Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mr Oizo

#241
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 15. mai 2018, klokken 21:28
De ligger der til de råtner..
#242
Tesla / Sv: Tesla Semi
lørdag 12. mai 2018, klokken 09:53
Jeg skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre, høres useriøst ut evt en avledningsmanøver.
#243
Tesla / Sv: Tesla Semi
lørdag 12. mai 2018, klokken 08:22
#244
Som det skrives flere steder er det egentlig ingen batterimangel. Hyundai har fått det antallet de har bestilt.
Derimot har etterspørselen vært uvanlig stor sånn at de har kunnet selge en del flere biler. Kanskje litt dårlig analyse av tilbud/etterspørsel i bildet her.
#245
Nissan e-NV200 / Sv: Aktiv batterikjøling?
tirsdag 08. mai 2018, klokken 21:24
Kan bekrefte at viftene kjører av og til på saktelading (16A).
Jeg har ikke sjekket tempen da, men vil tro at de kan slå inn på rundt 30 grader.
#246
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 05. mai 2018, klokken 09:12
Sitat fra: i05L0 på fredag 04. mai 2018, klokken 22:01
bare jeg de kan "vinne" med litt kortsiktig profitt og en liten avisartikkel i DN (uten å nevne noen finansnestorer her)
Han du tenker på blør vel ganske bra etter NAS shorten sin nylig.
#247
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
søndag 29. april 2018, klokken 11:19
Rykter sier at Tesla Motors Norge er landets største kunde av leiebiler. Hvorvidt dette stemmer er nok vanskelig å si, men at det går betydelige beløp på dette er nok rimelig å anslå.
#248
Sitat fra: fredag på torsdag 26. april 2018, klokken 22:14
Du kan også spare mange tusen på å kjøpe inn ladeboksen selv, i stedet for å kjøpe fra elektriker. Den engelske nettbutikken EV One Stop selger nå Rolec Wallpod med type2-kontakt til 279 pund (3100kr). IP65. 16A eller 32A. CE-godkjent. Så kommer frakt (ca 25 pund / 280kr) og 25% mva i tillegg som du betaler til posten/speditør ved mottak i Norge. Det er en veldig bra pris. Men sjekk med elektriker at han monterer CE-godkjent ladeboks som du har anskaffet selv, i stedet for at han kjøper inn veldig dyr ladeboks for deg.

https://evonestop.co.uk/collections/wallpod-ev-homecharge
Tolker jeg dette riktig når jeg sier at den har innebygget DC beskyttelse og den kan forsynes fra en standard automatsikring?

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1959/7639/files/EVWPD009_-_WALLPOD_CommercialCharge_-_IEC62196_skt_Type_2_Mode_3.pdf?5069301885439323438
#249
Tabellen har noe feil.
Zoe som selges i dag lader med maks 22 kw, og det fins ikke så mange 43 kw stolper heller. Det vil si, man kan spesial bestille en med 43 kw, men motoren er da mindre effektiv og bilen går noe kortere.
Husk også at på AC må det gjennom trafo og likeretter i bilen slik at effektivt inn på batteriet kan man nok trekke fra rundt 10 % av strømmen du lader i tap. For DC lading kan man si at det laderen gir ut det går rett inn på batteriet. Det kan være noen ørsmå tap i varme og slikt, men som regel ikke noe man regner med.
#250
De fleste produsenter tar kvalitetskontroll svært seriøst. Se alle apparater og ressurser som legges i å justere alt riktig, det er klart man sparer penger på slurvete kvalitetskontroll.

https://www.youtube.com/watch?v=cSr1oc2MvrE
#251
Selv Tesla bruker faktisk 6-7 år på å utvikle en bil fra bunnen av. Hvis man undersøker og graver litt i historie, dokumenter, bilder og uttalelser så finner man ut dette. ID produksjonen starter november 2019, og skal de få noe økonomi i dette vil jeg tro de ikke bruker et halvt år på å produsere 2000 biler, det er det ingen som tjener penger på.
#252
VAGs fremtid blir nok ikke avgjort på Elbilforum.
Utvikling av en helt ny modell fra bunnen av tar ca 7 år. Sjekk med folk innen bilindustri så skjønner man dette. Dette er ikke bare en ny modell, men en ny plattform. Her er alt nytt, så dette er som å starte med blanke ark, kanskje har man verken riktige folk eller riktige verktøy til å utføre dette. Man må huske alle prosessene slike avgjørelser skal gjennom. Her er det mye styremøter, toppledermøter, strategiplaner og så videre. Det er ikke bare å si at nå skal vi bygge en elbil, om 2 år leverer vi den. Kanskje bruker de 2 år på å sette i stand og klargjøre en fabrikk og produksjonslinje for masseproduksjon. Mange kalkyler skal gjøres og satses det på feil hest kan det være starten på slutten. Det er langt fra sikkert at massemarkedet er klar for elbiler i stor skala enda, særlig siden de er veldig mye dyrere, e-Golf koster dobbelt så mye som billigste fossil Golf. Derfor må volumet og kunnskapen opp for å drive prisene nedover, her har Tesla kommet langt, men foreløpig stikker de av med fortjenesten i egen lommme. Delvis manglende konkurranse, trofast kjøpergruppe og stor entusiasme, samt høy pris gir sterkere merkevare/ mer eksklusivitet. En som kjøper en Toyota til 300 tusen føler seg ikke like eksklusiv som en kjøper av en MB til 600 tusen, følgelig vil MB kjøperen sterkere forsvare sitt valg.
#253
Model Y / Sv: Model Y vs Model 3 - spekulasjoner
fredag 27. april 2018, klokken 18:22
Når Tesla-Bjørn kjørte Model 3 i Cali fant han ut at bilen hadde omtrent 72 kWh tilgjengelig for bruk.
Brick protection ligger vel på rundt 4 kWh i bunn, og det kan jo hende de ikke tillater reelt sett 100 % av cellens kapasitet heller, på topplading et par prosent under kanskje.
#254
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 26. april 2018, klokken 20:39
Sitat fra: emurof på torsdag 26. april 2018, klokken 20:21
Alle dataene de samler i forbindelse med selvkjøring er en gullgruve i seg selv, for eksempel.
Hva er inntektene av dette, helt konkret?
#255
BMW iX3 / Sv: BMW iX3 Concept avduket (25.04.18)
torsdag 26. april 2018, klokken 18:13
Sitat fra: JorgenM på onsdag 25. april 2018, klokken 15:14
Var på visning av nye X3 da den ble lansert og det var som å bade i premium sammenliknet med alt annet jeg har hatt (også i3, selv om i3 har bedre materialer). Håper denne får samme interiøret.
Hvordan sammenligner du den med eksempelvis F10 eller G11, hvis du har noe kjennskap der?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA