Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mr Oizo

#226
BMW i3 / Sv: BMW i3 120 Ah, leveranser starter i November 2018
tirsdag 29. mai 2018, klokken 18:40
42.6 brutto, med samme buffer som nå på 6 kWh blir det cirka 37 netto, så godt som likt med Leaf 40 det.
Vil i3 bruke noe mindre enn Leafen eller blir det ganske likt? 300 km på sommer bør hvertfall være ganske grei skuring, om man unngår høy fart, brå akselerasjon og høye toppfarter. Vi snakker kanskje 4 timer kjøring da, begynner å holde for de fleste skulle jeg mene, men man vil nok stoppe og lade litt før for å ha en buffer også da.
Er det noen som har formening om 120 ah versjonen vil kunne støtte noe mer enn 50 kW på CCS?
Hva sier Samsung SDI datablad om 120 cellene, hvor mye strøm tillater de å lade med?
#227
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Tesla Model 3 vs Leaf
tirsdag 29. mai 2018, klokken 18:16
Bilen med bakhjulstrekk har stor fordel under akselerasjon siden vekten flytter seg bakover da, får bakhjulstrekkeren mer vekt og press på drivhjula, mens Leafen får mindre.
200 hk på fremhjula er ikke dramatisk mye så det bør nok gå bra, men den tåler nok ikke mye fuktighet på veien før ESP jobber iherdig.
#228
Hyundai KONA / Sv: Nytt om Hyundai KONA
tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:32
400 for Kona? Ellers takk. Dette er melking av markedet.
#229
En nabo med 6 måneder gammel X75 har kjørt rundt 3 måneder i diverse leiebiler nå. Det er litt hit or miss dette, er du uheldig blir det mye verkstedbesøk og leiebil i lange perioder. Forøvrig syns jeg det er utrolig mye besøk på servicecenter med de Tesla eierne jeg kjenner, men de fleste tier det ihjel, ingen vil snakke om det, som forsåvidt er behagelig nok. Jeg har aldri vært borti noe sånt før der folk har med seg lange sjekklister skrevet ut fra et internettforum når de skal hente biler til 7-800 tusen eks mva og avgifter. Eventuelle feil du måtte finne blir bare skrevet på en liste og forespeilet fikset mellom 3-12 måneder i følge en bekjent.
#230
Model 3 / Sv: Model 3 - bilder og smånytt.
lørdag 26. mai 2018, klokken 22:40
Sitat fra: Løve på lørdag 26. mai 2018, klokken 20:28
Må nok gjennom merkbar redesign før den kan bli typegodkjent i EU.
På hvilken måte da?
Der de største endringene ligger er vel på lykter i forhold til US, men det er helt sikkert en god del mer forskjeller. Annet mobilnett og ladekontakt blant annet, og biler solgt i ulike markeder har ofte forskjellig oppsett på fjæringskomfort.
#231
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 22. mai 2018, klokken 18:40
Sitat fra: Doldis1 på tirsdag 22. mai 2018, klokken 17:20
Oj, nå var kursen helt nede på 276  :o Går de konkurs før helgen tro ?
Når selveste bullshit pressen SA legger ut okse saker, da må det vel nesten gå bra for Musk? Som man leser, Q2 leveringer blir lav pga "stockpiling" av biler for å time tax credit phase out.
https://seekingalpha.com/article/4175617-tesla-tsunami-sales-profits-q3
#232
Sitat fra: Amoss på lørdag 19. mai 2018, klokken 12:29
Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 19. mai 2018, klokken 11:42
Ser importørene av elbiler sitt snitt til å melke markedet nå ved å skru opp prisene?

Kan du forklare hvordan importørene av elbiler kan melke dette markedet ved å skru opp prisene?
Når fossilbiler prises ut både på engangsavgift, bompenger og drivstoff blir EL eneste utvei siden der er det fritak for det meste. Markedet for elbiler er begrenset både på utvalg, antall og pris. Skal man ha noe som klarer alt blir det en forholdsvis høy kjøpesum. Siden biler som går på EL er såpass begrenset leveringsmessig vil jeg tro noen importører kan utnytte dette ved å ta litt ekstra siden de uansett får solgt alt de har. Siden folk egentlig ikke har noe annet valg enn å gå for EL når fossile biler er helt priset ut av markedet.
#233
Ny WLTP målenorm for fossilbiler sender prisen opp i taket. Gjelder fra 1. januar 2019.
https://www.motor.no/artikler/slik-kan-avgiftsokningen-ramme-de-populare-nybilene/

Skoda Kodiaq 2.0 tdi, opp 76 tusen. Før 436, etter 512.
VW Golf 1.0 tsi, opp 51 tusen. Før 324, etter 376.

