Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pingle

#361
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
søndag 29. april 2018, klokken 09:47
Sitat fra: chfol på lørdag 28. april 2018, klokken 15:43
Vet ikke om det er nevnt på forumet her, men det er nedtelling på e-tron siden på audi.no til datoen 31. aug

O store ironi: På svensk/engelsk.
Var det ikke noe om at de fleste elbilene som selges i Sverige, eksporteres til Norge så snart subsidiene er innkassert?
#362
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
lørdag 28. april 2018, klokken 12:57
Sitat fra: TeleTor1 på fredag 27. april 2018, klokken 14:01
Din plass I køen 4XXX hos Møller bil Minde. Mon tro når bilen blir levert... høsten 2019?

Vi må regne med 5000 biler i måneden når de får samlebåndet igang.
Da blir det neppe vesentlig forskjell mellom leveranse på min etron og din - og jeg har reservasjon 26xx.
Med mindre de da "tar en Tesla" i automatiseringsiver.
#363
Audi e-tron / Sv: Audi E-tron med rekkeviddeoppgradering via app?
fredag 27. april 2018, klokken 10:44
Sitat fra: Balle Klorin på torsdag 26. april 2018, klokken 15:17
Dette er hva Audi-sjef Rupert Stadler sa under den årlige pressekonferansen forrige måned.

- "[...]Our first fully electric series-produced model is the first Audi with functions on demand. This means that customers can continually adapt their cars to their individual needs even after delivery. They can book the new functions for example with regard to lights, driver-assistance systems and infotainment – flexibly and conveniently using the myAudi app."

On demand: programmer, film og annet jeg kan, eller lar være å, laste ned om jeg trenger det.
Lys? Batteristørrelse? infotainment (utover filmer og musikk)?
Bortsett fra "forståelsen" som jeg uttrykker over for at de tilpasser seg til et [¤%#&*] tøvete regelverk, har jeg svært vanskelig for å forstå rasjonalet bak å selge en bil med batterier, høyttalere, lys og tilsvarende, for så å leie ut bruken.

En forretningsmodell der utstyr medfølger, men ikke brukes, er ressursmessig og miljømessig meningsløst - selv om det mest praktiske av robotikkgrunner er å lage biler der kun farve på eksteriør og seter varierer, og der man betaler for å låse opp funksjoner.

Jeg håper at jeg misforstår Audi her.
#364
Audi e-tron / Sv: Bagasjerom foran?
torsdag 26. april 2018, klokken 11:23
Pent bilde.
Om dette er større enn for iPace får lanseringen vise (videoen kan hinte om litt større plass).
Praktisk betyr det at kabler, spylervæske, og ev noe verktøy får plass. Rask adgang til skitne bilgreier er alltids kjekt, selv om jeg skulle ønske jeg fikk plass til en storsekk foran.
#365
Audi e-tron / Sv: Audi E-tron med rekkeviddeoppgradering via app?
torsdag 26. april 2018, klokken 11:06
Sitat fra: stefse på tirsdag 24. april 2018, klokken 18:24
Ser man bort fra evt. politikk så er dette et merkelig konsept.

Og politikk skal man ikke se bort fra her.
I Norge har vi våre regler som ikke gjør dette logisk, men om man kan starte under Tysklands magiske grense (støtte opp til 60k euro før moms), og selge bilen betydelig billigere av den grunn, kan Pølse-Fritz synes det er greit å betale leie eller oppgradering av batteriet, etter behov.
Gapet fra 80k euro ned til 60k, dekkes av 19% moms, 4000 euro og drøyt 3000 euro i leie.
Anta 100 euro per dag, ev 200 euro per uke, for full kapasitet (500 km vs 400 km), og jeg hadde vært svært glad for å betale det visse uker i året (Kommer HELT frem, uten pause, ev med kun nødvendigste småbarnspausene).
Betalingsviljen min er i alle fall god om alternativet er å legge hele familien inn på hotell/camping, eller å stå lenge i kø bak de andre i påsken (pølse-Fritz vil nok heller si ferieutfarten).
Uansett: Jeg ville valgt en slik løsning om det var sannsynlig at jeg ville ha svidd av mer enn 4000 euro innen ti år, og mindre sannsynlig at jeg ville svidd av 8000 euro, og jeg og VAG ville dermed begge tjent på dette.

Om dette er en fornuftig politikk får andre diskutere. VAG og andre bilprodusenter har allerede tidligere vist en betydelig evne til å tilpasse seg politikk og regler, så om de tilpasser seg også denne merkelige regelen vil ikke være rart (jf dieselgate, men også "lovlig tilpasning" ifm testene).
#366
Sitat fra: Ulle på lørdag 21. april 2018, klokken 22:08
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 21. april 2018, klokken 20:58
Et WLTP-forbruk på nærmere 25 kw/100km er katastrofalt dårlig. Med mindre "over 400"  betyr nesten 500 har ikke Audi gjort hjemmeleksen sin på batteristyring,aerodynamikk eller generell effektivitet.

Enig, det er for dårlig. Model X100d har 565 nedc/475 epa, ipace 543 nedc/480 wltp. Justerer man til 95kwh batteri blir tallene for «x95d» 537 nedc/451 epa og ipace 573 nedc/507 wltp. Så da ligger e-tron an til å bli dårligst i klassen.
Pen oppstilling og utregning, viser at jag har gjort en god jobb.
Om forskjellene er reelle, antyder vel det at jag og tesla (med høyde nær den til en kassevogn) har gjort jobben fra bunnen, fra elbilstrukturen og opp, mens Audi har laget en mer konvensjonell bil, inkl std panser.
Og en fullblods SUV flytter mye luft.

Håper bare at "over 400" betyr nær 500 for Audis del.
En annen mulighet er selvfølgelig at det er en utgave med mindre batteri/mulighet for å leie ekstra kapasitetsom starter på 400 km,  og at Audi utover det har gjort jobben.
#367
Jo, det blir greit med kjapp lading hjemme, men dessverre har ingen av mine trofaste ferieverter planer om å installere elbilkobtakt. Derimot kan vi håpe på et motorladerstikk på 16A. Med10A og 12t til disp får man 28 kWh, med 16A får man 44 kWh, om man starter lavt.
Om de da også får 25%ekstra rekkevidde med ipace per kWh (95 kWh når 400km for e-tron og 90 kWh når 400km for Ipace), nærmer de seg dobbelt så stor rekkevidde per overnatting/ladetime i stikk-kontakt.

Om vi får tilgang til 16A på hoteller ol nedover i Europa er uvisst (og jeg har sett de pluggene jeg ville nølt med å plugge en hårtørrer i), men en ekstra km per kWh er kjekt å få.
#369
Sitat fra: knut.aulie på fredag 20. april 2018, klokken 20:43
Sitat fra: Lepet65 på fredag 20. april 2018, klokken 18:03
Kommer stadigvekk nyheter, her snakker de om offisiell rekkevidde på Over 400 km WLTP.

https://electrek.co/2018/04/20/audi-e-tron-quattro-realistic-range-of-250-miles-faraday-cage/
Ikke helt på linje med I-Pace som har 480 km WLTP med 90 kWh batteri

Blir ganske close race på langtur med 0-80 på 30 minutter med E-tron og 40 minutter med I-Pace

2,3 kW maks ladehastighet for e-tron på "lånekontakter" må vel også inn i mitt regnestykke.

Enten er det MYE over 400 km realistisk rekkevidde, eller så vinner Jag feriereise-rekkevidderegnestykket mitt.
Før jeg tenker på hva betydelig taklast gjør med forbruket til begge.
#370
Audi e-tron / Sv: Batterivarmer?
torsdag 19. april 2018, klokken 09:42
Enig i at dette er et svært viktig spørsmål.
Påstanden til audi om 100,1% ladekapasitet ved 35 minusgrader kan være lovende
(150,15kW, https://www.audi-mediacenter.com/en/audimediatv/video/polarlights-audi-e-tron-prototype-4070).
#371
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
onsdag 18. april 2018, klokken 13:08
Kan vi ta det som et hint om at det betyr at de bruker varmepumpen sin til å varme opp batteriet også, slik at vi som kosekjører langturer og lader i 35 blå også kan få fulladet batteri?
#372
i-Pace / Sv: Video av Jaguar iPace
tirsdag 17. april 2018, klokken 20:15
Generelt inntrykk fra teknologinyheter er "her er noe nytt og spennende" ved lanseringen, og en endelig test når de får ting i hendene. Førstnevnte er en appetittvekker, sistnevnte mer pluss og minus.
Jeg regner med at de gjør det med fin balanse mellom interessen til produsentene og faglig integritet. Det betyr at det de forteller av harde fakta ved lansering er å stole på. Alternativet er å forsvunne fra bransjen fordi de driver juks.
Negative harde fakta kan vente til senere.
Akkurat hvor god bilen er å kjøre er subjektivt, design likeså, mens oppvarming av batteriet via varmepumpe for å opprettholde rekkevidde, bør være troverdig.
Og jeg liker det jeg nå kan vite om bilen. Den prøvekjøres før blindkjøp av etron er aktuelt.
#373
i-Pace / Sv: Video av Jaguar iPace
mandag 16. april 2018, klokken 16:57
Av og til føltes det som godt betalt reklame.
Uansett styrker det følelsen min av et svært godt alternativ til etron.
Audi kan ikke være like dyre og like små uten å komme med et stort fortrinn for at ikke jeg ender med en kattepus
#374
i-Pace / Sv: Batterileverandør til Jaguar I-pace
torsdag 12. april 2018, klokken 21:25
Trivelig utsagn, men jeg blir mer imponert hvis de følger det opp med å gi klasseledende garanti på batteriet   ;)
#375
Audi e-tron / Sv: Batterivarmer?
tirsdag 10. april 2018, klokken 18:33
Halvoffisielle utspill er det vel jaguar som dfiver med. Møller bruker å holde munn mellom lanseringene, og så la selgerne slippe en sur fis av og til, som (forhåpentligvis) kan dementeres når det kommer til pressekonferansen.
Eks at en på billigste Audi kan leie batterikapasitet per dag på app, som i mine ører høres ut som "dette er kredittkjøp".
Egentlig burde vi hatt ett forum på audi: ting vi lurer på og som møller ikke "kan" svare på. Den listen blir lang
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA