Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vegar Beider

#181
Audi e-tron / Sv: Pris!
torsdag 08. februar 2018, klokken 21:53
Sitat fra: samotholt på torsdag 08. februar 2018, klokken 20:24
Som eksempler kan man jo se på andre elbiler. E-golf ønsker ikke VAG/forhandlere å selge i Tyskland. i3 ønsker ikke BMW å selge over dammen/Canada (iflg. Model 3 Owners Club). Bolt/Ampera-e?

Dette kan ikke sammenlignes. e-Golf er en "compliance car". Den selges stort sett bare i Norge, den er ikke særlig interessant andre steder. Det er ingen satsning fra VW, det er noe de gjøre.
i3 er en satsning, og den markedsføres og selges i USA så vidt jeg vet.
Bolt er det vel ikke noe problem med? Ampera-e er en annen sak, der er det ene at GM USA prioriterer produksjon i hjemmemarkedet (av compliance årsaker), og den andre er at Opel er solgt til PSA.

Har du noensinne sett VW slå på stortromma internasjonalt med e-Golf? Har de i det hele tatt markedsført den?

Se det i forhold til hva de nå gjør med de modellene som kommer. Det er big deal, og det er full satsning. Audi sier selv at en tredel av bilene de selger vil være ladbare innen 2025. De har lovet tre modeller før 2020, og det skal være volummodeller, ikke "compliance" biler. Jeg ser ikke en eneste fornuftig grunn til å sette spørsmålstegn ved om dette er ekte eller bløff.
#182
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
torsdag 08. februar 2018, klokken 21:38
Sjekk registreringsnummeret. Tyske biler med elektrisk drift har alltid en E til slutt i nummeret. Dette er ikke en elbil.
#183
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
torsdag 08. februar 2018, klokken 19:52
Sitat fra: forzaman link=topic=36740.msg654954#msg654954
Dette er nok ikke e-tron quattro, men snarere den nye Q8.
/quote]

Helt klart, og skremmende lik Q8 konseptbilen i detaljene.
Litt rart ikke artikkelforfatteren så det.
#184
Audi e-tron / Sv: Pris!
torsdag 08. februar 2018, klokken 09:08
Sitat fra: samotholt på torsdag 08. februar 2018, klokken 00:21
Hm, tror også analysen er god, men er likevel usikker på hvor hard denne satsingen virkelig er. Så langt har det vårt mye ord uten handling.

Denne har jeg hørt og lest mange ganger, og jeg klarer ennå ikke å forstå den. Mener du at de driver og juger, liksom? At de lager en helsikkes masse ståk, bygger fabrikker, markedsfører bredt over hele verden, investerer milliarder på milliarder, bare for å lure deg, og ikke levere noe når de sier de skal? Det ville jo ha vært større tap av renomme enn dieselgate, så det tror jeg vi trygt kan se bort fra. Dette er alvor, alt annet er umulig.

Sitat fra: samotholt på torsdag 08. februar 2018, klokken 00:21
Hvorfor skulle Audi ikke prøve å ta høyere pris nå i starten. Er det ikke marked for det? Norge, Kina og kanskje noe i USA? Nå er de jo rimelig konservative så kanskje det ikke er rom for å starte med høye priser og gå lavere etter hvert?

Fordi de ønsker å etablere seg på et marked de ikke er på må de være forsiktige med prisen. Husk at etterspørselen er lav nå (unntatt i annerledeslandet Norge), men markedet skal vokse. Derfor er det viktig å komme inn og ta en posisjon tidlig. Da kan man ikke prise seg ut, tvert i mot må man fremstå som et spennende alternativ. Særlig i Tyskland er det viktig å kunne konkurrere mot biler med forbrenningsmotor på totaløkonomi, og det er ikke lett. Audi har uttalt at de ikke trenger å tjene penger på denne bilen, men at de skal levere den i volum. Det betyr aggressiv prising, og da i betydning mot etablerte alternativer.
Om den koster nesten det sammen som en Q7 e-tron (som er dyr!) kommer den til å floppe totalt på hjemmemarkedet, så det tror jeg ikke på. Den er nødt til å være betydelig billigere for å selge, og det vet de godt. 

Sitat fra: samotholt på torsdag 08. februar 2018, klokken 00:21
Åpenbart er Model X priser for høye i Tyskland, men er det der de vil/kan selge denne typen biler?

Prisen på Tesla er for høye, punktum. Det gjelder ikke bare i Tyskland, de koster faktisk mer i Norge. Du må bare se på bilprisene uten avgifter, så blir det veldig tydelig hvor dyre de faktisk er. 

Sitat fra: samotholt på torsdag 08. februar 2018, klokken 00:21
Logisk sett - om man tenker størrelse på bilen - så burde vel denne bilen ligge rundt A6 Allroad. Om det skjer så vil det jo bli mange biler til Norge. Jeg tipper (uten å ha noen peiling) på pris rundt Q7 e-tron (69' euro).

Jeg er sikker på at de kommer til å prise bilen taktisk, slik de i sin tid gjorde med A8 da de skulle etablere seg i luksussegmentet. Da var det liten prisforskjell fra A6 til A8, mens A8 var betydelig billigere enn tilsvarende BMW og Mercedes. Samtidig var A8 mer avansert. I dag er Audi solid etablert i det segmentet, og A8 koster minst like mye som konkurrentene.

Med e-tron er det ennå vanskeligere; oppgaven er å få tyskere og andre europeere til å kjøpe elbil. I et land hvor det er vanlig å kjøre store avstander i høy hastighet. Da kan ikke prisen være som et godt alternativ med forbrenningsmotor om de har tenkt å selge noe av den. Den må være meget attraktiv i forhold til alternativene. Q7 e-tron er dyr i Tyskland, derfor selger den ikke så bra. Om ikke e-tron blir betydelig billigere i Tyskland kommer den til å floppe på hjemmemarkedet. Ikke glem at vi snakker 80 millioner innbyggere bare i Tyskland, mot 5 i Norge. Mye viktigere å lykkes i europa enn her, jeg tror kanskje vi glemmer det i vår egen elbilrus.


 
#185
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
onsdag 07. februar 2018, klokken 22:14
Sitat fra: Flobben på onsdag 07. februar 2018, klokken 20:36
I følge denne artikelen skal produksjonsutgaven lanseres på messa i Geneve begynnelsen av mars.
https://www.greencarreports.com/news/1115162_geneva-auto-show-green-car-preview-concepts-electric-cars-new-models

Forsåvidt her også
https://www.carmagazine.co.uk/car-news/motor-shows-events/geneva/geneva-motor-show-preview-a-z-of-all-the-new-cars/

Det var interessant! Når CAR melder det er det vel en mulighet for at det stemmer?
#186
Audi e-tron / Sv: Pris!
onsdag 07. februar 2018, klokken 21:46
Når man skal sammenligne priser er man nødt til å se på pris uten moms i Tyskland, så ser man bildet bedre enn her hjemme. Ikke tro at Norge er en egen boble, når Audi skal prise e-tron må de gjøre det på et globalt marked. At Tesla er billig her hjemme i forhold til våre absurde priser på bil forøvrig betyr ingen verdens ting. Tesla er og blir en dyr bil, og en mellomstor Audi kan bare ikke koste like mye som det når man sammenligner prisen på bilen og ikke avgiftene.

Eksempler på priser i Tyskland (i euro, uten moms):

Tesla Model S 75D: 58.000
Tesla Model X 75D: 77.000
Tesla Model X P100D: 131.000
Porsche Macan: 47.000
Porsche Cayenne: 63.000
Porsche Cayenne Turbo: 117.000
Audi A6 sedan: 34.500
Audi A6 Allroad: 47.500
Audi Q5: 33.500
Audi Q7: 50.500
Audi Q7 e-tron: 69 000
Audi SQ7: 77 000

Som sagt, Tesla (S og X) er en veldig, veldig dyr bil. Dyrere enn Porsche. Skjønt, utstyret i en Porsche koster vel mer enn hos Tesla, så det er vanskelig å sammenligne helt nøyaktig.
Uansett må det være åpenbart at en Audi ikke kan være dyrere enn en Porsche i hjemmemarkedet. Altså er e-tron nødt til å være billigere enn Model X 75D, og den kan selvsagt ikke koste like mye som en Cayenne. Med andre ord er 60.000 euro en magisk grense her. Det betyr under 600K i Norge som startpris.

Nå kan det godt hende de leverer e-tron bedre spekket i basisversjon enn en normalt spekket Audi som knapt har hjul, og den har betydelig mer krefter også, det kan forsvare noe høyere pris. Men det er et farlig spill, for tyskerne ser på utgangsprisen når de skal handle, og vet omtrent hva utstyret de vil ha koster på toppen. Så mest sannsynlig vil e-tron ligge noe over en basis Q7, men langt unna en SQ7. Med andre ord: maksimalt 60.000 euro som normal startpris, eller mellom 550 og 600K NOK.

Det som meget godt kan skje er at de lager en "First Edition" som er lasset med utstyr for å levere til alle som er på venteliste. Så kommer de billigere versjonene senere. Derfor tipper jeg en meget godt utstyrt e-tron passerer 800K.
#187
Audi e-tron / Sv: Pris!
onsdag 07. februar 2018, klokken 20:15
En I-Pace "First Edition" kommer på 836K, det er offisielt. Da er det fint lite mer du kan legge på den av utstyr, den er nedlesset.
Gi meg gjerne rasjonelle grunner til at tilsvarende e-tron kommer til å koste mer, for jeg klarer ikke å komme på noen.

Jo, de er i omtrent samme segment, og Jaguar koster normalt mer enn Audi. Ja, e-tron kommer til å være noe større og sterkere, men ikke så mye at den vil kunne være dyrere. Er det noe jeg ikke ser?

Audi sier at e-tron kommer til å koste det samme som en "godt utstyrt" A6 sedan. Prøv å spekke opp en A6 sedan i Tyskland som koster over 90.000 euro uten moms. Da skal du ta i så det knaker!

Mitt tips: E-tron kommer til å starte på 6-tallet, og du skal krysse av alt og litt til for å få den til å bikke 9-tallet.

Tesla Model X? Den er alt for dyr, den har Porsche Cayenne prising. Det kan ikke en mindre Audi ha om de har tenkt å selge noe av den.
#188
Audi e-tron / Sv: Ikke hengerfeste like vel...
onsdag 07. februar 2018, klokken 12:06
Sitat fra: samotholt på tirsdag 06. februar 2018, klokken 23:22
Lurer på om den bevegelige spoileren nederst bak (som jeg antar kommer) kan ha innvirkning på hengerfeste. Det må vel være litt/en del bedre klaring mellom hengerfeste og bakenden på bilen enn normalt?

Jeg tipper de bevegelige spoilerne ikke kommer. De er litt for typisk konseptbil-greier.
#189
Audi e-tron / Sv: Selvkjøring
onsdag 07. februar 2018, klokken 12:02
Jeg tror nok disse analytikerne primært forsøker å se i glasskula her, fremfor å se hva som faktisk finnes på markedet akkurat nå. De vurderer et totalbilde som er gitt av en rekke kriterier. Akkurat som Gartner Group, Forrester med flere holder på. De har ofte rett.

Angående hva som finnes på markedet akkurat nå: Audi A8 som den første med Level 3.
https://seekingalpha.com/article/4087480-audi-beats-tesla-gm-level-3-autonomy

Og ja, den har sine begrensninger som kan virke merkelige. Det handler mer om sikkerhet og policy enn om teknologi.

Om den kan kjøpes av "hvermansen" eller ikke kan vel diskuteres, men det samme gjelder Model S. Uten avgifter er A8 bare marginalt dyrere enn S75D.

Gi det noen Google-søk, som "Volkswagen Autonomous Driving" og "Audi self driving car", så ser du at de ikke akkurat er helt ferske på dette området, og at de har mye på gang. At de konservative produsentene er mer restriktive til å slippe uferdige versjoner ut på markedet er en grei observasjon, på godt og vondt.

Nei, jeg tror ikke denne vurderingen er vas, om man ser det store bildet.

#190
Audi e-tron / Sv: Ikke hengerfeste like vel...
tirsdag 06. februar 2018, klokken 14:13
Sitat fra: jlan på tirsdag 06. februar 2018, klokken 13:58
Noen synes det er interessant å sammenligne biler med lignende bruksområder - Aber nicht hier - verstehen. :-X

Det var ikke ment til deg spesifikt jlan, kun en generell betraktning etter å ha lurket i dette forumet i noen uker og lest alle artikler. Selvsagt kan det være relevant av og til, men det tar litt overhånd. Og legg merke til at jeg hadde med en liten  ;)
#191
Audi e-tron / Sv: Ikke hengerfeste like vel...
tirsdag 06. februar 2018, klokken 12:15
En av de tingene jeg virkelig gleder med til når jeg får e-tron er å kuppe og forsøple alle Tesla-forum og tråder her inne med e-tron temaer. Det kommer nok til å bli stas!  ;)

Hvem sier at det blir en "påklattet norsk spesial hengerfesteløsning"? Kan ikke se at det finnes et eneste holdepunkt for å si noe slikt. Videre er det krystallklart at bilen får hengerfeste, at noen klarer å tolke artikkelen og de påståtte uttalelsene til Audi-sjefen til at det ikke blir slik finner jeg litt merkelig.
Han får altså et direkte spørsmål han ikke har anledning til å svare på, company policy. Så lirer han ut av seg noe, kanskje med glimt i øyet for alt vi vet, og så tolker journalisten det og gjør det om til noe som passer deres agenda. Slik er det hver eneste dag, i hver eneste avisartikkel. Kanskje han sa ordrett de de skriver, men det er ikke særlig sannsynlig. Og om han nå sa det, så sa han ikke at bilen ikke får hengerfeste. Han bare lot være å svare på det, fordi han ikke har lov til å svare på det.

Den får hengerfeste, og dessverre kommer den nok til å kunne trekke en del om vi skal tro Audi Norge sine uttalelser om "Fullverdig SUV" og "Ingen vil bli skuffet". Så da er det ingen håp om å slippe å ligge bak saktegående e-troner som sleper rundt på alt mulig, dessverre.   
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA