Da har jeg hatt min ny(-gamle) Zoe i en drøy uke, og begynner å bli litt kjent med den. Jada, jeg vet jeg har skrevet gjentatte ganger her inne at jeg aldri skulle ha Zoe igjen, og har møtt meg selv ettertrykkelig i døra der, men den kamelen får jeg bare svelge. Jeg fant ingen andre reelle alternativer, og siden det er så mange nye og spennende småbiler med god rekkevidde på vei får dette bli min "ventepølse" en stund fremover.
Jeg har skrevet Zen+ i signaturen min, da dette er en Zen som tydeligvis har blitt påspandert litt ekstra utstyr ut over det som er standard. Forhandleren kalte det en jubileumsmodell, aner ikke om det har blitt laget noen slik, men det er nå så.
Bilen min har blant annet parkeringssensorer i front, hvilket betyr at jeg ikke får montert LED-baren fra min gamle Zoe uten at den kommer i konflikt med sensorene over skiltplata. Er derfor veldig interessert i å høre fra folk som har montert LED-bar eller ekstralys på sin ZE50, hvis det finnes noen?
Selv om bilen er kun 3 år gammel, og fortsatt har 2 år igjen av nybilgarantien, er det flere irriterende feil som har dukket opp allerede den første uka:
I løpet av påsken opplevde jeg gjentatte ganger at cruisekontrollen bare kuttet ut, brått og uventet uten noe som helst varsel, og med girvelgeren i B med ekstra kraftig regenerering er ikke det særlig bra når jeg har biler bak meg. Aner ikke om bremselysene går på ved regenerering i B-modus, men jeg håper da virkelig det!
Apropos regenerering, så har jeg heller ikke fått forvarmingen til å funke. Det er jo ganske kjipt, når man i tillegg til kald bil får opp meldingen "Ingen regenerering, kaldt batteri" i dashbordet når man skal innover på jobb en tidlig vintermorgen.
Det verste hittil var nok da jeg skulle dra hjem fra jobb første arbeidsdag etter påske, og girvelgeren plutselig hoppet til N og låste seg der, slik at jeg ble stående midt i garasjeutfarten og blokkerte all trafikk begge veier, uten å komme meg verken frem eller tilbake! "Trå på bremsepedalen" sto det i dashbordet, men selv om jeg gjorde mitt beste for å ta en Reodor Felgen og trykke pedalen gjennom gulvet skjedde det ingenting.
Det løste seg heldigvis ved å skru bilen av og på igjen, men slik skal det jo ikke være, så jeg har fått time nå på mandag for feilsøking og diagnose av firmware i bilen. 12 dager med ny bil før den må på verksted tror jeg er ny personlig rekord for meg...
Jeg har også slitt med å få kontakt med bilen i My Renault-appen. Fant til slutt ut at en fornyelse måtte gjøres via forhandler, så jeg har fått tegnet ny 3-årig avtale til 560,- og har nå kontakt med bilen i appen, men det er fortsatt endel data som mangler. Blant annet er fanen "Mine varsler" helt blank, og da jeg har hatt 40% ladefeil i løpet av en drøy uke (2 av 5 ganger har bilen fått ladestasjonen til å gå i rødt og kutte ut, slik at den må resettes neste morgen) er det kritisk at jeg får SMS når lading starter og stopper. Slik det er nå kan jeg faktisk ikke stole på at bilen er ladet og klar neste morgen.
Videre lurer jeg på hva som er netto batteristørrelse, er det 52kWh? Jeg har registrert data manuelt siden jeg fikk den (da det ikke har vært tilgjengelig i appen), og nå i helga registrerte bilen at den gikk fra 22% til 78% i løpet av 8 timer på en 16A kurs. Er ikke det litt voldsomt? Netteieren min registrerte totalt 42,39kWh i løpet av disse 8 timene, alt annet strømforbruk inkludert.
En annen ting er rekkevidden på gjettometeret. Selv etter nullstilling av kjørecomputeren har jeg ikke fått mer enn maks 275km ved 98%, og det er langt unna WLTP-tallet på 386. Kan det ligge igjen noe gamle data etter nullstillingen her, og hvordan får jeg ev. slette disse?
Jeg har skrevet Zen+ i signaturen min, da dette er en Zen som tydeligvis har blitt påspandert litt ekstra utstyr ut over det som er standard. Forhandleren kalte det en jubileumsmodell, aner ikke om det har blitt laget noen slik, men det er nå så.
Bilen min har blant annet parkeringssensorer i front, hvilket betyr at jeg ikke får montert LED-baren fra min gamle Zoe uten at den kommer i konflikt med sensorene over skiltplata. Er derfor veldig interessert i å høre fra folk som har montert LED-bar eller ekstralys på sin ZE50, hvis det finnes noen?
Selv om bilen er kun 3 år gammel, og fortsatt har 2 år igjen av nybilgarantien, er det flere irriterende feil som har dukket opp allerede den første uka:
I løpet av påsken opplevde jeg gjentatte ganger at cruisekontrollen bare kuttet ut, brått og uventet uten noe som helst varsel, og med girvelgeren i B med ekstra kraftig regenerering er ikke det særlig bra når jeg har biler bak meg. Aner ikke om bremselysene går på ved regenerering i B-modus, men jeg håper da virkelig det!
Apropos regenerering, så har jeg heller ikke fått forvarmingen til å funke. Det er jo ganske kjipt, når man i tillegg til kald bil får opp meldingen "Ingen regenerering, kaldt batteri" i dashbordet når man skal innover på jobb en tidlig vintermorgen.
Det verste hittil var nok da jeg skulle dra hjem fra jobb første arbeidsdag etter påske, og girvelgeren plutselig hoppet til N og låste seg der, slik at jeg ble stående midt i garasjeutfarten og blokkerte all trafikk begge veier, uten å komme meg verken frem eller tilbake! "Trå på bremsepedalen" sto det i dashbordet, men selv om jeg gjorde mitt beste for å ta en Reodor Felgen og trykke pedalen gjennom gulvet skjedde det ingenting.
Det løste seg heldigvis ved å skru bilen av og på igjen, men slik skal det jo ikke være, så jeg har fått time nå på mandag for feilsøking og diagnose av firmware i bilen. 12 dager med ny bil før den må på verksted tror jeg er ny personlig rekord for meg...
Jeg har også slitt med å få kontakt med bilen i My Renault-appen. Fant til slutt ut at en fornyelse måtte gjøres via forhandler, så jeg har fått tegnet ny 3-årig avtale til 560,- og har nå kontakt med bilen i appen, men det er fortsatt endel data som mangler. Blant annet er fanen "Mine varsler" helt blank, og da jeg har hatt 40% ladefeil i løpet av en drøy uke (2 av 5 ganger har bilen fått ladestasjonen til å gå i rødt og kutte ut, slik at den må resettes neste morgen) er det kritisk at jeg får SMS når lading starter og stopper. Slik det er nå kan jeg faktisk ikke stole på at bilen er ladet og klar neste morgen.
Videre lurer jeg på hva som er netto batteristørrelse, er det 52kWh? Jeg har registrert data manuelt siden jeg fikk den (da det ikke har vært tilgjengelig i appen), og nå i helga registrerte bilen at den gikk fra 22% til 78% i løpet av 8 timer på en 16A kurs. Er ikke det litt voldsomt? Netteieren min registrerte totalt 42,39kWh i løpet av disse 8 timene, alt annet strømforbruk inkludert.
En annen ting er rekkevidden på gjettometeret. Selv etter nullstilling av kjørecomputeren har jeg ikke fått mer enn maks 275km ved 98%, og det er langt unna WLTP-tallet på 386. Kan det ligge igjen noe gamle data etter nullstillingen her, og hvordan får jeg ev. slette disse?