Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Svein_H

#1
TS må gjerne svare tilbake på de ulike innspillene her inne, men med Britney Spears som avatar er det kanskje litt for mye forlangt.
#2
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
søndag 14. april 2024, klokken 14:42
Hvis TS ikke har tidligere erfaring med camping er leie absolutt en anbefaling før man kjøper noe, være seg minicamper med taktelt eller fullverdig campingvogn. Disse to kan overhodet ikke sammenlignes, så her er det veldig mye personlige preferanser som spiller inn.

Har selv hatt flere små vogner før jeg byttet til bobil for tre år siden. Min siste vogn var en Adria Action (361LH) som jeg absolutt kan anbefale, en fenomenal liten kjørevogn på 800 kg og med god plass til 3 når salongen res opp. Sjekk også ut Caravelair og Sterckeman, de har små kjørevogner med lav egenvekt og fine planløsninger med god plassutnyttelse. Flere andre produsenter har også flotte vogner i samme størrelse, men de veier gjerne en god del mer.
#3
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
lørdag 13. april 2024, klokken 11:03
Sitat fra: daktari på lørdag 13. april 2024, klokken 10:38Beklager min uvitenhet, men er ikke de tåreformede T@b-modellene en dyrere og mer upraktisk campingvogn der man taper flere kubikk plass? Merforbruk til bilen blir uansett mye høyere?
Gevinsten kommer hovedsaklig på motorvei, men uansett snakker vi max 20 mil før lading?

Uten en kostbar Tempo100-godkjenning er det maks 80km/t som gjelder, og i så lave hastigheter er det vel uansett begrenset hvor mye luftmotstanden reduserer rekkevidden. Det er derfor jeg anbefaler TS å vurdere en mer tradisjonell vogn, det finnes mange flotte små kjørevogner med mer enn nok plass til 3 personer. Hvis rekkevidden skal trumfe alt, og attpåtil i så stor grad at man går for en vogn som faktisk ikke har plass til de som skal bruke den, blir det litt skivebom etter mitt syn.

Smaken er selvfølgelig som baken, men jeg anser T@b-modellene som dyre og upraktiske vogner hvor man stort sett betaler for designet og det faktum at de har klart å bli en slags retro kultvogn.
#4
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for Y
lørdag 13. april 2024, klokken 09:45
Bare sånn til info: T@b 320 / 400 er fullverdige campingvogner, og kan ikke sammenlignes med de små minicamperne med taktelt som @RJK henviser til. 320 har vel bare portapotti, og jeg er også skeptisk til påstandene om 3 sengeplasser i den. 400 derimot har et komplett baderom og også en fremre salong som jeg antar kan res opp i tillegg til dobbeltsenga bak.

TS har ikke vurdert en mer tradisjonell vogn med flere sengeplasser enn disse to fra Tabbert? Det finnes flere modeller som er både rimeligere og romsligere enn 400, og med lavere egenvekt.
#5
Zoe / Sv: Berging for første gang, men ikke siste..?
onsdag 10. april 2024, klokken 11:20
Sitat fra: Otello på onsdag 10. april 2024, klokken 08:50Fikk du noe svar fra Elbilmek?

Ja, jeg svarte i en annen tråd som jeg ikke finner igjen akkurat nå. De var en god del billigere enn Mekonomen, og ga også ett års garanti på brukt motor, men fraktkostnader frem og tilbake kom i tillegg. Endte med at Motorforum tok den i innbytte for en symbolsk sum (lurer på om det var en av mekanikerne deres som ønsket å fikse den opp privat), så nå har jeg en nyere Zoe med gjenværende nybilgaranti som "ventepølse" et par års tid til de nye og spennende småbilene kommer på markedet.

Edit: Denne tråden var det: https://elbilforum.no/index.php?topic=66445.0
#6
Zoe / Sv: Fra ZE40 til ZE50 - Noen spørsmål og funderinger
mandag 08. april 2024, klokken 18:36
Da var første verkstedrunde unnagjort. Jeg må innrømme at det faktisk føles litt betryggende at heller ikke verkstedet fikk forvarmingen til å fungere under feilsøking og testing med sin egen lader, da kan jeg hvertfall friskmelde ladestasjon og opplegg hjemme!

Ulempen er at jeg må tilbake med bilen en gang til, da det ikke holdt med de 4 timene i dag, de vil helst ha den hele dagen. Men det får bare gå sin gang. Da dukket det plutselig opp et nytt spørsmål: Må jeg betale for leie-/lånebil fra verkstedet den dagen, siden dette er en garantisak? Når de begynner å snakke om leiebil blir jeg alltid brått veldig skeptisk...

De andre problemene tror jeg ikke det er noe poeng å bruke mer tid på. Cruisekontrollen kuttet ut i dag tidlig også, på nøyaktig samme sted som forrige gang, så vi mistenker at det rett og slett er kombinasjonen av nedoverbakke og sving akkurat der som trigger et eller annet i systemet uten at det nødvendigvis er noe galt. Ingenting galt er loggført hvertfall. Heller ikke den ene episoden med girvelgeren er loggført noe sted, så vi får håpe det bare var en enkeltstående bug.

Hvorfor Zaptec'en min stadig vekk går i rødt har vi ikke sjekket ut nærmere, jeg skal følge med litt ekstra fremover og se om jeg finner noe mønster.
#7
Zoe / Sv: Fra ZE40 til ZE50 - Noen spørsmål og funderinger
mandag 08. april 2024, klokken 13:28
Sitat fra: TB på mandag 08. april 2024, klokken 11:03Det kan også være Zaptec lader trenger en programvareoppdatering?
Husker Zaptec kom med oppdateringer i 2017-2018 for at forvarming av Kia Soul skulle fungere.

For Zaptec Pro kan en hente ut feil logg her: https://portal.zaptec.com/tools/chargerWarnings
(Krever bruker/passord)

Det er mulig, men veldig rart at behovet kom samtidig med at jeg byttet bil i så fall. Jeg har forøvrig ZapCharger Portable og ikke fastmontert ladestasjon. Den ble byttet i 2018, da fikk jeg fikk en ny på garantien da vifta i den opprinnelige begynte å lage ulyd. Det er mulig de har en annen av samme type så jeg kan byttelåne og teste litt.
#8
Zoe / Sv: Fra ZE40 til ZE50 - Noen spørsmål og funderinger
mandag 08. april 2024, klokken 10:41
Forvarmingen funket ikke i dag heller, dette er tredje gangen siden jeg fikk bilen...  >:(

Bilen gjør et eller annet krumspring som får Zaptec'en til å klikke og gå i rødt, og da må jeg fysisk koble fra strømmen (ikke bilen) og plugge den inn igjen. Heldigvis er vi på vei mot sommeren nå, da er ikke forvarming så kritisk, men det må uansett fikses før høsten igjen.
#9
Zoe / Sv: Fra ZE40 til ZE50 - Noen spørsmål og funderinger
søndag 07. april 2024, klokken 17:25
Sitat fra: minibiti på søndag 07. april 2024, klokken 15:15(...)

Sitat fra: Svein_H på søndag 07. april 2024, klokken 13:59Hvis det stemmer at den lader ca 7% (3,64kWh) i timen er jeg veldig fornøyd med det, det betyr jo da at den lader mye mer effektivt og med mindre tap enn min gamle ZE40 (har fortsatt den samme Zaptec'en). Samtidig har også timesmaks som netteier registrerer gått noe ned under ladingen, det var derfor jeg ble litt overrasket over tallene. 3,64kW må jo være opp mot maks av hva man kan få ut av en 16A kurs.

I am a bit surprised that you get a better charging speed with the Zaptec compared to the PodPoint I have. Both use 16A in and I would have guessed that the PodPoint is more efficient since there is no fan in it to cool it down...
So you might have been lucky getting 7% an hour... Time will tell :)

With the AC to DC conversion, you get roughly 3 kW in the battery pack if you get 3.6 kW from the charger.
Jeg ble som sagt veldig overrasket over tallene, så jeg skal følge litt ekstra med fremover. 7% av 52 kWh er jo 3,64, og det er altså snittet per time over 8 timer, så regnestykket skal egentlig ikke gå opp.

Sitat fra: minibiti på søndag 07. april 2024, klokken 15:15
Sitat fra: Svein_H på søndag 07. april 2024, klokken 13:59Ser at fanen "Mine varsler" i appen fortsatt er helt blank, selv etter at jeg har logget ut og inn igjen. Er det ikke lenger mulig å aktivere SMS-varsler til mobilen, eller er det bare appen min som er treig?

It comes back to me know that the ZE50 does not have the SMS updates anymore. This was discontinued compared to the ZE40. But if your app is configured properly, you should get the charge start/stop notifications via the app on your phone. Make sure you have the latest version of the app.
I have it and on Android there is no "My Notifications" tab. But maybe you have an iPhone and it is different there.

Also have a look at this thread I started in 2020, in case you find something interesting there :)
https://elbilforum.no/index.php?topic=49981.0
OK, da har jeg blitt feilinformert om opptil flere ting, og det er rimelig irriterende. Det var så utrolig kjekt å få SMS, men det kan jeg altså tydeligvis bare glemme heretter... Jeg har verken Google- eller Apple-telefon, så appen er installert på et nettbrett som jeg omtrent aldri bruker.

Takk for linken, den tråden der skal jeg sjekke ut litt nærmere! Husker at jeg begynte å lese den, men slo den litt fra meg da den var spesifikk for ZE50 og ikke ZE40 som jeg hadde da.
#10
Zoe / Sv: Fra ZE40 til ZE50 - Noen spørsmål og funderinger
søndag 07. april 2024, klokken 13:59
Vi får se hva de sier etter diagnosen i morgen, men det er jo ikke noe gøy å oppleve slike irriterende feil rett etter at man har hentet en bil som er kun 3 år gammel.

Hvis det stemmer at den lader ca 7% (3,64kWh) i timen er jeg veldig fornøyd med det, det betyr jo da at den lader mye mer effektivt og med mindre tap enn min gamle ZE40 (har fortsatt den samme Zaptec'en). Samtidig har også timesmaks som netteier registrerer gått noe ned under ladingen, det var derfor jeg ble litt overrasket over tallene. 3,64kW må jo være opp mot maks av hva man kan få ut av en 16A kurs.

Ser at fanen "Mine varsler" i appen fortsatt er helt blank, selv etter at jeg har logget ut og inn igjen. Er det ikke lenger mulig å aktivere SMS-varsler til mobilen, eller er det bare appen min som er treig?
#11
Zoe / Sv: Fra ZE40 til ZE50 - Noen spørsmål og funderinger
lørdag 06. april 2024, klokken 16:03
Nja, jeg syns skiltet allerede er snøplog nok slik det er plassert, må sjekke opp litt mer.
#12
Zoe / Sv: Fra ZE40 til ZE50 - Noen spørsmål og funderinger
lørdag 06. april 2024, klokken 14:57
Vi så litt på det, men da kommer den alt for lavt, så det er dessverre ikke et alternativ.
#13
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
lørdag 06. april 2024, klokken 14:16
Det nytter ikke å klage i et forum som dette, dette må tas på et atskillig høyere nivå, og jeg tviler på at de som kan eskalere saken høyt nok besøker dette forumet...
#14
Zoe / Fra ZE40 til ZE50 - Noen spørsmål og funderinger
lørdag 06. april 2024, klokken 13:44
Da har jeg hatt min ny(-gamle) Zoe i en drøy uke, og begynner å bli litt kjent med den. Jada, jeg vet jeg har skrevet gjentatte ganger her inne at jeg aldri skulle ha Zoe igjen, og har møtt meg selv ettertrykkelig i døra der, men den kamelen får jeg bare svelge. Jeg fant ingen andre reelle alternativer, og siden det er så mange nye og spennende småbiler med god rekkevidde på vei får dette bli min "ventepølse" en stund fremover.

Jeg har skrevet Zen+ i signaturen min, da dette er en Zen som tydeligvis har blitt påspandert litt ekstra utstyr ut over det som er standard. Forhandleren kalte det en jubileumsmodell, aner ikke om det har blitt laget noen slik, men det er nå så.

Bilen min har blant annet parkeringssensorer i front, hvilket betyr at jeg ikke får montert LED-baren fra min gamle Zoe uten at den kommer i konflikt med sensorene over skiltplata. Er derfor veldig interessert i å høre fra folk som har montert LED-bar eller ekstralys på sin ZE50, hvis det finnes noen?

Selv om bilen er kun 3 år gammel, og fortsatt har 2 år igjen av nybilgarantien, er det flere irriterende feil som har dukket opp allerede den første uka:

I løpet av påsken opplevde jeg gjentatte ganger at cruisekontrollen bare kuttet ut, brått og uventet uten noe som helst varsel, og med girvelgeren i B med ekstra kraftig regenerering er ikke det særlig bra når jeg har biler bak meg. Aner ikke om bremselysene går på ved regenerering i B-modus, men jeg håper da virkelig det!

Apropos regenerering, så har jeg heller ikke fått forvarmingen til å funke. Det er jo ganske kjipt, når man i tillegg til kald bil får opp meldingen "Ingen regenerering, kaldt batteri" i dashbordet når man skal innover på jobb en tidlig vintermorgen.

Det verste hittil var nok da jeg skulle dra hjem fra jobb første arbeidsdag etter påske, og girvelgeren plutselig hoppet til N og låste seg der, slik at jeg ble stående midt i garasjeutfarten og blokkerte all trafikk begge veier, uten å komme meg verken frem eller tilbake! "Trå på bremsepedalen" sto det i dashbordet, men selv om jeg gjorde mitt beste for å ta en Reodor Felgen og trykke pedalen gjennom gulvet skjedde det ingenting.

Det løste seg heldigvis ved å skru bilen av og på igjen, men slik skal det jo ikke være, så jeg har fått time nå på mandag for feilsøking og diagnose av firmware i bilen. 12 dager med ny bil før den må på verksted tror jeg er ny personlig rekord for meg...

Jeg har også slitt med å få kontakt med bilen i My Renault-appen. Fant til slutt ut at en fornyelse måtte gjøres via forhandler, så jeg har fått tegnet ny 3-årig avtale til 560,- og har nå kontakt med bilen i appen, men det er fortsatt endel data som mangler. Blant annet er fanen "Mine varsler" helt blank, og da jeg har hatt 40% ladefeil i løpet av en drøy uke (2 av 5 ganger har bilen fått ladestasjonen til å gå i rødt og kutte ut, slik at den må resettes neste morgen) er det kritisk at jeg får SMS når lading starter og stopper. Slik det er nå kan jeg faktisk ikke stole på at bilen er ladet og klar neste morgen.

Videre lurer jeg på hva som er netto batteristørrelse, er det 52kWh? Jeg har registrert data manuelt siden jeg fikk den (da det ikke har vært tilgjengelig i appen), og nå i helga registrerte bilen at den  gikk fra 22% til 78% i løpet av 8 timer på en 16A kurs. Er ikke det litt voldsomt? Netteieren min registrerte totalt 42,39kWh i løpet av disse 8 timene, alt annet strømforbruk inkludert.

En annen ting er rekkevidden på gjettometeret. Selv etter nullstilling av kjørecomputeren har jeg ikke fått mer enn maks 275km ved 98%, og det er langt unna WLTP-tallet på 386. Kan det ligge igjen noe gamle data etter nullstillingen her, og hvordan får jeg ev. slette disse?
#15
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 30. mars 2024, klokken 17:10
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 30. mars 2024, klokken 15:47Bilavgiftene i Norge skal være provenynøytrale.

Skal? Det er jo bare noe som rødgrønne politikere har bestemt, og ikke noen vedtatt sannhet.

Det regnestykket der skulle jeg veldig gjerne sett, all den tid bilavgiftene mer og mer har blitt en ren fiskal avgift hvor den kun handler om å sanke inn penger som kan brukes på alt mulig annet enn bil og vei.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA