Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Surrehue

#16
Zoe / Sv: Renault Zoe 2020
mandag 17. juni 2019, klokken 15:31
Endelig delt baksete, så folk kan få med oss litt lengre ting, men jeg liker ikke skiver bak på Elbil, så for meg vil ikke det være noe pluss.
Nå har vi akkurat "arvet" eller byttet til oss 30kwh
Leafen til mine foreldre, som har fått tilbake sin gamle feb 2011 Miev, når de nå har fått Model3, så da blir nok ikke Zoe så veldig aktuell.
#17
Model 3 / Sv: Når på døgnet bør bilen lades?
tirsdag 11. juni 2019, klokken 23:31
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 10. juni 2019, klokken 22:48
Du kjører en av verdens mest økonomiske elbiler (forbruk) og lader den på verdens grønneste strøm (vannkraft og vindkraft, hvis du holder deg unna forbrukstoppene).
Bort sett fra at på natta importerer vi elektrisitet fra Tyskland. Den kommer fra Atom og Kullkraftverk som jo egentlig er dampdrevet og man ikke bare kan skru av og på, som med norsk vannkraft. For kloden er det en veldig bra løsning.
#18
Mine foreldre på 76 bestilte en rød LR AWD rett før påske og la til hengerfeste 08.05 Etter som de hadde prøvekjørt bilen før kontrakt, ville de ikke kunne levere den tilbake dersom de skulle ombestemme seg, så min mor skal stå som eier, så de kan ombestemme seg. Dermed er det hun som har tilgang til siden med informasjon til dem/henne. De har utlevering i Drammen 13.06 kl 10. De var innom butikken på Rud og ordnet noe greier 30.05 og fikk beskjed om at bilen var i Drammen. Men etter det har de ikke hørt noe og heller ikke kunnet ordne med forsikring. I går kveld kom de hjem fra 8 dager i skåne og Danmark og kona og jeg var innom dem i ettermiddag. Jeg fikk min mor til å gå inn på Tesla.com og fant da en egen side der det både stod Vin nummer og vi fant regningen som min far betalte umiddelbart. Pleier Tesla å kansellere utlevering selv om betaling kommer veldig sent? Jeg håper ikke utlevering blir forsinket, selv om de klarer seg utmerket med den 30Kwh Leafen de nå har. Det var også masse informasjon om hvordan man bruker de forskjellige funksjonene på bilen, så da får min far litt av hvert å sette seg inn i, grøss og gru.....
#19
Da mine foreldre kjøpte 30Kwh Leaf for 3 år siden overtok vi deres 02.11 modell Miev. Om 7 dager og 1 min mottar de etter planen sin nye Model3, vi kjøper deres Leaf og de får tilbake Miev'en. Kommer til å savne den lille jævelen, så smidig og lettkjørt, fikk så greit plass på gårdsplassen sammen alle de andre bilene. Kanskje skulle jeg kjøpe en trilling, nå som den koster så lite. Jeg har både byttet Bremserør og litt annet så begynner å kjenn disse bilene.
#20
Model 3 / Sv: Nürburgring
mandag 03. juni 2019, klokken 17:20
Sitat fra: P85 på mandag 03. juni 2019, klokken 14:44
Tok ikke tiden. Har aldri kjørt mot klokka, bare mot de andre der ute  :)
Det var noe bestemte meg for da jeg kjørte MC. Kjøre etter forhold og trafikk og ikke ta sjanser.
Feiging ;)
#21
Mine foreldre bestilte rød LR AWD rett før påske. Da det ble kjent at hengerfeste ble en mulighet var min far på Teslaforhandleren på Rud og bestilte det allerede før lunsj, samme dag 08.05. De har fått utlevering torsdag 13.06 kl 10 i Drammen.
Den bør jo knapt ha ankommet Belgia nå, så vi får se om den kommer. De lever greit med å ta en kaffepause med litt lading, på deres 30Kwh Leaf, på veg til og fra hytta på Sørlandet.
#22
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Har Leaf mistet litt fotfeste?
tirsdag 28. mai 2019, klokken 23:15
Tesla "spyr ut" modell 3,  Golf 36Kwh selges med rabatt for under 300k. Ampera har satt ned prisen. Zoe koster fra 215k. Nye modeller lanseres og leveranse starter hos flere merker. Leaf 40Kwh kan fåes levert omgående og ser jeg avertert for, (Acenta) fra 267k. Hvordan går egentlig salget av Leaf? Bør vi snart kunne se 62Kwh Leaf for ned mot 300.000?
#23
Model 3 / Sv: Den perfekte hengeren for model 3?
torsdag 23. mai 2019, klokken 00:32
Rart at dette er så vanskelig. Med førerkort klasse B kan du bak en Modell 3 trekke en tilhenger som maksimalt har tillat totalvekt på 910kg.
Med Førerkort klasse BE kan du trekke en tilhenger som maksimalt veier 910kg på kontroll tidspunktet. Eller som man sier på fagspråket: Har aktuell totalvekt på 910kg. Tilhengeren kan ha en tillat på totalvekt på 3500kg, så lenge aktuell totalvekt ikke overskrder 910kg.
Og for orden skyld, en tilhenger på 750kg kan du trekke bak nesten alt uten klasse E, Du kan trekke den bak en 24 tonns lastebil uten klasse CE, bak en 19 tonns buss uten DE og bak en personbil med totalvekt på 3500kg uten BE. Du kan derimot ikke trekke den bak 2CV, Boble og noe Elbiler og Hybrider som ikke kan trekke 750kg
#24
Model 3 / Sv: Egnede hengere?
lørdag 11. mai 2019, klokken 22:56
Her er det 2 svar. Har du Ikke BE sertifikat, menn bare B, så kan tilhengeren maks ha en totalvekt på 910kg Og generelt på klasse B så er det att Bilens totalvekt + hengerens totalvekt må ikke overstige 3500kg og bilen må ha lov til å trekke tilhengeren.
Har du klasse BE så er det tilhengerens aktuelle totalvekt, altså hva den veier i (kontroll) øyeblikket som teller. Du kan altså ha en 2 tonns tilhenger lastet til 910kg aktuell totalvekt og kjøre lovlig.

Fra i fjor høst ble det mulig å nedregistrere en tilhenger uten en masse dokumentasjon fra produsent og å foreta en ombygning. MAO kjøp en brukt 1000kg totalvekt henger, dra på biltilsynet med den og nedregistrer den til 910kg
Jeg har en kjempestor skaphenger (285cm høy, 5 m lang og 1,8m bred og plass til 50 sykkler) med totalvekt på 3000kg. Denne har jeg trukket en del bak en Toyota Corolla jeg hadde. Det så helt på tryne ut, men var lovlig. Egenvekt var 1000kg og bilen kunne trekke 1200kg
#25
Model 3 / Sv: Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3
onsdag 08. mai 2019, klokken 22:27
Mine foreldre venter på en LR som skal komme i Mai. Vi sendte dem en mail i dag om at det var mulig å få HF, så min far var på Tesla butikken her i Bærum, noen timer senere og bestilte hengerfeste. De sa ikke noe om at levering blir utsatt, så vi er litt spent på det.
Egentlig skulle jeg kjøpe deres 3 år gamle Leaf 30Kwh av dem når TM3 ble levert, men nå har både broder'n og jeg overtalt dem(tror vi) til å heller selge deres Mazda CX5, som knapt er i bruk (60k km på 5 år, mot 50k Km på 3 år for Leafen) Med hengerfeste kan de leie/låne en henger som alternativ til stasjonsvogn. For egen del blir nå TM3 SR mer aktuell som alternativ til Leaf, som igjen er det nærmeste vi føler at man kommer til stasjonsvogn.
#26
Jeg fikk 2er feil på rustne bremserør på min Feb 11 modell Miev. Jeg sjekket akkurat med Elbilmekk i Asker, de skulle ha 10950,- for å bytte dem. Dermed blir det å legge opp nye rør ved siden av batterikassa. Men det beste hadde vært å sette de opp på noen bukker og pusse ned rørene og rustbehandle dem, før PKK
#27
Model 3 / Sv: Registreringsnerding
lørdag 30. mars 2019, klokken 22:07
Kan det ha skjedd noe annet sted i automobilens historie, att over 1 promille av landets befolkning har kjøpt samme bilmodell i samme måned?
Sett bort fra enkelte mikro-land
#28
Sitat fra: navyelsen på fredag 08. mars 2019, klokken 14:50
Og der var det offisiellt!
Startpris på Nissan leaf e+ N-Connecta med stort batteri: 356.700 kr

Og med storkunderabatt (f.eks. Agrol) får du vel 9% rabatt på Leaf?
Da er prisen nede på rundt 325.000,-  :)
Kanskje på tide å melde seg inn i Bondelaget da....
Har jeg forstått det riktig, må man være medlem i 1 år før man kan bruke avtalen. Kanskje har prisen gått ned enda mer i løpet av det neste året....
#29
Du virker såpass dedikert at en Trilling faktisk kan være bra nok. Jeg har 10 mil fra Bærum til Hytta ved Sperillen (ved E16) Det går akkurat med vår 8 år gamle Miev, men da kjører jeg som en asket, spesielt opp Sollihøgda. Ofte stopper vi 45min og handler ved Hønefoss og saktelader. Da kan vi kjøre "normalt" uten problemer. Legger du inn en 15 min stopp for hurtiglading på turen, så bør det holde greit. Klarer du å ofre 15 min av ditt liv, hver gang du skal til eller fra hytta, så tror jeg den passer deg bra. Den er også på størrelse med en 106, som du har fra før av. Vi har ladeplass hjemme og lader etter hver tur. Dersom du bor i F.eks Oslo og må bruke offentlige ladeplasser så ser jeg det som en litt tungvindt bil, da den må lades så ofte. Klarer du å skrape samme litt mer penger, så vil en 2013 modell, med 67/68 hk gå 2 mil lenger en 2011/12 modellene med 64hk, pga mer effektiv motor.
#30
Vakum pumpen er det eneste som egentlig har gått i stykker på vår, som har gått nesten 75k og var 8 år i går. Det virker som om dette er et svakt punkt på disse bilene, så med en brukt vil kanskje feilen komme tilbake om noen få år. Elbilmek i Asker bytte den for oss i november, for 4578kr, så da bør den delen holde i ytterligere 7,5 år.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA