Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elektro12

#1
Lading i Europa / Sv: Ferietur 2024 - er elbil ok?
søndag 24. mars 2024, klokken 17:28
Sitat fra: automat på søndag 24. mars 2024, klokken 16:31
Sitat fra: Elektro12 på søndag 24. mars 2024, klokken 14:27Spørsmålet mitt var mer i retning om det var praktisk å drasse med seg bil hele veien, greit å parkere og komme seg rundt. :) Jeg vil tro Enyaqens gode rekkevidde i 20 grader på sommeren vil gjøre det overkommelig - ungene gidder ikke så voldsomt med timer i ett strekk uansett.

Det er ganske stor forskjell på å reise med tog vs bil. Med tog ender dagsetappene normalt i et bysentrum, også på transportetapper. Å kjøre bil inn og ut av sentrum i ukjent storby kan fort være tidkrevende. Og man bør kanskje tenke gjennom hvilke storbyer man vil kjøre inn i. Dette vil kunne påvirke valg av reiserute, steder man ønsker å stoppe, og ikke minst hotellvalg. Der man kanskje i større grad vil unngå sentrumshotell Parkering lar seg som regel løse. Spørsmålet er hva det koster.

Nettopp. Likte godt å komme rett til sentrum med ryggsekken på og bare kunne reise uten å tenke på bil, men synes interrail-bilettene var veldig dyre nå. (Som sagt 30-40 lapper for familien for 1 mnd)
#2
Lading i Europa / Sv: Ferietur 2024 - er elbil ok?
søndag 24. mars 2024, klokken 15:42
Sitat fra: vinterdekk på søndag 24. mars 2024, klokken 15:07Med Elly mener vel RJK Skoda Powerpass, som bruker Elli. https://www.skoda-auto.no/elbiler/powerpass

Da er jo det på plass.  :+1:
#3
Lading i Europa / Sv: Ferietur 2024 - er elbil ok?
søndag 24. mars 2024, klokken 14:27
Jeg har egentlig gode erfaringer med Tesla sitt nettverk og det dukker maaaange ladestasjoner opp i appen når jeg velger "lade bil som ikke er tesla".

Skal sjekke ut Elly og Ionity-passport. Har brukt Ionity før og det er nesten på høyde med Tesla i fart.

Spørsmålet mitt var mer i retning om det var praktisk å drasse med seg bil hele veien, greit å parkere og komme seg rundt. :) Jeg vil tro Enyaqens gode rekkevidde i 20 grader på sommeren vil gjøre det overkommelig - ungene gidder ikke så voldsomt med timer i ett strekk uansett.
#4
Lading i Europa / Ferietur 2024 - er elbil ok?
søndag 24. mars 2024, klokken 11:54
Vi har tidligere hatt et par interrail-runder i Europa, men vurderer i år å ta elbil i stedet. (Enyaq 77 kwh med 175 kw lading). Tog-passene har blitt ganske dyre og vil fort koste 30-40 tusen, da kan man kjøre ganske mye for de samme pengene.

Vi ser for oss å ta sveits, italia, frankrike primært i de sydligere deler. Tanken er å ligge på hotell med parkering og benytte metro for å komme oss rundt i byer når de er litt større.

Hvordan er ladeinfrastrukturen nå? Det ser ut som Tesla har mange ladere åpne også i sveits/italia?
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
mandag 11. mars 2024, klokken 06:18
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 11. mars 2024, klokken 00:04Gratulerer! Tipper den er verdt 330.000 om 5 år + inflasjon. Om det er Model Y 4WD. Klasker staten på avgifter om 2 år kommer den gjerne til å falle mindre i pris.

Ser Model 3 fra 2019 ligger mellom 260.000 og 330.000, med mange på 300.000.

Jeg er ikke uenig i antakelsen. 220 er worst-case. Med lønnsoppgjør på 5-6% stipulert i år, inflasjon og alt så tror jeg ikke det er verste tidspunktet å utnytte kampanjene på. Fossilbilene i markedet fra 2018-2020 for 230-300 tusen skjønner jeg ikke noe av økonomisk. Virker som "folk" ikke skjønner at 2018 er 6 år siden. Nytt er nytt, brukt er brukt.

Jeg ble ikke så imponert av annet enn infotainment/software i Tesla. En bil i 2024 må ha radar, regnsensor og parksensor. Litt ukurant med TMY også når en facelift antakelig er imminent. Dørhåndtakene, ladeluke og rammeløse vinduer er ikke løsninger som beroliger ingeniøren i meg mtp. varighet. TMY er også 35 lapper dyrere enn Enyaqen, selv med oppgradert anlegg i Enyaq for å matche TMY litt bedre.

Det blir en Enyaq 85x litt oppspekket. Fin kampanje nå og greit å få med faceliften. Jeg tror 85-serien vil holde verdien bedre enn iV80/iV80x om 3-5 år. Å kunne kose seg med lysshowet fra Matrix-pakken på mørke vinterdager i 5 år er nesten verd prisen alene. :)

Takker for all god hjelp i tråden!
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
søndag 10. mars 2024, klokken 19:57
Trådstarter her igjen: Jeg går for elbil.

- Bedre bil
- Tryggere bil
- Med lader i garasjen er det vanskelig å slåss mot matematikken.

Ny elbil 530 tusen. Verdi om 5 år er ca. 220 tusen?

5100 pr mnd over 5 år altså. Sparer ca 1500 i drivstoff - da er vi på 3600,- for å kjøre ny bil innenfor garanti som er langt mer kollisjonssikker og som ikke trenger reparasjon. Forsikringen er også rimeligere enn den gamle.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
onsdag 06. mars 2024, klokken 14:38
Selskap?
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
onsdag 06. mars 2024, klokken 07:20
Sitat fra: egleh på tirsdag 05. mars 2024, klokken 16:14
Sitat fra: Syklist på tirsdag 05. mars 2024, klokken 10:28Men det at spørsmålet stilles er et tegn på at politikerne har feilet. Det burde koste mer å drifte en gammel fossibil enn elbil, slik at vi får foruresende fossilbiler av veien. Reduksjonen av diesel- og bensinavgift var et feilgrep.
helt enig. detaljert regnestykke slik det ser ut for meg er som følger

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VP2gPYjxA0P_37GIg3vi900DqzJJnSrbuztF6cVEqRY/edit?usp=sharing

tror det skal gå an å kopiere og lime inn egne verdier. summa summarum fant jeg at elbil til 600k var ca 10 000 dyrere per år enn å beholde en 5 år gammel 5008. abbonnement noen få lapper dyrere enn det igjen. egentlig overraskende nær det å eie elbil. når det er såpass lite betyr det at usikkerheten i feks verkstedregninger og verdifall sluker forskjellen, og det går på ett og ut!

Interessant mtp. leie også egentlig.

Jeg ser på en Volvo XC40 som kan leies for 9390 pr mnd så fremstår det ganske gunstig med null i innskudd og forsikring inkludert. Bare forsikring er jo fort 12 lapper på en elbil.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 09:59
Jeg tror faktisk f.eks. Enyaq med full pakke og travelassist + radar er bedre på de sakene enn Teslaen. Meget imponert over den pakken og stoler langt mer på radar enn kamera. Sammenlikner du NCAP på Enyaq 2021 og 2022 TMY så synes jeg 94% på Enyaq ser bedre ut på f.eks. fargekodene på fører og passasjer. Enyaq er helt grønn mens TMY har gul torso på fører. Enyaq scorer bedre på frontal impact og lateral. Teslaen scorer derimot bedre på assistentsystemer så jeg kan ta feil ang. radar og kamera. :)

Men absolutt tror jeg det er verd mye penger. Så får en heller reparere noen riper og bulker underveis.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 06:45
Takk god mange gode svar!

Jeg har sjekket markedet på fossil og det kommer veldig an på hvordan man tenker ift. å se fornuften i det.

For min del vil fossile fordeler være:
- Eldre bil som jeg slipper å lade, slipper å "passe like godt på" ift. hvor jeg parkerer og hvordan jeg kjører (misforstå rett, kjører alltid pent)
- Potensielt rimeligere, men ikke sikkert.
- Kostnad på bilen jeg kunne tenke meg ender på ca 260 000 for en 6 år gammel bil med ca 55000 km på telleren.
- Mer mulighet for å ta ferieturer langt av sted uten ladestyr og stress med å passe på gliset i storbyer.

Ulemper:
- Brukt bil, mer støy, lavere innkjøp, men høyere kost underveis.
- Mindre kollisjonssikker antakelig. Spesielt fordi en fossil typisk veien 1450 kg og en elbil 2100-2200 kg. Ren fysikk?

Elbil-alternativet for meg er en TMY eller Enyaq AWD til 500-550 tusen.

Fordeler:
- Moderne bil, potensielt bedre sikkerhet, bedre teknologi, tryggere for familien
- Komfort som stillhet, ytelser, varm bil ved avgang, rimelig å benytte (har lader montert i garasjen ved parkering)
- Garanti og gunstig servicepris
- Hvis man regner restverdi på ca 40% etter 5 år så er den enda verd 230-240 tusen og har kostet like mye som fossilen å ha.

Ulemper:
- Kort rekkevidde ift. å fylle bensin og "tut og kjør i 100 mil med 2 minutter fyllestopp".
- Batteridegradering? Ukurant ute av garanti, enormt dyre enkeltdeler? (Lykter f.eks. koster fort 40-60 tusen på nye biler med matrix/laser)


Svaret er kanskje å kjøpe elbilen, senke skuldrene ift. slitasje og kostnad og YOLO? :)
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
søndag 03. mars 2024, klokken 20:23
Sitat fra: niram89 på søndag 03. mars 2024, klokken 12:22Gikk akkurat glipp av 0,99% kampanjen på Tesla Y  :'(

Effektiv rente er nok vesentlig høyere - og det er heller ikke fastrente.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
søndag 03. mars 2024, klokken 20:21
Sitat fra: Exit elbil på søndag 03. mars 2024, klokken 19:40Det du beskriver der, ingen tvil: fossilbilen!
Det vil nok renne inn anbefalinger om elbilens fortreffelighet og spes om Tesla, men risikoen for svært kostbare enkeltreparasjoner på en elbil (som ikke gjelder fossilbil) etter garantitiden et ute ville i alle fall jeg aldri tatt risikoen på.
Det risikable rundt bruken av fossilbiler er selvsagt hva politikere kommer til å finne på, for premieringen for bruk av elbiler er snart null og nada, og pisken mot bruk av fossilbiler blir nok 'verktøyet' deres fremover.
Langkjøring med en elbil koster fort vesentlig mer enn fossilbil, unntatt om du betaler en 'grunnpris' i abonnementsavgift, men uten abo koster det fort 16-20 kr mila i strøm om du lader på 'feil' sted. Recharge tar pr nå, jf lørdagens Teslabørn-video, 8.10 kr pr kwt, og en elbil bruker lett 2,5 kwt/mil.
PS: Elbiler er langt fra så 'evigvarende', billige å bruke og feilfrie som påstanden "hva-kan-gå-galt, den-har-ikke-eksos-og-turbo" sier.
Min 27 mnd gamle elbil, som er ladet og behandlet etter alle lade-forholdsregler (og dem er det mange av) har nå etter 14.500 km mistet 8-9 mils rekkevidde.
Glad jeg beholdt den 4 år gamle fossilbilen, de to elbilene legges snart på finn.

PS#2: Jeg var også elbilfrelst, bla som Ioniq-eier i 2018-2020, men etter 6 år med div elbiler og ha registrert ørti-fnørti historier om all dritet med tilårskomne elbiler, bla fra mekanikere som kun jobber med elbiler, så virker enkle, solide fossilbiler å være det mest pålitelige i lengden.
En consumer-rapport 2023 viser også at elbiler har 79 % fler feil enn tilsvarende fossilbiler 12 mnd tilbake i tid, og det går mest i ombordlader, batteri og elmotor, og dét er innenfor garantitiden. Dette er reparasjonskostnader som koster dyrt, og batteri gjerne mer enn verdien av bilen, men det er først etter 8 år.

T

Da er vi på ca. samme plass.

Jeg tenker at fossilen som er 5-6 år fort kan ende opp med å matche Teslaen i levetid hvis jeg er uheldig - selv om det på en måte virker dumt. Jeg velger da fossil med bensin uten turbo og reg.reim.

Ulempen er mer støy, ingen forvarming på kalde vinterdager og litt mer kost på bensin. Fordel er å kunne droppe helt å tenke på lading.

250 lapper synes jeg er 80 tusen for mye for en fossil, men skal man ha en ganske ny bil med lav km er verden slik. Skal man under 200 tusen er det mye kilometer og alderen nærmer seg 8-10 år.

Jeg tenker også spesielt på ferieturer sydover i Europa så vil bensin være fornuftig i stedet for å tenke "hvor lader jeg her" hver gang man skal oppleve et sted.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
søndag 03. mars 2024, klokken 20:16
Sitat fra: Skogs på søndag 03. mars 2024, klokken 19:21
Sitat fra: Elektro12 på søndag 03. mars 2024, klokken 18:28Jeg tenker å ha fossil-bilen i 5+ år hvis jeg først kjøper den, men er det galskap i 2024?

Har fossil bil «nummer to». Dvs. min bedre halvdel bruker den til sin pendling. (60 km/dag).
Vi har tenkt lenge på å bytte ut denne og da til fordel for Elbil, men ettersom «hovedbilen» er EL velger vi å beholde den gamle fossile bilen. Men dette er utelukkende fordi den er gjeldsfri. Hvis billån hadde vært med i regnestykket ville det kun vært aktuelt med EL også på bil nummer to.
Med det til grunn. Noe annet enn Elbil i Norge nå i 2024 er «galskap».
Rett og slett fordi samfunnet har styrt det dit med avgifter og politiske forhold.

Jeg har naturligvis penger til å kjøpe begge bilene, men man har uansett tapt fortjeneste fra fond/sparekonto kontra på motsatt side. :) (Det er vel ingen med sine fulle fem og ståkarakter i matematikk som belåner en bil over 500 tusen???)
#14
Kjøpe elbil? / Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
søndag 03. mars 2024, klokken 18:28
Er i et dilemma, ny bil trengs og gjerne en romslig sak som går langt og er rimelig i drift.Vi har ønsker som god plass, god utsikt og glasstak på listen.

Vurderer å gå for en 5-6 år gammel fossil til ca 240-250 tusen som selges med 2 års garanti og den kan forlenges til 2028.

Alternativet er å gå for en ny elbil som dekker ca. samme behovene.
Da er åpenbart alternativ en Tesla Model Y LR til 564 tusen med dagens pris. Altså ca 315 tusen i prisforskjell.

Jeg tenker å ha fossil-bilen i 5+ år hvis jeg først kjøper den, men er det galskap i 2024?

Vi ønsker å ha en bil til å dra på ferie i europa med, men også på lengre turer i Norge er det deilig å slippe lading. Vi vil også slipper kapitalkosten på å låne penger til elbilen.

Thoughts?
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
lørdag 02. mars 2024, klokken 17:36
Sitat fra: Skogs på lørdag 02. mars 2024, klokken 14:23Man kan si og mene hva man vil om Tesla, men finnes det biler som dekker flere/like behov til prisen?
Personlig synes jeg Enyaq kampanjene som går burde vurderes til den prisen, men lagringsplass og innvendig plass i Enyaq matcher fremdeles ikke TMY helt.

Liker Enyaq bedre med HUD og mer «bilfølelse», men hadde fort landet på TMY allikevel hadde jeg måtte velge ut fra familie på 4 perspektiv...

Spesielt mtp. langturer og lading.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA