Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Svein_H

#616
Zoe / Sv: Zoe 2020 og TPMS
tirsdag 31. desember 2019, klokken 15:19
Det er mulig, jeg sjekker alltid dekktrykk rett etter hjulskift og må som regel fylle på litt, vet ikke hvor nøye den sensoren er. Men hvis det er dekktrykket den reagerer på burde jo ikke varsellampa slukke bare jeg trykker "Learning" -før- jeg fyller på luft, så det er jo litt merkelig i så fall... Men det er uansett off topic for denne tråden! :)
#617
Zoe / Sv: Zoe 2020 og TPMS
tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:59
OK, takk for info, dette med dekktrykksensorer er som sagt nytt for meg.

Mulig et dumt spørsmål, og kanskje litt off topic, men: Hvorfor må jeg trykke "Learning tyre pressure" etter å ha skiftet hjul hvis adressene på sensorene er lik de jeg akkurat har tatt av? Da burde jo ikke bilen vite forskjellen på klon og original? Eller er det fordi jeg roterer hjulplasseringen ved hvert skifte, og sensorene merker at de har byttet plass?
#618
Zoe / Sv: Zoe 2020 og TPMS
mandag 30. desember 2019, klokken 16:01
Sitat fra: hsa77 på søndag 29. desember 2019, klokken 12:22
Problemet med den gamle løsningen var jo at forhandlerne ikke visste om det og solgte biler med to sett hjul med forskjellige ider. Da jeg kjøpte min bil i desember 2017 hadde ihvertfall Motorforum Hamar skjønt problemet og solgte vinterhjul med klonesensorer. Hjulskift har fungert problemfritt for meg, er faktisk mer styr med Toyotaen som jeg må fortelle at jeg har byttet hjul på en svært ulogisk  måte (trykke tre ganger på en knapp i hanskerommet!).

Må innrømme at dette har jeg ikke engang tenkt på som et mulig problem. Jeg fikk bilen med to sett hjul påsken i fjor, aner ikke om forhandler har brukt klonesensorer, men jeg skifter hjul selv uten annet enn garasjejekk, hjulvinne og latmannsarm, og det eneste jeg trenger å gjøre er å trykke "Learning tyre pressure" når varsellampa i dashbordet lyser etter hjulskifte og jeg er litt på avstand fra det andre hjulsettet (som regel mens jeg er på vei til bensinstasjonen for å sjekke lufttrykket på første turen etter hjulskiftet).

Jeg vet ikke hvordan disse klonesensorene funker (dette er også min første bil med dekktrykksensorer), så godt mulig det er noe jeg ikke har fått med meg...
#619
Zoe / Sv: My Renault app
fredag 20. desember 2019, klokken 20:53
Har også fått mail om den nye appen. Fikk også klar beskjed om at de websidene jeg hittil har brukt vil forsvinne, og eneste mulighet heretter blir da Android eller Iphone.
#620
Zoe / Sv: My Renault app
tirsdag 03. desember 2019, klokken 08:35
Thanks for the clarification. The trip planner is not a loss for me, so I'll just continue with the web based tools. I do have an Android tablet without a SIM card though, maybe I'll give the new app a try just to see what it's like.
#621
Er det mulig... Jeg innser nå at det ligger noe i uttrykket "Mot tåper kjemper selv gudene forgjeves", så jeg avstår fra å bruke mer tid på dette.
#622
Sitat fra: Ellemelle på mandag 02. desember 2019, klokken 22:51
"Vi tok en prat med Datatilsynet, som har bedre oversikt over Norges lover enn det vi har. Der var svaret ganske tydelig:
Ja, Sentry Mode er lov, så lenge det er til privat bruk."
-Atle Årnes, fagdirektør teknologi hos Datatilsynet, 2.juni 2019

Kilde: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/GGevM9/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge

Svein_H har tidligere diskutert innholdet i den linken, men har tydeligvis større kompetanse på dette feltet enn Datatilsynets egen fagdirektør, siden han likevel mener at dette er ulovlig?

Hvis du faktisk kan lese den artikkelen du selv linker til står det:

"Her er hele forklaringen fra Atle Årnes, fagdirektør teknologi hos Datatilsynet:

– Selv om opptak blir gjort kontinuerlig for å få med seg opptak i inntil 10 minutter før hendelsen, er det i hvert fall positivt at de faktisk begrenses til konkrete hendelser hvor noen berører bilen eller knuser en rute. Det er her snakk om privatpersoners bruk av opptak og som skal brukes til klart private formål og det er dermed OK. Det er problematisk hvis opptak deles på nett uten at de som er avbildet har gitt tillatelse."

Merk at han spesifiserer "konkrete hendelser hvor noen berører bilen eller knuser en rute", altså at man fysisk er borti bilen, hvilket ikke er tilfelle med Sentry mode slik det er i dag. Her går det altså et tydelig skille i følge Datatilsynet, og enten har Atle Årnes blitt feilsitert, eller så vet han faktisk ikke hvordan Sentry mode fungerer.
#623
Dashcamet mitt reagerer på rystelser, og jeg kan justere følsomheten. Greit nok, det er kanskje ikke perfekt, men det er innenfor lovverket. Selv om du syns det er en ubrukelig løsning er det faktisk ikke fritt frem for å sette opp kameraovervåkning overalt, og Teslas Sentry mode går langt ut over det som er tillatt for vanlige dashcams. Dette har vært diskutert gjentatte ganger, så jeg har ingen flere kommentarer rundt det emnet.
#624
Sitat fra: gr på mandag 02. desember 2019, klokken 19:54
(...) men man skal uansett gå ganske nær for å trigge sentry. (...)

"ganske nær" er jo veldig subjektivt da, men jeg klarte å trigge Sentry mode da jeg passerte mellom en TM3 og en annen bil for å komme til min egen, i et parkeringshus med ganske generøse størrelser på plassene. Greit nok at folk ønsker å passe på bilene sine, men jeg var overhodet ikke borti bilen, og syns ikke det er akseptabelt at det blir lagret et opptak av meg bare jeg passerer forbi en parkert bil.

Jeg har også dashcam i bilen min som filmer kontinuerlig, men der blir det ikke lagret opptak før noen faktisk er borti bilen, og dét er en vesentlig forskjell.
#625
Zoe / Sv: My Renault app
mandag 02. desember 2019, klokken 19:13
Jeg får ikke brukt den nye appen da jeg har Windows Phone. Har sendt gjentatte mail med purringer til Renault over flere uker og spurt om de har web-baserte alternativer for de uten iPhone eller Android, har fått flere lesebekreftelser men ikke et eneste svar tilbake..! >:(

Så da får jeg spørre her inne i stedet: Er denne appen en nødvendighet, eller vil jeg ha samme funksjonalitet gjennom My ZE Online og andre websider som kan nås med en vanlig nettleser?
#626
Zoe / Sv: Antispinn
lørdag 30. november 2019, klokken 19:57
Sitat fra: HCO på lørdag 30. november 2019, klokken 18:26
Sitat fra: Svein_H på lørdag 30. november 2019, klokken 17:37Uten å nevne navn på tidligere poster kan jeg opplyse om at gassen i bånn funker særdeles dårlig på vinterføre (...)

Jada, du er sikkert dritflink til å kjøre på vinterføre. Du bor antakelig i Østfold, der 75% av bilførerene mener de kjører bedre enn gjennomsnittet...

Jeg brukte "gassen i bunn" for å illustrere at antispinnen til Zoe fungerer slik at den løpende justerer ned motorkraften ved antydning til hjulspinn, helt til det ikke skjer noenting. Dette har jeg ikke opplevd på andre biler, uansett drivlinje.

Ja, jeg er dritflink til å kjøre på vinterføre, og nei, jeg bor ikke i Østfold. Har Zoe selv, og er godt kjent med antispinnfunksjonen uten at den har voldt noe som helst problemer for meg.
#627
Zoe / Sv: Antispinn
lørdag 30. november 2019, klokken 17:37
Uten å nevne navn på tidligere poster kan jeg opplyse om at gassen i bånn funker særdeles dårlig på vinterføre, spesielt på ubrøytet vei med våt og tung snø. Da må man bare være lett på foten og jukke seg fram og tilbake, det spiller ingen rolle om man har el-/diesel- eller bensinbil med eller uten eller antispinn, fysikkens lover er like for alle.

Det er skremmende at folk ikke lenger vet hvordan man tar seg fram i løssnø, eller generelt kjører på vinterføre her i Norge. Men hva annet kan man forvente når standarden skal være bar asfalt gjennom hele vinteren, det pøses på med salt som bare lager grøt som pakker seg i dekkene, og det blir sendt ut rødt farevarsel når det forventes 50mm nedbør...

Og nei, jeg er ikke nordlending som harselerer over søringer, jeg jobbpendler til Oslo og merker føret på kroppen hver eneste dag.

Sånn, da fikk jeg ut litt eder og galle som har bygget seg opp over tid, og alle er velkomne til å svare tilbake hvis de har noe fornuftig å komme med. ;)
#628
Danskene får det til uten betalingsmur, riktignok en måned gammel men:
https://www.version2.dk/artikel/efter-gdpr-norske-bilisters-faerden-bliver-lagret-fem-aar-1089246/

Jeg var heller ikke kjent med sporingsfritaket, men nå er det jo uansett for sent. Ut over det har jeg et par kommentarer klare, men de egner seg ikke på trykk.
#629
Mach-e / Sv: Mach-E og hengervekt, samt krav til førerkort.
lørdag 23. november 2019, klokken 17:55
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. november 2019, klokken 17:49
Gleder meg til det åpnes for 100km/t for henger med brems :D
Så wobling i 80 km/t er ikke nok..?  ;)
#630
Mach-e / Sv: Mach-E og hengervekt, samt krav til førerkort.
lørdag 23. november 2019, klokken 17:47
Sitat fra: Jejl på lørdag 23. november 2019, klokken 17:41
Alle som kjører med henger over 300 kg uten bremser bør vite at lappen ryker hvis du blir tatt i 86 km/t eller over. Selv om fartsgrensen er 110 km/t.
Nettopp! Den der er skummel, mange som ikke tenker på det i det hele tatt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA