Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - e-Stig

#76
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: E-tron Q4
onsdag 08. juli 2020, klokken 22:18
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juli 2020, klokken 21:59
Sitat fra: daktari på tirsdag 07. juli 2020, klokken 21:47

Ser at Audi nå har lansert en Q4 sportback også... for en upraktisk trend.
Ja, spesielt på så små biler. Greit nok med etron 55 eller lignende, men på så små biler...

Vel, A3 Sportback har har klart seg bra i flere tiår, og den er MYE mindre (les: Golf-størrelse). Q4 e-tron har samme lengde som A5 Sportback som etter min mening er en av de peneste bilene fra Audi. Selv om SUV og mini-SUV er populære her til lands er det mange som venter på både sedaner og ikke minst stasjonsvogner til fornuftige priser. Syns Q4 Sportback er et stort skritt i riktig retning! Husk den skal konkurrere med blant annet Polestar 2 som kineserne kaller fastback.

https://www.elbil24.no/nyheter/hort-om-audi-q4-e-tron-sportback/72639395
#77
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
onsdag 01. juli 2020, klokken 13:08
Sitat fra: Radiobil1 på tirsdag 30. juni 2020, klokken 19:50
Hva er rekorden din i km i ca 20˚C med golfen?

Har ikke notert noen rekorder, men på rolige turer over 30 kilometer i hastigheter under 80 km/t er det fullt mulig å kjøre den på 11,5 kWh pr 100 km som dansken skriver over. Da blir rekkevidden 27 mil.
#78
ID.3 / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
tirsdag 30. juni 2020, klokken 12:19
Sitat fra: jonnyjb på mandag 29. juni 2020, klokken 19:22
Jeg synes ikke prisen er så ille; 352 000 kr inkl. vinterhjul og 3 års service er vel ikke så langt unna prisen som var tenkt i utgangspunktet (under 330 000 kr).

Tror det er mange tusen nordmenn som kjøper bilen uansett om den ble litt dyr. Tror også det er mange tusen som ikke kjøper den fordi den koster godt over fire hundre tusen kroner hvis man for eksempel vil ha ryggekamera eller Matrix hovedlys. Spesielt ryggekamera tror jeg er en stor feilvurdering å ikke ta med på innstegsmodellen. Vet ikke hvor gode LED-frontlysene på standard-versjonen er, men hvis de er bedre enn e-Golfen så hadde jeg slått til - forutsatt at jeg fikk ryggekamera.

1st-utgaven: 18 tommer felger, LED-hovedlys, parkeringssensor foran og bak, kjøreassistent, nøkkelløs start, navigasjon.
Plus-utgaven: 19 tommer felger, LED-matrise hovedlykter, ryggekamera, nøkkelløs tilgang, skiluke.
Max-utgaven: 20 tommer felger, utvidet kjøreassistent, panoramaglasstak, ekstra høyttalere, HUD, lyddempende frontrute, variabelt bagasjeromsgulv.
#79
ID.3 / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
torsdag 25. juni 2020, klokken 09:40
Vi var cirka nummer 1600 i køen. Kansellerte forhåndsbestillingen i går og har reservert e-Golf final edition i stedet for ID.3. Vi har en 2 år gammel e-Golf fra før og dette er første gangen i mitt liv jeg har kjøpt to like biler. Også for oss var det prisen som gjorde utslaget. Vi kunne kanskje kompromisset på IQ-lysene, men ryggekamera var helt uaktuelt å ikke ha. Dermed måtte det bli Plus-versjonen til godt over fire hundre tusen kroner. Da valgte vi heller e-Golf som er hundre tusen kroner rimeligere, mens vi venter på økt konkurranse og forhåpentligvis rimelige priser på ID-serien til Volkswagen.
#80
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: E-tron Q4
søndag 07. juni 2020, klokken 13:26
Sitat fra: Zubzero på fredag 05. juni 2020, klokken 23:41
Har noen tro på at Q4 etron med sine dedikerte elbil plattform blir like stor som Q5

Jeg har lest at Q4 blir like stor som Q5 innvendig, men det kommer jo helt an på hva det er man skal putte inni bilen og hvordan Audi velger å fordele plassen. Jeg har for eksempel prøvesittet ID.3 som er på størrelse med Golf utvendig og Passat innvendig. Der var det veldig god plass til passasjerene men jeg er usikker på om bagasjerommet matcher Passaten.

Med tanke på at Q4 bare er noen få centimeter kortere enn Q5 ville det egentlig være overraskende om ikke Q4 er minst like stor innvendig. Med lengde på 4,59 meter havner Q4 i en mellomklasse. Vanlig e-tron 55 er jo 4,9 meter lang og de minste SUVene ligger rundt 4,3 meter.
#81
e-Golf / Sv: We Connect app
fredag 05. juni 2020, klokken 09:41
Sitat fra: hiawata på torsdag 04. juni 2020, klokken 14:58
Sitat fra: tepe2 på mandag 25. mai 2020, klokken 16:44Jeg logget meg inn på pc. Mye info der.

En ting jeg savner både i appen og på nett, er info om mitt abonnement. Det burde være enkelt for utviklerne å få til. Jeg aner fremdeles ikke hvor lenge mitt abonnement varer fra jeg kjøpte bilen. Har lest at det tidligere skulle være gratis i to år. Tror jeg fikk opplyst ett år når jeg kjøpte bilen. Selgeren sa idag at han trodde det var tre år.
For å se info om avtale kan du logger inn på We-connect nettsiden --> Innstillinger --> brukerkonto --> Biladministrasjon

Ja, det ligger mye mer informasjon der enn man ser ved første øyekast. Under Enhetsadministrasjon kan man for eksempel slette mobiler som har vært tilkoblet bilen. Det kan være nyttig hvis man har kjøpt bilen brukt eller har hatt passasjerer som har koblet seg opp midlertidig.

Vedrørende abonnementet: På min Biladministrasjon står det at abonnementet er gratis i tre år fra kjøpsdato.

PS! Bak Mine kjøretøy (i menyen til venstre) er det direktelink til Biladministrasjon.

Min bil:
Guide & Inform Plus
16.09.2018 – 16.09.2021
#82
ID.3 / Sv: Oppdatering fra Volkswagen
torsdag 28. mai 2020, klokken 11:29
Sitat fra: Gnist på onsdag 27. mai 2020, klokken 12:07
Sitat fra: ElZen på tirsdag 26. mai 2020, klokken 08:36
https://www.tu.no/artikler/sliter-med-server-kontakten-vw-id-3-kan-komme-med-redusert-programvare/492765?
VW har sagt at navigasjonssystemet baserer seg på serverkommunikasjon. Slik jeg skjønner vil navigasjonssystemet ikke fungere fullt ut i en bil som ikke er online. Artikkelen sier at noen onlinetjenester skal virke når bilene først leveres. Vi får håpe at navigasjon er en av disse.

Hvis det er snakk om navigasjon i forbindelse med selvkjørende biler er jeg ganske sikker på at Volkswagen har god tid. Min erfaring er at det tar flere år fra en vei lages til den havner på kartene. Bare i mitt nabolag er det ti år gamle veier som fremdeles ikke viser på GPS eller mobil. En bil vil aldri kunne ta seg frem i trafikken på egen hånd før den får innebygd radar som leser alle situasjoner som oppstår. Selv om man pendler samme strekning i årevis er det knapt to like situasjoner. Det er årstider med ulike utfordringer (snø og is, kulde, vann, mørketid, vind, tåke, etc,) i tillegg til alt som kan oppstå i trafikken (barn, dyr, syklister, forbikjøringer, bremsing, veiarbeid, ulykker, omkjøring, kantslått, etc.).

Jeg tror ID.3 blir en kjempegod bil men er enig med de som syns den er for dyr. Ettersom den har 40 prosent lavere produksjonskostnader enn e-Golf burde den ha startet under tre hundre tusen kroner.
#83
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
mandag 25. mai 2020, klokken 15:44
Sitat fra: HelectriC på torsdag 16. april 2020, klokken 17:56
Sitat fra: e-Stig på torsdag 06. februar 2020, klokken 22:32
Sitat fra: gak på fredag 31. januar 2020, klokken 18:59
Sitat fra: Bricklin på torsdag 30. januar 2020, klokken 13:12
Skal inn på 1 gangs service på min e-golf . Har sjekket runt om å sendt mye mailer for å finne ut forskjeller
og de er latterlig store. Moller verksteder varierer fra 3800 - 2450,-
Mekonomen tok 1490,- for samme jobb, helt utrolig. Mulig mange mener at merkeverskted bør brukes, men når de prøve å tyne folk for penger fordi bilen er kjøpt hos de så velger jeg noen andre iallefall etter å ha sett sjekklisten til service.
Jeg er enig i at prisene varierer mye. Jeg valgte selv et annet verksted som ikke er tilknyttet Møller, men de kunne ikke oppdatere software. Det måtte jeg innom "møllerverksted" for å få utført med tilhørende plunder og heft. Ville valgt møller når det bare er en tusenlapp som skiller.
E-Golfen har blitt 1,5 år gammel og nå bestilte jeg akkurat 30 000 km service på den. Prisen hos den lokale Møller-forhandleren er 2600 kroner.
Er den prisen komplett første service på eGolf 300? Jeg fikk nettopp kampanjepris på første service inkl rabatt til 3130kr. Da høres det jo veldig rart ut med 2600kr? Eller fikk du noen superduper rabatt av en eller annen grunn?

Har visst ikke svart på denne. 2600 kroner for 30 000 km service var det jeg fikk opp da jeg bestilte gjennom Mitt bilhold på internett. I etterkant la jeg på bytte av vindusviskere så det ble cirka tre tusen kroner totalt.
#84
e-Golf / Sv: We Connect app
fredag 22. mai 2020, klokken 12:13
Sitat fra: tepe2 på torsdag 21. mai 2020, klokken 03:29Det som skjer er at når jeg skal gå inn i appen så får jeg bare hvit skjerm med teksten: "kobler til...". Så skjer det ikke noe mer, uansett hvor lenge jeg venter.

Har du prøvd å logge deg på portalen til Volkswagen på internett (https://www.portal.volkswagen-we.com) og se om du får kontakt med bilen der? På den siden får man mye mer informasjon enn i appen på mobilen. En kollega som hadde store problemer med appen fikk det til å fungere ved å "fjerne" bilen i portalen (under biladministrasjon), og deretter legge den inn igjen. Hvis man husker å notere chassisnummeret før man sletter så slipper man å løpe ut til bilen.

#85
e-Golf / Sv: Pris brukt e-golf 85kw
fredag 10. april 2020, klokken 21:51
Sitat fra: xerxes på fredag 10. april 2020, klokken 21:12er 140.000 innafor?

Visste ikke at Tesla tok inn bruktbiler men et kjapt søk på Finn viser at du er godt innafor (les: billigst) med 140 000 kroner for e-Golfen.

PS!
Ikke godt å si nøyaktig hva bilene egentlig går for, men denne lå til 169 000 kroner og er solgt:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=174546052
#86
Mach-e / Sv: Rekkevidde Mach E
onsdag 01. april 2020, klokken 12:59
Sitat fra: z4rd på tirsdag 31. mars 2020, klokken 20:02Veeeeel. Model 3, mister en del ja, ikke S og X da disse er konstruert noe forskjellig.

Jeg mister kanskje i intervallet 5-8 mil på min TMX sommer vs. vinter. Det er noen sesonger med egenerfaring. På TM3 snakker vi nærmere 8-15 mil avhengig av forhold. Blir direkte feil å etablere 14-15 mil som en sannhet.

De har fortsatt lavt forbruk selv om rekkevidden kortes ned, og gjerne lavere enn biler som kan sammenlignes mht størrelse og ytelser.

Ingen tvil om at Tesla har lavt forbruk og dermed lang rekkevidde. Kommentaren min skrev jeg med bakgrunn i en artikkel i Motor der Tesla er bilene som mister mest rekkevidde (i antall kilometer) når det er kaldt. For noen kan det være viktig at elbilen holder det den lover både sommer og vinter. I mine øyne "vinner" elbilen som varierer minst gjennom året. Ut fra tallene i testen virker det som varmepumpe er viktig for å levere god rekkevidde i alle temperaturer.

https://www.motor.no/artikler/2020/januar/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/
#87
Mach-e / Sv: Rekkevidde Mach E
tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:28
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 30. mars 2020, klokken 20:59Tesla har jo bevist at det går an å få god effektivitet uten varmepumpe.

Ja, Tesla er effektive på sommertid men samtidig er det de som mister mest rekkevidde når det er kaldt (14-15 mil i forhold til oppgitt rekkevidde).
#88
ID.3 / Sv: 1st leveringsdato i Norge
tirsdag 31. mars 2020, klokken 19:24
Sitat fra: Amatøren på mandag 30. mars 2020, klokken 13:11
Sitat fra: e-Stig på mandag 30. mars 2020, klokken 12:27Rapidgate på e-Golf har jeg ikke hørt om.
Sjekk ladehastigheten vår etter hvert som batteriet ble varmere og varmere etter økende temperatur ute.

Teslabjørn (Bjørn Nyland) fikk det samme under sin test av e-Golf i forbindelse med 1000 km challenge.

Ah, skjønner. Dette er nok i overkant av det e-Golf er beregnet for. Å kjøre på langtur med så kort rekkevidde blir som ekstremsport å regne for meg. Jeg kunne kjøre lenger på reservetanken på gamlebilen enn jeg klarer med e-Golf. Etter min mening er rekkevidden på ID.3 så vidt innenfor hvis man har planer om å kjøre hundre mil.
#89
ID.3 / Sv: 1st leveringsdato i Norge
mandag 30. mars 2020, klokken 12:27
Sitat fra: Amatøren på søndag 29. mars 2020, klokken 20:33De burde virkelig gå til Kreisel og be om samarbeid og fortsatt med dagens e-Golf en stund til.

150 kW lading, klimaregulering av batteri så man unngår rapidgate, 350–450 km rekkevidde, omtrent samme vekt, mye finere interiør enn ny Golf og i hvertfall i forhold til ID.3.

Hvis det viser seg at det blir forsinkelser på ID.3 så håper jeg Volkswagen vurderer å videreføre e-Golf, selv om det neppe kommer til å skje. Vi som har reservasjon på ID.3 må jo over på andre alternativer hvis den ikke kommer som planlagt. Jeg er veldig fornøyd med e-Golf og hadde heller kjøpt den enn mange av alternativene.

For min del kunne en ny generasjon e-Golf gjerne kommet med små forbedringer. For den som ofte hurtiglader og trenger lang rekkevidde blir det uansett feil å kjøpe e-Golf. Den fungerer best til daglig pendling opp til 9 mil (18 mil daglig). Rapidgate på e-Golf har jeg ikke hørt om.
#90
e-Golf / Sv: Beste tilbud på leasing av e-Golf
tirsdag 10. mars 2020, klokken 17:09
Sitat fra: Marzo på tirsdag 10. mars 2020, klokken 12:55
Sitat fra: e-Stig på tirsdag 10. mars 2020, klokken 10:54
Sitat fra: arthur på tirsdag 10. mars 2020, klokken 10:25
Estimert og avtalt pris er vel ikke helt det samme?
Jeg tror forhandleren var fornøyd. For meg var det iallfall helt genialt. Det hadde kostet mye mer å låne pengene og kjøpe bilen i utgangspunktet. I tillegg hadde jeg mistet fleksibiliteten med å velge å kjøpe bilen.

Hva som gjør at et kjøp ville kostet mye mer?

Noe av forskjellen ved kjøp er vel nettopp fleksibilitet hvor man kan selge når det passer og ikke ta hensyn til kjørelengden?

På grunn av finanskostnadene med et lån på fire hundre tusen kroner fra dag èn. Ved å lease fikk jeg sjansen til å spare i 3 år før jeg måtte ut med 250 000 kroner. Skulle den økonomiske situasjonen endre seg til det verre i mellomtiden så kunne jeg levere tilbake bilen. Kjørelengden er ikke noe problem i mitt tilfelle; jeg vet hvor langt jeg kjører i løpet av et år.

For den som har fire hundre tusen i oppsparte midler (eller ikke er bekymret for hvor lett eller vanskelig det er å selge bilen) blir det naturligvis et annet regnestykke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA