Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nordlands

#31
Sitat fra: Henrik900 på fredag 02. august 2019, klokken 17:09
23 000 er for selve ladeboksen. 8000 + 50-75øre kwh er ment som nedbetaling av oppgradering av det elektriske. :)

Man kan jo spørre seg hvorfor man har valgt den type ladeboks også, det finnes vel billigere løsninger på markedet?
23 000 er ganske dyrt for en slik ja, selv inkl. tilkobling til flatkabel, mener å ha lest om de som har fått tilsvarende montering av ZapCharger til under 20 000 - tror den gir enda bedre løsning for dynamisk og rettferdig laststyring. Er det i hvert fall med fastmontert ladekabel? Uten kabel koster selve ladeboksen Smart Wallbox (22kW med nøkkellås) bare ~12 000,- mot 16 000,- for Zapcharger. I tillegg tror jeg Smart Wallbox krever eksternt jordfeilvern type B noe som i så fall sannsynligvis har fordyret anleggskostnaden litt i forhold til Zapcharger som ikke krever det.

Om styret ikke har innhentet minst 3 tilbud fra leverandører/installatører som spesialiserer seg på ladeløsninger kan det forklare litt dårlig løsning/pris.
#32
Sitat fra: Vollis47 på fredag 02. august 2019, klokken 19:42
Totalkostnaden for infrastrukturen burde deles likt på alle leiligheter med en engangs innbetaling. Dette er en ny installasjon som alle har lik anledning til å benytte. Det bør derfor betales av alle med lik sum og ikke avhengig av sameiebrøk.

Slik som trådstarter forklarer høres det ut til at sameiet satser på utnytting av elbileiere til å skaffe ekstra inntekt og trådstarter spesielt.

Det er vel ikke slik at sameiere som bruker heisen mer enn andre, betaler mer.
De som bor øverst har ofte størst leilighet/del av sameiebrøk og betaler i så fall også mest for heisen ;)

Er enig i påslag som utelukkende går til nedbetaling, men utenom forskjell på sameiebrøk og lik fordeling vil det jo ikke bli noen "ekstra" inntekt om engangsinnskuddet er litt større en nødvendig, bare en liten utsettelse av neste økning i felleskostnader.

Min erfaring er at det dessverre er mange som har motforestillinger mot slike engangsinnbetalinger, og heller vil betale mer over tid eller senere, her virker det som slike er i flertall eller var overrepresentert på ekstraordinært årsmøte. Det beste man kan få ut av slikt er gjerne å overtale de om å dele kostnadene likt og gi mulighet til å frivillig velge engangsinnbetaling, slik at lånekost kun går på de som betaler senere eller over tid.
#33
Sitat fra: Amatøren på torsdag 01. august 2019, klokken 19:12
Du skriver "2018, juli: Styret foreslår å oppgradere det elektriske(nytt tavlefelt med effektbrytere og en ny effektbryter for hele sameiet, strømskinner i taket + kommunikasjons-kabel for styring av anlegget(gjelder alle plasser). Pris ca 400 000. Videre foreslo de at kun de som faktisk har en elbillader(som i dag kun er meg) skal nedbetale lånet på 400 000. For å gjøre dette ble følgende bestemt: Ett etableringsgebyr på 8000kr skal betales for nye ladestasjoner, samt et påslag på 50-75 øre kwh som skal gå til nedbetaling av denne gjelden. Dette ble godkjent av sameiet. ".

Var det på generalforsamling?
Det er borettslag som har generalforsamling, sameier har årsmøter som ofte kalles sameiemøte. Siden han skriver sameiet og ikke styret antar jeg at det er vedtatt på ordinært eller ekstraordinært årsmøte.
#34
Sitat fra: Henrik900 på torsdag 01. august 2019, klokken 12:08
Videre foreslo de at kun de som faktisk har en elbillader(som i dag kun er meg) skal nedbetale lånet på 400 000. For å gjøre dette ble følgende bestemt: Ett etableringsgebyr på 8000kr skal betales for nye ladestasjoner, samt et påslag på 50-75 øre kwh som skal gå til nedbetaling av denne gjelden. Dette ble godkjent av sameiet.
Så lenge det ikke betyr at du skal betale 400k alene nå, men bare 8k så virker dette ganske rimelig for meg. Da fremstår det som anleggskostnaden er delt på et engangsbeløp og et påslag (som jeg antar også vil dekke driftskostnader), så lenge "etableringsgebyret" ikke faller bort blir det jo med unntak av renter på lånet ingen egentlig forskjell om alle betaler en engangssum nå eller når de vil ta i bruk løsningen. Det er da ganske rimelig at de som får størst nytte, dvs. tar i bruk anlegget nå, betaler litt mer enn de som tar det i bruk om 5-10-15 år. Om fellesbrøk skulle utgjøre en forskjell, har du en mindre leilighet enn snittet og mener du skulle betalt en mindre andel? Jeg tror de fleste deler slike investeringer etter nytte, dvs. per parkeringsplass. Eierseksjonsloven §29 åpner for deling etter nytte eller etter forbruk, om ikke vedtektene sier noe annet om akkurat dette kan nok flertall på årsmøte lovlig bestemme dette.

Du skriver ikke noe om type system, maks. ladeeffekt etc., så jeg antar det er tilsvarende eller bedre enn det du hadde fra før. At de da selger din gamle ladestasjon som bare er verdt 5k, ev. 10k om det er en Zapcharger, mot at du slipper å betale 10-20k for ny ladestasjon som er kompatibel med systemet som er valgt er da vel en god deal?

Jeg har lest om mange andre sameier som har hatt 10-15k i engangsbeløp fra alle andeler, og så 15-20k for oppsetting av ladestasjon ved valgfritt tidspunkt + 20 % påslag på strøm for drift. Andre igjen tar 2-3 kr per kWh for å dekke alt.

Edit: Angående eksisterende lader koblet via ditt sikringsskap, får du strøm via en fordelertavle som er felles? Om du i stedet får strøm "direkte" fra kraftleverandør tror jeg du har en sikker sak om du vil kreve å beholde din eksisterende lader. Om det er via en underfordeling tror jeg sameiet har mer rett til å stille krav, men du kan kanskje få medhold i en større kompensasjon, spesielt siden det var så kort tid fra din investering til etablering av felles system.
#35
Sitat fra: Ferry på onsdag 31. juli 2019, klokken 14:08
Hjelper det å bruke Powerflex eller andre kabler for høy temperatur forskriftsmessig? F.eks vil en 1,5 mm2 Radox 125 tåle 36 A i friluft, ifølge databladet.
Høyere temperaturtålighet eller materiale som avgir varme bedre, samt at produsent bekrefter strømføringsevne, er vel grunnlaget som kan gi avvik fra standard. Men krav til kortslutningsstrøm må også overholdes, det kan være problematisk med mindre dimensjoner. Uansett er det ikke å anbefale med kabler som gir høyt spenningstap eller som blir så varme at man risikerer brannskade ved berøring.
#36
Sitat fra: gr på onsdag 31. juli 2019, klokken 11:16
Er nok gode varmekabler de 4mm2 kablene dine på 32A...

Har selv 6mm2 Powerflex (som tåler høyere temp enn PFXP/PFSP/PN/PR) og 32A sikring, ca. 17 meter kabel. Lader på 8,5kW med Model X (noe sånt som 18,5-18,5-30A på faselederne), og det blir god lunk i sikringen. Merker også at selv 20A 2,5mm2 (1-fas) VAG type 2-kabel blir god og varm etter et par timer med 4,6kW.
Kabel blir rundt 40 grader utvendig ved langvarig lading på 32A, og ikke noe mer på sikring, så det er fortsatt godt innenfor det disse skal tåle kontinuerlig. Ville likevel foretrukket 6mm2, men hadde avtalt fastpris og oppdaget ikke at de brukte 4mm2 før den var installert med samsværserklæring på at det er jf. NEK.
#37
Jeg gikk ut fra denne brosjyren, som stemmer med utgangspunkt i I2 til sikring sammenlignet med relevant Iz verdi oppgitt i Eaton blå håndbok. Max 16A på 2.5mm2 som nevnes i blå håndbok står at ikke gjelder boliginstallasjon. For øvrig kan vel "alt" overskrides om det gjøres særskilt risikovurdering (Febdok-beregning).

På 40m ville jeg uansett gått minst ett hakk over minimum, men hos meg er det f.eks. installert  8m 3G4 åpent til 32A lader sikret med 32A selv om reglene tilsier 3G6 (noen vil mene det skulle vært 3G10 sikret med 40A!).

https://library.e.abb.com/public/5ea6cc5935ae4de0ba559a20b27b56a2/Bk%20og%20Ck%204%20sider%20A4%202018%20ny%20for%20og%20bakside%209AKK105152A8136.pdf?x-sign=2IhorO4mVg+tROHCBetzqHQT+BNWIMhjNr8uWRq5LhHRoh2g48Jrcw4KWAjfWwyJ
#38
Vanlig praksis er å se bort fra gjennomføring gjennom vegg opptil 20cm. Med sikring I2=1,2 er det uansett akseptabelt også skjult i vegg med forlegning A1 og A2. Eneste unntak blir i vegg med forhøyet temperatur f.eks. mot badstue og tredd i rør med andre kabler.

Så lenge dagens regler følges er det nok helt trygt i anleggets levetid. Til sammenligning har det i min bolig jf. gamle regler stått varmtvannsbereder på 3kW på 1.5mm2 kurs sikret med 13A i 20år, det er kanskje litt kortere belastning, men atskillig verre enn 16A på 2.5mm2. (Fikk byttet til 2kW bereder og 10A sikring jf. dagens regler samtidig med installasjon av lader.)
#39
Sitat fra: Joltus på mandag 29. juli 2019, klokken 13:28
Til vinteren vil det sikkert gå fint igjen.

Omgivelse temperaturen gjør at det nå ikke går. Bimetallet blir varmere når tempen stiger. Tippe eg.
Ingen løsning «egnet for fortsatt bruk», sikring vil også tåle mindre når sikringene ved siden av belastes.

Men det er da null problem med 16A på 2.5mm2 med moderne sikringer? Om kabel kun er åpent forlagt og i jord kan det i hvert fall på kortere strekk sågar brukes en 20A sikring på 2.5mm2 så lenge det brukes en moderne sikring med I2 = 1,2, f.eks. ABB DS202C serie. (Ville her anbefalt 6mm2 pga. lengde/spenningstap.)

Med 40m lengde vil spenningstapet med 2.5mm2 være opp mot 5% ved 16A, så sikkert like greit å gå ned til 13A, men sikring burde likevel vært 16A.
#40
Sitat fra: elsykkel på lørdag 20. juli 2019, klokken 17:53
Hvis vi skulle gått for økonomi ville jeg vurdert Tesla wall charger (for ikke-teslaer) med opptil 5 per sløyfe, men jeg har ikke lest hvordan disse fungerer i større anlegg.
Dette ville vel bare gitt lavere kostnad for selve ladeboksene, men uten lastbalansering på større anlegg går det fort tapt i form av høyere anleggskostnad når inntak må dimensjoneres for at alle brukes samtidig. I tillegg blir gjerne effektiv strømpris doblet som følge av effektavgift sammenlignet med et Zapcharger system som tar ned effekttopp optimalt.
#41
i-Pace / Sv: Hjemmeladestasjon?
tirsdag 23. juli 2019, klokken 10:32
Sitat fra: JV på mandag 22. juli 2019, klokken 18:52
Endte opp med Easee ladeboks koblet opp mot Tibber abonnement (power-up)

Elektriker satte opp 2-pol 25A elementautomat med ladehastighet på 20A - lader nå med 4,3 kW. Fornøyd med det. Får ikke mer ut av garasjen med dagens system.

Takk for tipset til dere!

JV
Virker som det ikke er særlig lang leveringstid på Easee lengre da?

Jeg synes også det er passelig å lade med 20A, selv om jeg fikk installert 32A har jeg bare så vidt testet det.

#42
Sitat fra: Orbit på mandag 08. juli 2019, klokken 19:27
Maks rabatt er nå senket til 20%, så du har ikke mer å hente der.....
Jeg ser det skulle gjelde fra 1.juli, men jeg har likevel fått rabatt etter gammel struktur på min lading i juli, dvs. 20 % før 500 kr og 30 % på min siste lading forrige uke etter jeg hadde passert 500 kr.
#43
i-Pace / Sv: Hvilke ladekabler følger med bilen?
søndag 14. juli 2019, klokken 15:58
Jeg måtte minne forhandler på det et par ganger, etter andre gang fikk jeg ny lader i posten på 2 dager med returlapp for å sende inn den gamle. De nevnte at det er lang leveringstid på laderne, men de hadde allerede fått inn til meg da jeg opprinnelig klagde rett etter utlevering av bilen i fjor.

Det virker i hvert fall som min forhandler ikke hadde fått ordentlig rutine på dette før i juni.
#44
Resultat på 4 ladinger siste 2 dager med GK, 520 kroner for totalt 121 kWh = 4,3 kr/kWh. Den siste ladingen med 20% kostet 3,5 kr/kWh. I tillegg kommer 8% bonus med Coop.

Jeg ladet også litt med Fortum til 3,1 kr/kWh uten rabatt, kommer kanskje ned på det med GK totalt sett denne turen når jeg får 30-40% på returen.
#45
i-Pace / Sv: Hjemmeladestasjon?
lørdag 06. juli 2019, klokken 13:03
Sitat fra: nofuelno på lørdag 06. juli 2019, klokken 01:03
Sitat fra: Oddaa på fredag 05. juli 2019, klokken 08:50
Sitat fra: nofuelno på fredag 05. juli 2019, klokken 00:17
DC-lading hjemme er et alternativ. En boks du kobler til f.eks. 3-fas 16A og får 10 kW ut.
Har du IT-nett hjemme, må du i tillegg ha en 3-fas trafo foran.
Hva vil noe sånt koste?
29.990,- ( kun 3 stk. tilgjengelig til den prisen )
Til sammenligning vil Juice Phaser gi ~6 kW til ~10 000,- om du allerede har en Juice Booster (tar 14.5A 3-fas TN inn og gir 25A 1-fas ut).

https://www.e-driver.net/en/shop-kategorien/product/3321878-juice-phaser
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA