Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Svolar

#2
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
fredag 24. februar 2023, klokken 19:16
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 15. januar 2023, klokken 17:01
Ruter fryser i blant fast slik at de ikke går tilstrekkelig ned når døren åpnes. Spesielt bak ruten kan da legger seg utenpå gummilist når døren lukkes. Om dette skjer kan snø og vann drive inn i bilen. Trikset for å få ruten under pakningen når den er fastfrosset er å holde døren litt igjen å skyve inn toppen av ruten mens døren lukkes.

Dette er nærmest en designfeil. Utfordringen med at rutene kan bli stående på gløtt forsterkes av at avrenningshullet i døren er nedenfor gummilisten. Mine hull var helt blokkert av skitt og salt. Det førte til at dørene frøs med vann i dørene, tilslutt tok det knekken på elektronikken i døren med feilmeldinger om feil på lås og barnesikring. Nå har jeg fått renset ut og dørene har det bedre, men dette må følges med på!
#3
Har du fått fikset knirket nå? Hva var problemet?
#4
Bestilling og levering / Sv: Når kommer Y LR fra Berlin?
tirsdag 26. juli 2022, klokken 20:29

Kommer Model Y LR nå eller om en bestiller nå, med det forbedrede hjulopphenget som gjør den mindre hard?
#5
Ja hvor mye og når?
#6
BMW iX / Sv: OTA og Functions on Demand
søndag 12. juni 2022, klokken 20:20
Fikk en melding om at bilen måtte inn på verksted for en oppdatering. Hva slags oppdatering er dette og kan en laste den ned selv og installere den via usb?
jeg har version 11/2021.26
#7
BMW iX / Sv: Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen
fredag 25. februar 2022, klokken 13:19
Sitat fra: Hallgrim86 på fredag 25. februar 2022, klokken 10:12
Sitat fra: Svolar på fredag 25. februar 2022, klokken 08:10
Kjørte tur retur Oslo området til Rauland.
ix 40
20 tommer
continental piggfri

Føre opp: (800-900 meter opp) tørr asfalt/vinterveier med snø /is 204 wh/km 36% rest etter 221.2 km 1 stopp på veien. Startet med kaldbil. Temp ca -5. 20 inne og 22 bak til ungene. Full bil. fulgte trafikken (normal hastighet)
Føre ned: (800-900 meter ned) våt asfalt med slush og snø 176 wh/km. Startet med kaldbil. Temp 1 grad.20 inne og 22 bak til ungene. Full bil.(normal hastighet)

Veldig imponert over at bilen bruker såpass lite.

Dette er gode nyheter, jeg kjører mye av den samme strekningen de gangene jeg skal på hytta. Du får bedre resultater enn meg i iX3, det er kult.

Hvordan fungerte varmen oppover? Merket du noe til plutselige fall i temperatur?
Hvordan synes du bilen fungerer på isete underlag?

Varmen funker helt som den skal, mener jeg. Det virker som den varmer opp kupeen til temperaturen som den er satt til og så går ting over på sparemodus uten at det blir kaldt. Bra isolert?
Jeg merket at den kan være litt bakhjulsdreven på isen. Den retter seg fort opp, men sliter litt , ikke så ille som det var på model 3 dog.

Sitat fra: turfsurf på fredag 25. februar 2022, klokken 09:52
Sitat fra: Svolar på fredag 25. februar 2022, klokken 08:10
Veldig imponert over at bilen bruker såpass lite.

Bra lavt dette, men hvordan var kjøringen?

Avhengig av hvilken vei og hvordan jeg kjører til hytta har jeg alt fra 180-270Wh/km med I-Pacen.

Kjørte du mye motorvei, og hva var farten i så fall? Og hva var snittfart? Noen forbikjøringer?


Jeg kjørte forbi noen, men det er jo begrenset med motorvei. Uten å si for mye om hastighet så holdt jeg trafikk flyten pluss litt til. :). Husker ikke snittfart, men den må ha vært lav siden det var masse kø igjennom Drammen. Stod fast der i nesten 15 min
Til sammenligning husker jeg at jeg hadde igjen 41 % på batteriet på model 3 LR, vs 36% ved ankomst Rauland med ix 40. Seff, helt andre forhold da, men nogenlunde likt allikavel. Kjørte begge gangene via Nutheim
#8
BMW iX / Sv: Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen
fredag 25. februar 2022, klokken 08:10
Kjørte tur retur Oslo området til Rauland.
ix 40
20 tommer
continental piggfri

Føre opp: (800-900 meter opp) tørr asfalt/vinterveier med snø /is 204 wh/km 36% rest etter 221.2 km 1 stopp på veien. Startet med kaldbil. Temp ca -5. 20 inne og 22 bak til ungene. Full bil. fulgte trafikken (normal hastighet)
Føre ned: (800-900 meter ned) våt asfalt med slush og snø 176 wh/km. Startet med kaldbil. Temp 1 grad.20 inne og 22 bak til ungene. Full bil.(normal hastighet)

Veldig imponert over at bilen bruker såpass lite.

#9
BMW iX / Sv: Tips og triks
fredag 25. februar 2022, klokken 07:55

Hva om bilen/appen har hengt seg? Den er fryst på en lokasjon/batteristatus etc...
#10
BMW iX / Sv: Endringer på iX
søndag 06. februar 2022, klokken 16:33


Hva med den ultra billige plasten på siden av midtkonsollen her?
#11
BMW iX / Sv: iX vinter erfaringer
onsdag 02. februar 2022, klokken 09:40

Jeg hadde 1,1 ms motvind (så omtrent vindstille). Jeg kjørte med trafikken+ dvs kanskje 85+ :police: :angel: i 80 sonen mot vinterbro. Ellers fulgte jeg bare trafikken. Lå ikke bak noe (lastebil) .
#12
BMW iX / Sv: iX vinter erfaringer
mandag 31. januar 2022, klokken 21:47
Kjørte 30 km nå nettopp. 0 til 0 meter over havet. 5 minus. Kald bil fra start. Ca 50% motorvei B. 196 wh/km! Det er nesten utrolig i forhold til størrelsen + 4x4.

Vil også nevne at for hele kjøreturen som er ca 56 km, så startet jeg med 93% og var fremme med 81%. Imidlertid er dette 100 meter høyere enn der jeg startet. Til sammenligning så sier a better route planner at bilen burde ha 73% igjen. Men der ligger referanse forbruket på 250wh/km.  :o
#13

Jeg tok ut den enormt tjukke gummimattene, det hjalp betraktelig på avstanden til bremsepedalen
#14

En annen ting er at vinduene bak går ned istedenfor igjen når en lukker døren. Dermed kjører en rundt med en glippe på bakvinduet
#15

Bremsepedalen er veldig langt ned mot gulvet? Min for hviler for det meste på armen som pedalen henger i. Riktignok har jeg vintersko , men det er veldig rart at det skal være slik?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA