Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hans Magne Johansen

#1
e-Golf / Sv: Test av batterikapasitet - spleis?
tirsdag 09. april 2019, klokken 08:58
Er det mulig å teste med vagcom kabel? På en 18 modell.

Sent fra min H8324 via Tapatalk

#2
e-Golf / Sv: Test av batterikapasitet - spleis?
lørdag 06. april 2019, klokken 10:28
Hei
Den testen der skulle jeg ha gjort på den forrige e-golfen 190km som har gått 35000 km som jeg nettopp har selgt, ringte Sulland Bodø. Å de sa at det kostet 8000 kroner å at det skulle ta noen timer.
Å det var jo ikke aktuelt å ta den testen.
Bakgrunn på hvorfor jeg ville ta denne testen er at jeg ikke klarte å kjøre tur retur Fauske Bodø på vinteren som er på ca 105km. Det har sikkert gått men da blir jeg uten varmeapparat.
Men nå har jeg ikke denne bil, å har kjøpt en ny e-golf 300km som har gått 47000km.
Jeg kan godt være med på denne spleiselaget.

MVH
Hans



Sent fra min H8324 via Tapatalk

#3
e-Golf / Sv: Android auto
søndag 31. mars 2019, klokken 16:40
Takk skal du ha, nå har jeg lastet ned å har fått det opp å gå.

Sent fra min H8324 via Tapatalk

#4
e-Golf / Android auto
søndag 31. mars 2019, klokken 14:50
Jeg prøver å koble opp Android auto i min e-golf 18 modell, men det feiler får ikke koplet opp. Har prøvd med 2 telefoner, får samme feilmelding. Er det noen som har klart det? Har også prøvd å installere Android auto, men får beskjed at den ikke er tilgjengelig i Norge.
Det er jo ikke slik at jeg blir å bruke det mye, men det har jo vært artig å få det til.

Sent fra min H8324 via Tapatalk

#5
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Ladestasjon i Sverige
søndag 17. februar 2019, klokken 14:31
Ok jeg har hørt at det er dårlig med ladestasjon i Sverige.
Da blir det E6 nordover.
Takker for svar.

Sent fra min Nokia 7 plus via Tapatalk

#6
Lading i Sverige og Danmark / Ladestasjon i Sverige
søndag 17. februar 2019, klokken 10:15
Hvordan fungerer det i Sverige? Samme som i Norge. Sitter å spekulere om jeg skal kjøre Sverige fra Oslo oppover til Fauske. Er det noen som har gjort det? Muligens kjøp av e-golf 300km.

Sent fra min Nokia 7 plus via Tapatalk

#7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading eller Fleksilading
søndag 04. mars 2018, klokken 19:36
Hei
Takker for svaret som jeg fikk.
Da vet jeg det.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglading eller Fleksilading
søndag 04. mars 2018, klokken 09:17
Hurtiglading eller Fleksilading?
Jeg trenger litt hjelp med å forstå dette.
Jeg har bestandig brukt hurtiglading på e-golfen , for meg så er ordet hurtiglading at det går fort å lade bilen med.
Flekslading? for meg så tror jeg at den bruker lengere tid å lade? eller hva?
Prisen er jo betydeligere lavere på denne type lading.
#9
Turen fra Trondheim til Fauske så er det 640 km, å det ble 10 ladninger til en pris av litt over 1000 kr.
Å all betaling gikk via sms, å det ble dyrere.
I å med at det var så kaldt ute , temperaturen var ikke varmere enn -12 grader på hele turen.
Da ladet jeg 2 til 3 ganger for mye enn å prøve å virkelig teste rekkevidden.
Da har jeg tatt meg en test runde fra Fauske til Tjeldsundet å retur, 450 km totalt
Tok 2 hurtiglading på turen nordover å en på tur sør.
Jeg kunne ha stoppet i Kobbelv Vertshus å ta meg en liten ladepause.
Nå skulle jeg virkelig se om jeg klarte å komme meg hjem på det jeg hadde av strøm på batteriet.
Å da jeg kom hjem så hadde jeg 3km igjen på batteriet, ved 4km så gikk bilen i nødmodus.
Og alt har fungert fint på hele turen.

#10
Nordland elbilforening / Sv: ladestasjoner fra Trondheim og nordover
søndag 25. februar 2018, klokken 08:56
Ladebrikken hadde jeg bestilt , men den var ikke kommet før jeg måtte dra å hente e-golfen.
Han sa til meg om jeg hadde skaffet ladebrikke, så jeg sa nei den var bestilt men ikke kommet.
Så fikk jeg beskjed at lading via sms er dyrere enn via ladebrikke.
Men jeg avtalte med han som jeg kjøpte bilen fra at jeg skulle låne ladebrikken, så jeg kunne bruke den til jeg kom hjem.
Men dessverre så ble den avglemt da jeg kjørte der i fra.
Underveis på tur nordover så ser jeg hvor dyrt dette ble.
Men jeg skulle ha aldri ladet til 100%, men til 85% i å med at ladehastighet går jo ned når man nærmer seg 100%.
Det som jeg forsto er at man betaler for minutter, å at det var dyrere med sms.
Nå har jeg ladebrikken her å den skal jeg teste ut nå som jeg skal kjøre nordover.
Å særlig nå som jeg har brikken å det er feil på ladestasjon så blir jeg å ringe det telefonnummer som står opp ført.
Dekktrykk sjekket ikke jeg da jeg startet tur nordover, men jeg sjekket etter jeg var kommet hjem å det var ok.
2,8 bar skal denne bilen, 2,9-3,0 det går vel fint an å fylle på? Bilen vil jo rulle lettere da.



#11
Nordland elbilforening / Sv: ladestasjoner fra Trondheim og nordover
søndag 18. februar 2018, klokken 08:57
Hallo alle sammen.
E-golfen er en fantastisk bil angrer ikke på at jeg kjøpte den, men jeg var klar over at det var en kort rekkebil som jeg har kjøpt.
Jeg vurderte jo å få den frakta nordover, men jeg tenkte jeg kjøre den nordover for å bli kjent med bilen.
Jeg planla jo godt før jeg satte på flyet til Trondheim, for så å kjøre den nordover.
Men det jeg skulle ha gjort er at jeg skulle ha overnatta på tur.
For jeg kom meg ikke fra Værnes før etter kl  16:30.
Men det var jo etter jeg startet fra Steinkjer, da begynte jeg å tenke at dette kommer til å ta hele natta med kjøring å ladetid for å komme meg hjem.
Jeg kom meg jo hjem.
Jeg vil jo tru at de som driver de ladestasjonene at de har kontroll på ladestasjonene på hvem som er ut  av drift?
Da jeg kjørte nordover så lader jeg via sms, å det var via sms som jeg fikk tilbake fra de at ladestolpen ikke fungerte.
Eg må jo bare innrømme at jeg digger e-golfen gå grunn av at man ikke trenger å starte en forbrenningsmotor, og støynivået.
Å den blir jo primært å i nærkjøring, har i tillegg en dieselbrenner av en Volvo xc70 som jeg har i tillegg.
Og den blir jo brukt mindre fremover nå som jeg har e-golfen.
Jeg ser i appen så kjører jeg i snitt bare 6 km for dagen, å da er jo e-golfen perfekt til den jobben.
Nå vet jeg at dette med hurtiglader så skal jeg ikke lade bilen til 100% , men det gjorde jeg på tur nordover.
Så heretter så blir det bare til 85%.
Jeg har jo planer å ta en test tur til Harstad i begynnelsen av mars, da håper jeg at det ikke blir så kaldt .
Har veldig lyst til å sjekke rekkevidden på bil.
#12
Nordland elbilforening / ladestasjoner fra Trondheim og nordover
søndag 04. februar 2018, klokken 09:46
Hei på dere alle elbil eiere.
Da var det min tur å prøve en elbil, Volkswagen e-golf 2016 gått 29000 km.
Det var spesielt å sette seg inni bil å trykke start å ikke noe lyd av motor, det var veldig godt å ikke høre noe motor som går på tomgang.
Da jeg begynte å kjøre nordover så første stoppen er på Værnes for påfylling av strøm. Fikk full ladet etter en time å ti minutter, satt i bil med varmeapparatet på.
På turen nordover så satte jeg bilen på ECO å den funksjonen brukte jeg helle turen hjem.
Turen var på ca 640 km, og kaldt hele tur veldig kaldt.
Kom til Steinkjer 11km igjen på batteriet, da møtte jeg på første problem med ladestasjonen fikk ikke kontakt med den.
Kjørte til neste da var kontakten som man kopler til knust , rygget til neste alt ok.
Oppladet klart til nye mil på veien , kom til Snåsa rygget til den ene ladestolpen fikk melding at det var feil på den ene.
Men den andre var iorden.
Neste stopp var Trones 14 km igjen på batteriet å -21 koplet til alt ok.
Namskogan neste å lade alt ok.
Å kom til Trofors kopler til å alt ok.
Neste stopp er Korgen, fikk ikke kontakt med den på bensinstasjonen.
Å neste jeg kjørte til er den ved en butikken kopler til å fikk melding at det var feil på den, rygget til neste å den er iorden.
Neste stopp er Mo i Rana alt ok der, + mat inntak.
God å mett så kjørte jeg videre , jeg planla at jeg skulle kjøre til Krokstrand å lade.
Men jeg tok en mellom landing på Storforshei å ladet opp, å kjørte til Krokstrand for ny påfylling.
Og der var det feil på begge ladestoplene, å nå tenkte jeg nå blir det farlig.
Ser på telleren i bil at jeg har strøm til 55 km, sitter å tenker om jeg tør å kjøre over eller ikke.
Jeg tar sjansen, på tur oppover går det greit når jeg er nesten er oppe så har jeg mot vind og snøfokk i veien.
Ser på telleren 30 km igjen til tom, da bestemmer jeg for å slå av alt av forbrukere å går over i ECO+.
Sette bil på cruisekontroll i 80 kilometer halveis over er det nede i 15 km på telleren, jeg kan love det at det ble kaldt i bil ute var det -15.
Og endeilg ser jeg Sørelva på nordsia av saltfjellet da var det værste over.
11 km igjen på telleren, å her ifra å ned til Storjord så er det bare nedover bakke.
Slo på varmeapparate å fikk opp varmen igjen, å bilen ladet seg opp igjen til jeg kom frem.
Å dette var siste hurdiglading før jeg er hjemme.
Dette er min historie om dette med elbil kjøp på vinteren, og jeg planla godt hvor de ladestasjonene lå på veien før jeg satte meg på flyet sørover.
At det var så mye feil på ladestasjonene det hadde jeg ikke trudd.
Men nå er jo denne golfen med 190 km rekkevidde, på vinteren ca 80-100km fant jeg ut da jeg kjørt nordover.
Men eller så er jo bilen perfekt til små kjøring.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA