Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Svolar

#196
Plugg-inn hybrider / Sv: Mercedes GLC 350e - erfaringer daglig bruk
mandag 08. oktober 2018, klokken 18:18
Jeg får bare 6 amp (en grønn) på ladekabelen min uansett hva jeg trykker på. Er den begrenset til 6amp på schuko. Type2 kabel har jeg aldri fått til å fungere...
#197
Levering tidlig 2019 er fjernet fra min side

Nå står det bare at jeg vil bli invitert til konfigurere i henhold til min bestillingsdato , ( som var første mulige).
#198
i-Pace / Sv: For de som har bestilt - leveringsdato
fredag 05. oktober 2018, klokken 09:27

Hvis Jaguar har den samme tilnærming til kundeforhold som Mercedes har så er det, ganske cowboy.

Mercedes kjører one shot game strategien, der kunden kjøper produktet og ferdig med det. Om kunden må vente 3 mnd ekstra (som jeg gjorde pga noe med bakakslingen) er det ingen info eller beklagelser eller kompensasjon (don't give a shit attitude). Når kunden har kjøp produktet er det kundens problem om det er noe problemer med kjøretøyet. Han kan
1) kjøpe ett nyere produkt for å få bort feil på SW og infotainment
Om det er noen hardware ting som gjør at bilen ikke fungerer optimalt så er det PAY UP eller lev med det. Bilen fungerer slik den skal.
Jeg skal aldri mer ha Mercedes iallefall. Jeg er bare redd Jag har litt av samme tilnærmingen
#199
i-Pace / Sv: Kontraktsbrudd?
lørdag 29. september 2018, klokken 11:20

Jeg vet at om det hadde vært EQC som hadde disse features ville jeg holdt meg langt unna. Mercedes sin approach på de software bugs(nødbrems,navi,bakluke,bluetooth,etc) som er på en 2017 modell men som ikke er på 2018 er å kjøpe den nye 2018 modellen.
#200
i-Pace / Sv: Kontraktsbrudd?
lørdag 29. september 2018, klokken 02:07
Produsent tester, men er tallene veldig langt unna RDE,
så kan det vanke bøter. Tror ikke det finnes noe RDE for elbil.
#201
Audi e-tron / Sv: Tesla Fanboys i ETron Forum
onsdag 26. september 2018, klokken 13:36
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 25. september 2018, klokken 16:10
Sitat fra: TM på mandag 24. september 2018, klokken 07:58
Når en vanlig Model S med 75kWh batteri har samme veiledende pris som en Audi e-tron med 95kWh, så er det vel grunn til å tro at de fleste vil ønske seg en Audi. Ikke nødvendigvis fordi det er Audi, men store sedaner har jo tradisjonelt ikke vært så populært i Norge. Selv om det er en viss risiko for at det følger noen barnesykdommer med den første elektriske Audi, så har jo Audi et mer utbygd og landsdekkende serviceapparat. Dessuten er det grunn til å forvente høyere kvalitet på materialer og utførelse på en Tysk (Belgisk) Audi enn en amerikansk Tesla.
Det var synd du skulle sammenligne de to bilene, da Tesla vinner på de fleste punkter:
- Model S har 75kWh og e-tron 95kWh, men Audi har sagt "minst 400km rekkevidde". Model S har over 400km rekkevidde. Gjenstår å se WLTP på e-tron. e-tron har vel 0,27 eller 0,28 luftmotstandskoeffisient + større areal, mens Tesla S vel har 0,24.
- Model S har endelig karret seg opp på Gjennomsnittlig kvalitet på Model S (for et år siden) etter 4 års prøving. Håper Audi klarer bedre. Tydeligvis ikke bare-bare å lage el-bil, men Audi har i hvert fall laget motorer som ikke tar ut for mye hester, så da går det gjerne bedre.
- Model S er ikke en sedan men en kombi (hengsler på bakluken er i taket, så den er like praktisk som en stasjonsvogn når en ser hvor langt bagasjerommet er. Det er dessuten 850 liter bagasjeplass i Tesla mot 660 i e-tron.
- Tesla har innarbeidet et godt ladenettverk, men ser Ionity har begynt. Blir spennende å se priser etterhvert som introduksjonstilbudet (80,- per lading) avsluttes.
- Tesla viser en stor velvilje på service-sentrene (lånebiler osv), men er dårlige på logistikk og deler, pluss for liten kapasitet. VW har vel ikke vært kjent for samme velvilje, men håper en slipper for mange involveringer.
- Audi kan lade fortere om den har tilgang til Ionity-hurtiglader eller tilsvarende

Likevel står jeg i kø på e-tron....etter over 4 år med en Model S...

For meg vinner audi på de fleste punkter:

lading : 150 kw vs 115 kw - Audi
Lade nettverk : Tesla (Ionity kan bli bra - bryr meg ikke om det koster 80 kroner eller 200 kroner)
Form: Jeg foretrekker SUV formen pga lettere inn og ut med folk og fe
Hengerfeste: Audi
Bagasjeromsplass: Tesla vinner
Luftfjæring: Begge
Pris: Omtrent lik
Ekstrautstyr, større utvalg blant audi
Servicetid/deler: Audi
Goodwill forhandler: tesla
Batteri brutto: Audi med 95 mot 7x, hva er netto på begge? xx og 72.6? Audi har størst batteri
HK: 355 vs 332: Audi
Effektivitet: Tesla
Rekkevidde: Jeg vil tro den blir veldig lik i praksis
Regen: Audi har svært høy regen vs Tesla som ikke tåler så mye regen (varme)
Audi er tysk premium, tesla er det ikke.
#202
Sitat fra: georglu på onsdag 19. september 2018, klokken 22:39
Sitat fra: Svolar på onsdag 19. september 2018, klokken 16:57
Hva er de største ulempene eller dårligste features?

Sedan form kan jeg leve med
Baksetene er veldig lave
Er hovedlysene bedre enn de var på model s 2013?
Andre ting?

Baksetene i Model 3 ble oppgradert tidligere i år: https://teslamotorsclub.com/blog/2018/06/02/tesla-adds-more-cushion-to-model-3-rear-seat/

Takstativ kommer til neste år i følge Thule?
#203
Audi e-tron / Sv: e-Tron Limited
fredag 21. september 2018, klokken 21:25
Selger hos Møller var skråsikker på at del fleste kom til å gå for en versjon som kostet 80 papp på toppen av standardprisen, da hadde en det meste.

Syntes det hørtes veldig billig ut...
#204
Audi e-tron / Sv: Info! Nå!!!
torsdag 20. september 2018, klokken 12:58
Er det noe OTA funksjonalitet på etronen?

EDIT: Ser slik ut...så det er bra!

Hva er vitsen med sport modus? Håper en kan sette bilen i sportmodus permanent.
Jeg føler at Etron blir det litt kjedelige men fornuftige valget nå, så det blir nok en etron. Men når en skal bruke såpass mye penger på en bil vil en gjerne at det appelerer litt til følelsene...
Den er en gjennomført bra bil uten veldig store svakheter.
#205
Audi e-tron / Sv: Info! Nå!!!
torsdag 20. september 2018, klokken 08:41

Etronen var hypet og var helt rå konsept bil. Etterhvert har den blitt mer standard. Jeg er en smule skuffet. Mulig at de ikke ville gå all the way all den tid de skal selge fossil bilene. Om fossil direktørene reagerte på at etron skulle slå rs modellene på aks feks. Blir spennende å få høre hva som er netto batteri og hvor effektiv den er. Det kan jo hende den er mye raskere i mellomregisteret enn fra null til hundre...
#206
Hva er de største ulempene eller dårligste features?

Sedan form kan jeg leve med
Baksetene er veldig lave
Er hovedlysene bedre enn de var på model s 2013?
Andre ting?
#207
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
onsdag 12. september 2018, klokken 21:34
Sitat fra: Orbit på onsdag 12. september 2018, klokken 21:02
Sitat fra: Orbit på onsdag 30. mai 2018, klokken 08:04
Da har vi i alle fall fått fasit på noen av dimensjonene:

  • Bredde: 1935 mm (mest sannsynlig uten sidespeil, dvs 3 cm smalere enn Q7, 4 cm bredere enn Q5
  • Lengde: 4901 mm
  • Høyde: 1616 mm
  • Standard dekk: 255/55R19
  • Cd 0.28
  • Automatisk senk av luftfjæring med 26mm i >120 km/t

Edit: DinSide har tydeligvis fått tak i høyde, lagt til over. De snakker riktignok også om 0.74 m2 "motstandsflate", men tipper dette er CdA=0.74. Dvs frontareal blir 2.64 m2, noe som gir mer mening i forhold til bredde/høyde.

Jeg har ikke sett noen tall fra Audi på bredde inklusive speil/kamerahus. På Q7 bygger speil 244 mm utover bilbredden. Dersom det blir noenlude tilsvarende på e-tron, blir bredde med vanlige speil ca 218 cm, og 203 med kamerahus. Spekulativt.....vi vet vel dette om en snau uke.

GLC 350e (btw en møkkabil) er 2096 med speil, så 218 blir nok forholdsvis trangt inn i min garasje iallefall, kan nok være mange må ha kamerahus for å enklere komme inn og ut av garasjen. Speilhus er jo noe som ofte blir smelt bort i byen etc, så det er jo også den om en må skifte det ut...
#208
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
onsdag 12. september 2018, klokken 20:48
Hva er bredden med speil og med kamerahus?
#209
Audi e-tron / Sv: Model 3 eller etron
mandag 10. september 2018, klokken 16:22
Det blir sjukt spennende å se hvor mye mer plass det blir i audien i praksis ikke bare liter betegnelser.
Håper det blir sånn at vi kan se og teste bilen før en må spekke opp...
#210
Audi e-tron / Model 3 eller etron
mandag 10. september 2018, klokken 06:21
Hei

Vet ikke om det er flere som tenker som meg, men vurderer model 3 mot etron.

Etron
Hengerfeste
Større bil og mer praktisk
Audi
Servicesenter er nærmere der jeg bor og en får sikkert time kjapt

Model3
Lettere bil og mer kjøreglede?
Billigere
Rekkevidde

Med model3 blir det nok litt kompromisser på bruken. Som familiebil. Er det flere som har reservasjon på samme biler som tenker det samme?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA