Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pingle

#16
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq i media / Nyheter om Enyaq
tirsdag 04. februar 2020, klokken 09:10
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 05:46
Sitat fra: lirekassa på mandag 03. februar 2020, klokken 23:02
Har noen hørt noe mer om når eksakt journalistene skulle få prøvekjøre denne? Håper det drysser noen flere detaljer samtidig, selv om bilen vil være kamuflert.

Eneste nye informasjon fra Skoda er at de har en tegnekonkurranse for barn, hvor du kan vinne en sykkel. Du kan si til et barn under 12 år at du venter på en elektrisk familiebil fra Skoda og be barnet om å tegne bilen. Da kan du vinne en sykkel....  :o


Tynt med info når du må få foreldrene til å selge inn bilen overfor ungene, og så be dem tegne hvordan de tror den ser ut.

Jeg ser for meg mine små:
"Hvorfor Skoda når du kan gå da"
"- eller ...vinne en sykkel?"
"Pappa, vi vant. Er bilen bedre enn sykkelen?"
#17
Lexus UX300E / Sv: Lexus UX300e
mandag 27. januar 2020, klokken 06:55
Sitat fra: sylwester på onsdag 01. januar 2020, klokken 20:58
Det virker som om denne bilen har vært planlagt en god stund og bærer preg av at den ikke har fulgt med i timen.
Hvis det virkelig er NEDC betyr det ~280km WLTP. Siden batteriet er 54kWh betyr det at den bruker mer strøm, som en e-tron.
Med kun 50kW hurtiglading vil den bli tregere i snitt enn en 40kWh Leaf.

Hadde jeg vært stinn hadde jeg ikke gått for en Lexus, men heller vurdert en av bilen med over 80kWh batteri og 150kW-lademulighet. Tesla, Jaguar i-pace eller Audi e-tron.
Litt usikker på hvordan 400 km nedc blir 280 wltp.
For Audi etrons del ble vel 500 km nedc til drøyt 400 wltp. Om man går ut fra samme omregning havner man på 320 km wltp her.

Hvorfor man absolutt skal velge lexus med så mange i samme pris-plass og rekkeviddesegment, er jeg usikker på, den legger seg på samme pris som ampera og en del andre
#18
Sitat fra: kodax på tirsdag 10. desember 2019, klokken 14:45
Sitatstøtte må ha en insentiveffekt, den må altså føre til at noe skjer som ikke ville skjedd uten støtten. Støtten må også være proporsjonal. Det vil si at staten ikke kan gi mer støtte enn det som er nødvendig for å oppnå den tilsiktede effekten
https://www.elbil24.no/nyheter/kan-bli-en-prisbombe-fra-2021/71900239

Norge som har såpass mange elbiler vil altså kunne ha større problemer med å få gjennomslag for argumenter enn andre land med mindre elbil-andel.
Vi har allerede en skattemodell som er tilpasset hybrider med kort rekkevidde, og gir dårlige løsninger.

Skulle jeg valgt bil etter hode og lommebok, uten tanke for miljøet, får jeg ikke mest bil for pengene ved å kjøpe elbil, men ved å kjøpe fossil (med eller uten hybrid; hybrid med ledning er jo gunstig, da...).

Og nåværende modell er dårlig tilpasset EØS, som mye annet. Dette kunne jo ha vært løst enkelt for mange år siden:
- Null moms på bil (ev moms og bunnfradrag).
- CO2-avgift basert på EPA - eller helst enda mer realistisk målemetode (50% småkjøring opptil 50 km, 50% Oslo-Trondheim?).
- Moms på ekstrautstyr osv bør ikke være noe til hinder for slik modell.

Problemet er at moms er "bra" som misunnelsesavgift, i likhet med hestekraftavgift og vektavgift.

I en litt mer ideell verden burde 100% utslippsfrie biler vært et godt argument overfor ESA. Dessverre er det mye gammel bilindustri i gangene i EU, slik at elbiler kan 
#19
Skoda ENYAQ / Sv: Reservasjon Skoda Vision iV
lørdag 07. desember 2019, klokken 11:38
Sitat fra: knut.aulie på fredag 06. desember 2019, klokken 15:43
Sitat fra: Guleböj på fredag 06. desember 2019, klokken 13:03
Uavhengig av det tror og håper jeg at bagasjeplassen blir bedre på Vision iV kontra Mach-e
Tviler litt på det siden Mach E har ganske stor frunk og der iV evt er større vil være over seterygghøyden pga SUV og ikke coupe form, så sabler en avhengig av bagasjevegg/nett.
Skoda vs ford:
Lengde: 4656 vs 4712
Bredde 1926 vs 1881
Høyde: 1613 vs 1597.
Bagasjevolum: Skoda 515 l for konsept=coupe (iflg Skoda.no; andre angir 550l), Ford 402l +frunk, drøyt 500l totalt (fant ikke tallet på ford.no).
Langt panser på ellers relativt like store biler forklarer større bagasjerom bak på Skoda.
Avrunding bak på coupe kan gjøre at 550l er realistisk på suv-utgaven (sml etron vs etron sportback).
Last til taket er antagelig beste grunn til suv, mens rekkevidden nok er godt argument for coupe, om man ikke skal ha med hund eller overlaste til ferie; vag pleier være gode på sikkerhetsnett.
#20
Skoda ENYAQ / Sv: Reservasjon Skoda Vision iV
lørdag 07. desember 2019, klokken 11:00
Sitat fra: knut.aulie på fredag 06. desember 2019, klokken 15:43
Sitat fra: Guleböj på fredag 06. desember 2019, klokken 13:03
Uavhengig av det tror og håper jeg at bagasjeplassen blir bedre på Vision iV kontra Mach-e
Tviler litt på det siden Mach E har ganske stor frunk og der iV evt er større vil være over seterygghøyden pga SUV og ikke coupe form, så sabler en avhengig av bagasjevegg/nett.
Skoda vs ford:
Lengde: 4656 vs 4712
Bredde 1926 vs 1881
Høyde: 1613 vs 1597.
Bagasjevolum: Skoda 515 l for konsept=coupe (iflg Skoda.no; andre angir 550l), Ford 402l +frunk, drøyt 500l totalt (fant ikke tallet på ford.no).
Avrunding bak på coupe kan gjøre at 550l er realistisk på suv-utgaven (sml etron vs etron sportback).
Last til taket er antagelig beste grunn til suv, mens rekkevidden nok er godt argument for coupe, om man ikke skal ha med hund eller overlaste til ferie; vag pleier være gode på sikkerhetsnett.
#21
Sitat fra: Ledam på fredag 06. desember 2019, klokken 23:40
Men de klarer ikke å vise hvordan bilen ser ut, og de kan heller ikke si når folk kan kjøpe bilen. Da kan de vel heller ikke invitere folk til å reservere bilen.
Det er vel dessverre slik elbilverden er her til lands.
Har bestilt model y. Har ikke sett den. Mens Skoda har vist frem et konsept med antall liter bagasjerom for konsept (coupe), vet jeg bare antall kubikkfot opp til taket på tesla model y, og har et virkelighetsfjernt håp om takstativ. Og bestillingsprisen min endres med dollarkurs.

Jeg holder en knapp på at Skoda her prøvde å snike foran id4 i køen for presentasjon/posisjon i et viktig marked, mens storebror kremtet og sa at det kom ikke på tale. I den grad jeg kan gjette på hva som skjer i vag-systemet.
#22
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 05. desember 2019, klokken 07:25
Bigdrago: ser den men den blir markedsført som en SUV :+1:
Som det står lenger opp i tråden, er det to utgaver. Coupe, som på konseptet/bildene og suv, som er mer stv variant. Som etron vs etron sportsback, antar jeg. Crozz/id4 skal kjøre samme opplegget.
#23
Lexus UX300E / Sv: Lexus UX300e
onsdag 04. desember 2019, klokken 22:31
Det er ikke min tekopp, siden jeg ønsker meg en komplett elbil for familien.
Likevel kan jeg se en målgruppe eller to.
Pendlerbil, for de som kjører Hamar/Gjøvik til Oslo daglig, eller tilsvarende.
Voksne uten barn som sjelden skal mer enn 300 km på en dag.

Skulle jeg velge mellom Leaf og denne til pendling, ville valget vært klart.

Edit: Hadde bare ikke Toyota stått på Trumps side mot miljøkrav for biler.
#24
EQV - Vito Electric / Sv: Artikkel om EQV-konsept
fredag 29. november 2019, klokken 08:24
Info fra Mercedes:
27,0 kWt/100 km. Fortsatt 90 kWt batteri, fortsatt 405 NEDC; kan 27,0 kWt/100km være WLTP-tall? I så fall gir det 333 km WLTP-rekkevidde.

https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/models/v-class/v-class-447/eqv/labeling.module.html
#25
Sitat fra: tromsø på tirsdag 19. november 2019, klokken 18:03
Jaha, etter at den seneste nye elbilen, Fords Mach E også viste seg være rimelig ubrukelig som familiebil i Norge så er nå trykket på Vision og ID 4 ennå større! Håper virkelig de leverer på bagasjevolum, taklast, tilhenger, skiluke etc!

Ville sagt det motsatt: Om likheten mellom Tesla mod Y og Ford Mach-E er så store som det ser ut til, og Tesla som vanlig leverer med to av tre: bagasjerom, hengerfeste eller mulighet til taklast -
så skal Skoda lytte svært dårlig til sitt største elbilmarked for å kløne det til.

Det er minst et par hundre tusen fra Vision iv opp til (ipace og) etron, som er de eneste som har levert noenlunde på firepunktslisten din (og min).
#26
Model Y / Sv: Bagasjeplass i Model Y
tirsdag 19. november 2019, klokken 18:27
Sitat fra: andy99 på fredag 18. oktober 2019, klokken 12:37
Tror nok det enkleste er å sammenligne med andre biler i forhold til bagasjeplass med 2 seterad lagt ned. Tviler sterkt på at bagasjeplassen vil bli så mye som 750-920 liter med 2 rad oppe. Tipper et sted mellom 500-700 liter, da opptil hatthylle/trekk som er offisielle mål. Model 3 har tross alt kun ca 350 liter eks frunk. (noen har også regnet ut ca 1217 liter totalt for model 3 med seter nede inkl frunk)
https://cleantechnica.com/2019/03/11/who-needs-the-model-y-how-does-tesla-model-3-cargo-space-compare-to-a-mercedes-benz-crossovers-cargo-space/

For sammenligning seter oppe/nede: XC60 har 505/1792 liter, tiguan 615/1860 liter, Kodiaq 720/2065 liter, X6 750/1690 liter

Litt mer oppdatert sammenligning: mach-e vs model Y
Volum bak 1. seterad målt på amerikansk måte (til taket) var 59.6 cubic feet   (1687 l) og bak 2. seterad var 29 cu ft (821 l) for Ford mach-e.
Tilsvarende var volum bak 1. seterad 66 cubic feet for model Y (1869 l).
Siden Ford Mach-E endte med "europeisk bagasjeromsvolum" på 402 l, og omrissene ikke er veldig forskjellige, er det vel optimistisk å regne med "europeisk bagasjeromsvolum" bak som er høyere enn ipace og etron.

Kanskje er det også for optimistisk å håpe at man får like store bagasjeromsvolum som disse?
(illustrasjon: https://ww.electrek.co/2019/11/17/great-artists-steal-why-fords-mustang-mach-e-was-inspired-by-tesla-in-all-the-right-ways/)
#27
Sitat fra: Sandvika på lørdag 16. november 2019, klokken 20:51
Sitat fra: tornaldo på lørdag 16. november 2019, klokken 19:49
Mulig de distanser seg noe, men likevel er det mye likhet i hovedlinjene/design av interiør/dashbord på konseptutgaven av Vision iV og den nye Octavia. Jeg for min del håper de ikke går for noe alt for futuristisk, men forblir middels konservative. Egentlig ikke redd for det.
Da kan du få kjøpe Audi e-tron,   ;)

Etter å ha sett bildene fra Ford, virker det som konseptbildene til Skoda passer rett inn i tidsbildet nå, og er ikke "futuristisk". Når det er sagt, kunne jeg levd godt med "konservativt" interiør, og eksteriøret fra vision-konseptet. Jeg er ikke sikker på at forsikringsselskapet mitt tar regningen om ungene "kommer borti" en stor skjerm slik at den løsner. 
#28
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
mandag 18. november 2019, klokken 07:39
Sitat fra: Redgarden på mandag 18. november 2019, klokken 07:31
Ikke mulighet for takstativ og maks 30 kg (!) på hengerfestet er jo fullstendig dealbreaker... Sykkelstativet alene veier jo 25 kg. Eller har jeg misforstått noe?
Tror det er lov med sykkelstativ uansett så lenge man har lov til å ha feste. Spørs bare hva Ford sier om garanti.
Null taklast er bare trist.
#29
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
mandag 18. november 2019, klokken 07:32
Sitat fra: batterimannen på mandag 18. november 2019, klokken 07:07
402 l var langt fra de 800 en del trodde fra de amerikanske spesifikasjonene. First edition fra 600 høvdinger. Konaen vår har 330 l...

Blir ingen reservasjon på meg.
Everything is bigger over there :angel:
Står over, selv om bilen er lekker.
#30
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
søndag 17. november 2019, klokken 16:01
136 l frunk+821 l (amerikansk mål) bagasjeplass bak baksetene.

https://electrek.co/2019/11/14/ford-mach-e-pricing-specs-leaked/

Ser fra bildene til Batterimannen ut til at det er mye plass over seteryggen - og ikke veldig mye under. Det kan vel knapt være noe større enn ipace i den der?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA