Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pingle

#31
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
søndag 17. november 2019, klokken 00:18
Sitat fra: Enlace på lørdag 16. november 2019, klokken 22:26
First Edition med 4x4 har dårlig rekkevidde. Ca 434 km etter Epa måling. Legg til minusgrader og Suv luftmotstand så er maks kjørelengde i 100 km ca. 360 km. Sikkert en velutyrt bil for våre forhold. På kjørelengde med min Ampera. Betydelig mindre km enn min mod 3.
1) Ampera-e har 423 km wltp - som er betydelig mindre enn 434 km EPA (som er mer virkelighetsnært.
2) First edition har 270 mi, mod 3 har 322 mi - altså drøyt 80 km lenger. AKA knapt 20% lenger.
3) Tap av rekkevidde når man gir flat pedal gjelder for alle biltyper. Nå er kanskje rullemotstand en større del av forbruket for Tesla enn for Ford, og luftmotstand tilsvarende viktigere faktor for forbruket for Ford.
Jeg ville bekymret meg mer for saltsørpe og økt rullemotstand mer enn tap av kjørelengde på grunn av høy hastighet på mine trakter.
Alt avhenger av tilgang til lading og kjørerute. Med over 400 km realistisk rekkevidde krever både mavesekk og blære pause før bilen gjør det. Kjører man Autobahn, kan det bli i overkant hyppige pauser.
#32
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
lørdag 16. november 2019, klokken 08:05
For de som vil se på lekkasjen:
https://www.macheforum.com/site/threads/discovered-2021-mustang-mach-e-official-page-w-pricing-models-specs-video-etc.49/

Iflg den er det frunk på 4.8 cu ft, dvs 136 l. Siden ford har tatt ned lenken er ikke all info på siden, men noe om pris og utstyrsnivå er det.
Samt en del bilder.
#33
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
fredag 15. november 2019, klokken 18:52
Sitat fra: batterimannen på fredag 15. november 2019, klokken 18:28
Sitat fra: Pingle på fredag 15. november 2019, klokken 18:11
821 liter bagasjerom, om vi skal tro side3--lenken lenger opp.

Regnet etter amerikansk måte. Så ikke sammenliknbart med bagasjeromsvolum vi er vant med i Europa.
Fullt mulig dette blir epler og pærer, også med europeisk målemetode.

Med last til taket-måling (og mtp sikkerhet) er det viktig med sikring over seterygg bak.
Hva som går over seterygg avhenger av om man har en stor stasjonsvognboks, om den er avrundet som ipace eller om den er enda mer avrundet, som teslas modeller.
Og for praktisk bruk er det ikke uvesentlig om de regner inn de literne med vann som går under lokket i bagasjerommet.
Slik jeg ser bildene er det i alle fall god avrunding i bakkant, som en god elbil bør ha.

Om det blir "plass til hele jaktlaget med bagasje uten at hunden må lyde ordren dekk helt til fjells"  får vi neppe svar på mandag morgen, med mindre de gir oss tegninger med mål som viser at bare pyntebikkjer får plass i bilen.
#34
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
fredag 15. november 2019, klokken 18:11
Sitat fra: Chimp på fredag 15. november 2019, klokken 17:09
er det kommet noen antatte dimensjoner på mache e?
821 liter bagasjerom, om vi skal tro side3--lenken lenger opp.
#35
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
onsdag 06. november 2019, klokken 14:30
Sitat fra: Stig O på tirsdag 05. november 2019, klokken 12:39
Da vises en elektrifisert Mustang på SEMA utstillingen i morgen. Ikke Mach E, men en hybrid på Shelby modellen. Kanskje noen nye design elementer på interiør og eksteriør som tas med over til Mach E ?
Helelektrisk: https://electrek.co/2019/11/05/ford-all-electric-900hp-mustang-lithium-at-sema/
og pen (men ikke den vi venter på):
#36
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
onsdag 06. november 2019, klokken 14:22
Sitat fra: Chimp på onsdag 06. november 2019, klokken 09:39
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 05. november 2019, klokken 12:41
Fikk e-post 11:03 om registrering for visning. Er delvis interessert i bilen og bor i Bærum og jobber i Oslo, så hadde ikke vært noe problem å kommet seg på en visning. Men jeg legger ikke ned noe tid på en bil før pris og komplette specs foreligger. Følger også med på Vision iV/ID.4 og Model Y, så pris og specs mot hverandre blir viktig.

Samme her. Ser ikke noe poeng i å bruke et par timer på å se på en bil på den måten , bildene dukker opp på nett uansett :) Meg om det.

Ikke helt enig - noe kan man da lære.

På Etron-visning fikk jeg og fruen noen aha-opplevelser etter å ha sett hva det var plass til i bagasjerommet når hundeburet var på plass (nær ingenting), og siste spiker ble satt inn i kisten da jeg fant ut at setebeltefestene i midten gnagde i begge skinkene.
Både setebredde og bagasjevolum skulle egentlig være stort nok, men vi venter fortsatt på noe som er litt mer hensiktsmessig.

Når det er sagt, er jeg veldig takknemlig om noen tar gode bilder, måler over i bagasjerom og mellom setebeltefester osv - vi som bor et stykke unna kan ellers bare reservere og angre.
#37
EQV - Vito Electric / Sv: Artikkel om EQV-konsept
fredag 30. august 2019, klokken 19:41
Litt mer oppdatert:
https://www.tek.no/artikler/mercedes-benz-viser-eqv-en-helelektrisk-folkefrakter/472051
Pluss: ikke så pimpet som i broom-artikkelen. Greit batteri (90 netto).
Minus: forhjulsdrift, beskjeden motorisering og 110 kw lading
Når de heller ikke vet noe om avgifter, er vel det et hint om at den ikke er rett rundt hjørnet. Det er ikke sikkert at denne er bedre valg enn vw buzz.
#38
i-Pace / Sv: Mange i-Pace på finn.no
mandag 22. juli 2019, klokken 18:36
Sitat fra: JPM på mandag 22. juli 2019, klokken 11:02
I-Pace er en dyr bil, så ikke rart om den blir liggende litt lengre dersom folk blir litt "grådige". Tror heller ikke det hjelper de som skal selge, at forhandlere kjører kampanjer med 0,99% rente og "Nordic pakke" med i prisen.
Jeg ville i alle fall kjøpt ny bil pt.
Både etron og ipace på finn ser ut til å ha noen få gullkorn, og en hel del flippinger som innebærer at kjøperen betaler for tabben til selger.
For meg har det verdi å sette sammen den pakken jeg vil, og 50000 for å bli andre eier og få med utstyr til 80000  er ikke en god avtale, og særlig ikke om det utstyret er (bokstavelig talt) jåleri som jeg ikke synes er pent.
Og da snakker jeg etron mer enn ipace; ipace er jevnt over mer logisk/forståelig utstyrt.
#39
i-Pace / Sv: Mange i-Pace på finn.no
lørdag 29. juni 2019, klokken 10:14
Sitter godt på piggtrådgjerdet.
Eller kjøper brukt ipace eller smurfeblå etron om det ikke kommer noe bedre i høst.
Har sett smurfeblå etron under 800; mye dyrere ny. Ellers holder etron seg godt, og da er greit prisede brukte ipace beste elbilkjøp.
Om det ikke er noe jeg har oversett med siste kampanjen til Jaguar ;)
#40
i-Pace / Sv: Mange i-Pace på finn.no
lørdag 29. juni 2019, klokken 08:48
Sitat fra: Crown på fredag 28. juni 2019, klokken 08:52
Sitat fra: olavxxx på torsdag 27. juni 2019, klokken 23:04
Jeg tror det blir massive prisras på iPace og eTron når større refresh av S og X kommer (antageligvis til høsten). Det er på vei S og X nå med Model 3 motorteknologi, men native CCS på S og X mangler fremdeles.

Så hadde jeg hatt S, X, eTron eller iPace til salgs, ville jeg kvittet meg med den før høsten/vinteren.

Det er nok ikke mangel på rekkevidde, gadgets eller motorteknologi som gjør at folk kjøper e-tron eller i-Pace fremfor X og S, så med mindre de gjør noe med selve bilen ellers så tror jeg ikke det har så mye å si på det forholdet.
Kommer Tesla  med mulighet for både takstativ og hengerfeste etter facelift x/s, er det bare byggekvalitet og lang ventetid på verksted som holder meg unna. Om ikke de tar en tm3 i interiørdesign.
#41
i-Pace / Sv: Mange i-Pace på finn.no
fredag 28. juni 2019, klokken 00:17
Litt usikker på om tesla er direkte konkurrenter med ipace, enten det er tm3 eller tms/x. Ipace legger seg dels mellom mtp størrelse, samtidig som de var de første med både takboks og hengerfeste.
Da ville jeg vært mer spent på ny "nordisk pakke" som gjør at ipace s skrapt blir vanskelig å selge brukt.
#42
i-Pace / Sv: Salget har stoppet opp !
mandag 04. mars 2019, klokken 19:23
Vil vel si at det er alt annet enn salgsstopp når enkelte betaler mer for halvny bil andre har konfigurert enn hva det koster å sette opp den samme bilen selv hos Jaguar.
Skal jeg kjøpe, setter jeg opp bilen selv, om ikke jeg er sikker på å sitte igjen med mye mer bil per krone og gjenværende leveår enn om jeg kjøper nytt.

Ekstra betalt for bil nå (som kanskje har brukt opp 8 mnd garantitid) i stedet for egenkonfig om fire måneder, tyder på at noen har mye mer penger enn tid. Og at det fortsatt er mange som vil ha en ipace der ute.
#43
i-Pace / Sv: Salget har stoppet opp !
mandag 18. februar 2019, klokken 12:31
"Bestill nå, få i juni" tyder vel på at salget ikke har stoppet opp, men at de har en sånn noenlunde balanse mellom salg og leveranse.
Om de kjører på med 0%-kampanje på billån i USA fordi salget stopper opp for i-pace (som er teorien i artikkelen), ser det ut til at de kjører samme kampanje på øvrige -pacer også (f-pace og e-pace).
https://www.jaguarusa.com/current-offers/index.html

Ser ut til at Electrek har kokt suppe på en tynn spiker.
#44
XJ sedan electric / Sv: Enda en elbil: Jaguar XJ
mandag 18. februar 2019, klokken 08:19
Må innrømme at jeg liker tanken på en elektrisk Jag som er stor nok, uavhengig av betegnelsen. Det er også trivelig å lese at den XJ som er på vei, er et stort skritt frem.
Mulig at jeg er halvblind, men jeg klarer dessverre ikke å lese ut av artiklene at xj blir elektrisk (eller at den ikke blir det), bare at Ian Callum liker å lage elektriske biler. 
#45
XJ sedan electric / Sv: Enda en elbil: Jaguar XJ
lørdag 16. februar 2019, klokken 10:39
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA