Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Linka

#121
Model 3 / Sv: Jåleklubben - svart/hvitt interiør
søndag 24. februar 2019, klokken 11:08
Sitat fra: Toalmar på søndag 24. februar 2019, klokken 10:11
Må bli en beskytter også for førerstolen for min del. Har ikke brukt mye tid enda på å finne en god løsning. Er egentlig ikke veldig god kunde på Biltema da jeg synes kvalitet på mye der er for dårlig, men denne tror jeg at kommer til å bli med i bilen. Den er laget i nylon og jeg vil tro den ikke sverter heller
https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/verkstedinnredning/beskyttelse/setebeskytter-2000017046
Enkleste er jo nesten å ha et billig dynetrekk eller laken liggende i bilen om det kun er når du har skitne klær på deg. Fleksibel løsning som kan brukes til så mangt. 


Sent from my iPhone using Tapatalk
#122
Model 3 / Jåleklubben - svart/hvitt interiør
lørdag 23. februar 2019, klokken 10:07
Sitat fra: NoTorjus på lørdag 23. februar 2019, klokken 09:16
Trenger jeg setebeskytter under barnestolene eller er det ikke nødvendig? Hvis jeg trenger det er det noen som kan anbefale noen som ikke farger av på de hvite setene?

Dette fungerer bra til gruppe 2 sete: https://www.barnashus.no/besafe-sparketrekk-black-7043485051641.html?refSrc=245517&nosto=nosto-page-product2

Ellers et par andre alternativer, bla. et spesielt egnet til gruppe 3 stolene (fremovervendte putestolene)
https://www.barnashus.no/catalogsearch/result/?q=setebeskytter


Sent from my iPhone using Tapatalk
#123
Model 3 / Sv: Jåleklubben - svart/hvitt interiør
lørdag 23. februar 2019, klokken 10:00
Sitat fra: NoTorjus på lørdag 23. februar 2019, klokken 09:16
Trenger jeg setebeskytter under barnestolene eller er det ikke nødvendig? Hvis jeg trenger det er det noen som kan anbefale noen som ikke farger av på de hvite setene?

Vi har et trekk fra BeSafe og et annen ukjent merke. Kjøpt på Babyshop eller Barnas hus. Virker ikke som det er noe som farger av, uten å han prøvd på hvite seter ennå da...(venter...). Skrubbes i hvert fall jevnlig uten at kluten misfarges.

Så lenge det er et gruppe 2 sete (1-4 år), ville jeg hatt setetrekk for å spart meg det verste griset. (Spark i ryggen, enorme mengder sand og smuler). En babystol og de setene fra 4år pluss involverer etter min erfaring lite eller ingen gris. (Bilsyke barn, visst det er lov å spise is, drikke andre ting enn vann o.l. i bilen er du i en annen risikosone)

Legger nok et tynt avklipt laken under sittedelen på stolen til 7-åringen for å ta gnissing fra setet. (Just in case).


Sent from my iPhone using Tapatalk
#124
Model 3 / Model 3 som familiebil til 4?
lørdag 16. februar 2019, klokken 21:56
Sitat fra: Diravi på lørdag 16. februar 2019, klokken 19:47
Det er veldig få som svarer konkret på det som trådstarter spør om: To lange voksne (180 og 193) og to barn, formodentlig med barneseter med ryggen vendt forover. Er det plass i Model 3?

Er vel nevnt at trådstarter må ta med seg bilsete/vogn og prøve. Det er stor variasjon på hvor mye stolene «bygger ut». Eks. BeSafe'en tok jo over hele nåværende bilen, Cybex gav oss mye mer benplass foran. Vi har ikke testet den bakovervendte i TM3 - det kan umulig bli trangere enn i bilen vi har i dag.

Men her har du en kar som tester det som ser ut til å være et veldig langt bakovervendt sete gruppe 1 og har med seg målebånd om det kan være til hjelp: https://youtu.be/gNhKGWFJ6ro

Et gruppe 2 sete (ingen målebånd): https://youtu.be/O0CNC-uXFfk

Spol til 2:00 https://youtu.be/E4oqmLIhVV4 >> Det går visst med tre bilstoler også. (Gruppe 3)

Ellers har denne familien på fem kjørt fra LA til NY i Model 3 (de har flere videoer ute, bla. med pakking) https://youtu.be/4AxqerCOotA De har to barn i bilstoler og tredje i midten. Slik kjørte vi da jeg var liten på lange turer (ikke så lange som denne familien) uten at jeg kan huske det var et problem. (Jeg satt i midten). Var faktisk praktisk å ha bilstolene ved siden av for å hvile hodet på.

Ref. Tidligere poster så vil jeg ikke anbefale eks. en bil på størrelse med Citröen C3 til en familie på fire som førstevalg, men vi gadd ikke å bytte ut nåværende bil når #2 kom i påvente av TM3. Så vi bestemte oss for å teste ut liten bil som fortsatt familiebil mens vi venter,og det har gått overraskende bra. Ja, vi kunne kjøpt en Model S eller X for tre år siden, men det ble overkill for vårt bruk. Fossilbil er og var utelukket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#125
Model 3 / Sv: Model 3 som familiebil til 4?
lørdag 16. februar 2019, klokken 12:47
Sitat fra: GOS på lørdag 16. februar 2019, klokken 10:36
Sitat fra: Line K på lørdag 16. februar 2019, klokken 09:24
Og man har som nevnt også mulighet å finne en kompakt vogn som kan legges i frunken. Da har du jo godt med plass bakerst.

Da våre barnebarn bor utenbys så kunne jeg godt tenkt meg å vite mer om hvilken kompakt vogn det her refereres til. Modell/type anyone?

Burde kanskje starte ny tråd om hvilke vogner som passer i frunken. Paraplyvogner (de lange) blir generelt for lange også diagonalt, men de som foldes mer rektangulært kan passe.

Babyzen YoYo skal passe og den vet jeg man får tak i her i landet, den kan man også ta med seg i hattehyllen på fly. Den fungerer fra nyfødt, så den er konstruert noe bedre og koster derfor en del. Men lett å selge etterpå, spesielt før høysesong for charter.

Følg lenke for noen andre modeller . (Ikke sikkert du får tak i alle i Norge). Gjør et Google-søk så finner du flere alternativer.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/stroller-that-fits-the-model-3-frunk.125164/#fc-post-2937120


Sent from my iPhone using Tapatalk
#126
Model 3 / Sv: Model 3 som familiebil til 4?
lørdag 16. februar 2019, klokken 12:36
Sitat fra: jokke på lørdag 16. februar 2019, klokken 10:46
Model 3 virker som en flott bil, men noen utpreget familiebil er den ikke.
Model X er vel den eneste el familiebilen som finnes, med masser av plass til vogn, hund osv.

Du beror deg på definisjonen av en familiebil som markedsførerne vil at du skal ha. SUV og stasjonsvogn er ikke definisjonen av en familiebil. Hvorfor det?

Mange amerikanske familier har kjøpt seg Model3. Du finner masse informasjon om du søker på engelsk.

Noen familier har behov for enormt med plass, andre bruker behovet for å drasse med seg vogn for det det er verdt som argument for å kjøpe seg stor bil, selv om det finnes kompakte vogner til en brøkdel av prisen til en ekstra stor bil.

Noen kjører mye og langt, andre klarer seg fint med minimalt med benplass framme i de korte daglige turene pga.bakovervendt sete, og legger inn en ekstra beinstrekk på lengre turer.

Ingen familier er like, og et fåtall drasser med seg hund, to-tre barn og ørten soveposer og telt hver helg. For oss som ikke gjør det, er Model 3 og andre tilsvarende størrelse biler helt kurante familiebiler.

Vi bruker en Citröen C3 i dag, hadde det ikke vært for at den er fossil, hadde vi kjørt den til den falt sammen. For vårt bruk har det vært en praktisk familiebil -utenom jul for da får vi ikke plass til alle gavene hjemover.




Sent from my iPhone using Tapatalk
#127
Model 3 / Sv: Model 3 som familiebil til 4?
lørdag 16. februar 2019, klokken 09:24
Sitat fra: frtan på lørdag 16. februar 2019, klokken 09:10
Har ikke prøvekjørt e-Niro enda, men den har vel noe bedre plass generelt? Hvertfall mer praktisk med barneseter og barnevogn i bagasjerom går jeg ut ifra.

Har du sett/prøvekjørt Model3, eller kun på bilder?

Ville tatt med meg det du har tenkt å ha med deg på tur til vanlig, og prøvd å pakke utstillingsmodellen for å se hvor mye plass som er til overs. Bagasjerommet er overraskende dypt og bredt. Gjør samme testen på andre biler.

Test også en bilstol for å sjekke benplass.

Og man har som nevnt også mulighet å finne en kompakt vogn som kan legges i frunken. Da har du jo godt med plass bakerst.

For vår del ble de andre elbilene for «kjedelige/tradisjonelle» (klarer ikke helt finne et godt ord) i forhold til Model 3.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#128
Model 3 / Sv: Model 3 som familiebil til 4?
lørdag 16. februar 2019, klokken 09:02
Sitat fra: tornaldo på fredag 15. februar 2019, klokken 23:52
Sitat fra: TRM på fredag 15. februar 2019, klokken 22:25
Har vært på langtur med 5 personer i en Toyota Auris (minste utgave) , pluss hund, med 5 sykler på taket, og med svær sykkelvogn, telt og soveposer, etc i bagasjerommet. Null stress.

Tror det skal gå helt fint å leve med en Model 3 også...

Null stress? Hørtes litt påtatt ut, men vi er forskjellige. Hvis det er utgangspunktet, så blir jo alle biler større enn Auris helt  suverene familiebiler.

Men ja, Model 3 går helt sikkert an å leve med som familiebil. Men hvem kjøper egentlig en sedan som familiebil, hvis man har reelle alternativer? Det er her problemet ligger, få alternativer.

Veldig mange jobber hardt for å argumentere for Model 3 som familiebil, men det er langt mellom de gode argumentene og egenskapene ved Model 3, som gjør den til nettopp en familiebil. Stort sett går det i å pakke mindre, kjøpe andre vogner som kan passe, eller at man har stablet inn flere folk i mindre bil tidligere. Ingen av de er argumenter FOR Model 3, kun måter å omgå problemene.

At man *må* ha kjempestor bil når man får barn er et oppkonstruert behov som ikke er sant for *alle* familier. Det er ikke mer stress - vi sparer faktisk tid på inn- og utpakking siden det er mindre volum.

Model3 er helt sikkert en ypperlig familiebil til en familie på fire - forutsatt at man ikke tilhører den type familie som insisterer på å ha med seg alt av barneutstyr og fyller opp både stasjonsvogn og takboks. (Eller har andre plasskrevende ting som man ikke kommer utenom når man reiser). Fasiten får vi for vår del i løpet av mars regner jeg med.

Vi har valgt Model 3 blant annet fordi den *ikke* er stasjonsvogn. I tillegg har den god rekkevidde og romslig kabin. Bagasjemessig er det overraskende mye plass i forhold til hva det ser ut som på utsiden.

Dersom du har to bakovervendte bilseter og er høy, vil du kanskje slite med benplass, men det gjelder også i de bilene som selges som familiebiler. Ta med en bilstol og prøv utstillingsmodell? Jeg har ikke testet Cybex Sirona bilsetet vårt i Model3, mulig jeg gjør det i dag. På øyemål virker Model3 langt romsligere til bilstol enn for eks. mine foreldres nye Opel Insignia stasjonsvogn. De må flytte stolene langt fram når de skal ha stolene inn i sin bil.

Mindre plasskrevende alternativer:

Reiseseng: Oppblåsbar sengekant - så kan de litt større sove i vanlig seng. (Evt.Legge madrass på gulvet).
Vogn: God bæresele/sjal eller en mer kompakt vogn
Masse ekstra klær: Vaske klær på reisen ved behov

Vi kunne aldri ha tenkt oss å ha en stasjonsvogn. Det er for mye bil å dra med seg i det daglige. På samme måte som hengerfeste hadde vært kjekt å ha, men til bruk to ganger i året leier vi en varebil på ikea for tre timer til noen hundrelapper.

Som en bonus sliter vi sjeldent med å finne sentral parkering, siden vi smetter inn på små steder som stasjonsvognene glatt må kjøre forbi.



Sent from my iPhone using Tapatalk
#129
Model 3 / Sv: Model 3 som familiebil til 4?
fredag 15. februar 2019, klokken 20:26
Sitat fra: lintho på fredag 15. februar 2019, klokken 20:17
Sitat fra: fjongfasong på fredag 15. februar 2019, klokken 19:49
Jeg har en på fem, og en på snart fem måneder, en bil som takker for seg og er realtivt usikker.
Har ikke helt samvittighet til å bruke like mye (eller en god del mer) penger på en brukt model S, spesielt ikke de som er "pre facelift" med plastikken i front.

Det blir sikkert litt dritt å levere i barnehagen når vognen skal være med i starten, men det går ann å løse, og jeg tror alle fordelene veier opp for alle ulempene. Vi har også en bil nummer to, som er en stasjonsvogn om alt skulle gå i oppløsning. Grunnen  til at jeg går for model 3 kontra andre elbiler som kanskje er hakket mer praktisk, er at jeg synes brorparten er kjønnsløse og kjedelige greier. (ikke ment å skape noen reaksjoner, kun min egen mening)

Jeg lever én gang, jeg skal jaggu klare å presse den barnevogna inn i et par år. :D
Har dere ikke ekstra vogn i barnehagen?

Jeg lurte på det samme... trodde det var standard å ha en sovevogn i barnehagen så sparer du deg for det problemet?  Typisk pent brukt vogn kjøpt til 1000-1500 kr på en kjøp/salg gruppe på Facebook.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#130
Model 3 / Sv: Model 3 som familiebil til 4?
fredag 15. februar 2019, klokken 20:08
Sitat fra: frtan på fredag 15. februar 2019, klokken 11:32
Vil dere si at Model 3 egner seg greit som en familiebil med 2 voksne og 2 barn? Tenker både plass til barneseter, barnevogn, bagasjerom osv? Begge voksne er forholdsvis lange, 180 og 193, så seteplassen foran med barneseter bak på må være bra.

Kommer helt an på hvor flinke dere er til å pakke :cD Vi er en familie på fire (barn som nylig ble 3 og 7) som har brukt en liten bil som familiebil i alle år (Citröen c3). Nå gleder vi oss til både laaangt mer plass og en råstilig elbil.

Sliter noe med benplassen på bakovervendte sete i dag, så Model 3 blir romslig i forhold. Men bakovervendt sete tar plass, det gjør de jo... Kanskje noen har testet med et sete inni?

Vi humrer og ler litt når vi ser naboer stu stasjonsvognen og takboksen full til randen, og bruke tilsvarende tid på inn og utpakking for korte helgeturer. Vi på den annen side hadde for eks. ikke noe problem å reise på bilferie til Danmark i en uke. Men det krever noe mer planlegging å reise kompakt. (Og ja, vi måtte la noen av julegavene stå igjen til neste besøk i år). 

Det er også billigere å investere i en god ekstravogn som er kompakt enn å kjøpe en større bil bare pga. barnevogn. Babyzen YoYo får muligens plass i frunken til og med, og den kan brukes fra tidlig av. Er en tråd her: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/stroller-that-fits-the-model-3-frunk.125164/#fc-post-2937120

Uansett: Forstår at enkelte drar på turer som krever mye bagasje, eller må ha plass til stor barnevogn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#131
Model 3 / Sv: Forsikringstilbud - LR AWD
mandag 11. februar 2019, klokken 23:34
Sitat fra: Dani3l på mandag 11. februar 2019, klokken 23:21
Inne på Storebrand for å sjekke pris igjen, da reagerte jeg på at det står Long Range AWD (462hk) og Performance AWD (483hk). Hestekrefter? Hvor får de dette tallet fra? Det forklarer kanskje hvorfor det er over dobbelt så dyrt å forsikre den som min nåværende bensinbil...

Det stod: Long Range, Long range med hk, Performance, og Performance med hk.

Jeg la inn kun "Long Range" og fikk prisen nevnt over
#132
Model 3 / Sv: Forsikringstilbud - LR AWD
mandag 11. februar 2019, klokken 22:56
Storebrand Kasko u/leiebil (Akademikerne-rabatt)

År/mnd: 5386/449 kr (ca. + 100 kr for leiebil per mnd)
Kjørelenge: 12 000km
Egenandel: 6000
Bonus: 75%, ingen skader
Fellesgarasje, alle førere over 24 år, Stavanger

Uten Akademikerne-rabatt sier nettsidene at prisen er 7378

Edit: Det var fire valg i nedtrekksmenyen. Jeg valgte det som kun het "Long Range". Har heller ikke noe samlerabatt.
#133
Sitat fra: Løve på søndag 10. februar 2019, klokken 21:47
@Line K

Det var ikke det Tesla med Musk i spissen sa den gang da. Da var det først de med en tesla fra før. Så var det de som stod i kø og så var det resten. Etter det har alt dette blitt ignorert i stadig større grad før en nå er i et salig kaos der tesla kaster bilene i fanget på den som roper høyest og som vifter med den største seddelbunken. Forutsetninger at tesla viste en diger midtre rak finger til alle som ikke var «over there».

Det er for så vidt ikke noe galt i å prioritere mest cash inn først, men da burde en vært åpen og ærlig om dette før folk stilte seg opp i kø. En burde også vært ærlig på at den billigste utgaven ville komme flere år etter den dyreste.

Musk sin måte å tegne opp fremtiden er litt som en slesk forfører som sier «off course I still love you» før han kjører en tøm og røm i neste sekund.
Da regner jeg med at du er av dem som også tar politikere bokstavelig på alt de lover de skal få til på to år? Eller andre visjonære ledere for den saks skyld. Selvfølgelig lover de gull og grønne skoger - det er så godt som i jobbeskrivelsen deres. Hadde det ikke vært for det, hadde man ikke hatt noen mål å strekke seg etter.

Prioriteringene har vært lenge kjent (dyrere varianter først, USA først osv). Har man på et eller annet tidspunkt følt seg lurt har de 10 000 kr vært en telefonsamtale unna. Så er det bare å rusle over til en annen forhandler å kjøpe seg en lagerført Leaf eller bensinbil i stedet. [Se for øvrig forrige kommentar om man er hårsår fordi man får bilen 2-5 uker etter de første bilene leveres her til lands...]
#134
Reservasjonen var jo et eneste stort tåkelotteri, og det regner jeg med at de fleste voksne mennesker klarte å resonnere seg fram til før innbetaling - sykt mange faktorer påvirker plassen i køen (hvor mange har reservert, logistikk, konfigurasjon, bestillingsdato etc). Det man egentlig gjorde var å signalisere at "Dette tro jeg på, her har du penger som beviser at jeg er seriøst interessert i å kjøpe bilen dere ønsker å produsere". På den måten har Tesla klart å vise investorer/kreditorer at det ikke bare er falske lovnader om kjøp, men seriøs interesse. (Falsk lovnad: Veldig enkelt å si at man er interessert i en markedsundersøkelse men overhodet ikke har noen seriøs plan om kjøp). Hadde det ikke vært for dette, er det godt mulig at Model 3 aldri ville kunne ha blitt produsert pga. de ikke hadde klart å overbevise om at det er et reelt marked.

Slik jeg tolker situasjonen, har reservasjonsholdere og de som bestilte i desember/starten av året blitt sidestilt pga. produksjonshastigheten til Tesla. Jeg vil anta at det er snakk om forskjell på 2-5 uker i levering mellom de første som får bilen og de "siste" av den første gruppen. Med såpass liten forskjell, så forstår jeg at Tesla fokuserer på deres logistikk. Hadde ikke Tesla klart å nå produksjonstaksten de nå har, ville reservasjonen blitt mer verdt.

Tror ikke jeg ville furtet pga. enkelte har fått VIN og andre ikke. Det er antageligvis mennesker involvert i den prosessen, og plutselig etter et par tastetrykk har man gått fra steg 1 til ny bil om to uker.
#135
Model 3 / Sv: Jåleklubben - svart/hvitt interiør
søndag 10. februar 2019, klokken 10:34
Sitat fra: Toalmar på søndag 10. februar 2019, klokken 09:41
Har mann konkludert med at man kan bruke våtservietter uten parfyme?
I videoen linket til under så sier han helt klart han bruker " de billigste Unscented Baby Wipes", men er det på samme type "stoff"???

https://youtu.be/yEkmPaoBYZs
Det er ikke parfymen jeg ville bekymret meg for, men «oljelaget» man gjerne får etter våtservietter beregnet for babyer. Prøv å tørk hendene med våtservietter så merker du fort hvilke som er ekstra oljete.

Vi bruker en del våtservietter her i huset, og kommer helt sikkert til å tørke bort noe gris mens vi står med våtservietter i hånden for å tørke den saynnsynlige kilden (et barn) til flekken. Tviler på at setene tar nevneverdig skade. Men kommer uansett til å ha en tørr og en våt klut i en tett pose, slik at vi er klar for større mengder søl. (Typisk kaffi). Har man en halvliterflaske med vann tilgjengelig så får man til og med vridd om kluten. (Dette er like mye verktøy for å kunne vaske barn som setene).

Jevnlig rengjøring blir uansett med bøtte, klut og vann.


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA