Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Taben

#16
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
søndag 05. februar 2023, klokken 12:00
Sitat fra: filtvet på søndag 05. februar 2023, klokken 11:07
Skal man ikke kunne klage på en bil til 1/2 mill? Min funker ikke i skikkelig kulde. Dører åpnes med et brak og bla har dør ikke latt seg lukke når de har vært -18.

Verditap på 200.000 på 2,5 år er etter min mening vannvittig mye, en realitet nå.

Hei. Du betalte ca 500.000,- for bilen ny. 16 desember 2022 skrev du at bilen var 1 år og at du fikk innbyttepris på 450.000,-, ikke bra nok for deg det heller. Nå 2 måneder senere så sier du at bilen din er blitt 2,5 år med verditap på 200.000,-. Selg nå bilen din da. Da kan du frigi all tid du tidligere har brukt på forumet til andre og mer positive ting i livet. Tilbudet av fine bensin/ dieselbiler er det mange av, de er rimelige å eie og bruke. 
#17
Tesla SW og AP / Sv: Tvungen auto-visker og auto-fjernlys dersom ACC?
lørdag 04. februar 2023, klokken 21:50
Sitat fra: kaistian på lørdag 04. februar 2023, klokken 21:08
Sitat fra: storole på lørdag 04. februar 2023, klokken 20:56
Bruk stemmestyring så kan du slå av autovisker.
Det fungerer ikke hos meg.
Kommer melding om at den slår av, men viskerne fortsetter å gå.

Hei. Jeg sier: deaktiver vindusviskere. Det fungerer her. Skrues ACC av og på igjen så må stemmekommando gjentas.
#18
Model Y / Sv: Kjøpe MYLR nå før Tesla setter opp prisen igjen?
lørdag 04. februar 2023, klokken 14:38
Sitat fra: Tin på lørdag 04. februar 2023, klokken 14:22
Fikk beskjed fra Tesla i går at man ikke kan utsette levering som tidligere, må tas ut i løpet av ett 7 dagers intervall.

Hei. Det er flere som har utsatt levering frem til det kommer velfungerende parkeringsassistent. Min selger bekrefter på e-post: bilene leveres ikke med ultralydsensorer og planen er at kameraene rundt om bilen vil fungere som sensorer. Tesla har foreløpig ingen info om når dette vil være på plass, biler levert uten sensorer venter på oppdateringer. Nødvendig programvare kommer via OTA.
#19
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.
torsdag 26. januar 2023, klokken 17:52
Sitat fra: Egil S på torsdag 26. januar 2023, klokken 16:46
Med forbehold om feil:
Y RWD liten batteripakke -120.000kr
Y 4WD Long Range -90.000kr
Y Performance -60.000kr

Men så var det vel pluss vektavgift, vrakpant, tesla "administrasjons gebyr" som totalt ble rundt 32.000kr som må trekkes fra tallene over.

Så Y RWD som var satt til 399.900, koster réelt 431.800kr, ned 90.000kr
4wd long range ligger til 469.900 koster i realiteten 502.700kr, ned 55.000kr og Performance ligger til 544.900 koster i realiteten 592.150kr, ned 25.000kr

Tesla ble vel beskyldt for villedende markedsføring i Norge, da bilen ikke kan kjøpes til annonsert pris på 399.900 og avgifter o.l legges på i konfiguratoren.

Når jeg bygger en rød 4wd Long Range så kom den på 660.000kr.
Bygger jeg en rød Enyaq 80X Sportline Ultra med 21" hjul og hengerfeste så kommer den på 694.000kr, går jeg for Max versjonen kommer jeg på 663.000kr.

Så de er ikke så ulike i pris, klart en RS blir endel dyrere.

Hei. Når du bygger en 4WD Tesla Y Long Range med rød lakk og vinterhjul så er prisen: 563.053, ikke 660.000,-
kr. 542.165 +Vrakpant 2.400 +Vektavgift 18.487,50 = Kjøpspris på 563.053 Inkludert MVA på ca. kr. 8.433

https://www.tesla.com/no_no/modely/design#overview
#20
Sitat fra: RubberDucky på mandag 23. januar 2023, klokken 14:20
Bestillte i fjor sommer, men måtte endre farge i desember fordi "Midnight Grey" visstnok hadde veldig usikker leveringsestimat fra Kina.
Byttet til Quicksilver og har blitt forespeilet levering av tyskprodusert modell i månedskiftet januar/ferbruar.

Jeg har fått VIN og har akkurat fullført finansieringen.

Btw: Er det noen som kjenner til om TMY Quicksilver er på veien i Norge ennå?

Hei. Ifølge registreringsstatistikken for Norge er det registrert 64 TMY i farve Quicksilver hittil. Det er flere som nå har fått estimert levering: January 31 - February 15
#21
Tesla / Sv: Tesla bryter forbrukerkjøpsloven
mandag 16. januar 2023, klokken 22:50
Hei. Angreretten er som den står beskrevet: For tjenester starter fristen å løpe dagen etter at avtalen er inngått, mens fristen ved kjøp av varer løper fra dagen etter at varen er mottatt." En bil er en vare.

Det er jo som du sier ikke så viktig med beløpet. 2-300.000,- fra eller til er ikke viktig for deg heller skriver du. Forstår ikke hvorfor du har startet eller bruker av din tid på denne; du startet den, du svarer selv og lager en egen monolog med egne bastante påstander, ønsketenkninger og meninger. Vi gjør alle feil av og til- ting skjedde- leste ikke alt- angret, er det så viktig da, livet går videre. Det gjelder en bil, en feilbestilt bil og hva så. Ønsker deg happy Life, dette er ikke på noen måte verdens undergang.       

Hvilken BMW har du bestilt? Gratulerer så mye, den vil sikkert gi deg masse kjøreglede i din veldig voksen alder.
#22
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 05. januar 2023, klokken 15:24
Sitat fra: advale på torsdag 05. januar 2023, klokken 13:46
Sitat fra: emurof på onsdag 04. januar 2023, klokken 18:26
Tesla har mye å gå på med marginene sine. Andre har ikke det. Disse andre er de som virkelig vil slite. Og det vil komme Tesla til fordel på sikt.

På tide å legge denne diskusjonen død en gang for alle. Det er bare tull at de andre ikke tjener på elbiler. GM skal komme ut med flere attraktive biler fra 30 000$, blant annet Equinox. GM, FORD, VW etc skal gå all in. Hvis det er lite penger å hente hvorfor går de all in? Selvfølgelig må det store investeringer til i starten, men det blir som med store investeringer, det skal nedbetales med salg av flere millioner av biler.

At Tesla viser "skyhøye" marginer vs andre er bare hvordan selskapsstrukturen er bygget opp. Tesla ønsker at alt skal under Tesla's paraply. VW og andre søker etter strategiske partnerskap og splitter/allokerer fortjenesten/marginene over flere ledd som de eier/deleier osv.

Og for ikke å nevne så kommer BYD for fult. Selvfølgelig vil mange bli fristet av en Model S konkurrent til 560 000... Snart kommer Seal. Når SUV'en dems koster 370 000 så kan man regne med Seal vil koste rundt 330-340 000. Og igjen, i US så kommer GM for fult med attraktive biler og priser.

Hei. Det er flott at produsentene du referer til tjener så bra på elbilene sine at de priser seg hundretusen og flere hundretusener lavere i pris pr bil enn markedsledende produsenter. Dette vil de sikkert gjøre og gjør av den grunn at de tjener så bra eller tjener for mye. Det du skriver er at biler settes ned i pris og produsentene velvillig gir bort hundretusener per bil, istedenfor å få den verdi de er verdt. Skulle ønske alle produsenter gjør som det du skriver og tar mindre betalt enn det de mener bilen er verdt uten å tenke på å få markedspris forhold til etterspørsel.         
#23
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
mandag 26. desember 2022, klokken 20:28
Sitat fra: suverenseverin på mandag 26. desember 2022, klokken 20:07
Sitat fra: geear på mandag 26. desember 2022, klokken 19:42
Da har VG også testet både bZ4X og Solterra, og selv om de ufattelig nok har gitt de begge en firer så er det jammen ikke lystig lesning. Må huske på at dette er helt nye bilmodeller som burde vært helt i toppen av det som finnes på markedet, men så er de allerede omtrent fem år bak på lading og effektivitet.

Ikke mye nytt i denne testen. De er stort sett enige med de andre testene ser eg.

Bilene scorer godt på det meste utenom rekkevidde mot wltp og ladehastighet. Nå vet vi dog at netto per tidspunkt er 64kWt, satser på de frigir litt mer der.

Noen sitater som "begrunner" en firer på terning:

"Fra førerplass er det svært gode siktforhold, og dermed minimal risiko for at det kan skjule seg en fotgjenger i blindsonen bak A-stolpen. Små siktvinduer mellom stolper og speil gjør det enkelt å holde kontroll med underlaget."

"Skinnrattet er ordentlig godt å holde i og rattbetjeningen har god respons."

"Støynivået oppleves behagelig"

"Toyota bZ4X er en utmerket bil å kjøre.

"Kompakt, kjennes solid bygget. Styringen er rask, bilen lystrer. Forutsigbar oppførsel også i seigt slapseføre, enkel å kontrollere."

"Den adaptive cruisekontrollen er etter mitt skjønn en av de bedre i markedet, på motorveien bremser systemet bilen mykt og uten rykk. Ingen sjangling mellom kjørefeltlinjene."

"Utmerkede forhold i baksetet, ekstra god beinplass"

"Litt «kjedelig» innvendig, men tar stort igjen på det praktiske, enkel å betjene. God sikt fra førerplass. Super å kjøre, finfin å kontrollere på glatta og god fremkommelighet. God vurdering av annenhåndsverdien og solid renommé blant eierne trekker opp. Lav hengervekt. Sterk firer. "

Hei. Dette er en rekkeviddetest. Det hjelper ikke på rekkevidden at rattet er godt å holde i og at det er gode siktforhold fra førerplass. Det hjelper heller ikke bilen er kompakt, har ok støynivå, god benplass i baksetet, at bilen bremser mykt eller at bilen er kjedelig innvendig. Fakta: Toyota er pr idag langt etter alle produsenter når det gjelder lading og effektivitet. Dvs at kunden får lite tid å kjøre i en bil som er utmerket å kjøre. Lang ladehastighet og kort kjøretid grunnet den dårlige rekkevidden gjør kjøreopplevelsen kort....
Toyota kommer helt sikkert tilbake konkurransedyktige om noen år om de ønsker å være et alternativ i elbilsegmentet. Noe de ikke gjør eller ønsker å være en del av idag, dessverre.     
#24
Sitat fra: Kim- på søndag 25. desember 2022, klokken 21:02
Svigers har bestilt en Toyota, og der har de en egen app som forteller detaljer om hvor bilen er underveis.
De så når bilen forlot fabrikken, når den var på båt, og når den ankom de forskjellige havnene. I går så de at den var ankommet Drammen. Her kunne tesla lært noe kanskje :D

Hei. Enig med deg :) Det er registrert 77 stk TOYOTA BZ4X nå i Desember, av totalt 739 stk i 2022. Håper svigers får sin som planlagt. Av Model Y er det registrert 3967 stk nå i Desember, av totalt 17000 stk i 2022. Tesla matcher bilene mot kunde når de er nærmere leveringssted. Enig med deg at de kunne matchet Vin tidligere mot kunde og at kunde i den optimale/ ideelle verden fulgte bilen fra produksjon start/ slutt, slik Toyota og mange produsenter gjør.   
#25
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Senterkapsel vinterhjul MYP - 3D print
søndag 25. desember 2022, klokken 14:11
Hei. Jeg kjøpte disse, kom i posten iløpet av 2 dager etter bestilling. Pris 179,- for senterkoppsett til Tesla Y Gemini 19" felger på finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=249645908

#26
Sitat fra: hELgenen på fredag 23. desember 2022, klokken 08:16
Sitat fra: Chimp på fredag 23. desember 2022, klokken 04:48
Sitat fra: k1 på torsdag 22. desember 2022, klokken 22:10
Dersom de ikke endrer pris ja. Kan fort være at de setter ned noe for å kompensere for de nye avgiftene. Vi får se hva etterspørselen blir i q1 og q2 - selv tviler jeg på at den blir like høy som rushet før nyttår er.

Er en forventning om at bilforhandlere må kjøre gode kampanjer fremover for å få folk til å kjøpe bil. "Alle har kjøpt bil i 2022" som en sa til meg.

Blir nok stille fremover hos forhandlere. Kanskje vi ser permitteringer hos noen også?  Litt trist at avgifter skal lage slike bølger i bransjen.

Hei. Større antall utstillings biler fra diverse lokasjoner med ca 30.000,- i rabatt ble solgt raskt. De hadde kun stått inne i utstillingshallene uten påløpte kilometer. Tenker de skal inn med Quicksilver og Cherry Red i alle lokasjoner.
 
Salgsapparatene (Møller, Tesla, Kia, Hyundai med flere) i Norge har det laveste forhåndssalg for levering etter årsskiftet på mange år. Dette grunnet spørsmål om prissetting etter nyttår og usikker økonomi i norsk husholdning.

Spennende å se om salgsutvikling med lavere etterspørsel i Norge vil påvirke prissetting her i "lille Norge". Det er USA, Kina, Tyskland... som er volumldrivere for produsentene uansett merke. Tesla i Norge er pr idag ikke høyt priset sammenlignet med prisene i andre land.     
#27
Model Y / Sv: Kansellering av kontrakt pga. manglende ultralydssensorer
torsdag 22. desember 2022, klokken 17:06
Sitat fra: RRP på torsdag 22. desember 2022, klokken 16:59
Hva er prosedyren for å kansellere bestillingen?
Jeg kan ikke se et kanselleringsalternativ på kontosiden.

Hei. Se dokumenter på din konto, der finner du bestillingsavtalen som inneholder kjøpsavtalen, vilkår og bestemmelser, samt angreskjema som sendes til Tesla. Depositumfaktura ligger på samme sted.
#28
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 22. desember 2022, klokken 12:27
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:17
I natt ble det lagt ut en splitter ny hvit YP i inventory til 582.662 (over 30.000 i rabatt).
En glipp eller tegn på at det er i ferd med å skje noe med prisene?

Ny inventory lagt ut nå med 30k avslag..
(TM3 RWD, 402.632)

Hei. Den ble solgt raskt, ny bil. Det stod at den var priset med prisavslag grunnet utstilt i butikk.
#29
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
onsdag 21. desember 2022, klokken 16:35
Sitat fra: Thorium på onsdag 21. desember 2022, klokken 15:59
Takk for mange gode tips og innspill her :+1:
I dag har jeg fått ordnet utlevering 29. desember i Drammen, på denne inventory Quicksilver (uten hengerfeste).

Hei. Gratulerer med Quicksilver, nyeste farven og etter mitt syn den farven som kler model Y best :)
#30
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe Kinesisk?
onsdag 21. desember 2022, klokken 16:07
Hei. Det er veldig mange bilmerker som enten har kontorer, produksjon, ferdigstilling av sine biler i Kina, uten at det blir annonsert i noen grad. I tillegg består de fleste merker av kinesisk produserte deler. 

Google søk gjerne hvert enkelt bilmerke: Hvor produseres Volkswagen? Hvor produseres Kia? Hvor produseres BMW? Hvor produseres Skoda? Hvor produseres Tesla? Hvor produseres Volvo? Hvor produseres Audi? Hvor produseres Toyota?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA