Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Svolar

#166
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
søndag 06. januar 2019, klokken 16:51

Etronen tror jeg blir litt som model s min var i 2013/14. Da var super ladenettverket ikke så bra utbygget og en kunne ikke kjøre langt med mindre en belaget seg på crazy planlegging.

Jeg tror det å kjøre etron sørover (fra Oslo) så fort ionity laderene er oppe å nikker blir veldig bra. Den kan sågar bli den raskeste elbilen!!!
Jeg tror også det er slik tyskerene har utviklet bilen. Imidlertid er situasjonen her hjemme ganske ekstrem med tusenvis av Konaer, e-niros, ionics,leafs ampera-e, i-pace og whatnot. Alle disse har sine sære lade egenskaper som kan skape kø. For utenom antall da!

De som tror at folk er så prissensitive at de som kan lade feks ca 60-80 kw vil lade på slow hurtigladere slik at ionity blir forbeholdt 150 kw bilene. Hmmmm. Tror det er en litt skummel antagelse.

Men når alle ladere har blitt 3 til 4 dobblet og alle har 150 kw ( kanskje om ett til to år) ja da tror jeg e-tron kommer til å funke slik den er tenkt.

Jeg heller mot model 3 nå, og senere kjøpe etron når en ser her hva slags erfaringer folk har / ser an utbygging av 150 kw ladere.
#167
Model 3 / Sv: Hvem får bil først?
tirsdag 01. januar 2019, klokken 15:14
Er konfig låst nå?
#168
Audi e-tron / Sv: Facebook og møkk.
lørdag 29. desember 2018, klokken 23:13
Når er det kommer en ekte test av bilen med norske forhold?

#169
Audi e-tron / Sv: Facebook og møkk.
lørdag 29. desember 2018, klokken 17:39
Jeg hoppet av.
Reservasjonen står fortsatt, hadde vel rundt 2000 før de lukket mulighet for å se.

Følger litt med på fb gruppen og er enig med at det er litt sånn I  have already made up my mind so stop bothering me with facts.

Jeg mener at etronen er ett skudd på skiva, men ikke det en bør forvente i 2019. Den hadde vært rå i 2015 og vil nok være det på kontinentet. Her hjemme tror jeg det blir tøft. Det er mest ladingen jeg tenker på.
Det hjelper ikke om du kan lade på 150 kw når det står 3-4 timers ladekø foran deg med biler som coldgater eller rapidgater på utfartsdager.

Jeg håper jeg tar feil mtp kapasiteten på nebbenes etc. Jeg har aldri opplevd å komme dit uten å måtte vente. Tenk deg til neste høst!

En ser jaguaren er ikke akkurat flippbare til en høyere pris på finn. Forventer ett bra verdifall på etronen for de som kjøper denne.

Irriterer meg at e niro klarer den rekkevidden/effektiviten og så er etronen ca 30 til 40 % mer forbruk. 82 kwh utnyttbart blir da 82*0,65 = 53 kwh i e niro standard?

>:( >:(
#170
Model 3 / Model 3 Accessories
fredag 28. desember 2018, klokken 21:40

Hvilke muligheter er det for å upgrade bilen?

1. Wireless charging pad til å sette inn i midtkonsollen ser ut til å være en smart greie
2. Matter... Hva er best å gå for her?
- taxmat?
3.Cover for pianolakken i midtkonsollen. Jeg har kikket litt på rpm tesla sine, men de dekker ikke alle skjøtene.
4. Lydisolering mellom glass delene i taket. Trenger en det?

#171
Audi e-tron / Sv: Info! Nå!!!
fredag 21. desember 2018, klokken 19:39
Sitat fra: chiller på fredag 21. desember 2018, klokken 15:25
Sitat fra: Jon65 på fredag 21. desember 2018, klokken 15:16
Sitat fra: Svolar på torsdag 20. desember 2018, klokken 14:38
Noen vil kunne kjøre rett til hytta og lade der andre ikke. Med 25 mil til hytta og ren motorvei i 80% prosent av strekket pluss oppover siste biten vil jeg være sikker på at jeg når frem uten å lade uansett føre og forhold.
Hvis man har hytte på ca 1000moh og man skal løfte 3000kg til hytta, kan det stemme at det går med drøye 10kwh der slik at rekkevidden blir redusert ca 11-12%?

Ja, å løfte 3000kg opp 1000 meter koster 8.17 kWh.

Så med kjøring er det noe slikt?

82 kwh totalt - 10 kwh for kjøring siste strekket
- 5 kwh igjen/buffer
67 kwh/ 250 km = 268 w/km på motorvei i 110-120. Neh
Abu dahbi i 21 grader med perfekte forhold. Ja. Det går nok.

#172
Audi e-tron / Sv: Info! Nå!!!
torsdag 20. desember 2018, klokken 14:38
Audi etron er nok en veldig bra bil. Grunnen til at jeg hopper av er egentlig frykten for hvordan det blir å hurtiglade bilen.
Med så mye som 60k-75k nye elbiler bare i 2019, kommer det til å bli helt mayhem på hurtigladeplassene.
Kombinasjonen:
- Lite ladeplasser
- Dårlig ladekultur
- Biler som må parkeres på tvers for lade
- Biler som får kalde batterier i ladekøen
- 60k-75k flere elbiler i 2019
- 'Eldre' elbiler med maks 50 KW

Noen vil kunne kjøre rett til hytta og lade der andre ikke. Med 25 mil til hytta og ren motorvei i 80% prosent av strekket pluss oppover siste biten vil jeg være sikker på at jeg når frem uten å lade uansett føre og forhold.

#173
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
onsdag 12. desember 2018, klokken 19:34
Min frykt er at det blir gigantiske ladekøer rundt omkring. Med så mange elbiler på veien fremover blir det sprengt kapasitet. En må være 100% sikker på at en ikke trenger å lade bilen på veien dit en skal uansett forhold. Jeg har ca 25 mil en vei til hytte.

300 km på motorvei i optimale forhold, blir med slaps, kulde, høydemeter til hytta altfor tett på de 250 km.
I ladekøen møter en mange andre elbiler som saktelader siden de har stått 1 time eller 2 og dermed har batteriet blitt iskaldt. Ergo enda lenger kø...
#174
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Sommerdekk model 3
onsdag 12. desember 2018, klokken 12:21
Hvis en skal kjøpe vinterdekk til model 3 på standardfelgen , hva er størrelsen en bør lete etter blant disse nordiske vinterdekkene?

Det vil funke å kjøre til en dekksjappe fra tesla med helårsdekkene? selv i februar?
#175
Audi e-tron / Sv: WLTP-rekkevidde 455 km?
mandag 10. desember 2018, klokken 19:47
Men kan de ikke oppgi motorvei rekkevidden?

Det er uinteressant å lese om 400+ rekkevidde i byen. Jeg kjører aldri 40 mil i byen. Men at jeg skal 30 mil på motorveien, ja ,jo det kan tenkes.
Går det an å regne seg frem til motorvei forbruket?
#176
TM3 Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk Model 3
lørdag 08. desember 2018, klokken 20:41
Går det an å montere 19 tommrr tesla model s hjul på?
#177
Model 3 / Sv: Model 3 på utstilling hos Tesla Skøyen
fredag 07. desember 2018, klokken 14:53
#178
Audi e-tron / Sv: Storkunderabatt
fredag 07. desember 2018, klokken 14:52
Hvor ser en nummeret i køen nå som det er stengt for reservasjoner?
#179
Model 3 / Sv: Model 3 på utstilling hos Tesla Skøyen
fredag 07. desember 2018, klokken 13:48
Står bilen der fortsatt?
#180
Audi e-tron / Sv: WLTP-rekkevidde 455 km?
torsdag 06. desember 2018, klokken 19:02

Auto Motor sport sier ca 300 km ved 120 kmt,
Dette er i nær idellle forhold i Dubai. Så da snakker en sikkert rett under  300 km i Norge på motorvei ved 0 grader. Kulde og snø etc så sikkert endel lavere. Men slik er det jo for alle. Model s p85 hadde ca 330 km rekkevidde ved -5 til -10.
Vil jo rekke til hytta for de fleste med et lite skrik.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA