Y LR eneste bilen som oppfyller dette, men jeg er skeptisk til holdbarhet på bilen, samt ryktene om facelift/oppdatering rundt hjørnet. Jeg synes også 530 tusen er mye for en bil til vårt bruk. Jeg vet det innes andre elbiler, men erfaring med lading tilsier at Tesla er klart bedre her. (Stod med nær tom ID.4 og fikk 46 kw på en 350 kw lader nylig som en av to biler på totalt 10 ladere)

Alternativet så langt jeg kan se er:
- Kjøpe en brukt st.vogn/flerbruksbil med fossil fremdrift. Med prisene som er på markedet nå er mitt anslag at jeg må betale mellom 160-220 tusen for en grei bil fra 2016-2018 som er gått under 80 000 km.
- Ulemper her er "gammel bil", lite garanti, større utgifter på drivstoff og service, potensielle reparasjoner.

Det er ca. 350 tusen "spart", men så har jeg fundert litt. De bilene er 5-7 år gamle og vil en TMY holde seg såpass i verdi at den er verd 300 lapper om 5 år? Da er TMY 3 år og den brukte fossilen potensielt 10 år. At det nesten er like fornuftig å kjøpe dyr elektrisk ift. totalregnskapet?

Kollisjonssikkerheten er antakeligvis også noe bedre på TMY og det er verd en del.


Tanker?
#139
Sitat fra: Jambo på torsdag 02. februar 2023, klokken 23:24
Hvis du virkelig ønsker et svar på hvorfor noen kjøper noe annet enn Model Y, selv med dagens priser, så vil jeg gjerne få lime inn et innlegg jeg skrev i en annen tråd her: "Her blir det nevnt at den ikke er konkurransedyktig mer. Selv om jeg er enig i at prisen burde være lavere, så har da ID4/5 noen fordeler sammenlignet med Model Y, det er ikke bare prisen som betyr noe: Speedometer rett foran rattet, ikke rammeløse vinduer, oppvarmet frontrute, både adaptiv cruise control og autokjøring som ikke bråbremser for skygger og diverse, parkeringssensorer, mulighet for 360-visning fra kameraer, slipper enpedalskjøring om man foretrekker vanlig pedalbruk (creep osv.), automatiske vindusviskere som både funker og kan skrus av selv om man bruker cruise control, mulighet for fantastisk gode matrix frontlys, innsvingbart hengerfeste, android auto/apple carplay, flere muligheter for å egendefinere bilen ved bestilling, HUD, sensorstyrt bakluke, rails, dørhåndtak som ikke fryser fast på vinteren, mykere kjørekomfort. For ikke å nevne at Model Y er 17 cm lenger, som gjør den vanskeligere å parkere (spesielt uten den nevnte 360-visningen og parkeringssensorene). Alle med Model Y snakker om den fantastiske frunken, men panseret på Model Y er 20 cm lenger enn panseret til ID4, så der har du hele grunnen til at de i det hele tatt kan ha en frunk på Model Y - det er ikke genial ingeniørkunst, bilen er bare større. Kan være mer som jeg har glemt. Etter min mening er det lite ved Model Y som veier opp for disse manglene. Trenger ikke 5 sekunder 0-100 når 6 sekunder (id4 gtx) holder i massevis, trenger ikke masse appfunksjoner og jevnlige oppdateringer, bilen skal bare kjøres og fungere, og Netflix har man på mobil/nettbrett. Synes også det er kjekt å støtte europeisk bilindustri, andre trenger ikke være enige."

Ble kvitt min ID4 GTX i går. Grei bil på mange måter, men:

- Pianolakk og touch-betjening er helt håpløst. FYSISKE KNAPPER PÅ RATTET, TAKK!
- Treg infotainment og lydanlegget er ikke bedre enn det må være. Klussete med Carplay og dårlig funksjon ift. forvarming av batteri på vei til ladestasjon.
- Lading er ikke optimalt på lengre turer, går veldig tregt på alt som ikke er Ionity/Tesla. Alene på 5 YX-ladere på 350 kw fikk jeg mellom 40 og 50 kw i hastighet fra 13% på batteriet.
- Lite bagasjerom i forhold til størrelsen.
- Autokjøring fungerer ok mye av veien, men av en eller annen grunn har den rett som det er steder hvor den plutselig tror det er 60 i stedet for 100 km/t og bremser opp.

Ellers er det mye å like ved den, men spesielt lading på lengre turer fungerer ikke godt nok. Der er Tesla helt overlegne, men der igjen har du annet:

- Dårligere lys
- Ikke sensorer
- Rammeløse dører
- Regnsensor mangler
- Liker ikke dørhåndtakene på den, hadde foretrukket normale - det gjelder ID4 også selv om de er bedre.
- Lakkvalitet?
- HUD eller speedometer hadde vært greit...

Hvis man skal tenke økonomi i det hele så er dekk-kostnad og forsikring dyrt på disse bilene - så det du tjener på å lade må rabatteres opp mot det.
#140
Kjøpe elbil? / Sv: Hvor mye kan jeg prute på gammel Tesla?
tirsdag 14. mars 2023, klokken 07:17
Med så mye biler på markedet er det bare å prute til du skammer deg. Brukt Tesla er ukurant vare, spesielt når Tesla dumper prisen på nye. 5 år nybilgaranti er verd mye, spesielt når man vet at nyere Tesla har fått kvaliteten på stell. Jeg hadde ikke gitt mye for en Tesla fra før 2018.

Viktig å ha tidsperspektivet kalibrert i hodet: En 2020-modell er i verste fall snart 3,5 år.
#141
ID.4 / Sv: 18" felger til ID.4?
søndag 12. mars 2023, klokken 08:24
20" sommer og 19/20" vinter er beste kompromiss på ID.4. IMHO.
#142
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til stor elbil under 250.000kr
torsdag 09. mars 2023, klokken 17:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. mars 2023, klokken 14:21
Du kan nok prute en Model 3 SR med hengerfeste til under 250.000, og så har du både et års nybilgaranti igjen (opp til 100.000 km), og så kan du kjøpe en tilhenger / takboks / krokboks de gangene du trenger mer plass :-)
(er overraskende mye plass til bagasje, selv om det er upraktisk plass for store ting)
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=293300531

Ser ut til at du til og med kan få en Long Range (Model 3) til 270.000!
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289212130

Er ikke en ny Tesla Model 3 til 369 en no brainer sammenliknet med disse? Evt Y RWD?

En ting er hva du betaler nå, men en hønngammal bil som har gått langt kan fort bli dyrere enn å kjøpe ny.

5 års garanti er ikke til å kimse av.
#143
Sjokkerende at det er fall i salget over nyttår når de solgte som gale mot nyttår og så kom det avgifter oppå.

Hadde heller vært en sjokknyhet om salget hadde holdt seg. Spes med stigende renter.
#144
Sitat fra: Petter-S på tirsdag 28. februar 2023, klokken 07:14
Sitat fra: Elektro12 på mandag 27. februar 2023, klokken 20:22
Sitat fra: OleBrum2 på mandag 27. februar 2023, klokken 17:52

Standard range hvit sort interiør tidligere antydet til start mars blir nå realistisk levert sent mars ifg Tesla Bergen. Får bare vente...noen andre med standard som har fått dato?

Hadde levering indikert tidlig mars, men utsatte den til mai i dag.
Du som utsatte,  eller Tesla selv?  da hadde du fått et tidlig datointervall i mars.

Jeg utsatte.
#145
Sitat fra: OleBrum2 på mandag 27. februar 2023, klokken 17:52

Standard range hvit sort interiør tidligere antydet til start mars blir nå realistisk levert sent mars ifg Tesla Bergen. Får bare vente...noen andre med standard som har fått dato?

Hadde levering indikert tidlig mars, men utsatte den til mai i dag.
#146
Sitat fra: Contango på torsdag 16. februar 2023, klokken 16:16
Sitat fra: hagestol på torsdag 16. februar 2023, klokken 14:19
Da får man vel også med stivere demping og 1-lags vinduer? Ikke akkurat et varp.
Den skjønte jeg ikke. Hvorfor er det stivere demping etc?

Kina-produsert Y.
#147
ID.4 / Sv: Forskjellig motoreffekt på id4, -praktiske forskjeller
torsdag 16. februar 2023, klokken 16:10
Kan da ikke kjøpe ny 2WD for nesten 500 lapper når det er GTX på Finn for 500-520 tusen som er praktisk talt nye?
#148
Model Y / Sv: Vil Tesla skru av parkeringssensorene?
onsdag 15. februar 2023, klokken 15:52
Fra hjemmesiden, jeg merker meg "for øyeblikket":

SitatVil biler utstyrt med ultrasoniske sensorer bli fratatt denne funksjonaliteten?
For øyeblikket har vi ikke tenkt å fjerne funksjonaliteten til de ultrasoniske sensorene i den eksisterende bilparken vår.
#149
Sitat fra: Radial på lørdag 11. februar 2023, klokken 12:29
Sitat fra: Svk på lørdag 11. februar 2023, klokken 11:17
Hvordan er rustbeskyttelsen på Y? Ser 3'n fikk noe pes

Bedre. Svakeste punkt er at det ansamles en del møkk og vann i Megacastingen bak, samt at denne støpte aluminium konstruksjonen er nagla og limt i en stålkonstruksjon rett under baksetet.

Alltid veldig spennende med aluminium og stål i fuktige miljøer uten litt ekstra oppmerksomhet.

Er det lov å sprute på med litt Fluid Film i kriker og kroker, eller går garantien enda da?
#150
Tråstarter her igjen:

- Selvsagt skal man ha oversikt over omgivelsene - det gjelder jo om man har sensorer eller kamera, men i min verden så har jeg regelmessig steder jeg kjører med smale passasjer og på både TMY og andre SUVer av nyere dato er det lite klaring. Da er parksensor foran gull verd for å gi en indikasjon på om det er noe å gå på mens men f.eks. svinger til venstre inn på en smal vei med gjerde på begge sider og er usikker på klaring på høyre hjørne foran. Da ER sensorer helt topp og ingen kameraer en erstatning.

- Jeg synes TMY i 2 WD og 4 WD er MYYYYYE bil for pengene, jeg synes mangel på sensorer, regnsensor som er under pari, rammeløse vinduer og slikt trekker ned når man sammenlikner med biler som faktisk har dette. Til gjengjeld får man jo mye bedre lading og infrastruktur. Valgets kvaler.

- Jeg synes også det er litt rart å kjøpe en TMY som virker å være mellom "to stoler" når den har mistet sensorer og det er litt uvisst om dagens modell har HW som blir faceliftet hvert øyeblikk og uvisst hvordan Tesla Vision vil fungere i praksis.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA