Trådstarter her:
- Jeg har ikke utgifter til bom utover enkelte langturer. Hurtiglading på langtur er så dyrt at kost ift. bensin/diesel nesten ikke er noe å tenke på - ihvertfall ikke noe som tar mye plass i regnskapet.
- Har fra før av en gammel Leaf som egentlig står for nesten all kjøring allerede så besparelse på drivstoff er ikke noen stor post, men vi er avhengig av 2 biler i hverdagen og Leaf 24 med 11 av 12 barer er ikke skapt for noe mer enn max 3-4 mil tur/retur uten at angsten kryper oppover ryggen.
Ingen andre biler og 5 seter er nok, men hadde for en del år siden S-Max og da vet man "hvor listen ligger" for plass og praktisk bruk. Ulempen med mange brukte fossilbiler er dyrt vedlikehold og komponenter som kan gå. Eks. dyre automatkasser++
- BYD Tang ser bra ut, men det blir for kort rekkevidde og tung lading. Tesla LR virker å være minimum for min del ut fra rekkevidde og infrastruktur på lading.
En brukt fossil til 150 000 er det som virker best per i dag da en TMY koster nesten 400 lapper mer, men det er komplisert matematikk... Spesielt 97% i NCAP trekker litt når man skal ut på landeveien hvor det er mye trailere som suser i mot andre veien...
På siden av dette:
- Noe jeg ikke forstår er hvordan bilforhandlere i Norge skal bli kvitt fossiler på 3-5 år i alder med 40-80 000 km på telleren til mellom 250 og 700 tusen når kurante elbiler fås nye i den rangen.
- Jeg har ikke utgifter til bom utover enkelte langturer. Hurtiglading på langtur er så dyrt at kost ift. bensin/diesel nesten ikke er noe å tenke på - ihvertfall ikke noe som tar mye plass i regnskapet.
- Har fra før av en gammel Leaf som egentlig står for nesten all kjøring allerede så besparelse på drivstoff er ikke noen stor post, men vi er avhengig av 2 biler i hverdagen og Leaf 24 med 11 av 12 barer er ikke skapt for noe mer enn max 3-4 mil tur/retur uten at angsten kryper oppover ryggen.
Ingen andre biler og 5 seter er nok, men hadde for en del år siden S-Max og da vet man "hvor listen ligger" for plass og praktisk bruk. Ulempen med mange brukte fossilbiler er dyrt vedlikehold og komponenter som kan gå. Eks. dyre automatkasser++
- BYD Tang ser bra ut, men det blir for kort rekkevidde og tung lading. Tesla LR virker å være minimum for min del ut fra rekkevidde og infrastruktur på lading.
En brukt fossil til 150 000 er det som virker best per i dag da en TMY koster nesten 400 lapper mer, men det er komplisert matematikk... Spesielt 97% i NCAP trekker litt når man skal ut på landeveien hvor det er mye trailere som suser i mot andre veien...
På siden av dette:
- Noe jeg ikke forstår er hvordan bilforhandlere i Norge skal bli kvitt fossiler på 3-5 år i alder med 40-80 000 km på telleren til mellom 250 og 700 tusen når kurante elbiler fås nye i den rangen.