Dette blir et race for å registrere flest mulig biler innen slutten av året.
Ser importørene av elbiler sitt snitt til å melke markedet nå ved å skru opp prisene?
#234
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 19. mai 2018, klokken 11:35
Sitat fra: Doldis1 på lørdag 19. mai 2018, klokken 11:13
Altså, hvis Tesla fortsetter med dagens vekstrate vil de om snaue 2 år, høsten 2020, ha en større produksjon enn BMW. Noen mnd. senere, på våren 2021 passerer de Daimler og snaue året etter det, våren 2022, passeres Ford.
Samme år, noen mnd. senere passeres Toyota og VW. Altså, med dagens vekstrate vil Tesla være verdens største bilprodusent om 4 år + noen mnd... Morsom tanke...

Bare for å fullføre regnestykket vil Tesla være verdens eneste bilprodusent når rakettene går i været ved inngangen til 2025..
Det snør nok i helvete før noe av dette skjer, men at vekstraten er stor nå er det vel ingen tvil om. Men å gange opp dette videre, det er bare ikke så enkelt som man skulle tro. Samtidig som man lager nye modeller og fabrikker skal man samtidig ta vare på eksisterende kunder og holde deres biler på veien. Se Q1 rapporten under Goodwill kostnaden, den er ganske stor, og er i praksis garantiarbeid for det meste.
#235
BMW i3 / Sv: Når kommer i3 med 120 ah batteri?
torsdag 17. mai 2018, klokken 18:34
Sitat fra: TM på torsdag 17. mai 2018, klokken 05:45
Det er vel ikke et spørsmål om bilen blir ubrukelig eller ikke ?. Men da 94 Ah ble lansert til en pris bare 12-13.000 dyrere enn 60 Ah, så sier det seg vel selv at det ville vært bedre økonomi å kjøpe 94 Ah. BMW fortsette å selge 60 Ah, men det var vel bare et spill for galleriet for at ikke de som hadde 60 Ah i bestilling skulle føle seg lurt. Meg bekjent var det ingen som bestilte 60 Ah etter at 94 Ah var lansert. Man lovet også oppgradering av batteriet, men dette «tilbudet» ble aldri konkretisert i form av en offisiell pris. Når det gjelder oppgradering til 120 Ah, så er denne trolig ikke like viktig som fra 60-94. Nå er rekkevidden mer enn tilstrekkelig for det bruksområdet i3 er laget for. Økt energitetthet i batteriet kan kanskje også ha ulemper og potensielt medføre kortere levetid, så å ha større batteri enn man trenger gir ingen mening. Forventet verditap på bilen er vel det de fleste er opptatt av. Skulle jeg hatt i3 livet ut ville jeg kanskje valgt 94 Ah framfor 120 Ah  ;)
-"Denne bilen har for stort batteri" - sa noen person aldri...
Man får mye mer fleksibilitet i bruken, trenger ikke spare på varme og kan holde frisk fart hele tiden. 120ah kan kjøres som 60ah og lade 10-12 kWh hver 6-7 mil. Eller kjøre 15 mil og lade 20-25 kWh da. Man har hvertfall valget da, det har man ikke med 60. Men klart, hoppet er mindre fra 94 til 120 enn fra 60 til 94, så for mange holder nok 94 utmerket. Trenger ikke lade så fullt opp da, kan holde seg mellom 20-80% for daglig bruk,  bra for batterilevetid.
#236
Kia Niro EV / Sv: Hva tror dere blir prisen?
onsdag 16. mai 2018, klokken 23:15
Fordelen med E-Golf sin løsning er jo innvendig benplass og takhøyde som bør være god i baksetet. Ofte får man overdreven høy sittestilling i biler som leaf og soul pga batteriet, og trolig AE også. Niro blir nok også sånn, man har jo allerede sett video av Kona i baksetet og sittestillingen pga gulvet er mindre god for voksne. Barn opptil 15 er sikkert OK, men det er helt klart ikke bra. Men dette er jo samme for Model 3 med flere.
#237
Kia Niro EV / Sv: Hva tror dere blir prisen?
onsdag 16. mai 2018, klokken 21:54
Sitat fra: gr på onsdag 16. mai 2018, klokken 10:52Ioniq har batteripakka plassert helt bak over bakakslingen og frem under baksetet. Det jeg har sett vist av Kia Niro EV så langt viser flat batteripakke under gulvet mellom akslingene, som Tesla, e-Golf og de fleste andre.
E-Golf er bygget på fossil ramme og har et rart formet batteri etter karosseriet.

#238
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
onsdag 16. mai 2018, klokken 20:48
Nei det gjorde de aldeles ikke. De 900 tusen er hele F serien samlet. Greit å komme med korrekte fakta når man først kommer med noe.
#239
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 16. mai 2018, klokken 20:09
Trenden er lovende, for noen hvertfall. Men det går opp og ned her i verden. De største oppgangene kommer som regel etter store fall.

#240
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
onsdag 16. mai 2018, klokken 18:57
Jeg skjønner ikke hvorfor Nissan har lagt til e-pedal og deretter blåst det opp som en stor nyhet.
De burde mye heller lagt til seiling. I samme slengen kunne de fjernet nagscreen som er veldig irriterende og unødvendig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA