Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Vegar Beider

#16
Audi e-tron / Forsinkelse?
mandag 19. november 2018, klokken 19:27
Referer til dagens e-post fra Audi Norge:

For deg med tidlig kønummer, kan du forvente å bli kontaktet angående lanseringsmodeller mot slutten av desember. Har vi ikke kommet i kontakt med deg etter at vi har forsøkt å ringe deg gjentatte ganger og sendt epost, er vi nødt til å la muligheten gå til neste kunde på reservasjonslisten.

Offisiell salgsstart er planlagt like over nyttår. Din forhandler kontakter deg basert på ditt kønummer. Vi vil komme med mer konkret informasjon rundt salgsstart når det nærmer seg.


Er det noen annen måte å tolke dette på enn at bilen er forsinket?
Regner at at salgsstart = bestilligstidspunkt. Det var tidligere i siste halvdel av november. Nå er det "like over nyttår". Ved ala carte spesifisering betyr det leveranse aller tidligst i siste halvdel av mars.

Kjenner jeg begynner å bli drit sur nå, beklager. Men det har vært så mye løfter og skryt fra Audi Norge, og alt de leverer er skuffelse på skuffelse. Dårligere spesifikasjoner og høyere pris enn skissert, nå også senere leveranse. Sa de ikke at ingen skulle bli skuffet, og alle ville bli imponert? Jeg føler det veldig motsatt akkurat nå. De har så langt lagt listen høyt, og utelukkende revet.

"De første bilene kommer mot slutten av 2018" var lenge løftene. Da var det også snakk om kundebiler. Så var det "Kundene får sine biler rett over nyttår". Nå kan de bestilles "rett over nyttår". Hva er det, før påske?

Vel, Audi er i alle fall i ferd med å være like gode som Tesla på én ting, nemlig brutte løfter.   :(
#17
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. november 2018, klokken 15:43

Det tror ikke jeg. Ingen konkurrenter til X er lansert foreløpig, og det vil ta lang tid før Ionity klarer å bygge ut et ladenettverk som på noen måte kan måle seg opp mot Tesla sitt.

Kjøper ikke helt den argumentasjonen. Man trenger ikke å møte Model X på dens premisser for å være en konkurrent på markedsandeler. Model X selger mye på tross av, ikke på grunn av. Den er for stor og for dyr for veldig mange av kundene som velger den. Men de har ikke noe alternativ.
Både I-pace, e-tron, iX3 og Mercedes EQC er konkurrenter i praksis, samtlige vil kunne leveres i noe volum i 2019. Deres samlede leveransekapasitet i 2019 er etter all sannsynlighet flere ganger større enn det totale salget av Model X i 2018. Er etterspørselen etter så dyre SUVer virkelig så stor?
I tillegg til dette kommer det noen i kompaktklassen, men om de spiser av Model X er mer tvilsomt.

Ladenettverket er ikke så stort argument at det vipper majoriteten til Tesla. Det har vi allerede beviset på, med mer enn 10.000 reservasjoner på e-tron og ipace. Hvor mange det er på BMW og Merse vet jeg ikke, men det ville overraske med om det er mindre enn 5.000 til sammen.
I følge de kilder jeg har sett har Model X solgt ca. 3600 stk. i 2018 til og med september. Hva ender de på i 2018 da, 5000? e-tron alene kommer til å selge mye mer enn det i 2019, så kommer de andre på toppen. Kundene bryr seg tydeligvis ikke så mye om dette ladenettverket, og det skjønner jeg godt. Folk flest klarer seg fint uten, betydningen er overdrevet. Jeg sier ikke at det er uten betydning, bare overdrevet, merk forskjellen på det!

Og igjen; hvor stor er egentlig etterspørselen etter så dyre biler, og når begynner den å avta? Vi ser allerede konturene av at dette markedet tredobler seg neste år uten at Tesla har solgt en eneste bil. Hvor mange flere nordmenn skal ha da? Nok til at Tesla kan øke salget av Model X, altså mer enn en firedobling av markedet? Det er jeg skeptisk til, jeg tror Model X veksten er over for godt, og de vil se nedgang i 2019.
#18
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
tirsdag 06. november 2018, klokken 16:03
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. november 2018, klokken 15:48

Hvis du kjører rundt i 200km/t blir rekkevidden uansett så kort at litt ekstra regen eller ikke har helt marginal betydning ;)

Si det til tyskerne! ;)

Man kjører jo sjelden rundt i 200, man akser opp dit, og bremser ned igjen. Hele tiden. Slitsomt, egentlig.
Jeg er spent på å se hvordan tyskerne tar i mot e-tron. De har ofte denne type bruk og kjører langt. Med tanke på at den også er dyrere enn Q8 tviler jeg sterkt på at den blir noen salgssuksess på hjemmemarkedet.
#19
Den er åpen, kjørte forbi der i helgen.
#20
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. november 2018, klokken 13:34
Du overser en rekke momenter:
1.Model S er ikke sedan. Det er kombikupé. Dvs stasjonsvogn med svært skrå bakluke.
2.Tesla har bygget produksjonskapasitet og leveringsevne. Der andre produsenter planlegger noen titusener biler årlig opererer Tesla med hundretusener. Det vil påvirke leveranseevne nå og i fremtiden.
3.Supercharger-nettverket gjør bytteterskel større enn man skulle tro de nærmeste årene
4.Mva-spøkelset vil på sikt redusere prisfall på bruktbiler
5.M3 leverer en god totalpakke. Ja feil karosseriform, men rå ytelser, god plass (også bagasjeplass på tross av karosseri), ladenettverk, selvkjøring osv.

Jeg tror du kraftig overvurderer andre selskapers leveringsevne, samtidig som du undervurderer hva Tesla leverer.

Jeg vet at det er en "kombikupé-ish". Det endrer ikke på at folk helst vil ha SUV, deretter stasjonsvogn. Argumentet med at bagasjerommet tross alt er stort funker på meg, men ikke på folk flest, dessverre. "Folk flest" driver og lager et stort poeng av at e-tron har for liten bagasjeplass, det sier litt. Det måles lass med kofferter, hundebur og høyde under taket, virker som den skal lesses til randen på daglig basis. Det er mjauing om høy lasteterskel og om 1800 kilo hengervekt er nok, og jeg vet ikke hva. Virker som gud & hvermannsen skal ha med seg alt de eier og naboens unger, bikkjer og katter hver gang de skal ut å kjøre. Helt banan, men sånn er visst Ola Nordmann. I det bildet passer Model 3 dårlig som annet enn nummer 2 bil og pendlerbil. Og da kommer den i en kategori hvor det finnes mange alternativer, og hvor ladenettverk ikke er noe betydningsfullt argument. I den grad det vil være det i 2020.

Ellers har du gode poenger som jeg også vurderer. Du glemmer at Tesla ikke akkurat har vist hverken produksjonskapasitet eller leveringsevne på Model 3 ennå. Det de har vist til gangs er derimot total mangel på logistikk når det gjelder service og ettermarked, og en heller tvilsom byggekvalitet som gjør det forrige problemet til et kjempeproblem for veldig mange kunder. Det kan de rett og slett ikke fortsette med.

Mulig jeg overvurderer konkurrentenes leveranseevne, jeg sier ikke at jeg er skråsikker. Jeg tror det er et realistisk scenario. Det norske markedet er ikke umettelig heller, og det er veldig lite i antall enheter totalt. Så med 10-15 produsenter i stedet for 3-4 kan det hende leveransesituasjonen blir helt ok, samlet sett?
Det er i en slik fremtid jeg ser Tesla som en mye mindre dominerende aktør enn de er i dag. Jeg tror ikke de klarer å bli en dominerende aktør, hverken her i landet eller andre steder. Da tenker jeg markedsandel totalt. Ikke glem at Audi har mindre enn 2,5% markedsandel globalt, jeg tviler sterkt på at Tesla klarer å komme dit. Da må de ikke selge "hundretusener", men et par millioner. Det er veldig langt dit.

La oss si at 20% av verdens personbiler (nysalg) er helelektriske i 2025. Det er veldig mange som ikke tror det aller minste på at det er realistisk. Det tilsvarer ca. 17 millioner biler. Selv om Tesla skulle være så utrolig dyktige at de klarte å få 10% av det markedet i sterk kamp med alle verdens giganter, så ville de være en mindre produsent enn Audi. For Tesla ville det bety at de nesten må tidoble produksjonen fra i dag. På 7 år. Sannsynlig? Jeg tror ikke det. Og selv en så spinnvill vekst og suksess vil gjøre de til en nisjeaktør. Jeg tror ikke de klarer det, jeg tror de kommer til å slite med å nå så mye som 1 million biler i året i 2025.



#21
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
tirsdag 06. november 2018, klokken 13:52
Sitat fra: Crown på tirsdag 06. november 2018, klokken 13:16
Har du kjørt Ioniq eller Kona? Det er jo slik man kjører. Som en vanlig bil med automat hvis man setter regen på 0 vha handlene på rattet. I3 er kjempesær, jeg kan ikke fordra den, men smak og behag. Men prøv Ioniq eller Kona, ikke tenk på at det ikke er premium men kjenn etter hvordan drivverket fungerer. Slik blir det i e-tron også, bare i en (trolig) forfinet utgave, med mye mer krefter.

Nei, har ikke hatt den gleden, men det høres bra ut!
:)
#22
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
tirsdag 06. november 2018, klokken 13:49
Sitat fra: hemi på tirsdag 06. november 2018, klokken 13:07

i3, leaf, tesla, e-golf har klart regenerere mer enn bakkene selv ned fra hemsedal og norefjell så ja pikes peak regen?

Nettopp! Det finnes jo brattere bakker enn det, men poenget med å regenerere så mye som 220 kW må være for andre situasjoner. Man klarer neppe å få den effekten i noen nedoverbakke her i landet, om man ikke aksellerer opp til 150+ først, det er mer enn 10% stigning og hårnålsving neste.


Sitat fra: hemi på tirsdag 06. november 2018, klokken 13:07

Men hvorfor fokuset på regen egentlig, er du sted du får brukt regen går det sakte og du har masse range, f.eks. i byen.

Er jo på motorvei uten regen rekkevidden blir borte, se på i-pace, den har rekkevidde som en i3 120ah om det er motorvei, hva hjelper regen? :o

selv med 1800kg henger er jo regen så sterk man slipper bruke brems

Har du kjørt på tysk motorvei, som en tysker? ;)
Der er det flatt jern, opp i 200 en liten stund, så full skrubb fordi en tulling i Opel la seg ut i venstre fil for å kjøre forbi et vogntog. Så ligger det i 90-100 en liten stund før Opelen og halvparten av gåsungene bak får kreket seg forbi og lagt seg til høyre igjen, og så er det full rulle igjen. Repeat.

Da er kraftig regen et stort poeng. Ikke i jevn 110, som her i landet.
#23
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
tirsdag 06. november 2018, klokken 13:42
Sitat fra: Pingle på tirsdag 06. november 2018, klokken 12:34
Nå har jeg snirklet meg "på giret" nedover en del (norske og utenlandske) hårnålssvinger, og kan se gleden av å kunne regenerere det meste av energien rett før svingen, heller enn å kjøre i 15 km/t for å ikke koke bremsene.
220 kW er helt sikkert godt nok for alle relevante situasjoner; for min vanlige bybruk/flattlandsbruk er helt sikkert tidelen også langt bedre enn fossile løsninger.

Poenget mitt var at det neppe spiller noen rolle om bilen kan regenerere med 220 kW eller bare 110 kW, fordi du aldri klarer å få til så mye under normale forhold i Norge uansett. Vi bremser ikke hardt nok, lenge nok, og det er ikke bratt nok lenge nok, bare det. Så lenge du kan regenerere mer enn 90% spiller det jo liten rolle, hva? Og det klarer man nok med langt mindre enn 220 kW. Hvor er det så bratt, så lenge at man klarer å få til det tallet?

#24
Sitat fra: daktari på tirsdag 06. november 2018, klokken 13:02
Jeg tok poenget, men er uenig med deg. Model S står godt på egne ben som bil og enda stødigere som el-bil. Model X også, og vel så mye Model 3. Man kjøper Tesla "fordi"
, ikke "på tross av."


Jeg oppfatter helt klart at du ikke tok poenget i det hele tatt.

For det første har jeg aldri sagt at sedaner ikke selger i det hele tatt. Jeg sa de selger dårlig. De er unntak. Derfor vil Model 3 også være et unntak i et marked hvor det finnes alternativer. Den vil ikke bli en storselger i et marked og segment hvor kunder kan velge noe annet, til samme pris. Så slutt å sammenligne den med e-tron og I3, det er helt ubrukelige sammenligninger, de er ikke i samme segment.

I mitt poeng ser jeg altså fullstendig bort fra at vi skriver november 2018, og at hverken Model 3 eller særlig mange av konkurrentene er tilgjengelige. Så glem 2018, forsøk å se for deg hvordan verden ser ut om 1-2 år.
Sannsynligheten er overveiende for at det i 2020 vil være elbiler i det segmentet på markedet fra en haug med ulike produsenter: Polestar, Volvo, BMW, Mini, Hyundai, VW, Kia, Honda, Ford, DS/PSA, Subaru, Skoda for å nevne noen.
Disse vil neppe være sedaner i særlig grad, så i det bildet kan umulig Model 3 være en storselger. Kanskje Model Y, men det vet vi ikke. Faktum er at sedaner står for langt mindre enn 5% av det norske totalmarkedet når det fungerer normalt. Akkurat nå fungerer det ikke normalt, på grunn av elbilsubsidier og fordi folk kompromisser på grunn av dette.
Tenk deg bruktmarkedet 2 år senere. De som gikk "mann av huse" for å kjøpe Model 3 i 2019 (vi antar at den kommer), skal i 2022 selge den brukt fordi de heller vil ha SUV eller noe. Som alle andre. Tror du det blir enkelt? Hva med i 2024, da det finnes en masse brukte elbiler på markedet som er mer attraktive enn Model 3?

Jeg tror det er en dårlig ide å kjøpe Model 3, fordi man er nødt til å selge den raskt for å unngå et grisete verdifall. Og siden elbilmarkedet er i ferd med å stabilisere seg vil verditapet på en litt brukt Model 3 også bli stygt, da det finnes mange alternativer allerede om 1 til 2 år.

La oss se hvordan Model S og Model X utvikler seg gjennom 2019. Det vil gi en pekepinn. Jeg tror deres dager med høyt volum er talte, og at Tesla i større og større grad blir et nisjemerke. Jeg sier IKKE dermed at de blir borte, merk deg det. Bare at deres dager blant topp 10 snart er talte, selv om de kommer aldri så mye med Model 3 og Model Y. 
 

#25
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
tirsdag 06. november 2018, klokken 12:06
Sitat fra: Crown på tirsdag 06. november 2018, klokken 11:19

Ioniq har også Brake by Wire, der pedaltrykk etc blir simulert av software. Audi har helt sikkert dyrere og mer avanserte systemer i bunn som vil oppleves enda mer sømløse, men slik de har fremstilt det i den "enkle" versjonen så gjør systemet akkurat det samme, bare kraftigere, som må til pga tyngre bil.

Audi bruker jo litt store ord, som at de skrøt av ekstremt lav Cd-verdi, den er jo bra, men ikke revolusjonerende, og ble ikke så bra i produksjonsversjonen som prototypen. Og ikke best.


Takk for den infoen om Ioniq, klarte ikke å finne den selv. Ser til forveksling likt ut i teorien ja.

Er også skeptisk til det Audi sier om 220 kW regenerering. De har sikker rett i at den klarer det, men når kan man egentlig få glede av det? I fritt fall ned Pikes Peak, eller ved bråbremsing fra 200 Km/t på autobahn? Jeg tror ikke det er noe vi får særlig glede av i Norge, altså i betydning at Audi neppe har noen betydelig fordel mot de andre for våre forhold.
#26
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
tirsdag 06. november 2018, klokken 11:50
Sitat fra: hemi på tirsdag 06. november 2018, klokken 11:32
en virkelig dreven elbilist glir jo mer enn han bremser/regenererer, så skjønner ikke hvorfor de skryter så mye av regen

Ah, så det er derfor de lager så mye kø?  ;)

Jeg tror seriøst at det der handler mer om rekkeviddeangst og vaner man har fått ved å kjøre tradisjonelle, sære elbiler med liten rekkevidde. Ser det selv når jeg kjører I3, jeg legger om kjørestilen. Ikke fordi jeg vil, men fordi jeg må.

Når det kommer elbiler som oppfører seg mer som tradisjonelle biler, så vil dette gjøre seg gjeldende i mindre grad. Jeg er helt sikker på at Audi forsøker så godt de kan å lage e-tron som en helt vanlig bil, slik folk er vant til. Bare bedre. Jeg er kjempefornøyd med den tilnærmingen. Jeg vil absolutt ikke ha "fremskritt" som at all informasjon og styring foretas med en midtmontert skjerm. Jeg vil absolutt ikke ha enpedalskjøring, jeg vil kjøre som jeg pleier, aksellerere som jeg pleier og bremse som jeg pleier. Da er det ekstremt viktig at bilen regenererer når jeg bremser sent og hardt, og gasser tidlig og mye, når jeg vil kjøre inspirert. Jeg gidder ikke å ligge i høyre fil på motorveien og lunke. Jeg gidder ikke å ligge i kø, jeg vil kjøre forbi når noen kjører saktere enn jeg liker.
Jeg er også en ganske erfaren elbilist, men foretrekker å kjøre på samme måte som jeg gjør med fossilbil. Jeg vil ikke tenke på forbruk, jeg vil tenke på å komme frem, raskt og effektivt. 
#27
Sitat fra: daktari på tirsdag 06. november 2018, klokken 10:48
Du glemmer et par saker. Tesla en sparer betydelige summer på drift sammenlignet med panamera.

Jeg ser hvertfall mange C, A4 og 3-serie sedaner, men i mangel på stasjonsvogn så må man kompromisse.

Med Modell 3 får du S4-ytelser til halv pris., kan du tåle sedan da? Jeg tror mange vil si ja. Du får kanskje 2 Model 3 for prisen av én I-pace eller e-tron.

Ingen andre leverer i volum, gjenstår å se hvor mange Audi vil levere.

Du tok nok ikke poenget.

1) Sammenligning med Panamera: du må selvsagt forutsette at alle kostnader er like om det skal være relevant å se det på denne måten. Poenget er å forklare hvorfor folk kjøper en biltype de egentlig ikke vil ha. Svaret er "bra bil til halv pris". Ingen bombe. Om Panamera (eller Audi A7) hadde hatt samme totalkost som Model S hadde det ikke blitt solgt mange Model S, men Panamera hadde toppet salgsstatistikken. Det selges mye mer Panamera i Tyskland enn det selges Model S, skjønner?

2) At du "ser mange sedaner" er ikke et gyldig motargument. Faktum er at sedaner selger fryktelig lite, det kan liksom ikke argumenteres mot.

http://www.bladetbil.no/artikkel.php?aid=43217
https://www.tv2.no/a/9326733/

3) Ja, folk kompromisser når man får bil til halv pris, salget av Model S beviser det. Poenget er at når det kommer alternativer som gjør at man ikke trenger å kompromisse, så gjør man ikke det. Så i det øyeblikk det er mulig å kjøpe en elektrisk kompakt-SUV eller stasjonsvogn til omtrent like mye penger, så kommer salget av Model 3 til å stupe på bekostning av disse. Folk flest kjøper ikke Tesla på grunn av ytelsen, det er på grunn av prisen. De aller færreste kommer til å velge en sprek Model 3 mot en helt grei Skoda SUV til samme pris.
 
#28
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
tirsdag 06. november 2018, klokken 10:37
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. november 2018, klokken 10:27
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. november 2018, klokken 08:49
Hva vet du om e-tron sine egenskaper for selvkjøring? Jeg har ikke sett noen annonsering av det.
Ikke annet en det som ble sagt på lanseringen. Altså køpilot...

Hvilken lansering?

Ikke glem at Audi har andre systemer enn køpilot. Husker ikke hva de heter, men når man har avstandsholder med "filholder" vil jo bilen både styre/svinge og bremse/aksellerere automatisk. Så en sammenligning av A6 med dette mot Tesla sitt system, hvor konklusjonen var at de er ulike, men det ene er ikke bedre enn det andre. Audi var bedre i noen situasjoner (biler som svinger inn i filen foran deg og biler som svinger ut av filen foran deg), mens Tesla hadde fordeler andre steder. Dette handlet om hvor godt systemet gjorde jobben på egenhånd, uten inngripen av fører.

Køkjøringsassistenen er noe helt annet, det er fullstendig "hands off", men i gitte situasjoner. Vi vet ikke om og når e-tron får dette, det leveres ennå ikke til A8 heller. Visstnok noen juridiske floker de jobber med å løse.

Hva e-tron får av slike systemer og hvordan de er programmert, det vet vi ikke. Derfor lurte jeg på hvordan du kunne konkludere med at Tesla sitt system er å foretrekke. Hørtes ut som du visste mer enn andre, men nå mistenker jeg at du bare visste mindre. ;-)
#29
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
tirsdag 06. november 2018, klokken 10:29
Vet du hvordan dette fungerer på Ioniq? Audi har jo "brake by wire", slik at det er programvare som bestemmer hvordan bremsing skal foregå når man trykker på pedalen. Enten ved regenerering, eller ved en kombinasjon av regenerering og hydraulisk. Følelsen i pedalen styres av en motor eller noe som gir motstand. ABS-pulsering overføres ikke til pedalen, heldigvis.

Hvis det ikke er "by wire", så må det jo være en enklere løsning med tradisjonell hydraulikk, og kanskje en (elektronisk styrt) ventil eller noe som styrer at de mekaniske bremsene ikke får trykk før man trykker litt hardt, eller lignende. Fungerer sikker fint det, men virker litt low tech i forhold til Audi sin elektronisk styrte versjon. Det er dette de sier de er først i verden med. Er det løgn og fanteri tror du?
#30
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
tirsdag 06. november 2018, klokken 10:12
Kommentaren min var helt spesifikk på at en stakkarslig taper klarte å syte offentlig over urettferdigheten i at hans bil stod lenger inn på kaien, slik at han fikk den noen dager senere. Det er jo bare trist.

Den generelle leveringssituasjonen er en helt annen sak.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA