Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Surrehue

#1
ID.4 / Sv: Erfaring med +/- ACC
onsdag 26. juli 2023, klokken 12:46
Denne he.. Dr... ser spøkelser på høylys dag, eller altså den ser utrolig mange 90 km/t skilt på E18. Jeg kjørte i helgen fra Sørlandet til Bærum. Fartsgrensen er 110km/t jeg legger meg på 100km/t som er hastigheten til ekspressbussene, for å ikke bruke for mye strøm og da setter jeg cruise controllen på 102km/t Men stadig ser denne dr..... 90km/t skilt og bremser ned, så må jeg sitte og bruke pedalen til den passerer neste 110km/t skilt, før jeg kan sette den på 100 og så 2 små trykk, for å få den opp i 102, men da, som nevnt over, blir det fort både 110 og 120km/t Jeg klarer sjelden å kjøre mer enn 3-4 minutter før den leser feil skilt. Dermed sitter man med hjerte i halsen og er på alerten for neste gang denne finner på noe "rart" Ved avkjørsel til Asker, mot sør står det skilt med 70km/t. Der har den alltid bremset hardt, så må vi sitte å holde på gasspedalen til neste hastighets skilt som er langt oppe i bakken. Nå har de fått reist opp det andre skiltet, som har ligget nede i fler måneder, så sist gang bremset den faktisk ikke opp. Vi har også en 2000 modell VW Caravelle TDI. For 2 uker siden var vi i Falun i Sverige. Dette er en manuell bil uten CC. Det er utrolig at jeg er mer uthvilt etter 42 mil i en 23 år gammel bil, enn 23 mil i en 7mnd gammel bil der alt er automatisk.
Skal det være sånn? Er det noen måte å få skrudd av all denne dritten som de mener at man må ha?
#2
ID.4 / Sv: Garantireparasjon.
lørdag 03. desember 2022, klokken 23:52
Sitat fra: Surrehue på mandag 07. november 2022, klokken 19:11
Hvordan gikk dette? Hvor lenge måtte dere vente på å få bilen tilbake? Hadde dere ID4 lånebil hele tiden?

Vi fikk overlevert vår 174hk Pro 28.10 på Auto E18  i Asker, etter 18 dagers venting fra vi signerte kontrakten. Vi merket, allerede før første hushjørne at det var en ulyd. Var det Klistremerker på vinterdekkene? Var det en basshøytaler bak i bilen som dunket? ubalanse i hjulene? Når vi kom over 40km/t ble lyden borte, så vi valgte å ta den planlagte Sandefjord-Strømstad turen, men hver gang vi kjørte sakte kom "bassen" tilbake. 02.11 var kona innom forhandler og hun valgte å sette igjen bilen. Ikke trengte vi den i helgen og vi har fremdeles nok biler. I dag fikk vi beskjed, av selger, om at motoren må byttes. Ukjent leveringstid på motor.
Da er det en rekke spørsmål som surrer rundt i hue. Er motorer lagervare eller er det av de delene VW har leveringstid på? Hva hvis dette tar måneder? har vi fått mandagsbil? Bør vi be om lånebil? Hva gjør vi..
I dag har vi eid bilen i 36 dager og den har vært akkurat 1 mnd på verksted. Ny motor kom for litt over en uke siden, men det er visst fremdeles noe vibrasjoner i bilen.
Leiebilen er fra Hyre. Det er ett helvete, jeg er drittlei å måtte ta frem telefonen, taste tallene for å åpne den så gå inn på appen vente til det lyser i åpne knappen og trykke på den. Hvis man da bærer på noe, kommer fra rema og har kjøpt en 5-6 småting og 2 melk og derfor har droppet bærepose, så må man stå å knote med alt dette. Hvis man bruker litt tid på å bære inn eller ut, så går startsperre på etter 5 min og da er det frem med telefonen igjen. Dersom man ikke får det til, må man ringe til Hyre for å få hjelp. Ikke så morro når klokken er 06.05 og man skal på jobb, og Hyre åpner klokken 08... Med mindre man er en mobiltelefon zombie, så be om å få leiebil med nøkkel. Leiebilen er så godt som identisk med den vi har, forskjellen er vel fargen og skiluke i baksetet på leiebilen. Det possitive er at vi ikke kjører kilometer på vår egen bil. Jeg har 13mil T/R jobb så nå er det jeg som kjører ID4, når vår egen kommer tilbake må jeg nok tilbake til Leaf'n
#3
ID.4 / Sv: 12v batteri på ID4
torsdag 17. november 2022, klokken 19:22
Hva når bilen bare står og står og ikke kjøres, vil det da tappes? Jeg er redd vår bil kommer til å stå på møller asker i månedsvis i påvente av ny motor.
#4
ID.4 / Sv: Garantireparasjon.
mandag 07. november 2022, klokken 19:11
Hvordan gikk dette? Hvor lenge måtte dere vente på å få bilen tilbake? Hadde dere ID4 lånebil hele tiden?

Vi fikk overlevert vår 174hk Pro 28.10 på Auto E18  i Asker, etter 18 dagers venting fra vi signerte kontrakten. Vi merket, allerede før første hushjørne at det var en ulyd. Var det Klistremerker på vinterdekkene? Var det en basshøytaler bak i bilen som dunket? ubalanse i hjulene? Når vi kom over 40km/t ble lyden borte, så vi valgte å ta den planlagte Sandefjord-Strømstad turen, men hver gang vi kjørte sakte kom "bassen" tilbake. 02.11 var kona innom forhandler og hun valgte å sette igjen bilen. Ikke trengte vi den i helgen og vi har fremdeles nok biler. I dag fikk vi beskjed, av selger, om at motoren må byttes. Ukjent leveringstid på motor.
Da er det en rekke spørsmål som surrer rundt i hue. Er motorer lagervare eller er det av de delene VW har leveringstid på? Hva hvis dette tar måneder? har vi fått mandagsbil? Bør vi be om lånebil? Hva gjør vi..
#5
ID.4 / Sv: Hva kan VW forbedre med ID.4
onsdag 02. november 2022, klokken 22:26
Vi fikk vår levert ut vår 174hk PRO hos Møller i Asker på fredag morgen, vi dro rett av gårde mot Sandefjord og tok fergen til Strømstad. Vi tok med den store 50 liters kompressor kjøleboksen. Sist vi brukte boksen kjølte vi mat og drikke, nå skulle vi holde matvarer fra harryhandel på Nordby, frossen. For å endre innstillingen på boksen må den ha strøm, så kan man bruke knappene til å skru den av og på og øke eller senke temperaturen. Men man får ikke endret temperaturen om man er alene, da bilen stopper og strømmen til ladeboksen skrus av, når man forlater førersetet. Hva med en 5min forsinkelse på sig tenner uttaket i bagasjerommet? Vi var 2, så kona kunne justere boksen når jeg satt i førersetet.
#6
ID. Buzz / Sv: Ladeluke dekkes av skyvedør?
tirsdag 11. oktober 2022, klokken 22:30
Å la skyvedøren dekke tanklokket sluttet VW med i 1972
#7
ID. Buzz / Sv: ID. Buzz Cargo ombygd til bobil?
tirsdag 11. oktober 2022, klokken 22:28
Det finnes jo firmaer i Tyskland og England som bygger camper av Caddy og flere av dem leverer skreddersøm. Men jeg synes Buzz er liten. Ikke minst for kort, med ca 210cm bak forsetene. Om forsetene kan leveres med sving-understell vet jeg ikke, men det vil hjelpe på. Cargo har ca 140cm bredde over hjulbuer. og ca 150-160cm mellom "bakvinduene" Jeg vet at man i Crafter, ikke får godkjent å bytte ut 2 seteren foran med enkelt sete da airbaggen er for 2 seter. Pass derfor på å bestille den med 2 enkeltseter foran om dette blir et alternativ. Norsk varebil kommer med ca8mm finergulv som standard, der kan man skru noe nedi så man kan lage både seng og et ca 20cm dypt skap som dekker det ene "bakvinduet" Et baksete som kan gjøres om til seng vet jeg ikke om noen vil utvikle, så man må nok belage seg på å ha den som 2 seter. Det er jo ikke bare å bolte noe i gulvet, for der er det batterier. Det er fult mulig å dra på 3 ukes camping ferie, men det er litt trangt for 2, jeg ville i alle fall ventet på den lange utgaven. Jeg har ikke sett på taket, men det bør jo være mulig å få limt på ett solcelle panel til et lite batteri for leselys eller PC lading, ellers er det mye fine små griller som bruker gass på "sprayboks" som tar veldig liten plass.
På Møller i Asker har de både Buzz Cargo utstilt og til prøve kjøring, Sikkert flere som også har det, så det er bare å ta en tur.
#8
ID. Buzz / Sv: Demobil Hos Albjerk Bil i Lier
tirsdag 11. oktober 2022, klokken 21:34
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. oktober 2022, klokken 22:34
Sitat fra: Surrehue på torsdag 06. oktober 2022, klokken 20:11
Vi fikk så tatt en prøvetur i den Hvit-gule vi hadde sett utenfor. Prøveturen varte i ca 35 min.

Og hva synes du om bilen etter kjøreturen? Hvar det noe du merket deg spesielt?
Vi satt godt, Stille. God benplass både foran og bak. Med en 3dje seterad er ikke bagasjeplassen noe særlig større en i en Sharan, som den er mer lik i størrelse. Behagelig å kjøre. Når fordøren åpnes går setet bakover og fremover når den lukkes. Den akselererer greit, men ikke som f.eks en GTX. Utrolig trist at ikke baksetene kan taes ut, noe som reduserer anvendeligheten. God svingradius med bakhjulstrekk. Kona som er 160cm hadde litt problem med å rekke ned til pedalene og samtidig sitte høyt nok til å se bakken ikke så veldig langt foran bilen. Hun har ikke det problemet i vår T4 Caravelle. For mer camping bruk vil jeg anbefale varebilen da den har en bredde over hjulbuene som er ca 140cm, mot ca 120cm fra gulv til vindushøyde i personbilen. Bak forsetene er lengden ca 210cm. Når baksetet legges ned (forover) går det noe ned og det er bygd opp et slags ekstra gulv, som gir flatt gulv over baksetene. Det ekstra gulvet er hengslet så det kan løftes opp og man kan legge noe under og man kan, så vidt jeg forstod, ta ekstragulvet ut.
Fornuften tok oss, vi har både en VW LT bobil, en Transporter T3 Campingbil og en T4 Caravelle 8 seter som er fin å campe i, så vi trenger ikke en ny "kassevogn" derimot en ny konebil. Vi tok oss begge litt Tea etter kjøreturen og gikk opp i personbil avd. Der gikk vi litt rundt  mens vi drakk Tea'en Vi kom i snakk med en selger og i går bestilte vi ny konebil. grå met.174hk ID4 Pro med hengerfeste og noe annet utstyr, vinterhjul og 3 års service for 461k Den får vi neste uke.
#9
ID. Buzz / Sv: Demobil Hos Albjerk Bil i Lier
torsdag 06. oktober 2022, klokken 20:11
Vi tok en tur til Møller E18 i Asker i dag, for å se om I.D. Buzz var der, for å ta en kikk. Det stod en hvit og sitrus gul, med skilt og litt foliering, med tekst om at den kunne prøvekjøres. Vi gikk in og ned en etasje til nyttekjøretøy avd. og der stod det en sort. Etter en del kikking og prøve sitting, fikk vi bli med ned i kjelleren, der stod det en helhvit og en hvit og blå, begge varebiler, som vi kikket på. Den hvite og blå skal registreres i morgen. Vi fikk så tatt en prøvetur i den Hvit-gule vi hadde sett utenfor. Prøveturen varte i ca 35 min. Etter oss kom det en familie som hadde bestilt prøve kjøring på forhånd
#10
Tesla Pickup / Sv: Tesla pick-up?
fredag 22. november 2019, klokken 16:17
Å dæven håv øgly dæt iss. Da jeg så dette bildet i dag tidlig måtte jeg sjekke kalenderen, om det var 1 april.
Hadde dette vært en båt fra Nordkapp eller noe så skulle jeg vurdert å like den.
Nei, jeg tror ikke dette er noen bil for meg. Både pga utseende men også størrelse, selv om jeg har alle førerkortklasser.
#11
Har Nissan laget et lite lager rundt om hos forhandlerne, for så å "kuppe" juli? Tesla leverer jo ut i mengder siste måned i kvartalet, men mye mindre de 2 andre månedene.
#12
Sitat fra: Joltus på søndag 30. juni 2019, klokken 11:02
Nei. Som vanlig er det kun Nissan som leverer i det segmentet.
Gjør de? Da 62kwh ble "lansert" i januar så sa de utlevering fra Mai. Når vi nå er ferdige med juni har de levert ut bokstavelig talt en håndfull biler. Men selvfølgelig, det er jo ikke noe vits i å sette ned prisen på biler de knapt klarer å levere.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Ny bil park - råd søkes
søndag 30. juni 2019, klokken 17:06
Egolf, Leaf osv med skiboks laster jo en del, selv om du har et lite hundebur i bagasjerommet.
Men du sier ikke hvor du bor og hvor langt ned på Jylland du skal. Bor du i Østfold og kjører via Øresund og store og lille belt til Kolding så holder ikke en gang en Tesla Model S. Bor du i Brevik, tar fergen fra Langesund og har familie i Ålborg så holder det meste. Dersom det kun er på turene til DK du kommer til å måtte lade, så vil det være en ekstremt god timelønn, de timene dere bruker på hurtiglading.
#14
de 3 siste dagene har jeg sett 16 (2x8stk) per dag Leaf3 bli fraktet nordover fra Drammen. I alle laster har det vært minst en i nye fagevarianter. Faktisk sett flere
Leaf en Model 3
#15
Model 3 / Sv: Lading med vanlig stikkontakt og lang skjøteledning
tirsdag 18. juni 2019, klokken 00:12
Da vi fikk vår Miev, med 16Ah ladekladd, men lader med ca 13Ah, ladet vi den til å begynne med fra en u-jordet kontakt i stuen, eller fra lampen på badet og hadde ledningen ut av vinduet. Etter hvert fikk vi utekontakt utenfor vaskerommet i kjelleren, som går på 16Ah kretsen til tørketrommelen (som vi ikke bruker). Derfra har vi en 20m 3x2,5 ledning rundt huset og opp til der elbilen står. Dette har fungert greit i de 3 årene vi har hatt Miev'en. Nå har opphavet kjøpt Model 3, deres Mazda CX5 skal selges, Vi kjøper deres 30kwh Leaf og de tar tilbake Miev'en. Da får vi ladekladd på 10Ah, så da skulle det ikke bli noe større problem. Hva mine foreldre gjør, med 2 elbiler er en annen ting, men TM3 LR AWD trenger bare lades annen hver uke, dersom de ikke har vært på hytta.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA