Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - e-Stig

#91
e-Golf / Sv: Beste tilbud på leasing av e-Golf
tirsdag 10. mars 2020, klokken 10:54
Sitat fra: arthur på tirsdag 10. mars 2020, klokken 10:25
Estimert og avtalt pris er vel ikke helt det samme?

Enig i det, men jeg var ikke så opptatt av hvilke ordlyd som ble brukt så lenge jeg fikk kjøpe bilen for den estimerte prisen. Så vidt jeg vet er det ikke lovlig å avtale pris på forhånd. Det er forhandleren som eier bilen. Teoretisk sett kunne de tatt den inn og prøvd å selge den for en høyere pris, men da risikerte de både å miste en god kunde og å tape penger (slik de gjorde med Toyotaen du hadde).

Jeg tror forhandleren var fornøyd. For meg var det iallfall helt genialt. Det hadde kostet mye mer å låne pengene og kjøpe bilen i utgangspunktet. I tillegg hadde jeg mistet fleksibiliteten med å velge å kjøpe bilen.
#92
e-Golf / Sv: Beste tilbud på leasing av e-Golf
tirsdag 10. mars 2020, klokken 09:42
Sitat fra: arthur på tirsdag 10. mars 2020, klokken 07:59
Var pris avtalt ved inngåelse av leasingavtalen eller var det hva eier skulle ha for bilen (og hva markedet ville betale) etter utløpet av avtalen?

Ja, vi fikk en estimert beløp på hva utkjøpsprisen (salgsverdien) ville være etter 3 år, forutsatt normal slitasje, etc. Det enkleste for forhandleren er jo å selge bilen til den som allerede har den. Jeg bare ringte og sa "jeg kjøper den, send fakturaen". Var ikke innom forhandleren, engang.
#93
e-Golf / Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
mandag 09. mars 2020, klokken 22:13
Sitat fra: andre1980 på mandag 09. mars 2020, klokken 18:24
Hei.

Har nå nettopp fått bilen tilbake fra service hos Møller bil.
Har nå ladet opp til 100% for å sjekke kapasitet, og ODBeleven rapporterer 30300Wh ved 100% lading.
GOM sier 213 km.

Det ble byttet ut noen batterimoduler og cellespenningen er nå jevn. Har ikke testkjørt for å sjekke rekkevidden enda, men satser på at det nå er i orden.

Tusen takk for oppfølging av saken! Veldig bra referanse for andre som opplever det samme. Batteriet er jo det de aller fleste er meget skeptisk til på elbiler.
#94
e-Golf / Sv: Beste tilbud på leasing av e-Golf
mandag 09. mars 2020, klokken 22:11
Sitat fra: arthur på mandag 09. mars 2020, klokken 18:10
Sitat fra: e-Stig på mandag 09. mars 2020, klokken 16:10
Sitat fra: PMV på mandag 09. mars 2020, klokken 07:36e-Golf leasing: Startleie + etableringsgebyr er kr 59.240,- månedsleie kr. 1.890,- og totalpris er kr. 127.280,- ved kjørelengde/avtaleperiode på 30.000 km/3 år. **Serviceavtale 3 år / 30.000 km. Kampanjen varer til 30/03-2020.

Hva synes dere?  Er det noen som slår dem?
I tillegg kan man kjøpe den ut etter tre år .....
Kan man det? Til hvilken pris?

Vi leaset en bil som i utgangspunktet kostet 398 000 kroner. Vi betalte 151 000 kroner over tre år, og kjøpte den ut for 250 000 kroner. En ekstremt god handel som nesten "går ut i null". Fordelen er at man vet nøyaktig hvordan bilen er behandlet og at man samtidig får strekt kostnadene over litt flere år. Er man skeptisk til bilen leverer man den selvfølgelig inn og tar ut en ny.
#95
e-Golf / Sv: Beste tilbud på leasing av e-Golf
mandag 09. mars 2020, klokken 16:10
Sitat fra: PMV på mandag 09. mars 2020, klokken 07:36e-Golf leasing: Startleie + etableringsgebyr er kr 59.240,- månedsleie kr. 1.890,- og totalpris er kr. 127.280,- ved kjørelengde/avtaleperiode på 30.000 km/3 år. **Serviceavtale 3 år / 30.000 km. Kampanjen varer til 30/03-2020.

Hva synes dere?  Er det noen som slår dem?

Hvis det holder med kjørelengde på ti tusen kilometer så er dette etter min mening et av de best tilbudene her til lands. En årlig kostnad på 43 000 kroner er rimelig bilhold. I tillegg kan man kjøpe den ut etter tre år og strekke kostnadene utover enda flere år, hvis man er fornøyd med bilen. Ser det er mange forhandlere som ligger rundt samme prisen. En Exclusive ligger rundt tre hundre tusen og det er 50 000 kroner ned fra toppnivået i 2018. Det er faktisk en så god pris at vi har vurdert å kjøpe enda en e-Golf i stedet for å vente på ID.3.
#96
ID.3 / Sv: ID.3 vs Golf 8
lørdag 29. februar 2020, klokken 21:44
Sitat fra: erato på lørdag 29. februar 2020, klokken 14:19
Pga batteriene vil vel en sedan alltid bli enten lang og bred, eller såpass høy at den ikke er en sedan mer?

Ja, foreløpig er det i alle fall mye som tyder på at det er "lett" å bygge el-SUV som går langt og litt mer komplisert å bygge sedan som går langt. Tror for eksempel Mustangen hadde sett ut som en Mustang hvis Ford hadde klart å lage den lavere.

Nå har ikke Volkswagen vært store på sedaner, uansett, men jeg tror de hadde solgt mye i Europa hvis de klarte å konkurrere med TM3.
#98
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
onsdag 26. februar 2020, klokken 13:51
Sitat fra: e-Gorm på tirsdag 25. februar 2020, klokken 08:49
Har bestilt 60.000km service på min 2016 e-Golf nå i februar 2020. Her er prisene jeg fikk fra Møller Åsane:

Totalt å betale: 5 717,00

Noen kommentarer? Noen som kan anbefale alternativ service-verksted i Bergens-området?

Det er kanskje naturlig at prisen er høyere enn for 30 000 km, men i Bergen har du vel mulighet for å sjekke hos flere Møller-forhandlere? Nesttun eller Kokstad? Har ikke lest gjennom hele denne tråden, men det finns kanskje noen eksempler på 60 000 km service? Tror jeg ville valgt en Møller-forhandler så lenge bilen er under 5 år gammel.
#99
e-Golf / Sv: eGolf bruktpris og salgstid
mandag 24. februar 2020, klokken 14:26
Sitat fra: gr på søndag 23. februar 2020, klokken 14:57
Sitat fra: Marzo på fredag 21. februar 2020, klokken 09:58
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2020, klokken 23:05
Her står det om e-golf datert 7. febr.

Kopi:
Også sistnevnte ser ut til å ha tatt konsekvensen av større konkurranse i markedet, med priskutt i flere trinn på den utgående e-Golf. Den kostet i utgangspunktet fra 335.900 kroner, men er nå nede i 284.900 kroner for Exclusive-utgaven. Enkelte forhandlere selger også andre utgaver av bilen til ned mot 250.000 kroner.

Det er gjerne også verdt å nevne at e-Golf FL300 begynte på 298.300 når den først kom, for så å få en rekke prisøkninger etterhvert som ventelistene ble lange..

Henter ut en ny exclusive i morgen hos forhandler med serviceavtale og vinterdekk for 301.000 inkludert leverings kostnader.

Hmm, mener jeg fikk oppgitt 315k som startpris da 300 ble lansert...

Vi kjøpte e-Golf da den var på topp høsten 2018. Grunnprisen var da 315 900 kroner. Leste et sted at prisen har blitt satt ned cirka 45 000 kroner, og det stemmer bra med tallene jeg har. Man må opp på Exclusive for å få med det viktigste. I tillegg ville jeg tatt med Dynaudio.
#100
ID.3 / Sv: ID.3 1st pris kontra rekkevidde
fredag 21. februar 2020, klokken 16:51
Sitat fra: Marzo på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:42
Sitat fra: advale på torsdag 20. februar 2020, klokken 12:22
Ai ai. Bare 5500-6000... VW har gjort det de kan for å hausse opp ID.3 men er interessen virkelig så laber. Merker også det er veldig stille på diverse forum som handler om ID.3.
Nå er det solgt tilsvarende antall e-Golfer de siste månedene som gir mindre rekkevidde for pengene. Ettersom VW selger biler på tradisjonell måte vil man nok ikke kunne tolke så mye ut i fra reservasjons køen.

Må si meg enig med Marzo. Det er veldig stor forskjell på den tradisjonelle kundemassen til Volkswagen og for eksempel de som kjøper Tesla. Det samme med Toyota-kunder og andre som går til sin faste selger hos forhandleren. Det ser vi tydelig på aktiviteten på de ulike biltypene her på forumet. Hvis Norge får 30 000 biler er jeg ganske sikker på at de går fort unna.
#101
e-Golf / Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
fredag 14. februar 2020, klokken 14:25
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. februar 2020, klokken 10:48
Sitat fra: Cougar på fredag 14. februar 2020, klokken 10:39
Sitat fra: andre1980 på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:13
Sjekket cellespenning og høyeste celle var 4.06 og laveste var 3.58V
Om du har en celle med 3.58V ved tilnærmet fullt batteri må noe være galt med den/de cellen(e).
Når jeg sjekker på min bil (Ioniq) så har alle cellene tilnærmet lik spenning, variasjonen har vært innenfor ± 0,02 de gangene jeg har sjekket.
Enig, her er det defekt batteri. Bare å reklamere, soleklar defekt. Jeg har samme erfaring, sjelden mer enn 0,02V forskjell mellom cellegruppene.

Ut fra tallene ser det ut som minst 25% av batterikapasiteten er borte. Det stemmer jo "bra" med at GOM rapporterer 18 mil rekkevidde med fulladet batteri.
#102
e-Golf / Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
onsdag 12. februar 2020, klokken 00:21
Sitat fra: andre1980 på mandag 10. februar 2020, klokken 19:39
Forøvrig status siden siste lading i går:
KM kjørt: 71
Ø-forbruk: 14,5 kWh/100 km
GOM: 88 km
Bra du har fått deg time hos Møller, her er det noe galt!

Mine tall i ettermiddag:
Startet fra jobben med 240 km på tanken.
21 grader i kupèen, 2 grader i luften, vind og slaps på veien
Strekning: 34 km
Gjennomsnittsfart: 74 km/t
Forbruk: 16,3 kWh/100km
Parkerte hjemme med 170 km på tanken.
#103
e-Golf / Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
mandag 10. februar 2020, klokken 16:55
Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. februar 2020, klokken 15:29
Sitat fra: e-Stig på mandag 10. februar 2020, klokken 13:05
Sitat fra: lars667 på mandag 10. februar 2020, klokken 11:52En annen ting. Kan en egentlig si noe særlig utfra prosentangivelsen når det gjelder hva som er igjen av brukbar energi på et batteri angitt i kWh? Er det ikke bare et estimat basert på spenning ut fra cellene?
I dette tilfellet ser det jo ut som ikke bilen selv vet det engang. På min e-Golf fra august 2018 står det ikke noe om prosenter.
Bilen vet selvsagt selv hvor mye som er på batteriet, selv om den informasjonen ikke nødvendigvis vises i instrumentpanelet.

Men det som flere reagerer på i dette tilfellet er at tallene ikke stemmer. Med forbruk på 15,1 kWh/100km skal e-Golfen gå mye lenger enn 158 km på fulladet batteri. Enten er ikke hele batteripakken tilgjengelig ellers så må det være programvare som rapporterer feil. Høres ut som noe må resettes på denne bilen.
#104
e-Golf / Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
mandag 10. februar 2020, klokken 13:05
Sitat fra: lars667 på mandag 10. februar 2020, klokken 11:52En annen ting. Kan en egentlig si noe særlig utfra prosentangivelsen når det gjelder hva som er igjen av brukbar energi på et batteri angitt i kWh? Er det ikke bare et estimat basert på spenning ut fra cellene?

Tenkte det samme da jeg leste det. Hvordan regner ladestasjonen ut at det er 33% på batteriet? Og hvorfor får man ikke da opp hvor mange kWh det tilsvarer? Tror ikke ladestasjonen vet nok til å gi korrekt informasjon om batteriet på hvilken som helst bil. I dette tilfellet ser det jo ut som ikke bilen selv vet det engang. På min e-Golf fra august 2018 står det ikke noe om prosenter.

Jeg har ingen erfaring med ladestasjoner. Det som får meg til å reagere er kjøreturen med flatt batteri etter 134 km (pluss 24 km i rest blir total rekkevidde på 158 km), samtidig som bilen rapporterer gjennomsnittlig forbruk på 15,1 kWh/100km. Uansett hva GOM rapporterer skal e-Golf gå nesten 21 mil med dette forbruket (315/15,1 = 20,8 mil). Dette er enkel matematikk, og jeg mener det er viktig at Møller tar en titt på det slik at det ligger i loggen deres.

Jeg hadde forbruk rundt 16 kWh/100km hele forrige uke. Likevel viste GOM 240 km da jeg satte meg i bilen i dagtidlig. I overkant optimistisk, men med tanke på at det var 8 grader i luften er det ikke helt umulig jeg kunne klart 22-23 mil hvis jeg prøvde seriøst. Regner med GOM blir like skuffet hver gang når jeg setter i gang med varm kupè og sløser fra første meter.
#105
e-Golf / Sv: Batterikapasitet - Kan dette være riktig da?
lørdag 08. februar 2020, klokken 18:41
Sitat fra: andre1980 på lørdag 08. februar 2020, klokken 18:22Forøvrig skal vel nettokapasitet på en 35,8kWh egolf være 31,5 kWh?

Det er riktig. Med 15,1 kWh/100km skal e-Golfen gå litt over 20 mil når den er fulladet. Syns tallene dine er litt mistenkelige. Tror jeg ville sjekket dette nøyere og eventuelt få en test på batteriet. Med forbruket du har burde GOM vise 208 km neste gang du starter bilen (hvis den er fulladet).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA